Har audioutstyr høy kalkyle?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har audioutstyr høy kalkyle?

Er det noen som vet om audioutstyr har en høy kalkyle. Altså innkjøpspris er mye lavere enn salgspris?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det tror jeg varierer endel, men jeg vil nok tro de fleste har godt å gå på. Det varierer nok og avstanden er nok større jo mer eksotisk og dyrt utstyret er. Det er begrenset med mennesker som kjøper forsterkere til 80 tusen f.eks. og da må de ha litt å gå på for å lagre og selge den da de nok bare selger noen få sammenlignet med produkter på Elkjøp.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det varierer voldsomt, på recievere, dvd spillere er nok ikke så voldsomt, men på høyttalere og kabler er det nok endel, men alt dette varierer mye etter prisnivå og merke. Er nok ikke noe fasitsvar på dette tror jeg.

Newcomer StoneCold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bruttofortjeneste

Hei,

Nå har ikke jeg vært i miljøet lenge. Har imidlertid sett 2 forskjellige prislister og av disse så jeg at forhandlerne på det verste NESTEN tredoblet prisen på noen av produktene de kjøpte inn! Vil understreke at dette ikke gjelder alle prisklasser, men det gir alikevel en pekepinn om "hvor landet ligger"

Audio- og videoutsyr selges på to forskjellige måter: enten ved store utsalgsteder som elkjøp etc, eller i spesialforretninger. Ved sistnevnte kreves det stor bruttofortjeneste for at forhandlerne skal holde hjulene gående. Tenk bare på de store leie- og lønnskostnadene butikker i tettsteder (Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger) har. Dersom en selger en forsterker med 5% bruttofortjeneste skal man selge ganske mange forsterkere til (la oss si) 7000kr for å dekke en leie på 50'000 til 150'000 kr i tillegg til alle andre faste kostnader.

Hvis ikke vi var villige til å betale overpris ville det ikke vært det mangfoldet av tilbydere vi har i dag. -Men dette er jo ikke noe annerledes enn hvordan klokker, solbriller eller andre eksklusive (luksus) produkter selges.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv jobbet i bransjen, dog for over 10 år siden. Det var veldig forskjellige kalkyler på diverse produkter. Vi forhandlet alt fra Definitive Technology til Chario høytalere og det var stor forskjell. Chario låt himmelsk bra og vi hadde en avanse på 60%..dvs eksempelvis utsalgspris 10000 kr, for oss 4000 + moms . Definitive hadde ca 50%. Hvorvidt dette er representativt i dag aner jeg ikke, men har sikkert ikke forandret seg fryktelig mye.
    Likevel vil jeg forsvare deler av bransjen. For at det skal gå ann å drive i "lille Norge" og at vi Hifi-nerder skal få prøvd diverse, må aktørene tjene litt også.
    Selvfølgelig er det deler av bransjen som er griske, men dette er det jo opp til oss forbrukere å sjekke ift utland etc. Det er jo bare å se på Klipsch i Norge...
    Uansett er det jo opp til oss selv hva vi kjøper og ikke!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det har forandret seg, men før var det en tendens til at skulle man få solgt audio pakker til folk, måtte man gi gode rabatter, dettte ble gjenspeilt i kalkylen på enkeltproduktene. dette har dog roet seg mye. kjøper du en pakke i en butikk kan man godt få en bra samlet pris, men det kan like mye lønne seg å kjøpe de produktene man liker best fra ulike forhandlere.

for å klargjøre litt mer: jeg mener man får best lyd ved å kjøpe de enkeltkomponentene man selv liker best, for meg har dette resultert i at de ulike komponentene har blitt kjøpt inn ifra ulike kjeder/importører.

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier meg enig her med Fenriz, ikke alle butikker har samme eller like gode avtaler. Så det kan lønne seg å sjekke opp i enkelt priser på enkelt komponeneter fra forskjellige forhandlere. I mange tilfeller vil du kunne ende opp med en bedre sluttpris enn en komplett pakke løsning fra en enkelt forhandler.
    Men på den andre siden er det jo mye greiere å få allt på en plass, for da har man en plass å forholde seg til. Og butikkene er mer hjelpsomme i og med at alle produktene du bruker kommer fra dem. Bedre kundeforhold = bedre service...

Bruttofortjenesten varierer veldig mye, spiller til tider ikke så mye rolle om det er kjente merkevarer, ikke så kjente merkevarer eller eksotiske merkevarer.
    Bruttofortjenesten dannes etter hvor stort antall butikken bestiller fra inportør eller produsent. Desto større antall gir en bedre innkjøpspris. Dette gir butikkene høyere bruttofortjeneste eller bedre priser til deg som sluttbruker. Vi kjenner dette som SALG!

Det er også derfor tilbehør som kabler, øreplugger/hodetelefoner, skjerm-rens ol. gir en høyere bruttofortjeneste. Dette bestillies i store antall...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Større produkter som det er konkuranse på (folk sjekker priser på nettet etc) kan nok være ganske presset.

Fortjenesten skal hentes inn igjen på rekvisita. Kabler, stativ, etc har normalt betydelig høyere avanse.

Jeg kjenner ikke til prismodellen for svært dyre produkter, og muligens fungerer ting på en annen måte når vi snakker om CD-spillere til 100.000

-k

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egenimport innebærer som regel vesentlig høyere fortjeneste. Det er sjelden man ser over 40% på noe som helst hos forhandlere (med untak av kabler og tilsvarende ting). Realmarginen til forhandlerne ligger imidlertid sjelden over 5%.

Det har ikke akkurat blitt bedre med at folk skal teste og gjerne hjemlåne produkter og så etterpå sette forhandlerne opp mot hverandre for best pris, eller importere selv. Gjerne de samme menneskene som nærmest ser på det som uetisk at forhandlere skal ha margin.

Et annet unntak er forresten to større kjeder som konsekvent har i området 60% (+/-) og de har jo som kjent også en annen rabattpolicy enn de "jevne" forhandlerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kikk på regnskapene til norske hifi-sjapper avslører jo raskt hva gjennomsnittsmarginene er i det minste (sånn er offentlig tilgjengelig informasjon). En kjapp kikk viser at de fleste butikker har rundt 30% bruttofortjeneste, det vil i snitt si at et produkt som koster 10000 til forbruker har de betalt 5600 + mva for. Det vil si at de har bokført et regnskapssalg på 8000kr fra kunde (salgspris uten mva) for et produkt de har betalt 5600 for.

Men som andre poengterer, butikkene har driftskostnader, som er kostnader de bærer for at oss som kunder skal ha mulighet til å komme i butikken for å se på produktene, prøve de, og kanskje ta de med oss hjem. Snickers-is henviser til "to større kjeder", og deres regnskapstall avslører en margin på mellom 31-35%. Når alle regninger er betalt, så sitter butikkene stort sett igjen med 5%... så det er nok få som driver med hifi som er blitt rike for å si det sånn. Eller jo, eierne av hifiklubben tok ut 20 millioner i utbytte i fjor. Ikke dårlig...!

Hilsen siviløkonomen ;-)

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om eierene av HFK bare tok ut 20 millioner så synes jeg faktisk ikke det er veldig mye. Om du er siv.øk vet du jo at utbytte skal måles opp mot to faktorer, rentenivå og risiko.

Risikoen er nok ganske liten for en såpass veletablert kjede, men renten har steget. Jeg har ikke innsikt i deres regnskap, men ut i fra hva du sier så høres det ikke ut som en ublu sum.

Som flere trekker frem her så er det omløpshastigheten som avgjør hva slags fortjeneste de må ha per produkt. Jeg brukte nettopp hele sommeren på å lande et høytalerkjøp fra Hifihuset i Bærum, og fikk låne en Meridian cd-spiller til ca 20.000 for å ha et godt vurderingsgrunnlag, i tillegg til signalkabler til omtrent samme sum. Lånte en del forsterkeri også, da dette var på kjøpslisten sammen med høytalere.

Endte opp med å kjøpe forforsterker, høytalere, og stativ. André brukte et par timer på rådgivning, diskusjon, og service ift at jeg fikk låne mye morosaker, fra Chapter Precis, Krell Kav400, et par forskjellige effekter, og pre'er..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elkjøp har mye større utgifter i form av selgere og lokale enn småbutikker. så det lille de sparer på innkjøp tror jeg gjevner seg fint ut.
    når jeg jobbet der virket det som innpris-utpris var et rimelig standard regnestykke , *1.24. ? iallefall når det kom til større apparater. små scartkabler og lignende kunne derimot ha en voldsom fortjeneste.. på den andre side ble noen varer solgt med tap!

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe problem med at butikker har den avansen de har. Det følger så mye ekstra kostnadder på varer enn det de fleste tenker på. Alt ifra lager,frakt og markedsføring til returer, service og feilproduksjoner. Tror vi skal være glade for at vi har de butikkene i Norge idag. Vi bor i et land som er ekstreme på forbrukerens rettigheter og det gjør det ikke lettere for norske forhandlere, kjempefint at vi har et sikkert system, men da må vi bruke de norske butikkene og ikke reise land og strand for å spare noen få tusenlapper mener jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •