Bluetooth A2DP til 2 høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer leifindr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bluetooth A2DP til 2 høyttalere

Er det noen her som har kunnskap å dele vedrørende A2DP og muligheten for å streame audio fra f.eks 1 laptop til 2 høyttalere? Hver høyttaler mottar sin kanal (R eller L) og kjører egne sluttrinn.

Alt av A2DP-utstyr jeg har sett samler R+L i samme enhet, f.eks et hodesett eller et høyttalerpar i ett kabinett :cry:. Jeg ønsker å splitte.

LH

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifindr
    Er det noen her som har kunnskap å dele vedrørende A2DP og muligheten for å streame audio fra f.eks 1 laptop til 2 høyttalere? Hver høyttaler mottar sin kanal (R eller L) og kjører egne sluttrinn.

Alt av A2DP-utstyr jeg har sett samler R+L i samme enhet, f.eks et hodesett eller et høyttalerpar i ett kabinett :cry:. Jeg ønsker å splitte.

LH
    Mener jeg har litt kjennskap til dette - eeehhh

Sony har en bluetooth mottaker/sender som du lett kobler til en forsterker/receiver med rca kabler: Sony HWS-BTA2W

HWS-BTA2W | Bluetooth® Transmitter & Receiver | Sony | SonyStyle USA

Den ser slik ut hos meg:

Den støtter A2DP. Mitt problem har vært at PC'en ikke gjør det.
    Når det funker så er lyden fin den. Best resultat hittil med en USB dongle og BlueSoleil. Nå venter jeg på ny USB dongle fra ASUS.

Jeg vet ikke omk du kan koble direkte til to separate høyttalere, dessverre.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skal du bruke dette siden dette er viktig?

Jeg hadde uansett styrt unna A2DP, lyden er som regel veldig dårlig da standarden luker ut alt over 15000hz.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Hvordan skal du bruke dette siden dette er viktig?
    Tanken var vel egentlig å konstruere en mono-forsterker med A2DP-mottaker som kan monteres bak på hver høyttaler. Da kan man fritt velge høyttaler, og plassere disse der det er 220V tilgjengelig.

Høyttalerne kan da f.eks tas med ut på terassen en fin sommerkveld uten at gjestene skal snuble i høyttalerledninger hver gang de skal inn og hente mer saft i kjøleskapet :-D

Men som sagt: Man må ha en A2DP mottaker i hver monoforsterker som tar mot hhv R og L.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde uansett styrt unna A2DP, lyden er som regel veldig dårlig da standarden luker ut alt over 15000hz.
    Finnes det andre standarder som sikrer bedre lydkvalitet? Eller blir det da proprietære løsninger på et ISM-bånd?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken var vel egentlig å konstruere en mono-forsterker med A2DP-mottaker som kan monteres bak på hver høyttaler. Da kan man fritt velge høyttaler, og plassere disse der det er 220V tilgjengelig.

Høyttalerne kan da f.eks tas med ut på terassen en fin sommerkveld uten at gjestene skal snuble i høyttalerledninger hver gang de skal inn og hente mer saft i kjøleskapet :-D

Men som sagt: Man må ha en A2DP mottaker i hver monoforsterker som tar mot hhv R og L.
    du søker vel egentlig etter trådløse høyttalere

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo trådløse hodesett på markedet som bruker FM båndet, hva med å kjøpe to sett og plukke fra hverandre?

så tapper du L signalet fra ene og R signalet fra andre.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    du søker vel egentlig etter trådløse høyttalere
    Korrekt! Men ikke plastic-made-in-china! Har en produktidé om å utvikle en litt proff monoforsterker som kan monteres bak på relativt proffe høyttalere.

Plastdriten som kommer fra Far East overlater jeg til andre :cry:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo trådløse hodesett på markedet som bruker FM båndet, hva med å kjøpe to sett og plukke fra hverandre?

så tapper du L signalet fra ene og R signalet fra andre.
    Vel og bra det, men da mekker du opp noe hikke-mikk. Du må mest sannsynlig ha en dings koblet til laptop'en din som sender.

Kongstanken min er at du har all musikken din på en dedikert laptop, og bruker intern Bluetooth til å distribuere denne til høyttalerne. Småbokser og ledninger er desidert ikke ønsket i dette prosjektet, da kan en like godt beholde høyttalerledningene :???:

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal bruke høyttalere i litt dyrere prisleie så er bluetooth uansett bare å glemme mtp den svært begrensede båndbredden.

ser ikke helt problemet med å koble en ekstra boks til pcen, det er vel høyttalerene du skal flytte rundt på og ikke pc'en?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok et poeng der. Liten vits å kjøre dyre høyttalere og forsterker dersom BT-linken er "råtten" :?

Takk for gode tips og råd! Tror jeg må søke andre løsninger enn BT. Men jeg er litt skeptisk til å benytte et ISM-bånd til dette, der er det altfor mye hummer og kanari. Har selv hatt gleden av å lytte på bilnøkkelfrekvensen ved siden av en større parkeringsplass ved arbeidstidens begynnelse og slutt. Rene kakafonien

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje på tide å tenke litt praktisk og edruelig her?

A2DP er ikke dårlig. Du skriver at du kan tenke deg å ha høyttalerne med utendørs. Hvor bra lydrom er utendørs og hvor viktig er det da at man får lyd over/under de frekvensene som A2DP kan levere? Svært liten.
    Og når dine gjester har hentet seg x antall glass "saft" i kjøleskapet, da er behovet for 16-20kHz frekvenser enda mindre

Å få high-end trådløst og utendørs er vel et rimelig håpløst prosjekt uansett.

Du kaster jo ikke pengene bort på kina-plast-dingser, skriver du, så da kaster du ihvertfall ikke pengene bort på å forsøke med high-end ute i det fri.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er inne på noe der, asvaberg! Egentlig er det ikke så viktig med det som er over 15kHz når du har bikket innpå den 6. boksen "saft". Men det er jo greit å ha litt fin lyd når høyttalerne dras inn i stua.

Men noen freak er jeg ikke. Om forsterkeren min har 0.0001 eller 0.000001% forverngning har aldri bekymret meg.

Men jeg vet det er mange som påstår de hører forskjell :? Uansett, det jeg er ute etter er en mellomting mellom plast-made-in-china á la iPod docking og super-hifi á la Elektrocompagniet og Dynamic Precision. Og jeg vet ikke om noe utstyr der idag.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker A2DP hodesett flere timer hver dag, dette er Philips hodesett som har fått gode omtaler i tester.

Jeg savner virkelig friskhet i diskanten, og du hører godt at det mangler noe.

Men dette er et kompromiss jeg er villig til å leve med da jeg slipper ledning, å dessuten ha muligheten til å stille volum, bytte sang å pause musikken via knapper på selve hodesettet er uvurderlig.

(sorry OT)ops:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, det jeg er ute etter er en mellomting mellom plast-made-in-china á la iPod docking og super-hifi á la Elektrocompagniet og Dynamic Precision. Og jeg vet ikke om noe utstyr der idag.
    Joda, det finnes. F.eks dette : AVforum.no - asvaberg's HiFi

Høyttalerne er det svakeste leddet her (om man ser bort fra den kina-plastboks-switchen) men det er mye god lyd her.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •