Tips til god reciver som fungerer med hdmi fra PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til god reciver som fungerer med hdmi fra PC

Holder på å planlegge en ny hjemmekino i stua, men lurer veldig på hvilken reciver jeg skal kjøpe. Det viktigste er at den må ha minimum 2 hdmi inn (Gjerne 3 visst jeg skal kjøpe konsol). Lyd og bilde må fungere når jeg sender det via hdmi kabelen fra Ati radeon 4870 skjermkortet i pcen. Prisklasse ca 3000-6000.

Ble veldig skeptisk til yamaha, som jeg hadde tenkt å kjøpe, når jeg leste i avsforum.com at det var problem med å få DD, dts osv. når en kobla til med hdmi fra skjermkortet.

Yamaha RX-V663 and ATI card will not transmit HDMI audio, email ATI and Yamaha! - AVS Forum

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tips

Marantz 5002 hlr 7002 sjekk ut priser i vårt kjære naboland masse penger å spare på akkurat dette merket, så du får mye reciver for pengene....
    mvh vegar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset vagara.

Leste en del om 5002 siden 7002 er litt for dyr for mitt budsjett, ihvertfall de prisene jeg kunne finne . Virker som en grei reciver, men mangler en del ting som truehd osv. Jeg fant derimot en annen reciver mens jeg lette etter info om marantz, Onkyo TX-SR606. Den støtter hdmi 1.3 og de fleste lydformatene tilgjengelig i dag og skal visstnok ikke ha noen store problem med ati skjermkort. Har meldt meg på powerbuy.no for denne reciveren i håp om å få den noe billigere enn 6000-7000 kr hos de forhandlerene jeg kunne finne.

Lurer litt på om jeg må strekke noen ekstra lydkabel fra onkyo reciveren til min gammle panasonic PT-AE900E? Kommer til å kjøre en hdmi kabel fra pcen til en hdmi 1:2 splitter og 2 hdmi kabler fra splittern: 1 til onkyo recivern hdmi-in og 1 til pt-ae900E hdmi-in. Hdmi-out på onkyo vil bli brukt til en av de nye samsung LED skjermene som kommer snart, så regner med at den er sikkret truehd , dts osv.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av commi
    Lurer litt på om jeg må strekke noen ekstra lydkabel fra onkyo reciveren til min gammle panasonic PT-AE900E? Kommer til å kjøre en hdmi kabel fra pcen til en hdmi 1:2 splitter og 2 hdmi kabler fra splittern: 1 til onkyo recivern hdmi-in og 1 til pt-ae900E hdmi-in. Hdmi-out på onkyo vil bli brukt til en av de nye samsung LED skjermene som kommer snart, så regner med at den er sikkret truehd , dts osv.
    Ja du må ha egen lydkabel til panasonic PT-AE900E for det er ingen mulighet for at tv kan mota eller behandle 8 kanalers PCM lyd fra HDMI kabelen.
    (dette om du skal ha egen lyd på tv)

Hvorfor splitter da reciver vil videresende bilde med HDMI ut ?

Hdmi-out på onkyo vil bli brukt til en av de nye samsung LED skjermene som kommer snart, så regner med at den er sikkret truehd , dts osv.
    Du får ikke HD lyd PCM videresendt som HD lyd codec ut fra reciver.
    Du får ikke HD lyd codec ut fra skjermkortet.

(kommer ikke Panasonic 9 serien (LED) med SRS TruSurround XT ? som ikke har noe med DTS eller HD lyd)
    >>>SRS Labs<<<

Det du får ut fra skjermkortet er HD lyd fra BD / HD DVD resamplet og gjort om til 8 channel PCM.
    At lyden blir resamplet betyr at lyden vil være langt dårligere en det den er på plate.
    (kanskje ikke bedre en DD 5.1 eller DTS så du likegodt kunne brukt optisk/coax kabel )
    Resamplet HD lyd ned til 16 bit 48 kHz er vel ikke så man han kalle det HD lyd lenger ?

Sats på ekte og høykvalitets HD lyd.
    Kjøp lydkort som bitsreamer HD lyd og som kan decodes av alle recivere som har decoder for HD lyd codec.
    HDMI 1.3 Sound Card Enables Bitstream Audio for your HTPC*-*AVRev.com
    100% tapsfri og ekte HD lyd med samme kvalitet det ligger som på plate.

Da slipper du å måtte forholde deg til enkelte få recivere som greier å mota PCM lyden som langt fra kan være et 100% riktig signal siden ikke alle recivere kan mota den.

Meningen med svaret var ikke å ødellegge gleden med lyd men siden du skal satse på HD lyd og reciver som motar HD lyd så var mitt innspill å få deg til å satse på ekte HD lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei... du kan sjekke hifibutiken.se det er der de er billigst som jeg har funnet ut iallefall... der får du sr5002 til 3990 svenske..det blir ca 3200 norske kroner..,. i norge koster en slik ca 8000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke være enkelt dette her visstnok

Leste en del om auzentech x-fi lydkortet og fant en litt mer utfyllende artikkel her : Auzentech X-FI HT 7.1 HDMI card pics and specs - Hardware Canucks

Kortet har hdmi in, hdmi ut og en intern video connection. Slik jeg forstod den artikkelen der så må du bruke en hdmi kabel fra ati skjermkort til hdmi in på lydkortet, så en hdmi kabel fra lydkortet til reciveren (eller tv). Nividia skjermkort skal kunne gjøre dette internt. Kan være en grei løsning visst kortet ikke blir altfor dyrt , men er vel flere firma som kommer med diverse hdmi 1.3 løsninger til htpc om ikke lenge (håper jeg ).

Det jeg prøver å få til er å bruke 5.1 høytalerne mine til all lyd (truehd,dts osv) fra pc og bakenett dekoder. Bildet fra pc skal vises på både projektor og tv, mens bakenettet skal bare vises på tven. Alt dette med minst mulig bruk av kabler og ingen på kryss og tvers .

Angående bruk av splitter: Pcen er i et siderom til stuen, tven og reciver vil være 5-6 m unna om en går ut siderommet og rett over stuegulvet, mens projektoren er plassert ved siden av siderom inngangen. Splittern tenkte jeg å plassere ved siden av døra inn til stua, slik at den forsterker signalet til en 10 m lang hdmi kabel som blir ført langs stue veggene til reciver. Så kan jeg bruke en kort hdmi kabel fra splitter til å koble til projektoren. Da er jeg ikke så sikker på om onkyo reciveren veit at lyden følger den 10 m kabelen fra splitteren, mens bildet jeg vil ha følger den korte hdmi kabelen fra splitter til projektoren. Til tven så går jo alt dette gjennom 10m kabelen , til reciver og så til tv igjen via hdmi ut på reciver. Visst dette ikke går kan jeg da trekke en optisk eller en annen digital kabel fra reciver til projektor og i det minste få dts lyd og bilde ?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra PC skjermkort som du har tenkt.
    Et skjermkort med HDMI og mulighet til lyd behandler ikke lyden men videresender.
    Avspiller du HD lyd (Blu Ray / HD DVD enten som plate eller filer på harddisk) så vil avspiller software (feks Power DVD) være den som behandler lyden.
    (Decoder HD lyd og gjør det om til PCM )
    PCM er lyden du vil få ut fra skjermkortet som videresendes med HDMI til Reciver.
    Det er ingen problem for å bruke denne lyden slik du har tenkt --> til en reciver.
    Problemet er at ikke alle recivere takler denne PCM lyden --skjermkort til reciver)
    (selv om PCM er helt vanlig lyd og kan motas med nesten alle recivere)
    Endel Onkyo recivere skal greie dette uten problem.

Jeg nevnte auzentech for det er vel eneste måten å få den hele og fulle HD lyden.
    Med en skjermkort løsning og software decoding av HD lyd så blir den fulle/høykvalitetslyden resamplet til mye dårligere lyd.
    Feks DTS HD MA 5.1 som hver kanal feks har 24 bit 96 kHz så vil lyden bli resamplet til 16 bit 48 kHz (lyden vil bli mye lavere og kvaliteten bli mye dårligere en orginalt)
    Med et lydkort som auzentech forblir lyden urørt og sendes fortsatt som lydcodec (Dolby ThrueHD , DTS HD , DTS HD MA) som bitstream via HDMI kabelen til reciver som vil decode lyden (fleste nye recivere har decoder for HD lyd codec)
    Sender du feks DTS HD MA 5.1 24 bit 96 kHz med auzentech så motar reciveren DTS HD MA 5.1 24 bit 96 kHz lyden og du får mye bedre lyd
    Ja HDMI fra skjermkort (bilde) koples sammen med auzentech (lyd) så den endelige kabelen til reciver inneholder både bilde og lyd.

Bakkenettet vil ikke sende HD lyd , DTS (kanskje de en skjelden gang sender AC3 - DD 5.1)

Mulig jeg tenker feil men et forslag til kopling
    Siden du bare skal ha bakkenettet tilkoplet tv så bør du sende HDMI direkte
    fra bakkenett decoder til TV (dette for å få bilde lyd på helt vanlig måte)
    Tv har ikke decoder for DD 5.1 så om det sendes må det inn i reciver å da bruker du bare optisk / coax til reciver som decoder DD 5.1 lyden.
    (du kan også bruke denne optisk/coax løsningen til vanlig 2.0 PCM stereo fra bakkenettet om du ønsker lyden på ditt anlegg enten som 2.0 lyd eller som en surround mix)
    Da har du et fritt valg til å se tv med tv lyden eller se tv med reciver lyd.
    Du mister muligheten til scalering av bilde med reciver med denne oppkoplingen men det sitter normalt bra scalerer i tv så jeg tror ikke bilde blir dårligere.
    (da må du opp i veldig dyr reciver klasse med Silicon optix realta ship for at reciveren skal scalere til 720p /1080i/1080p på en så bra måte at det lønner seg å sende bilde gjennom reciver før det kommer til tv)

PC HDMI kan sendes til reciver som har to HDMI utganger (flere recivere har det i dag) så ene HDMI ut går til tv og andre HDMI til projector.

usikker.....................når du skal ha eget lydsignal til projector og ikke til reciver eller lyd samtidig til begge.....
    Skal du ha egen lyd til projector må du vel ta den ut fra reciver når du avspiller HD lyd codec /8 ch PCM/ DTS osv (hvorfor er at projector har ingen lydbehandling av HD lyd eller DTS (er vel ingen decoder til HD lyd / DTS i en projector eller behandling (downmix) av 8channel pcm til 2.0 pcm stereo)

eller kanskje ta lyden ut fra pc som 2.0 PCM via optisk/coax eller som 2.0 stereo med analoge phono kabler

Bruker du splittere så er det ikke rettningsbestemt hvor bilde sendes og hvor lyd sendes men begge deler sendes.
    Det er hva du sender og tar imot med som avgjør hva du kan nytte av det som kommer inn.

Prisklasse reciver har du ikke skrevet.
    De billigste reciverene har 1 HDMI utgang.
    De litt dyrere har normalt 2 HDMI utganger.
    Man får recivere med 3 HDMI utganger og tror kanskje noen få er med 4 også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips og svar hygen, tror jeg begynner å få litt mer oversikt over hvilke løsninger jeg vil ta i bruk.

Jeg roter litt når jeg snakket om å koble en optisk lyd kabel mellom reciver og projektor, det blir i så fall mellom pcen og reciver. Slik jeg har koblet projektoren i dag så er bildet sendt med hdmi til projektor og lyden via både analog og en digital toslink kabel til z-5500 logitech dekoderen. Får med dette til å spille av dts med både .mkv og .avi filer som jeg bruker mest.

Når jeg da sender resamplet lyd og bilde fra pcen til splitteren, som videre sender dette i begge rettninger, skal vel reciveren kunne ta imot den resamplet lyden og kunne gjøre den om til dts samtidig som projektoren får bildet? Eller må jeg da gjøre en lignende løsning som jeg har i dag med å trekke en toslink kabel hele veien fra pc til reciver for å få lyd?

Så får jeg heller kjøpe auzentech lydkort når det blir tilgjengelig for å få truehd. Det blir isåfall bare truehd på pc-reciver-tvkoblingen, om ikke den hdmi splitter løsningen min fungerer.

Hadde vært fint om noen kunne gi meg en bekreftelse på at Onkyo TX-SR606 er så og si problemfri når den er koblet til ati 4870/4850 skjermkort. Gjerne tips om andre recivere med nogenlunde samme spesifikasjon (støtter truehd,DTS HD,Dolby Digital Plus, 3 hdmi-inn, 5000-7000kr) og som er problemfri mot ati skjermkortene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •