får ikke liv i bassen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

får ikke liv i bassen

Hei. Jeg sliter litt med mitt nye hjemmekino løsning.
    Det som er problemet er under filmtitting siden bassen ikke leverer noe trøkk fra seg. Den er helt død. Den leverer heller ikke no fra seg når jeg hører musikk, ser film på tv osv.

Det jeg har er en DALI Concept Sub 12 og DENON AVR-1508.
    Har satt opp alt og alt fungerer uten bassen. Når jeg kjørte sånn romkorreksjon så er alt innstilt og den finner bassen. Så skjønner ikke hvor problemet ligger.

Så håper noen her inne kan hjelpe meg. Får på hifiklubben er det bare "sjekk at du har kabelen i." Det går ikke og få noe fornuftig hjelp utav dem.

Og hvis det er noen her i Tromsø som kan komme og hjelpe meg setter jeg stor pris på det. Vanker selvsakt betaling før jobben

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår deg slik at det er liv i sub'en.. mao det er bevegelse i elementet når du f.eks. ser på film? (kan teste ved å legge en finger på selve gummiopphenget til bassmembranen)

I så fall er det nok å kalibrere den riktig som er jobben som må gjøres. Det krever litt egeninnsats, men vil nok gi deg en helt annen bassopplevelse. Det finnes mange gode tråder her på forumet om kalibrering av sub. Bare å søke litt

Edit: her er lsound sin lille guide til kalibrering. Det er i alle fall et utgangspunkt: Welcome to L-Sound!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulyd
    Jeg forstår deg slik at det er liv i sub'en.. mao det er bevegelse i elementet når du f.eks. ser på film? (kan teste ved å legge en finger på selve gummiopphenget til bassmembranen)

I så fall er det nok å kalibrere den riktig som er jobben som må gjøres. Det krever litt egeninnsats, men vil nok gi deg en helt annen bassopplevelse. Det finnes mange gode tråder her på forumet om kalibrering av sub. Bare å søke litt
    Da har jeg sikkert forklart meg litt dårlig.
    Det er kun liv i bassen når jeg koblet til den mikrofonen og skulle sjekke om alle høytalerne er koblet til, og dem stiller seg automatisk inn etter man har flyttet den lille mikrofonen litt rundt i rommet.

Når receiveren sjekker høytalerne lager høytalerne lyd fra seg. Og det kommer da lyd fra bassen. Men når det er gjort og jeg skal se på film, høre på musikk osv så er det overhode ikke liv i den!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan høres ut som du på en eller annen måte ikke bluker et lydformat som bruker suben din når du spiller.

Ved musikk så vil denne normalt ikke spille dersom høyttalerne dine blir satt til large. Da må du i tilfelle inn og sette suben til å spille både LFE spor og bass fra frontene.

Dersom du ikke har koblet lyden digitalt vil ikke de lydformatene du kan bruke da bruke suben. Denne vilvirke kun ved digitale signal inn som inneholder LFE info.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Det kan høres ut som du på en eller annen måte ikke bluker et lydformat som bruker suben din når du spiller.

Ved musikk så vil denne normalt ikke spille dersom høyttalerne dine blir satt til large. Da må du i tilfelle inn og sette suben til å spille både LFE spor og bass fra frontene.

Dersom du ikke har koblet lyden digitalt vil ikke de lydformatene du kan bruke da bruke suben. Denne vilvirke kun ved digitale signal inn som inneholder LFE info.
    Hei, har sett litt på instillingene. og der står
    1 Front Large
    2 Center Large
    3 Surr. Large
    4 s. back Lage
    5 S. back <1sp
    6. Subwoofter Yes
    7 SW Mode Norm
    16CR. Over 40 Hz
    17 T.Tonr Yes<

Så er det noe her jeg må forandre sånn at jeg får bassen opp og går.
    Merker at det center leverer litt bass, er kun der jeg kan føle bassen kommer fra under film, musikk osv. Men det blir jo ikke noe trykk. Og når jeg har betalt før bassen, så må jeg jo få den opp også. Hehe

(mellom 7-16 så er det kun avstand som står. Hvor langt unna jeg sitter. Og det stemmer helt. Er det farlig at FR er 0.1 meter lenger unna en FL? Merker vertfall ikke noe forskjell.)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sette opp nivået på bassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Prøv å sette opp nivået på bassen.
    Nivået på bassen er satt opp til 7 db mens alle andre er satt til 0 db. Så da skulle jo tru det hjelp på, men neida. fungerer ikke.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forandre pkt 7. Subwoofer mode til both eller plus eller noe slikt.

Har du koblet spilleren din til digitalt eller analogt med lyden?

Hva slags høyttalere har du?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forandre pkt 7. Subwoofer mode til both eller plus eller noe slikt.

Har du koblet spilleren din til digitalt eller analogt med lyden?
    Hva slags høyttalere har du?
    Punkt 7 kan jeg velge mellom
    7 SW Mode Norm eller Sw Mode +Main
    Punkt 6 Subwoofter kan jeg velge mellom Yes og No.

Spilleren er koblet med digital lyd.
    Av andre høytalere har jeg DALI Concept 6 Høyttalersystem (minus bassen da jeg oppgraderte den til den jeg har skreve i denne tråden.)
    Høyttaler - Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 6 Høyttalersystem

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tja_
    Punkt 7 kan jeg velge mellom
    7 SW Mode Norm eller Sw Mode +Main
    Punkt 6 Subwoofter kan jeg velge mellom Yes og No.
    Velg Sw Mode + Main på punkt7.

Ellers tror jeg faktisk at jeg ville ha valgt alle høyttalere til small ut i fra spec. Iallefall senter og bakhøyttalere bør settes til small, mens fronten din "bare" spiller ned til 41Hz, og derfor ville jeg satt den til small også.
    Har satt mine fronter til small også, selv om de spiller ned til 25Hz.

I tillegg bedrer du arbeidsforholdene til receiveren din med å sette suben til å ta de dypeste tonene også.

Har du Dolby Digital eller DTS symbol i fronten på receiveren når du ser film?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nytt oppsett
    1 Front Smal
    2 center Smal
    3 Surr. Smal (hva er egentlig Surr?)
    4 S. Back Small
    5 S. Back <1sp
    6 Subwoofter Yes
    7 Sw Mode + Main
    16 Cr. Over 40 hz
    17 T. Tone Yes<

På Option Setup
    1 Limit OFF
    2 P. On LAST
    3 Mute FULL
    4 AutoSurr. ON
    5 EQ All
    6 Direct OFF
    7 Remote ID 1

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No er det liv i bassen når jeg ser på tv !!
    Men har lyst på litt mer trykk i bassen uten og måtte skru volumet helt i taket. Hvordan gjør jeg det?

Takker før all hjelpen. Før no fungerer det bedre en før

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sette 16. Cr over til 80 Hz, i stedet for 40, kan hende det gjør susen.
    I tillegg kan du prøve deg litt frem og tilbake med fase på suben, slik at den gir mest mulig trykk. Bruk den innstillingen som passer best for deg her.

Surr, er surroundhøyttalerne dine.

S. back er høyttalerne bak om du har 7.1 eller 6.1 system. Kjører du 5.1 skal denne stå til off.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sette 16. Cr over til 80 Hz, i stedet for 40, kan hende det gjør susen.I tillegg kan du prøve deg litt frem og tilbake med fase på suben, slik at den gir mest mulig trykk. Bruk den innstillingen som passer best for deg her.
    Å jada, får du ikke liv i sub'en på 80 eller 90 Hz så er det noe galt.
    Men du bør kanskje skru ned volumet hvis den ennå står på (+) 7 dB

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Å jada, får du ikke liv i sub'en på 80 eller 90 Hz så er det noe galt.
    Men du bør kanskje skru ned volumet hvis den ennå står på (+) 7 dB
    Ok, skal prøve meg litt frem. Men kan jeg skru kun bassen til 80 eller 90 Hz? Eller blir det og gjelde før alle høytalerne?

Må bare få si tusen takk til dere som har tatt dere tid til og hjelpe meg med problemet mitt. No er det en fryd og se på tv, film og høre musikk.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefrekvensen vil gjelde for alle høyttalere satt til small. Det er ikke slik at delefrekvensen er en rett strek, men en overgang hvor høyttalerene er med nedover i frekvens, men med mer og mer demping. Subben spiller tilsvarene overlapp med høyttalerene.

Jeg har også høyttalere som skal kunne spille dypt, men jeg har hele gjengen til small og delefrekvens på 80. Det er i alle fall best hos meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •