Budsjett= Max 7000kr. Hva skal jeg kjøpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Budsjett= Max 7000kr. Hva skal jeg kjøpe?

Jeg har planer om å invistere i litt godlyd hjemme i stuen. Det optimale vil være å kjøpe et greit surround anlegg til 6000-7000kr, der jeg får hele pakken. Det oppsettet jeg ønsker skal helst vere 5.1 Surround med de to bakhøytalerne trådløse (Har hørt at dette ikke er noen god idé, trenger hjelp på dette området også). Men i det siste har jeg også vurdert å heller starte med et par fronthøytalere, for så å legge på mer etter hvert som jeg får råd/føler for det. Kan gjerne få anbefalinger på begge områder.

Har en del spørsmål angående temaet, og er nybegynner på faget. Når jeg ser på en del pakker som jeg finner på f.eks Surround.no - Høyttaler spesialisten , er det stor forskjell i pris om jeg kjøper de forskjellige komponentene enkelt eller om jeg kjøper hele pakken?

Jeg har blant annet sett på disse:
    Yamaha RX-V463 m Proson Event 6 pakke med 8 sub i Black Oak

Dynavoice F-6-pakke Proson 10 300 w Subwoofer i Calvados

Dynavoice M-65 S5 C6 Sort Farge

De to siste pakkene er uten reciever. Hva burde man evt legge i en reciever når jeg kjøper et annlegg til denne prisen?

Over til den andre idé'en om å starte med to gulvstående høytalere til å begynne med. Har ikke sett på så mange alternativer her, ettersom en full pakke er det jeg foretrekker mest.

Annlegget kommer til å bli brukt mye til film, men i tillegg musikk. Og da stort sett musikk i sjangeren Metal/Rock etc.

Kom gjerne med så mange innspill og tilrådinger som mulig. Som sagt kan veldig lite på området, så all hjelp blir tatt imot med åpne armer. Er ikke ute etter noe dyrt, ettersom jeg ikke er veldig kresen på lyd.

Jeg har ikke funnet noen sider som er billigere eller bedre enn surround.no ennå. Om noen har sider som er enten billigere eller har større utvalg, så vil jeg gjerne ha tips om dette også Takk på forhånd

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er heller ikke spesielt kresen. Men har du noen gang hørt noen skrikete Piezo diskanter eller billige 2.1 pc høyttaler sett? Der kassen lager mer bass enn selve elementet?

Men jeg tror at alle de fungerer bra. Men har du råd til den største med forsterker så velger du det. Jeg villige godt for Denon, Yamaha, Pioneer eller Nad.

Denon er min favoritt ;--)

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Mitt valg hadde stått mellom F-6 og M-65

F-6 pakken er fin den, men F-6 mangler det lille kicket i bassen, selvom du har med subwoofer så syns jeg kansje det ikke blir helt så bra.

M-65 pakken er en fin pakke, M-65 er F6 sin store bror, og har alle sine fordeler fra lillebroren, samt endel mer PUNCH i bassen, selv hører jeg mye på musikk som Metallica, AC/DC, Bruce Springsteen osv. å jeg syns at høyttalerne er veldig gode!, nå har jeg akkuratt satt opp et "hjemmekino rom" å bruker da m-65 som fronthøytalere på film, og dem er like gode der og.

Eneste som jeg kan trekke ned på m-65 er at diskanten kan bli litt for tynn til tider. Når det er snakk om forsterker så er høyttalerne generelt lettdrevne, men desto mere krefter det er i forsterkeren, desto mer kontrol får du, samt bedre lyd.

Derimot hvis du har et lite rom, så er kansje F6 å foretrekke, siden M-65 liker seg i litt større rom.

med tanke på økonomien så ville jeg anbefalt å se på bruktmarkedet etter en reciever til pakken din.

f.eks http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=34709&cat=13

eller

Yamaha RX-V559 | FINN torget

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Svar til Dj-vega
    Selvsagt gjør jeg det. Det jeg mener er at jeg ikke er vant til å ha spesielt god lyd rundt meg. Akkurat nå har jeg en TV der ene høytaleren er sprengt, og tro meg, det ville vært en katastrofe for alle dere HiFi nerds. Selv ønsker jeg bare å skape en allright plass å se film, samtidig som jeg kan bruke det til litt musikk. Har ikke noen annen plass jeg kan høre på musikk, så da tenkte jeg det kunne passe flott der.

Edit: Svar til Zcum

Takk. Men vet du noe om de bakhøytalerne er trådløse? Evt er det noen gode tilbud med trådløse bakhøytalere? Skjønner selvsagt at i min prisklasse vil lyden bli svekket en del, men kan være det er verdt det for min del. Ettersom det er mulighet for at jeg skal montere dette flere ganger på bare noen få år. Samtidig er rommet jeg skal ha det i nå ganske stort og flere kabler gjennom rommet vil bli stress.
    Rommet er foresten veldig dårlig egnet til lyd, men det får heller være til noen bedre løsning blir pønsket ut.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

6-7000 kr er ikke rare budsjettet,

men hvis jeg var deg ville jeg uten tvil startet med dette høyttalersettet fra eltek:
    ELTEK AS
    jeg tror ikke du finner noe bedre høyttalerpakke for 3000kr med tanke på hva lydkvalitet/pris forhold angår.
    i bladet hjemmekino fikk denne pakken karakter 6.
    men i stedet for å kjøpe receiveren som du ser i samme linken ville jeg heller gått for en yamaha eller onkyo receiver. du bør legge litt penger i receiveren, helst 5-6000 hvis du vil ha noe brukbart. men hvis du er heldig finner du noe bra på bruktbørsen her på forumet. En dvdspiller trenger ikke å koste all verden.
    og subwoofere til rundt 3000kr finnes det mange av.
    du kommer til å trenge en haug med kabler, så du må nok sikkert ut med en 1000lapp der også.
    Da er vi allerede oppe i ca 12000kr og da er ikke tv/prosjektor med i beregningen.
    Regner med at du kan bruke tv'n du har fra før i startfasen.
    Sorry mac, men hvis du vil ha noe litt skikkelig, må du nok belage deg på å doble budsjettet ditt
    LYKKE TIL! :-D

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil legge til at trødløse bakhøyttalere kanskje ikke er noe godt alternativ.
    Hvis du vil ha noe bra der, må du nok ganske mye opp i pris.
    Dessuten er trødløse høyttalere aktive og må kobles til strømnettet.
    så helt trådløse er de ikke.
    Strekk heller 2 høyttalerkabler gjennom rommet ditt.
    Da slipper du i allefall å rote med skjøteledninger hvis ikke du har stikkontakter akkurat der du har tenkt å plassere bakhøyttalerene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på de forskjellige recieverene? Hva gjør en god reciever som en dårlig ikke kan? Og evt hvor stor er forskjellen?

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TrondHe
    Hva er forskjellen på de forskjellige recieverene? Hva gjør en god reciever som en dårlig ikke kan? Og evt hvor stor er forskjellen?
    Her er det mye forskjellige som kan variere mellom forsterkerene. De en bør se etter i disse dager er:

- Antall HDMI innganger. (Hvor mange tror du at du kommer til og trenge...)
    - Watt per høytaller. (Jo mer Watt, jo bedre. Bare vær opps på at noen kan være litt kreativ når de oppgir watten sin)
    - Oppskalerings muligheter fra lav oppløsning til f.eks Full HD. Noen av de bedre kan og gjøre dette fra component.
    - Automatisk rom korrigering på høytallerene.
    - Kvalitet på enkelt delene i systemet.

Det er vel de største forskjellene jeg kan tenke meg - De forskjellige recieverne høres jo også annerledes ut, men det er en smak sak.

Jo mer du putter inn i enn reciever, jo bedre blir som regel hver av disse punktene. De store aktørene på markedet for tiden er:

Yamaha
    Pioneer
    Onkyo
    Denon
    NAD

Hva en for mest ut av pengene kan bli diskutert opp og ned i mente, det aller beste hadde nok vært og fått tak i en brukt.

Lykke til i letingen.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Recievere har gjerne sin egen lydsignatur.

Dvs. at lyden kan bli lit forskjellig utifra hvilken reciever du bruker, noen blir litt lys i lyden, andre mørk, og noen blir ganske mild. Men det kommer også annpå hvordan høyttalere du bruker.

en god reciever har gjerne mere krefter, og vanligvis flere gadgets (som hdmi ingang/utgang, room equalizer. osv.)

Det som gjerne vil skje med en dårlig reciever er at på lavt volum så lyder alt helt perfekt, men guffer du på litt, så blir lyden mindre raffinert, den mangler den varmen i lyden, vokalen blir lys og uharmonisk, samt bassen blir slurvete og upresis.

Det som gjør dette er at høyttalerne krever mere strøm av forsterkeren, og når den egentlig ikke har så veldig mye mer å gi, så presser den seg over sin grense, som da kommer på bekostning av andre ting.....altså lydkvaliteten.

Med en bedre forsterker, så vil du kunne holde fast på den gode lyden selvom du guffer på.

Forskjellen kan bli stor, avhengi av hva du er villig til å betale for lyden.
    Stor forskjell mellom en Civic motor, mot en Hemi motor, men samtidig er prislappen anderledes.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer sterkt å kjøpe de høytalerne fra ELTEK som bendalf linket til. Men jeg lurer på hvor viktig en sub er for lyden? Vurderer å kjøpe den senere, men om jeg må, så kjøper jeg det også nå..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal kjøpe nytt ville jeg tatt kontakt med X3MHC på forumet her og fått en god pris på Yamaha receiver. Dersom du handler for over 4k, får du gratis frakt.

Plusser du på enten det surround settet fra Eltek, evt. Dynavoice F-6 fra surround.no har du et OK system. Sub kan du spe på med senere, det er VIKTIG for opplevelsen, men det koster en del om du skal ha noe som det er noe poeng i å kjøpe, XTZ 99W10 er en som kan passe, men den koster 2990,- pluss frakt.
    Merk at det ikke er noen DVD spiller med i det jeg har satt opp.

Men som mange poengterer, bruktmarked er en bra ting, men høyttalere kan bli et problem om du ikke bor i nærheten av de som selger. Sitter selv uti huttaheiti og skal ha et sett til et ekstraanlegg, men det er ikke så mange som er interesserte i å sende billighøyttalere hit.

Men du kan finne mange interessante receivere på bruktmarked, så nylig en Onkyo 605 til 3000,- det er billig
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, reciever har jeg tenkt til å kjøpe brukt. Og legger ut max 3500 her, så prøver å finne et godt tilbud så jeg får noe som er brukbart. Er ofte lite informasjon på de som blir lagt ut, og jeg kan svært lite, og jeg vet heller ikke helt hva jeg leter etter.

Jeg har en dvd spiller, som er noen år etter hvert. Det er en veldig billig modell. Burde jeg kjøpe ny? Blir kvalitet på bilde og lyd mye redusert med en svak dvd-spiller?

Ja, jeg sitter også langt til ******* vekk fra alt som kan kallest liv. Derfor blir det gruelig mye i frakt. Hva får jeg med av kabler i f.eks høytalersettet på ELTEK?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nok ikke med noen kabler i det settet fra Eltek.
    Det kan nok hensde at en ny DVD spiller hadde gjort seg, avhenger litt av hva du skal se film på og. Er det en gammel 28" CRT er det ikke så kritisk som om du har et 120" lerret og projektor
    Pionèer DV-696-AV-K | FINN torget
    Denne er ikke dum, men du burde kunne prute den ned noen hundrelapper il. Har en slik selv.

Om du skal kjøpe en brukt receiver og har tenkt å beholde den en stund bør du se deg om eter en som er relativt ny, slik at den har HDMI innganger, til bruk om du skaffer deg flatskjerm/projektor senere, i tillegg til at du kan få utnyttet Blu-Ray på en god måte om du investerer i det senere.

Denon Avr 1908 | FINN torget
    Denne er ikke dum. Denne kan du også utvide med effektforsterkere senere om du får behov for mer effekt. På Dynavoice spiller Denon bra, har årøvd F-6 på den Denon modellen som heter 1905, altså en tidligere modell av denne, og det var bra.
    Det er ikke noe kraftverk, så litt begrensninger i størrelse på høyttalere må det bli, men den er brukbart utstyrt med krefter.

Har du mulighet til å komme deg til en Biltema eller Clas Ohlson butikk så har de greie kabler du kan bruke i dette oppsettet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei :-D Det er kommet mange gode forslag i denne tråden, jeg tillater meg å skrive bittelitt jeg også.

Jeg var omtrent i samme situasjon som deg for et års tid siden, med samme eller litt høyere budsjett for receiver + høyttalere, og jeg skulle ha 5.1.

I prisleiet som du har lagt deg i syns jeg du bør satse på å kjøpe mest mulig brukt - snart er det høst, og da er det mange som oppgraderer til de nye modellene som kommer nå utover og legger 2007/2008 modellen sin ut på AVTorget, så der kan du gjøre mange gode kjøp. Dette gjelder da mest elektronikk og særlig receivere, ikke så mye høyttalere. Du trenger ikke være veldig redd for å kjøpe en 1-2 år gammel receiver da evt. slitasje på receiveren er null eller minimalt.

Det du kanskje bør gjøre er å sette deg et realistisk mål for hvor god lyd du ønsker å få gitt summen du skal bruke. Hvis du stikker på Elkjøp og spør om hjemmekinoanlegg i 7000 klassen får du høre en 3-4 systemer som kanskje vil låte ganske likt. Fellesnevneren for systemene er at de alle bruker høyttalere som er lange og smale med kanskje toppen 3"-4" elementer og som gjerne er bygd i plast, med en tafatt subwoofer i båndpasskonstuksjon på omtrent samme størrelsen som gulvhøyttalerne uten stativene.

Disse høyttalersystemene er kanskje i utgangspunktet tiltenkt en mor og far eller kanskje tenåringen som ønsker en litt morsommere og mer omsluttende filmopplevelse samtidig som de ønsker et plasseringsvennlig system som ikke er altfor iøynefallende. De har kanskje nettopp byttet til flat-TV fra sin gamle CRT og savner litt av fylden man hadde i høyttalerne i CRT-TVn osv. Det som kanskje er den største forskjellen er at de ikke har et kresent øre for god lyd og i tillegg har de ikke noe behov for å spille så høyt at det blir engasjerende - og langtifra referansevolum

Dette er iallefall en god måte å skjønne hva folk flest får når de bruker 7000 kroner på et anlegg, så kan du sette deg et mål om hva du ønsker å få ut av pengene du vil bruke.

Når jeg komponerte og kjøpte anlegget mitt bestemte jeg meg for å ikke spare penger når jeg skulle kjøpe receiver, og kjøpte heller et framtidsrettet kvalitetsprodukt som kanskje kunne brukes i noen år og som ville fungere i fremtiden når jeg skaffet meg HD, PS3 e.l. Jeg kjøpte en Onkyo 705 da jeg syntes den passet kjempeflott for meg og hadde de funksjonene jeg trengte og ikke så mye annet, og har vært veldig fornøyd med denne. Tror jeg gav ca 6000 for denne, og da var det ikke så mye penger igjen til høyttalere :neutral:

Når jeg da skulle kjøpe høyttalere bestemte jeg meg for å kjøpe såpass rimelige høyttalere at det ikke gjorde noe om jeg ikke fikk solgt dem når jeg evt. skulle oppgradere, og jeg la vekt på å kjøpe populære høyttalere slik at de evt. skulle bli lettsolgte Jeg kjøpte 4 Dynavoice F6 og en C4 nede på HFCK, de var på salg og jeg fikk prøvelytte før jeg kjøpte og det låt egentlig helt greit.

Senere supplerte jeg med en sub.. ikke så mye senere akkurat, det ble vel en uke. Dette var en XTZ 99W10 som er veldig god.. kommer an på rommet. Jeg har flyttet i ettertid og i stua mi nå bør jeg definitivt ha en 12".

Når det gjelder hva du bør legge størsteparten av pengene dine i vil jeg si det at så lenge du både skal se på film og høre på musikk bør du for all del ha fronthøyttalere som faktisk klarer å gjengi mid-bass og bass sånn noenlunde - for meg betyr dette iallefall 2x6.5" eller 8-toms midbass(er) - hvis ikke vil du nok ønske deg en oppgradering veldig fort. Jeg har Dynavoice F6 selv, og vil sterkt fraråde deg disse til ditt bruk. Til film er de helt ok supplert med en sub fra ca. 80hz men til musikk fungerer de ikke, de har rett og slett ikke nok energi i bassområdet og diskanten klarer ikke å henge med i lydbildet og faller utenfor. Jeg lytter mest til musikk i bilen så det er kanskje derfor jeg ikke har oppgradert ennå, men til film er de altså helt OK.

Det som virkelig gjør filmopplevelsen er en god senterhøyttaler og en kraftig subwoofer. Til sist har du sidehøyttalerne som hjelper med å strekke lydbildet bak deg - det er definitivt en fordel at klangen i disse er samstemt med resten av systemet, men det er kanskje ikke fullt så viktig med god bassrespons og høy, tydelig naturtro tale i disse høyttalerne da de stort sett gjengir effekter og romfølelse. Det er vel derfor disse ofte er mindre enn fronthøyttalerne i samme serie og koster mindre.

Jeg er selv av typen som enten kjøper noe som er skikkelig eller så kjøper jeg bare noe billig greier som fyller behovet til de blir erstattet - jeg kjøper ikke "kompromissløsninger" da jeg er gjerrig og ser for meg at jeg taper mye penger på dette

Hvis du har vurdert og har lyst til å bruke summen du har spart opp nå til å kjøpe gode komponenter og heller kjøpe litt etter litt istedenfor å kjøpe en haug med middels produkter på en gang - som kan anbefales - vil jeg anbefale deg å først kjøpe en receiver og fronthøyttalere slik at du har grunnlaget for film og et skikkelig musikkoppsett, deretter kjøpe en skikkelig senterhøyttaler slik at du begynner å få skikkelige lokaliseringseffekter og tydelig dialog i film, deretter subwoofer slik at du får trøkk i de heftigste actionscenene og til sist sidehøyttalere slik at du får den omsluttende "i handlingen" effekten på filmer med gode lydspor.

Det var kanskje ikke så mange produktanbefalinger i denne posten, men jeg holder meg ikke så veeldig oppdatert på produkter dersom jeg ikke skal kjøpe dem - det fører bare til impulskjøp og husspøkelse Jeg bør alvorlig talt oppgradere senterkanalen da den er ræv.. men ellers er jeg sånn passe fornøyd så lenge jeg ikke lytter til musikk i stuen (det er det minimalt av). Neste gang blir det store midbasser og horndiskanter - men jeg vurderer også en mer audiofil løsning med foundtek bånddiskanter.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke heng deg opp i alle faguttrykkene som enkelte her bruker.
    Det er bare til å bli forvirret av hvis du er ny på dette området og ikke kan så mye om emnet enda.

Det du bør se etter når du skal velge receiver er om den har HDMI, og automatisk romkorreksjon og nivåjustering (da vil det følge med en målemikrofon).
    Da vil du svært enkelt kunne optimalisere lyden i systemet ditt.
    Ikke bry deg om hvor mye "Watt" det står at den yter, for det har ikke noen vesentlig betydning, og det som produsenten oppgir er vanligvis ikke riktig likevel.
    Det som heller betyr noe er at den veier litt. Tyngde er et kvalitetstempel.
    En tung receiver (10-12kg) har stor trafo, som hovedsaklig betyr at den har kapasitet til å levere nok strøm til høyttalerene.

Kjøp høyttalerpakken fra Eltek som jeg tipset om, og høyttalerkabler og slikt får du billig på clas ohlson.
    Jeg skal selv bestille disse høyttalerene til broren min, som også er i den situasjonen at han trenger et billig anlegg.
    Han har fått tak i en brukt Yamaha RX-V661 receiver som skal drive høyttalerene.
    Jeg tror det kommer til å bli en god match.

Subwoofer vil nok uten tvil sette prikken over I'en, men i første omgang skal du legge vekt på receiveren.
    Kjøp sub'en noen måneder senere når du har fått spart opp litt penger igjen.

Om et lite års tid er du sikkert på jakt etter prosjektor og lerret!! hehe :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, bendalf.
    Kan du linke til type kabler jeg skal ha? Er det noe jeg virkelig ikke kan noe om så er det akkurat det.

Nå har det seg sånn at jeg for øyeblikket har en gammel 28" CRT TV som snart skal byttes ut. Men jeg tenker å kjøpe Surrounden først. På den TV'en er det bare gamle innganger. Hvordan skal jeg koble i sammen DVD-spiller, TV og reciever? Om det i det hele tatt går?

Brukt reciever er også min plan, men har planer om å vente på det rette tilbudet. Er vanskelig å få det vil jeg ha til en rimelig penge.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger disse høyttalerkablene: Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    Gå for den med 2,5mm² tykkelse. Den er passende tykk til ditt bruk.
    Den koster 259kr for 25m ser du, og det er billig. Mulig du trenger mer kabel, avhengig av hvor stort rommet ditt er.

Fra DVD-spiller til receiver kan du for eksempel benytte denne kabelen til lyd:
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    Jeg ser den korteste er 1,5m her, det er kanskje litt lenger enn nødvendig.
    En optisk kabel på 1m er som regel langt nok. Vær obs på at du ikke knekker denne kabelen eller bøyer den for langt. Da vil du få signaltap eller miste signalet helt.
    Pass også på at endene på kabelen holdes rene. Hvis du får dritt på tuppen av kabelen vil du blokkere signalet som går gjennon, og føre til signaltap.
    Dette gjelder bare optiske kabler, alle andre kabler kan du bøye så mye du bare vil.

Til bildeoverføringen fra DVD-spilleren til reveiveren:
    Jeg regner med at den gamle DVD-spilleren din ikke har HDMI.
    Da blir det nest beste komponentvideokabel, for eksempel denne:
    Har du ikke komponentvideo utgang på DVD-spilleren din blir alternativet å bruke s-video kabel:

Videre fra receiver til Tv må du sikkert ha en kabel med overgang til Scart.
    Jeg regner med at Tv'n din har scart tilkoblinger.
    Denne for eksempel, komponentvideo til scart.
    Clas ohlson har ikke den ser jeg, men du finner en her:
    Biltema Norge
    Direkte url funket ikke men du finner den ved å søke på 3 Scart – 3 RCA
    Når du kjøper deg flatskjerm vil du sikkert kunne bruke HDMI kabel her i steden for denne. Men da må du huske å skjekke om receiveren har evnen til å oppskalere videosignaler.

Håper dette ga svar på spørsmålet ditt.
    Her er link til noen gode guider som sikkert kan hjelpe deg med å forstå endel mer.
    Hjemmekino.no - Guide -
    Hjemmekino.no - Guide -
    Hjemmekinoforsterker og receiver guide - Hjemmekino.no
    :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva sier dere om ELTEK pakken i tillegg til denne:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/35186 ?
    Ser også på denne:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=35162&cat=13

Hva tror dere?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge to er knallgode receivere, men ankepunktet er HDMI innganger (på 3805) og HD-lydformater.

Om du senere kjøper blu-ray spiller med intern dekoder, så har disse innganger du kan bruke, og om du ikke har for mange HDMI kilder har ikke det så stor betydning heller.

Du vil uansett få mye lyd for pengene, ville kanskje gått for Pioen, siden den er litt nyere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •