Innstillinger!!!? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 133
    Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvor mye er "en del timer"? Regn med at høyttalerene først slipper seg løs etter ca 100 timer. Ikke forvent for mye før dette.

Som de over skriver så er det mye å gjøre for å kalibrere et anlegg. Selv måtte jeg ha profesjonell hjelp for å integrere 2 subber med frontene før det ble bra her.

Med høyttalere nærmere bakvegg vil du få mer brumlebass, og lenger fra veggen vil bassen bli noe strammere. Av og til kan det være kjekt å justere litt for å få hjelp av romforsterkningen. Hvordan har du plassert høyttalerene?

Beveg deg rundt i rommet og prøv å finn ut om bassen finnes der et sted. Du bør jo finne den et sted selv om den ikke er i lytteposisjon for øyeblikket.

Du har et meget pent oppsett som skal låte bra. Godt valg av center forresten!

høyttalerne er plassert ca 50 cm fra veggen

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å finne ut om bassen er bedre andre steder i rommet enn i lytteposisjon. Det kan være at det er rommet som er problemet.

På Hifiklubben er jeg blitt møtt med svært varierende kompetanse. Noen er rett og slett inkompetente. Men jeg har også fått gode råd der. Det lureste er å finne ut mest mulig selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det overasker meg at du ble rådet til ikke å teste romkorreksjonen. Hva var begrunnet han det med???

Sliter du likevel er det helt sikkert ikke noe problem å få hjelp av en av de mange erfarne brukerene her inne om du skriver hvilken komune du bor i

-E-
    Enig. Romkorreksjon er jo der for å hjelpe nye brukere i å stille inn anlegget. Man har jo ikke alt dette på feeling når en kjøper sitt første anlegg. Heller ikke lydtrykksmåler og så videre.
    "sjefen" var vel redd for å høre ut som en "nybegynner"

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Enig. Romkorreksjon er jo der for å hjelpe nye brukere i å stille inn anlegget. Man har jo ikke alt dette på feeling når en kjøper sitt første anlegg. Heller ikke lydtrykksmåler og så videre.
    "sjefen" var vel redd for å høre ut som en "nybegynner"

Nei det er ikke så lett å være nybegynner. og rommet er nok noe av problemet. det forsvinner en del bass opp trappa. og jeg har ikke så stor mulighet til å flytte på ting. Har prøvd litt. Jeg synes uansett ikon suben har vært litt skuffende så langt på film men det kan jo hende den kommer. den slår rent og henger godt med men savner den skikkelige dypbassen.

PS: SVS hadde vært tingen. hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme problem, men i stereo oppsett. Bassen her forsvinner rundt hjørnet, og ned til området rundt badet. Ikke der jeg har lyst å sitte heller hehe.
    Om du ikke får flyttet så mye annet, så prøv i allefall subben. Ikke lest alle postene her, men hvis du spiller noe som krever noe av subben og kryper rundt på gulvet til du finner plassen med mest bass, så plasserer du subben der. Du vil da mest sannsynlig ha en OK plass for subben. Husk også å fasejustere den.
    Ikke sett bak på den subben, men det er vel en liten kontroll der som siet noe om 0 - 90 - 180 ?
    Altså hvordan subben spiller i forhold til resten av anlegget. Hvis subben og frontene spiller i samme fase så kansellerer frontene og subben hverandre. Det er ingen fasit her, bortsett fra å prøve.
    Må ta forbehold om feil i hukommelsen her

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Ikke lest alle postene her, men hvis du spiller noe som krever noe av subben og kryper rundt på gulvet til du finner plassen med mest bass, så plasserer du subben der. Du vil da mest sannsynlig ha en OK plass for subben. ...
    Ja! Hehe... Sett subben øverst i trappa! :lol:

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme problem, men i stereo oppsett. Bassen her forsvinner rundt hjørnet, og ned til området rundt badet. Ikke der jeg har lyst å sitte heller hehe.
    Om du ikke får flyttet så mye annet, så prøv i allefall subben. Ikke lest alle postene her, men hvis du spiller noe som krever noe av subben og kryper rundt på gulvet til du finner plassen med mest bass, så plasserer du subben der. Du vil da mest sannsynlig ha en OK plass for subben. Husk også å fasejustere den.
    Ikke sett bak på den subben, men det er vel en liten kontroll der som siet noe om 0 - 90 - 180 ?
    Altså hvordan subben spiller i forhold til resten av anlegget. Hvis subben og frontene spiller i samme fase så kansellerer frontene og subben hverandre. Det er ingen fasit her, bortsett fra å prøve.
    Må ta forbehold om feil i hukommelsen her

Ja det er fase bak på subben. 0-180. hva betyr egentlig dette????? hva skal jeg sette den på?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel store sjanser for at det blir en svs etterhvert. ikon suben tilfredsstiller meg liksom ikke helt da jeg er en dypbass-elsker=)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Nei det er ikke så lett å være nybegynner. og rommet er nok noe av problemet. det forsvinner en del bass opp trappa. og jeg har ikke så stor mulighet til å flytte på ting. Har prøvd litt. Jeg synes uansett ikon suben har vært litt skuffende så langt på film men det kan jo hende den kommer. den slår rent og henger godt med men savner den skikkelige dypbassen.

PS: SVS hadde vært tingen. hehe

SVS låter relativt tamt om den er feilplassert og ikke innstillt skikkelig . Jobb litt med subben din du . C8 skal kunne trykke greit alene også.. få de til først.. så tar du subben etterpå.

EDIT: Denon 3808 blir nok litt snau med tanke på strømreserver til C8, men burde holde ganske greit. NAD 272 i fremtiden gjør underverker med denne høyttaleren .

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel store sjanser for at det blir en svs etterhvert. ikon suben tilfredsstiller meg liksom ikke helt da jeg er en dypbass-elsker=)
    Du har to alternativer. Selge Dali'en men den fortsatt er nesten ubrukt og få igjen mest mulig for den, eller satse på å bruke tid på å integrere den.
    Integrering av Sub er noe av det mest tidkrevende i et hjemmekino oppsett.
    Folk kan holde på i ukesvis
    Det vil nok ikke blie lettere med en SVS heller.
    "Faseknotten" er som jeg sa tidligere en mulighet til å forskyve fasen i signalet (forskyver signalet i tid ørlite grann) slik at man unngår at sub og fronter slår til samtidig. Disse vil da kansellere hverandre i det område de dekker samme frekvens.
    Man skal kunne høre dette ganske greit egentlig. I de fleste tilfeller trenger man ikke tenke på denne, men om du spiller noe tung musikk eller et filmklipp som har mye bass, og så skrur du fra 0 til 90 grader, og ser om du merker forskjell i lydtrykket. Skru så videre til 180 grader, og se om det blir bedre/verre.
    Det er kanskje lettest om du setter Frontene som Large i Recieveren, og Subben til delefrekvens på 80 hz for å få sjekket fasen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere "hadlendinger" her altså, er selv fra Gran, men bor på Jevnaker nå. Har ganske likt oppsett som deg, og er vel ikke knallfornøyd selv. Skal ha inn mer effekt først og fremst. Har ikke verdens største stue og oppsettet er litt låst slik det fremstår nå. Romkorreksjon fungerte ikke i det hele tatt for meg, likte rett og slett ikke det den kom frem til så jeg endte med å justere sånn jeg liker å se film, bakht ble feks. nesten helt borte.

Har vært litt slapp med å tune ting skikkelig, både ht og sub, men det er vel det høsten er til for

Lykke til videre tronna, kanskje du kan komme å hjelpe meg når du har blitt ekspert på oppsett

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er fase bak på subben. 0-180. hva betyr egentlig dette????? hva skal jeg sette den på?
    0-180 betyr kort og godt at du kan endre fasen / slagretningen på høyttalermembranet fra 0 til 180graders tidsforskyvning i forhold til refleksjoner i rommet og fronthøyttalere i systemet.
    Skal forsøke å forklare dette på en enkel måte:
    Når subhøyttaleren gir fra seg en (bass)tone, svinger membranet frem og tilbake / ut og inn i takt med tonens frekvens. Ideelt sett skal alle høyttalermembranene (i sub og fronter) spille i samme fase, dvs de skal slå ut og inn samtidig.
    Om de ikke gjør det, får man en såkalt utfasing av tonen som spilles. Utfasingen er et resultat av at om / når submembranen beveger seg utover, og membranene i fronthøyttalerne samtidig beveger seg innover, "spises" lydtrykket fra submembranen opp av bassene i fronthøyttalerne som langt på vei "suger" lyden til seg, og dermed blir lyden / bassen så godt som borte!
    For å få sub og fronter til å spille i takt, behøver man ganske ofte å vri på fasereguleringen for å finne det ideelle settpunktet, dvs når alle bassmembranene spiller i takt.
    Dette er ikke alltid like enkelt å finne ut av, så du må regne med å prøve og feile endel ganger før du finner den optimale innstillingen!
    Det aller beste er egentlig å få tak i en CD med sinustoner for en slik test, alternativt kan du også laste slike ned fra nettet. Det finnes en link her på forumet for dette.
    Allerhelst bør du kombinere dette med en lydtrykksmåler / dB-måler, som du kanskje kan låne av noen her inne, eller kjøpe en selv.

Som du antakelig skjønner, så er det på forhånd plent umulig å svare på hvilken posisjon fasereguleringen skal settes til. Dette må prøves i hvert enkelt tilfelle, og kan som sagt være en møysommelig prosess.
    Lykke til, okkesom!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    0-180 betyr kort og godt at du kan endre fasen / slagretningen på høyttalermembranet fra 0 til 180graders tidsforskyvning i forhold til refleksjoner i rommet og fronthøyttalere i systemet.
    Skal forsøke å forklare dette på en enkel måte:
    Når subhøyttaleren gir fra seg en (bass)tone, svinger membranet frem og tilbake / ut og inn i takt med tonens frekvens. Ideelt sett skal alle høyttalermembranene (i sub og fronter) spille i samme fase, dvs de skal slå ut og inn samtidig.
    Om de ikke gjør det, får man en såkalt utfasing av tonen som spilles. Utfasingen er et resultat av at om / når submembranen beveger seg utover, og membranene i fronthøyttalerne samtidig beveger seg innover, "spises" lydtrykket fra submembranen opp av bassene i fronthøyttalerne som langt på vei "suger" lyden til seg, og dermed blir lyden / bassen så godt som borte!
    For å få sub og fronter til å spille i takt, behøver man ganske ofte å vri på fasereguleringen for å finne det ideelle settpunktet, dvs når alle bassmembranene spiller i takt.
    Dette er ikke alltid like enkelt å finne ut av, så du må regne med å prøve og feile endel ganger før du finner den optimale innstillingen!
    Det aller beste er egentlig å få tak i en CD med sinustoner for en slik test, alternativt kan du også laste slike ned fra nettet. Det finnes en link her på forumet for dette.
    Allerhelst bør du kombinere dette med en lydtrykksmåler / dB-måler, som du kanskje kan låne av noen her inne, eller kjøpe en selv.

Som du antakelig skjønner, så er det på forhånd plent umulig å svare på hvilken posisjon fasereguleringen skal settes til. Dette må prøves i hvert enkelt tilfelle, og kan som sagt være en møysommelig prosess.
    Lykke til, okkesom!
    Er vel mer riktig dette ja

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henrikm
    Flere "hadlendinger" her altså, er selv fra Gran, men bor på Jevnaker nå. Har ganske likt oppsett som deg, og er vel ikke knallfornøyd selv. Skal ha inn mer effekt først og fremst. Har ikke verdens største stue og oppsettet er litt låst slik det fremstår nå. Romkorreksjon fungerte ikke i det hele tatt for meg, likte rett og slett ikke det den kom frem til så jeg endte med å justere sånn jeg liker å se film, bakht ble feks. nesten helt borte.

Har vært litt slapp med å tune ting skikkelig, både ht og sub, men det er vel det høsten er til for

Lykke til videre tronna, kanskje du kan komme å hjelpe meg når du har blitt ekspert på oppsett

Hehe, takk for det=) Hvordan er trykket i frontene dine? jeg klarer ikke å bli fornøyd å dette plager meg. Er direkte skuffet.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget frustrert å vurderer å kansellere hele kjøpet. kommer ikke til å gi meg på det.

Er fristet av å høre på Ikon 8 på en Onkyo eller Yamaha forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aner ikke om noen har nevnt det jeg, men har blitt anbefalt når man skal finne beste plassering for sub å sette den i lytteposisjon og så bevege seg rundt og finne sted der den merkes best. der skal den stå, noe i det? :-O

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget frustrert å vurderer å kansellere hele kjøpet. kommer ikke til å gi meg på det.

Er fristet av å høre på Ikon 8 på en Onkyo eller Yamaha forsterker
    Hvis du ikke er fornøyd i det hele tatt har du jo 30 dagers returrett?
    Det finnes mye på markedet, og en vil ikke lære å like noe, hvis man er så missfornøyd som du tydeligvis er.. Du har et valg å ta

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med forsterkeren jeg har nå høres den som sagt litt daff ut i alt den gjør, men fungerer OK med sub. Når jeg kjørte stereooppsett tidligere med NAD218 som effekt var det adskillig bedre, men jeg var ikke super imponert da heller. Mulig jeg forventet meg litt for mye i overgangen fra AL-1000.

Er ikke spesielt fornøyd med resten av "kvalitetene" til C8 heller jeg da, syns hele greia fremstår som "billig". Blir ikke Dali neste gang, men var en billig inngangsbillett til surround.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henrikm
    Med forsterkeren jeg har nå høres den som sagt litt daff ut i alt den gjør, men fungerer OK med sub. Når jeg kjørte stereooppsett tidligere med NAD218 som effekt var det adskillig bedre, men jeg var ikke super imponert da heller. Mulig jeg forventet meg litt for mye i overgangen fra AL-1000.

Er ikke spesielt fornøyd med resten av "kvalitetene" til C8 heller jeg da, syns hele greia fremstår som "billig". Blir ikke Dali neste gang, men var en billig inngangsbillett til surround.
    Ikke for å si noe negativt, men Concept er Dali's entrylevel serie. Har selv hørt Conceptpå noe NAD M greier, og ble langt fra imponert. Ville tro at en Ikon serie, gjør mer ut av seg.

Det som er viktig om man har mindre effekt enn man kunne tenkt seg er å sette frontene til Small, og delefrekvensen til 80 på subben, for å lette byrden på reciever i forhold til drift av Fronter i lavere toner. Men det var vel ikke ukjent henrikm?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke å si noe negativt det. Var vel ingen hemmelighet dette, men forventet meg kanskje litt for mye i forhold til prisen. Når jeg kjøpte disse så var jeg veldig fersk og det var liksom hifiklubben som var stedet å handle, nå har vel horisonten utvidet seg noe etter at jeg begynte å lese her og ser at det finnes mange andre, kanskje vel så gode valg av både merke og forhandler.

Men det er vel litt av konseptet med denne hobbyen er det ikke? Stadig utvide horisonten og bruke mer penger

Moro er det hvertfall!

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •