Et par spørsmål fra en nykommer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Velkommen til forumet.

Vet ikke vilke pris du har tengt deg men dette ser ut til og vere en pakke som gir mye for pengene og da trenger du kun og kjøpe en dvd spiller utenom!

Dynavoice Definition-pakke med sub i Sort farge m Yamaha RX-V661

Men nå vet ikke jeg max pengesum du vil legge i anlegget.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestemt meg for at jeg skal få tak i en Denon AVR 3805 forsterker..
    Jeg vil ha front og centerhøytalere som låter bra, maks 5000 kr

Hva er best av

Dynavoice F-6
    (hørt at denne kan sammenlignes med høytalere som koster opptil 5000kr)
    Dynavoice M-65
    Dynavoice M-85

Jeg vil helst ha senterhøytaler fra samme serie

Andre forslag tas også godt imot

Som sagt skal dette brukkes mest til film:-D
    Sub blir ikke aktuelt før rundt juletider, krever selvfølgeli ikke at høytalerne skal erstatte denne, men vil at de skal få fram et dybere lydbilde

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M-85 er nok den beste, men jeg tror M-65 ville passet best sammen med 3805. F-6 er en knallgod høyttaler til prisen, men de dyrere modellene fra Dynavoice er nødvendigvis bedre.

Med F-6 trenger du sub ganske kjapt, med M-85 kan det kanskje bli behov for ekstra effekt etterhvert, mens du med M-65 kan greie deg uten sub en stund, samtidig som 3805 har nok krefter til å drive den på en grei måte.

Hva med denne pakken?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så ikke så dum ut I tilegg får jeg jo surround høytalere
    Men får å få ekstra effekt ut av reciveren, hva må jeg da kjøpe?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordmann
    Men får å få ekstra effekt ut av reciveren, hva må jeg da kjøpe?
    da må du kjøpe en egen effektforsterker og la den gi effekt til f.eks. frontene, slik at recieveren får litt mer pusterom. vil forøvrig tro du får et kjempeanlegg med dynavoice pakken jakv linket til og denon recieveren du har sett på... stå på!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg også Må bare vente til ikveld så kjøper jeg

Takk for hjelpen, kommer tilbake til denne tråden, etter at jeg har fått testet de, slik at jeg kan fortelle hva jeg synes

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk kabler, husk kabler, husk kabler

Men ikke ruiner deg på det
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY Kabler, har kikket litt på videoguiden som ligger her på forumet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordmann
    DIY Kabler, har kikket litt på videoguiden som ligger her på forumet
    Ingen over, ingen ved siden av

Way to go

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har begynt å tvile litt, skulle jeg heller godt for en H/K-reciver
    Jeg er dog litt forvirret..

Jeg leste i en tråd her på forumet (Denon AvR 3805 vs H/K AVR 8500), der de sies at avr8500 er mye kraftigere enn avr3805?

Jeg har også en venn som sverger til H/K som sier det samme og at H/K avr8500 kan drive langt kraftigere høytalere...

Hvordan kan de hevde det?

Denon AVR 3805 har 7 x 120W i 8 ohm
    H/K AVR 8500 har 5 x 110W? i 8 ohm

Er det ikke kun effekten reciveren leverer per kanal, det kommer an på når du skal måle hvilken reciver er kraftigst?

Vet at det er en liten aldersforskjell på disse

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8500 har en prosessor fra nittitallet. Den har heller ingen romkorreksjon. Om du kjøper denne bør du også kjøpe en lydtrykksmåler og stativ, som du må bruke til å måle lydnivået fra de forskjellige kanalene + måle avstand fra lytteposisjon og lignende.

3805 har en ny prossessor (fra 2005) og romkorreksjon som stiller alle dine høytalere på riktig nivå og avstand. (Lettere for en nybegynner)

Det kan være at 8500 vil kjøre høytalerne dine mere enn 3805, men 3805 skal ha et mere nyansert lydbilde pga nyere og bedre prosessor.

Om du ønsker å bygge ut hjemmekinoen til mere watt senere kan du jo også kjøpe et effekttrinn. Jeg kjører f.eks en lyngdorf 2175 2x200w på min Denon 3806. Forskjellen var ekstremt mye bedre i både stereo musikk og filmer.

Center og bakhøytalere er fremdeles koblet direkte i 3806.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, da holder jeg meg til AVR 3805, men kan noen svare på om det er kun effekten reciveren leverer per kanal, det kommer an på når du skal måle hvilken reciver er kraftigst?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    8500 har en prosessor fra nittitallet. Den har heller ingen romkorreksjon. Om du kjøper denne bør du også kjøpe en lydtrykksmåler og stativ, som du må bruke til å måle lydnivået fra de forskjellige kanalene + måle avstand fra lytteposisjon og lignende.

3805 har en ny prossessor (fra 2005) og romkorreksjon som stiller alle dine høytalere på riktig nivå og avstand. (Lettere for en nybegynner)

Det kan være at 8500 vil kjøre høytalerne dine mere enn 3805, men 3805 skal ha et mere nyansert lydbilde pga nyere og bedre prosessor.

Om du ønsker å bygge ut hjemmekinoen til mere watt senere kan du jo også kjøpe et effekttrinn. Jeg kjører f.eks en lyngdorf 2175 2x200w på min Denon 3806. Forskjellen var ekstremt mye bedre i både stereo musikk og filmer.

Center og bakhøytalere er fremdeles koblet direkte i 3806.
    Enig!

Pluss at de gamle H/K modellene innimellom kan være plaget med litt forskjellige "mystiske" feil som plutselig oppstår. Tror ikke det er noe stort problem, men det er heller ikke noe pluss.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjettet mitt er ikke noe problem lenger, så jeg endrer litt på planene, kjøper kun to fronthøytalere til å begynne med...
    Noen å anbefale, vil at de skal gi litt trøkk under filmer:P

Har hørt noen Proson høytalere som jeg syns var gode, vet ikke hva de heter, men de har 2 12" basselementer og en effekt på 300-400w

Noen som har noe tilsvarende, kunne tenkt meg 10" basselement for at jeg har hørt at det er best til dype lyder.

Prisen kan være opptill 7000 kr

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse høytalerne som du refererer til her(2*10/12") trenger nok litt mer kraft en hva 3805 kan levere. Jeg vil uansett anbefale deg dynavoice m65. Du må for all del ikke se blint på effekt. forteller egentlig lite om høytaleren/forsterkeren. F.eks. Denon reklamerer med 7*120, som ikke kan måle seg med skikkelige watt. de legger som regel på litt. altså har målinger som det ikke er så strenge krav til. støyforhold osv. NAD som et eksempel pleier å referere til en strengere standard. Strømforsyningen forteller somregel mye om hva forsterkeren faktisk kan levere.

Har brukt Denon 3805 til B&W 604 S3 Rundt et halv år og jeg merket klart at den fiikk pusteproblemer under høyt volum. Dette har mye med en impedanse dipp, som gjør at høytalerne blir fort tungdrevne på høyt volum.

Jeg tror Dynavoice ville vært rett i blinken for deg.

Jeg antar at det er bassen du er ute etter, siden du ser på proson 2*10".
    Hvis du vil ha høyt volum og og litt partyhøytalere ville nok Klipsch truffet blinkskudd, da disse er lettdrevne og spiller meget høyt! Og heller kompletert med en sub. Da vil det bli mye mer kvalitet i lyden da forsterkeren slipper å slite med store høytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei skjønner
    Klipsch hørtes som midt i blinke, noen å anbefale Gehe?

Bare for å slå fast en ting, har sett på et par høytalere som har en peak på 300w, vil det si at de kan kreve opp til 300w på maks belasting? (høyt volum?)

Så la oss si at jeg kjøper de, kan jeg ikke spille på fulllt volum (uten å skade høytalerne) pga. effektmangel?

Da vil vel en evt. effektforsterker gjøre susen?

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel ikke noen konkrete klipsch høytalere å anbefale akkurat nå, da jeg ikke har hørt klipsch på mange år, men er RF serien er visst veldig populær. Det får vel nesten gå etter pris tror jeg.

Hvis HT'en har en peak på 300W betyr det at HT'en tåler 300W over kort tid. Men hvis du ser på RMS power handling så handler det om hva HT'en klarer over lengre tid. Men det er ikke nødvendig med stor forsterker med mindre du skal spille meget høyt. Men som regel er, jo større forsterker jo bedre. Hvis du vil ha det beste ut av HT'en så trengs det krefter.

Du vil kunne spille på høyt volum med liten forsterker, men faren for at diskanten tar kvelden øker betydelig!!!

Men jeg vil anbefale deg å ta en lytterunde. Hvis du har muligheten så er det det beste!

Du kan jo ta en titt her, så får du sett litt og en liten tanke om pris...

Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Høyttalerpar index

hvor kommer du fra?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok:P Takk for hjelpen, tar en tur innom Hi-Fi center kjeden på onsdag
    Tror jeg kjøper dynavoice HTene og senere oppgradere med en effektforsterker, og kjøpe et par Klipsch høytalere og sette dynavoicene som surround

Går det å bi-ampe fra samme reciver til Dynavoicene vil jeg da klare å levere mer (dobbel?) effekt til disse, eller er jeg helt på jordet? Er ikke helt sikker på dette med biamping og brokobling

Eller er det bi-wiring det kalles?

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-wiring er de fleste enige i at har liten eller ingen effekt.

Bi-amping er flere enige i at har noe for seg. (selv om du gjør det fra samme forsterker) Men bi-amping fra samme forsterker kjører du to utganger på forsterkeren til samme høytaler. I teorien får du jo da dobbelt så mye watt, men i praksis får du muligens en økning på en 20 eller 30%. Dette er bare min personlige oppfatning etter personlig testing og lesning om emnet på diverse fora.

Her er hvordan du Biamper 3805: (skrevet av Gorm)

Hvordan Bi-ampe 3805.

Ved Bi-amping brukes to forsterkere til å drive samme høyttaler. Det er selvsagt en forutsetning at høyttaleren har to sett høyttalerterminaler. Broen (eller ledningen) som går mellom disse må fjernes. Vi må også ha høyttalerkabler med fire ledere til hver høyttaler. Fordelen med denne formen for Bi-amping er at vi dobler effekten til høyttaleren.

• På 3805 kan du velge hvilken kilde du vil bruke til sone 2. Jeg satte sone 2 til å hente lyd fra VCR-2.
    • Så koblet jeg RCA kabler mellom Preout front (Left+Right) og VCR-2 inngangen.
    • I menyen kan man også velge hvordan sone 2 volumet skal justeres, jeg satte den til "variabel".
    • Deretter koblet jeg høyttalerkabler mellom front (left speaker out) på receiveren og høyre fronthøyttaler (med broen mellom de to terminalsettene på høyttaleren på plass).
    • Jeg justerte volumet med pinknoise (test tone) fra receiveren slik at lydtrykksmåleren min viste nøyaktig 80 decibel.
    • Høyttalerkablene flyttes over til sone 2 (left speaker out) på receiveren. Byttet til sone 2 på fjernkontrollen og justerte volumet her så det ble nøyaktig likt (80db). Jeg endte opp med +2db på sone 2 volumet. Siden sone 2 henter signalet fra front preout følger den volumet fra mastervolum.
    • Så var det tid for å koble opp høyttalerkablene. Jeg fjernet broene fra terminalene på høyttalerne mine, og koblet sone 2 høyttalerutgangen til bassen (kommer tilbake til hvorfor) og fronthøyttalerutgangen til diskant.
    • Da er det bare å sette fjernkontrollen tilbake på AMP slik at det er mastervolum som styres, og vips så jeg har bi-amping.

Grunnen til at jeg koblet sone 2 til bass var at det ble litt svakt sus på denne høyttalerutgangen. Sikkert på grunn av en liten jordsløyfe. Det var godt hørbart når den var koblet til diskant, men knapt mulig å registrere når den ble koblet til bassen.
    Dynamikken og drivet i lydbildet er kraftig forbedret i forhold til ”vanlig” drift.

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får veldig lite ut av å bi-ampe en reciever. Men det går jo å kjøpe 2805 hvis du får den billigere og heller kjøpe en effektforsterker.

Hvis du Bi-amper så vil du teoretisk sett få dobbel effekt.

Bi-ampe vil si å koble 2 forsterkere til hver høytaler. Da må høytalerne ha doble terminaler. Det går også å Bi-ampe fra en surroundforsterker hvis den har mulighet for det. Men i det tilfellet så vil det ikke være mulig å ha 7.1 da du bruker de to siste kanalene til frontene istedet.

Brokoble vil si å koble to utganger fra forsterkeren sammen og dette anbefales ikke, da du får halvert impedansen? Dette blri tungt for forsterker.
    Hvis dette er feil må noen rette meg...

Så har du Bi-wire som ikke gjør økning i effekt. Noen sier det blir bedre lyd, men kun hvis broen bak på høytaleren er dårlig. Altså broen mellom plussene og minusene hvis det er 2 terminaler på HT'en. Bi-wiring i praksis vil si at du tar en HT-kabel med to ledere i ene enden inn i forsterkeren(vanlig HT-kabel i ene enden) i andre enden er det 4 ledere, 2 + og 2-. Men da må man huske å fjerne broen. Det finnes sikkert bilder et sted som forklarer dette bedre.

Men hva du enn gjør hold deg unna 2105. Den er det bare trøbbel med, hvis du ser på Min hjemmekino så kan du se hvor drit den er! Gikk i stykker tre ganger på kort tid.

Jeg har også lest at å bi-ampe 3805 ikke er så lurt da lyden ikke kan bli noe særlig bedre, ( som gorm sier, hvis du velger sone 2 ta seg av diskanten) kanskje dårligere. Hifiklubben sa jeg ikke måtte gjøre det. Men de ville vel heller at jeg skulle kjøpe en effektforsterker av de

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •