Godt stereo-oppsett, men dårlige signakilder.. (Problem Løst!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Godt stereo-oppsett, men dårlige signakilder.. (Problem Løst!)

Jeg har et stereo oppsett jeg er svært fornøyd med, det består av B&W 603 S3 høytalere, Parasound HCA-1500A effektforst. og en Parasound NC-2100 Pre.amp. Jeg liker godt lyden av dette oppsettet så lenge det får lyd fra ok signalkilder.

Problemet er at jeg har en Grudig digital bakkenett dekoder og en Playstation 3 som er koblet opp mot anlegget og kan ikke akkurat skryte av lyden til de analoge utgangene på disse Jeg kunne jo f.eks bytte op-ampene i disse selv (noe jeg ofte har brukt å gjort på tidligere utstyr jeg har eiet), men man bryter jo garantien, det tar tid og så sitter man enda med en dårlig DAC i utstyret uansett.

Jeg ønsker ikke å gå for surround oppsett, men ønsker å beholde det jeg har. Hva burde jeg gjøre for å få ok lyd fra PS3`en og digital bakkenett dekoderen og det for kun to kanaler (stereo)?

Alle tips tas imot med stor takk!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo anbefale å prøve en Beresford DAC til rundt 1000-lappen? Så sender du digitalt fra PS3 til den og så analogt videre til NC-2100?

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstern DAC må vel være den beste løsningen? Har du TOSLINK eller Coax ut på Grundig dekoderen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tuxflux
    Ekstern DAC må vel være den beste løsningen? Har du TOSLINK eller Coax ut på Grundig dekoderen?
    Det er en sånn liten optisk utgang med en luke både på PS3`en og Grundig dekoderen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg kan jo anbefale å prøve en Beresford DAC til rundt 1000-lappen? Så sender du digitalt fra PS3 til den og så analogt videre til NC-2100?
    Jeg ønsker en billig og grei løsning, så 1000kr. høres jo ikke så ille ut.

Men finnes det alternativer med inngangsvelger og fjernkontroll slik at jeg slipper å dra den late kroppen min opp av sofaen hver gang jeg bytter kilde?

En annen ide som slo meg var jo om det finnes en optisk splitter slik at man kjøre det optiske signalet fra begge kildene inn på samme porten på dac`en?
    da kan jeg jo bare å velge å sla av en av signalkildene hvis jeg vil bytte mellom hva jeg skal høre på.. slipper jo unna både fjernkontroll og inngangsvelger på dac`en man velger å kjøpe isåfall?! dårlig ide?

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du sjekke at DAC'en minimum har 2 stk optiske innganger før du kjøper DAC. Ang. den Beresford'en så kan du jo sende en PM til Norum her på forumet og høre hva han syntes om den, han har en slik.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beresford har 2 optisk og 2 coax inn.

Ja, en fjernkontroll hadde jo gjort susen, men en får ikke i pose og sekk i denne verden...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke Parasound optisk inn? Tenkte på PS3'en i så fall

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    har ikke Parasound optisk inn? Tenkte på PS3'en i så fall
    Nope, NC-2100 er en helt analog sak.

Tror jeg prøver den Beresford DAC`en, noen som vet hvor man får en ok pris på den? gjerne fra utlandet

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Home HIFI

Den har jo ikke fjernkontroll da, men det har du vel fått med deg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Beresford DAC`en i hus, gikk tollfritt gjennom postverket

Jeg blir å skru den opp iløpet av neste uke for å lodde inn skikkelige op-amp`er (har noen Burr Brown opa627bb liggende) og blir også å bytte en god del elektrolytter med noen av høyere kvalitet for å forsterke strømegenskapene som skal forsyne de nye OP`ene. Har noen Sanyo OS-CON`s som jeg mener bør gjøre seg godt inni boksen

Har allerede modda poweradapteret for RF-forstyrrelser med en enkel ferrite på enden av power-kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beresforden hørtes helt grei ut etter litt inspilling, men jeg har alltid likt lyden av National Semiconducktor sin single-channel op-amp 49710HA. Men skal også prøve noen Burr Brown 627 og 637 senere når jeg har tid.

Får disse helt gratis tilsendt fra produsent som vareprøver, så om de normalt koster 14$ pr.par i kvanta på 1000stk. rett fra fabrikk og før toll spiller liten rolle for min del.

Loddet ut den billige og tildels gamle modellen NJM4885 fra JRC og satte på en hjemmemekka sokkel der den stod.

Deretter lodda jeg sammen de to single-channel OP`ene til en stereo-opamp som passet fint i den hjemmemekka sokkelen, skrudde så igjen boksen og nå høres den billige DAC`en allerede 100$ dyrere ut

Jeg har også laget en overgang fra hjemmemekksokkelen til 8pin mdip (som er den vanligste sokkelen), slik at jeg lett kan bytte mellom forskjellige opamper, for å finne ut hva som måtte passe bra sammen. La også ved noen bilder fra prosessen for de av oss som liker å skru opp alt de eier og bryte garantien uten større skrupler.

Myye god lyd for et ganske beskjedent budsjett, og lodding er jo bare kos uansett. Skal gi et mer detaljert sammendrag om hvordan lyden ble etter byttet, kan ikke spille så veldig mye mere i kveld da klokka er litt for mye (har desverre naboer)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ja.. kan ikke si annet en at denne DAC`en spiller helt fortreffelig etter bytte av OP-AMP`en (49710HA)

Lyden er transparent og fin. De minste detaljene kommer mye tydeliger fram, bassen er kontant og fin slik jeg liker det. Så dette var et skikkelig kupp!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •