Et komplett stereoanlegg til 25-30 000 kr!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et komplett stereoanlegg til 25-30 000 kr!

Jeg prøver å sette sammen et komplett anlegg - CD-spiller, forsterker, høytalere - rundt 25-30 tusen, der et anlegg med godt lydbilde og dynamikk, samt god diskant\mellomtone, foretrekkes fremfor et festanlegg med høy bass.

Jeg var på lyttetime i hifiklubben forleden, og hadde satt opp ulike kandidater på forhånd. Under lyttingen syns jeg B&W CM7 høytalere var meget gode. Av forsterkere merket jeg klar forskjell mellom f.eks Denon PMA 1500AE og Cambridge 840A. Jeg merket meg på en Keith Jarrett pianoskive at pianoet var noe skingrende og ubehagelig skarp med PMA 1500. Først trodde jeg dette bare måtte være innbilning. Overraskelsen var derfor stor, når jeg kjørte samme låt med Cambridge 840A og de samme tonene nå var kjempe-behaglige å høre på. Av CD-spillere likte jeg Cambridge 740C.

Altså:
    - B&W CM7 (12 000kr)
    - Cambridge 840A (10 000 kr)
    - Cambridge CD-spiller 740C (6000)

Hva synes dere? Forslag til bedre anlegg for samme sum? Hva med f.eks System Audio 1750, Primare I21 og Primare CD-spiller? Noen som mener det er bedre enn det jeg har tenkt?

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den pakken du har satt sammen selv er sikkert kjempebra.

hørte på en mindre utgave av det du har hørt på.

nemlig cambridge 740 forsterker og cd-spiller, og B&W cm1.

noe jeg syntes var en kjempekombo.

mvh
    stian

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du er i det "vanskeligste" området når du skal ha høyttalere, forsterker og cd-spiller til 30.000,- samlet. Det finnes så utrolig mye kjekt i den prisklassen.

Har du forresten vurdert brukt? Det ligger såpass mye utstyr i "mint condition" på bruktmarkedene (hifisentralen, avtorget m.flere). Folk som selger utstyr i denne prisklassen har som regel alltid behandlet utstyret så bra at det er av liten eller ingen betydning at det er brukt.

Har du vurdert høyttalere på stativ? Lettdrevne små høyttalere på solide stativ samt skikkelig kvalitetsforsterkeri og ditto cd-spiller (kanskje også med ekstern DAC hvis du er heldig) er også en mulighet.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt halvparten av budsjettet i subwoofer(e).

Har akkurat handlet meg stereoanlegg til stua for 25.000,- bestående av følgende:

- NAD Viso Two, DVD-receiver (6000,-)
    - Audio Pro Image 44, høyttalere (5000,-)
    - 2x SVS SB12-Plus, subwoofere (14.000,-)

SUPERFORNØYD!

Kjempelyd i NAD'en, mer enn nok krefter til de fleste høyttalere. Man kan i tillegg stille inn delefrekvensen slik at man avlaster høyttalerne med effekthungrig bass, slik at subbene tar seg av alt under f. eks 100Hz. Da kan man spille HØYT og med en slagkraftig bassgjengivelse med dette anlegget.

Sort pianolakk og lekkert design over hele linja ødelegger ikke for utseendet..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halvparten i sub? Var ikke det litt voldsomt?
    En god 12'' (XTZ f.eks) koster ikke så mye og 2 er vel for de "verste"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei kjøp heller 2 skikkelige gulvståande høytalere, skal du begynne med sub i et stereo oppsett er det meget vanskelig å få fasen på sub og høytalere til å bli 100% så lett å ødelegge meir en det gjær godt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke så vanskelig da, henningt. Men jeg er enig i at 2 gode gulvhøyttalere er viktigere enn å starte med 2 sub'er..........

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Som du skjønner er det mange veier til Rom :-D
    Likte du sounden i det oppsettet du hørte på klubben, så anbefaler jeg deg å gå for det. Da vet du at du får noe som faller i smak uansett.
    Produktene du nevner er alle bra saker som kan forsvare prisen sin. Som nevnt i tidligere innlegg er det alltid endel å spare på å kjøpe brukt såfremt du finner det du er ute etter.

Lykke til :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det forutsetter da at man har trinnlos fase pa subben, a da skal eg ver enig at de blir lettere, men a fa et 100% optimalt kan alikavel ver en utfordring.
    Men sjekk og med Andre pa hifihuset, hort dei skal ha ryddesalg der til dei skal flytte i ny butikk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •