tykkelse på høytaler kabler på 10 meter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tykkelse på høytaler kabler på 10 meter?

Hei.

Jeg har skjønt at kabler er et uutømmelig tema men har ingen ide om og diskutere alle fakta her.

JEg har derimot 1 spørsmål...

Jeg har en pioneer vsx915 og pioneer 5.1 surround høyttalere.

Jeg skal nå montere dette i stua og har skjønt at motstand er noe av det viktigste kabler sliter med. så jo lengre kabler jo tykkere.

nå skal jeg jo legge dette utover stua og kona er ikke interessert i sinnsykt tykke kabler så jeg prøver og legge så tynne så mulig, men så tykke som nødvendig.

lengste kabelen skal ligge ca 10 meter. og da er spørsmålet. holder 1.5 ledning? eller bør man ha 2.5? eller er det virkelig nødvendig med 4.0?

finnes det en utregning på hvor mye en kabel "taper" seg over lengde? f.eks hvor lang en 1.5 eller 2.5 kabel kan være før den begynner og gi et målbart tap?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei og velkommen til forumet hommund. :-D

Det ligger en liten kabelguide her, og man regner vel motstanden i en kobberkabel med å benytte denne fysiske egenskapen til lederen at som beskrevet der.

Sitat Opprinnelig postet av kabelguide
    Kobber har en resistansverdi på 0.0175 ohm per 1mm2 per meter. Hvis man for eksempel har en kabel med et tversnitt på 2.5mm2, er 10m meter lang og som man sender ut 500 Watt fra en forsterker, gjør man følgende beregning: Først deles 0,0175 på 2,5 og man får da 0,007 Ohm. Deretter ganger man motstanden, 0,007 Ohm med 20 (siden det er to ledere i kabelen). Dette gir 0,14 Ohm.
    Er 10 strekket ditt til en av bakkanalene og de typisk er ganske små, lettdrevene og kun får small signal osv, da trenger ikke tversnittet på disse være noe spesiellt stort.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •