Innstillinger!!!? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 133
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Det som er viktig om man har mindre effekt enn man kunne tenkt seg er å sette frontene til Small, og delefrekvensen til 80 på subben, for å lette byrden på reciever i forhold til drift av Fronter i lavere toner. Men det var vel ikke ukjent henrikm?
    Godt tips, har lest det rundt her før, men glemt det helt bort.. front er satt til small, og x-over på 80 på reciveren.. men å stille delefrekvensen på subben nøyaktig er litt værre.. er low-high og lite indikasjon på hvor du er i verden i mellom. Den går vel fra noe sånt som 50-135hz, ergo har jeg den litt før "kl 12".

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg brukt et par timer på fikling med suben og receiveren samt å få på spikes istedetfor disse gummiklossene. Kjempeforbedring, nå er jeg adskillig mer fornøyd enn tidligere. Mer punch og bedre samspill med frontene. Riktig så moro dette var

Nå tror jeg det blir et glass vin eller ti og kose seg med litt god rock i kveld.

God helg!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henrikm
    Godt tips, har lest det rundt her før, men glemt det helt bort.. front er satt til small, og x-over på 80 på reciveren.. men å stille delefrekvensen på subben nøyaktig er litt værre.. er low-high og lite indikasjon på hvor du er i verden i mellom. Den går vel fra noe sånt som 50-135hz, ergo har jeg den litt før "kl 12".
    Delefiltre på subber og recievere er ikke så bratte. Setter du reciever til 80 hz, ruller den kanskje av rundt 75.. Har ikke peiling på dette, men mener å huske en del fra den gang jeg hadde sub selv hehe.
    Altså er det mange som driver og kombinerer delefiltrene på sub og reciver for å få den perfekte avrullingen.
    Det enkleste er dog å sette reciever til 80, og sette subben til 135. Subben vil jo ikke motta høyere enn 80 fra reciever uansett.

Kupper tråden til stakkars Tronna_83 nå, men det er vel litt relevant for han også. Hvis ikke så sier han vel fra

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke å si noe negativt det. Var vel ingen hemmelighet dette, men forventet meg kanskje litt for mye i forhold til prisen. Når jeg kjøpte disse så var jeg veldig fersk og det var liksom hifiklubben som var stedet å handle, nå har vel horisonten utvidet seg noe etter at jeg begynte å lese her og ser at det finnes mange andre, kanskje vel så gode valg av både merke og forhandler.

Men det er vel litt av konseptet med denne hobbyen er det ikke? Stadig utvide horisonten og bruke mer penger

Moro er det hvertfall!

Jeg føler det på helt samme måte som du gjorde. Jeg la 37 000 i anlegget mitt og forventet mye mer enn jeg har fått. Men når sant skal sies koster jo ikke høyttalersettet mitt mer enn 12 000. Forsterkeren drar jo opp prisen. Men som nybegynner tenkte jeg at dette ville låte helt fantastisk. Men det positive som kommer ut av det er at man lærer....hehe.

Har i hvert fall funnet ut at Concept 8 spiller mye varmere og bedre på musikk som Josh Groban (som jeg liker veldig godt) enn på Rock f.eks. Noen enig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på ingen måte å kuppe tråden din nei, beklager hvis det ble slik, men ble litt "gira"

lurer kom med det "billigste" tipset hittil, bruk et par timer på å stille inn ting litt bedre.. det ble drastiske forbedringer hos meg når jeg satte frontene til small og fikk suben til å ta over mesteparten av "kjøret". Mye av buldringen/ristingen i veggene (som ærlig talt ikke er så kult lenger) ble borte når jeg fikk satt suben på spikes og det ble merkbart mere trykk.

Det var mine to cents.. men som sagt her før Tronna, masse dyktige hifi folk på Hadeland, prøv å få kontakt med en av dem.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tronna_83:
    Leste du innlegg nr.32? Bare lurte litt, ettersom jeg ikke fikk noen reaksjon på dette?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    0-180 betyr kort og godt at du kan endre fasen / slagretningen på høyttalermembranet fra 0 til 180graders tidsforskyvning i forhold til refleksjoner i rommet og fronthøyttalere i systemet.
    Skal forsøke å forklare dette på en enkel måte:
    Når subhøyttaleren gir fra seg en (bass)tone, svinger membranet frem og tilbake / ut og inn i takt med tonens frekvens. Ideelt sett skal alle høyttalermembranene (i sub og fronter) spille i samme fase, dvs de skal slå ut og inn samtidig.
    Om de ikke gjør det, får man en såkalt utfasing av tonen som spilles. Utfasingen er et resultat av at om / når submembranen beveger seg utover, og membranene i fronthøyttalerne samtidig beveger seg innover, "spises" lydtrykket fra submembranen opp av bassene i fronthøyttalerne som langt på vei "suger" lyden til seg, og dermed blir lyden / bassen så godt som borte!
    For å få sub og fronter til å spille i takt, behøver man ganske ofte å vri på fasereguleringen for å finne det ideelle settpunktet, dvs når alle bassmembranene spiller i takt.
    Dette er ikke alltid like enkelt å finne ut av, så du må regne med å prøve og feile endel ganger før du finner den optimale innstillingen!
    Det aller beste er egentlig å få tak i en CD med sinustoner for en slik test, alternativt kan du også laste slike ned fra nettet. Det finnes en link her på forumet for dette.
    Allerhelst bør du kombinere dette med en lydtrykksmåler / dB-måler, som du kanskje kan låne av noen her inne, eller kjøpe en selv.

Som du antakelig skjønner, så er det på forhånd plent umulig å svare på hvilken posisjon fasereguleringen skal settes til. Dette må prøves i hvert enkelt tilfelle, og kan som sagt være en møysommelig prosess.
    Lykke til, okkesom!

Beklager for sent svar=) Det hele er litt gresk for meg ennå, med hele innstillings greiene. jeg føler meg litt hjelpesløs. Men fasen på på suben min kan kun settes til 0 eller 180. Og per idag står suben ved siden av den høyre fronteren min. på utsiden av den. burde jeg da ha fase på 0?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som måtte lure står delefrekvensen min på 80 på forsterkeren=)

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på ingen måte å kuppe tråden din nei, beklager hvis det ble slik, men ble litt "gira"

lurer kom med det "billigste" tipset hittil, bruk et par timer på å stille inn ting litt bedre.. det ble drastiske forbedringer hos meg når jeg satte frontene til small og fikk suben til å ta over mesteparten av "kjøret". Mye av buldringen/ristingen i veggene (som ærlig talt ikke er så kult lenger) ble borte når jeg fikk satt suben på spikes og det ble merkbart mere trykk.

Det var mine to cents.. men som sagt her før Tronna, masse dyktige hifi folk på Hadeland, prøv å få kontakt med en av dem.

nei nei ingen problem=)

anbefaler du meg å sete frontene mine til small altså??? På hifiklubben ga de meg inntrykk av at de skulle stå på large.

Jeg er direkte forvirret. alle jeg prater med inne der sier forskjellige ting

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par Klipsch RF-82, som spiller ned til ca 30Hz, men jeg deler ved 80Hz i receiveren og kjører det ut på subwooferen. Dette gir hos meg betraktelig bedre lyd, og er anbefalt som et utgangspunkt.

Står sub på linje med fronthøyttalerene er nok fase til 0 grader et godt utgangspunkt.

Jeg brukte en drøy uke med prøving og testing og måling. En Radioshack er i så måte et meget godt verktøy, og gjør det mye enklere å få et godt resultat - er min erfaring

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulyd
    Jeg har et par Klipsch RF-82, som spiller ned til ca 30Hz, men jeg deler ved 80Hz i receiveren og kjører det ut på subwooferen. Dette gir hos meg betraktelig bedre lyd, og er anbefalt som et utgangspunkt.

Står sub på linje med fronthøyttalerene er nok fase til 0 grader et godt utgangspunkt.

Jeg brukte en drøy uke med prøving og testing og måling. En Radioshack er i så måte et meget godt verktøy, og gjør det mye enklere å få et godt resultat - er min erfaring

Ok tusen takk=) Sette Concept 8 frontene til small synes du?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    nei nei ingen problem=)

anbefaler du meg å sete frontene mine til small altså??? På hifiklubben ga de meg inntrykk av at de skulle stå på large.

Jeg er direkte forvirret. alle jeg prater med inne der sier forskjellige ting
    Hehe. Velkommen til verden av lyd og bilde
    Du får nok 5 ulike svar på hvert spørsmål.
    Høyttalere som tåler en "støyt" kan godt stå som Large. En regel jeg hørte, er om du har to 8" basselementer i hver høyttaler, kan de godt stå som Large. Dette betyr at de spiller i hele frekvensspekteret.

Enkelte forsterkere sliter med for lite strøm om man velger å spille hele spekteret, så da kan man sette Frontene til Small, og spare forsterkeren for de tyngste dragene i nederste bass registeret.
    Nesten alle hjemmekino recievere har for lite strøm i forhol til det ideelle. Altså noen større fronter i et hjemmekino oppsett skulle gjerne hatt 200 watt+, og mye strøm for å holde kontroll på høyttalerne.

Så om man ikke har egen effektforsterker på frontene kan du gjerne ha Frontene til Small. Det finnes gode effektforsterkere på bruktmarkedet til bare noen få tusenlapper, som kan være et alternativ for deg.
    Kjøpte min for 3 eller 4000,-. 2x200 watt. (1988 modell )

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Hifi klubben sa han ene at jeg skulle sette crossoveren bak på suben til max, mens butikksjefen sa 80-90. Hva er riktig????????? Hmm.

Receiveren står på 80

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager for sent svar=) Det hele er litt gresk for meg ennå, med hele innstillings greiene. jeg føler meg litt hjelpesløs. Men fasen på på suben min kan kun settes til 0 eller 180. Og per idag står suben ved siden av den høyre fronteren min. på utsiden av den. burde jeg da ha fase på 0?
    Ikke noe å beklage! :-) Lurte bare på om du hadde fått med deg forklaringen.

Hmm. Litt synd at du ikke har trinnløs faseregulering. Og igjen; det er umulig å svare på hvilken av de to innstillingene du skal bruke.
    Det jeg imidlertid kan foreslå, er at du drar inn en kompis (eller samboer?) for å prøve de to valgene du har, imens du sjøl sitter i lytteposisjon.
    Da skal det være mulig å finne den stillingen som gir deg best bass / lydtrykk, der og da.
    Det slutter imidlertid ikke med det.
    Ettersom du kun har en "enten-eller" innstilling mtp fase, må du nok i tillegg regne med å flytte sub i forhold til fronter i kombinasjon med 0-180 forsøk, ettersom sub´en flyttes.
    Vil sterkt anbefale deg å laste ned sinustoner for avspilling i testøyemed! Sinustoner finner du her: Welcome to L-Sound!
    Brenn dem ut på en CD, og kjør!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Hifi klubben sa han ene at jeg skulle sette crossoveren bak på suben til max, mens butikksjefen sa 80-90. Hva er riktig????????? Hmm.

Receiveren står på 80
    Begge deler er for så vidt riktig. Så lenge du setter Reciever til 80, så må subben sin crossover stå til 80 eller mer, for å ikke kutte lavere enn det recieveren leverer. Da blir det er område i mellom som ikke spilles på hverken fronter eller sub.
    Altså om du settet sub crossover til 80, 100, eller 135, så er det ingen forskjell i lyd da reciever bare sender fra 80 og nedover til suben...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du skal begynne med å ikke høre på Hifiklubben. De du prater med der aner overhodet ikke hva de prater om.

Ellers vil jeg anbefale deg å prøve frontene både som small og large. Mine høyttalere kan spille ganske dypt, men i mitt oppsett blir lyden allikevel best om de står til small. Jeg har 2 SVS-subber i front.

Sett fortrinnsvis subben i et hjørne med yttervegger/bærevegger. Selv har jeg mine subber i hvert sitt hjørne foran med elementene mot midten. Elementet behøver ikke gjøre best jobb mot lytteposisjon.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg tror du skal begynne med å ikke høre på Hifiklubben. De du prater med der aner overhodet ikke hva de prater om.

Ellers vil jeg anbefale deg å prøve frontene både som small og large. Mine høyttalere kan spille ganske dypt, men i mitt oppsett blir lyden allikevel best om de står til small. Jeg har 2 SVS-subber i front.

Sett fortrinnsvis subben i et hjørne med yttervegger/bærevegger. Selv har jeg mine subber i hvert sitt hjørne foran med elementene mot midten. Elementet behøver ikke gjøre best jobb mot lytteposisjon.

Jeg har vurdert sterkt å ikke høre på hifiklubben mer nei. de kan komme å prøve å ordne mitt for 1200 kr sier de, men vil det bli bedre?????

HVIS NOEN AV DERE MELDER DERE FRIVILLIG TIL Å TA EN TUR SÅ ER DERE VELKOMMEN!!!!! VEL OG MERKE HVIS DERE VET Å DERE DRIVER MED. OG DET VIRKER SOM DERE VET DET=)

HÅPER DERE IKKE TAR SÅ MYE SOM 1200 FOR Å HJELPE MEG DA. HEHE

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye

2 svs subbere? du må ha det helt fantastisk der du sitter?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikon centeren står forøvrig til large nå. hva synes dere om det?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville satt senteren til small også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •