Et par spørsmål fra en nykommer - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke heng deg så mye opp i watt. Se på følsomhet (oppgitt i dB) og impedans (ohm) på høytaleren. Hvis den har høy følsomhet, dvs > 90 f.eks så skal det mindre watt til fra en forsterker for å drive den bra. Hvis impedansen er på 6 eller mindre ohm er det også tyngre for forsterken enn ved 8 ohm. På receiveren må du se på watt pr kanal med antall kanaler i drift. Denon tror jeg oppgir watt pr kanal når en eller to kanaler er i drift. H/K oppgir antall watt med alle kanaler i drift samtidig. Denon ser da mer imponerende ut på papiret for en som bare ser på watt tallet, selv om det kan være at f.eks. H/K spiller bedre. Når det gjelder peak watt på høytaleren er det bare retningslinjer for hva produsenten mener høytaleren tåler av effekt. Her har du som regel god slingringsmonn

Grunnleggende vil jeg si at forsterkeren er hjertet i systemet. Uten en god forsterker (kraftig i forhold til høytalerne) er det oftere vanskeligere å få godt resultat. En høytaler kan høres skikkelig kjip ut med en for dårlig matchet forsterker mens den kan imponere med en bedre matchet forsterker.

De er ikke sikkert du får så mye ut av å biampe med surroundforsterker fordi de ofte bare har 1 strømforsyvning, da spiller det nok mindre rolle, så ikke heng deg altfor mye opp i det heller. Se heller på vekt. Tung receiver, betyr stor strømforsyning, som ofte betyr bra lyd

Anbefaler deg å kjøpe utgående modeller fra butikk dersom det ikke er viktig med aller siste teknologi, eller kjøp brukt. Tror Hi-Fi senteret (nå soundgarden) har noen bra tilbud på H/K om dagen.

Sist men ikke minst:

Hør på så mye utstyr som mulig før du kjøper. Alle butikker vil gladlig gi deg en demo hvis du ber om det. Få de til å rigge opp forskjellige kombinasjoner, eventuelt lån med deg hjem, og la ørene dine bestemme.

Lykke til

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste løsningen er alltid et sepparat kraftverk, hvis du har pengene til det... Siden Denon kan være litt skarp i kantene kandet være lurt med en effektforsterker som er varm i lyden. Du vil da må en mer nøytral og god lyd.

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gehe
    Hvis du skal kjøpe Denon 3805 vil ikke dette gå. Da må du kjøpe en nyere modell. Vet ikke helt om det er mulig på 3806 eller om du må kjøpe enda nyere forsterker.

Jeg har også lest at i bi-ampe 3805 ikke er så lurt da lyden ikke kan bli noe særlig bedre, kanskje dårligere. Hifiklubben sa jeg ikke måtte gjøre det. Men de ville vel heller at jeg skulle kjøpe en effektforsterker av de
    Først sier du at å bi-ampe 3805 ikke går.

Så sier du at det ikke er lurt fordi lyden ikke kan bli noe særlig bedre.

Tilslutt sier de at dette har Hifiklubben sagt til deg, men sansynligvis bare fordi de ville du skulle kjøpe en effektforsterker.....

Dagens minst logiske svar? Jeg stoler nok mere på Gorm enn deg når det gjelder dette emnet.

Edit: Ser du har endret mye av innlegget ditt. Nå motsa du ikke deg selv så mye lenger

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er veldig enig at det ikke var noe logisk svar. Jeg endte med å skrive at det ikke var så lurt å bi-ampe 3805, da det ikke gir så veldig mye effektøkning forutsatt at du kjører med 5 høytalere. Strømforsyningen begrenser jo det hele. Grunnen til at jeg sa det ikke gikk, var egentlig helt på tryne. det innrømmer jeg. Det var vel fordi det ikke anbefales. på grunn av liten effektøkning, ved enkelte tilfeller, jmf. lenger oppe i post.

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går litt fort i svingene noen gannger. Driver med andre ting samtidig så klusser det seg til veldig fort. glemmer ting og hva man har skrevet osv. hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe en Denon AVR 3805, vil heller gå for en H/K, men vet ikke helt hva som er best av modellene... Hvordan fungere modell-nummereringen på H/K modellene? Er det slik at det første tallet indikerer årstallet den kom ut i? Eller er det rett å slett bare jo høyere tall jo bedre.

Grunnen til at jeg dropper Denon er at jeg har regnet fram til at den "kun" har egentli 55W pr kanal, hvis du kjører alle samtidig..

Det jeg vil ha er en strømsterk reciver/forsterker med min 5.1 support og Dolby Digital AC-3, Pro Logic IIx og DTS... Men det tror jeg ikke er noe problem.

Noen H/K å anbefale?
    (skal søke litt om på forumet siden jeg regner med at dette spørsmålet er stilt mange ganger før :P)

Hva tror dere om Harman Kardon AVR 635 til pris 5000kr?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    55watt pr kanal? Rart at den har blitt målt til 107w med 5 kanaler samtidig da...

http://www.soundandvisionmag.com/ass...VR-3805lab.pdf

Men når fror du at alle 5 høytalerne dine kommer til å produsere like mye lyd fra hver kanal? I de flese filmer er hovedvekten av lyden fra frontene eller centeren. Utifra testen jeg henviser til klarer jo da 139w pr kanal når den kjører 2 høytalere. Sikkert litt mindre når man tar med centern, men uansett....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at forskjellen fra 50 til 100W utgjør 3dB økning i lydnivå. Det er faktisk ikke mye. Så effekt i den forstand er egentlig ikke veldig interessant. Men hvor mye strøm de kan levere er interessant i forhold til hvilke høyttalere du har, og der vil jeg tro at de er relativt like.

Ikke tenk så mye på kvantitet (watt) men heller på det du oppfatter som (lyd)kvalitet
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med jakv.

Forresten... Ikke tro H/K er noe bedre enn Denon på watt. Om du kjøper en H/K-reciver med 110w pr kanal så er nok den omtrent like bra som en Denon-revicer med 110w pr kanal.

Jeg syntes det er viktigere med lydkvalitet og funksjoner på reviceren, enn hvor mange watt den har.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med watt som der er sakt så mye før, er målt så forskjellig under forskjellige betingelser, at man må nesten bare teste dette på egen hånd og selv bedømme hvordan det låter. Dvs at man selv velger utstyr utifra egen personlige smak. Hva liker du egentlig? Med hensyn til musikk smak, filmer og hvordan det skal høres ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil ikke en H/K lettere drive tunge HTere pga. den kraftige strømforsyning?

Skal ta en hørerunde på hifi kjeden

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og nei. Riktignok så påstår H/K at de er strømsterke og derved kan drive hva som helst, i praksis er det kansje, nødvendigvis ikke slik. I gjen, det som er viktig er hva du selv føler for er bra lyd. Med andre ord, gakk hen å lytt...

Ønsker du en prøvelytt her, så send PM.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå bestemt meg for H/K 635. Skal få den for 4500kr
    Har nå lånt meg et par Koda av9502f av en jeg kjenner, siden jeg enda ikke har fått reciveren, fikk jeg lyst til å teste disse på pappas Denon DRA-345r (veeeldig gammel)

Det siste jeg vil skal skje er at høytalerene eller forsterkeren blir ødelagt.. Hva er det som kan være skadelig? Noen måte å sjekke det på forhånd?
    Begge støtter 8 Ohm, men er det noe mer jeg bør sjekke før jeg kobler disse?

EDIT: Forsterkeren er på 2 x 35w

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordmann
    Jeg skal bruke høytalerne mest til film... Tenkte å kjøpe reciver (som bør ha minimun 5.1 support), 2 front høytalere og evt. 1 sub (kommer an på prisen til forsterkeren) til å begynne med.

Jeg har hørt at Proson og Harmon Kardon skal være bra, men gir de mye for penga eller anbefaler dere noe annet?

Fin guide jakv, akkuratt hva jeg leter etter, skulle den ikke vært blitt klistret?
    Skal begynne å lese den nå

Pris har ikke noe stort problem, jeg har hatt konfirmasjon, mange sommerjobber og har fast jobb...

Jeg vil helst putte penga i en god reciver slik at jeg ikke får noe problem til å utvide.

Så vis jeg fortsår zcum rett, så for å få mest mulig lyd ut av høytaleren, må effekten som reciveren levere per kanal være høyere (eller lik) maks-effekten til høytaleren?

En ting jeg har lagt merke til er at mange reciver-levrandører ikke har recivere over ca. 200w pr kanal (RMS såklart). Hvordan skal en reciver klare å dra f.eks en 1000w sub?:neutral:

Husk èn ting når det gjelder watt,- Det finnes to typer på markedet: Den ene er reell. Den andre er glassvatt- en hel masse nuller uten musikalsk betydning, men som kanskje ser imponerende ut for en som ikke kjøper nytt anlegg 2 ganger i uka på hobbybasis og pløyer alt av hi-fi litteratur (det ble visst to ting) .

I tillegg kan nevnes at en forsterker som har ytre mål som en middels isboks og veier 3 kg. med lampebestykning som ville gjort en amerikansk julebelysningsselger misunnelig...puh...og i tillegg skryter av 2x 300w, da..Ikke kjøp den.

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok på riktig plass nå ;-)