Tips til stereoanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til stereoanlegg

Hei
    Jeg trenger litt tips på et anlegg jeg, skal ha høtalere,CD-spiller og frosterker, pris optil kr.20.000,-
    Jeg hører på alt fra pop til rock og heavy metall.

Har i dag et Denon midi anlegg med Dali Consept 1 høyalere, så skal ikke så mye til for å overgå det.

Vil ha et anlegg som spiller fint og samtidig har litt trøkk i bassen.

Prøvd å søke litt på nettet men man blir jo bare ennå mer rådvill når men begynner å lese for mye ;-)

Har sett litt på Vincent SV-226 MKII, Cambridge 640 A v2 og Marantz.

Har også kikket litt på Klipsch høtalere, så føst litt på RF-82 og F3, men er redd det de blir litt voldsomme? Tenke kansje derfor på Klipsch F2 og RF-62, er vel ganske bra trøkk i disse også? Hvordan er lyden i F2 vs RF-62?

Er ganske fersk så tar imot alle tips jeg kan få, av hva som passer sammen også videre

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville først sett meg om etter et par høyttalere som jeg kunne trives med og deretter bygd opp anlegget rundt dem. Sjekk ut B&W DM683. Dette skal være blant de beste gulvstående rundt 10k, mye pga. det kantløse mellomtone-elementet. Få deretter tak i en litt kraftig forsterker med ikke altfor spiss diskant gjengivelse. Muligens Xindak kan være noe, eller Abrahamsen eller Cambridge 840A v2. Kjøp deretter en rimelig cd spiller f.eks. Cambridge. Denne kan du så oppgradere etter hvert enten med DAC eller trådløs nettverksavspilling etter som det blir mer aktuelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen forslag fra andre??

Mitt budskjett er kr.20.000,- så med en forstrerker og høytalere til 20k så blir det dårlig med cd spiller.

Noen andre som har noen forslag??? please hjelp meg.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville prøvd B&W 684 + nad 372 og en Marantz cd spiller. (Dette er høyttalere med behagelig lyd, noe som er litt viktig i lengden.)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B&W vs Klipsch

Ser det er mange som anbefaller B&W her, hva er forskjellen på B&W og Klipsch, tenker da på lydmessig.

Har sett litt på Vincent SV-226mkII og Xindak XA-6950, noen som har erfaring med noen av disse? Syntes nok at Vincenten ser penest ut.
    Hvordan er CD-spillernen til Vincent?

Vil nok ha forsterker og CD-spiller fra samme, ser penest ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kirkemo
    Mitt budskjett er kr.20.000,- så med en forstrerker og høytalere til 20k så blir det dårlig med cd spiller.

Noen andre som har noen forslag??? please hjelp meg.
    Jeg har brukt Abrahamsen V1.0 og V2.0. Disse koster i innkjøp nytt 20K. Men som du ser på bruktbørsen så er disse ofte til salgs og du får sikkert presset prisen 2/3 av ny pris på disse.
    Begge komponentene har fått kjempe bra kritikk i tester. Brukte kombinasjoenen selv og var veldig fornøyd med dette. Kan anbefales på det sterkeste.

Selv bruker jeg cd spilleren fortsatt i dag og er kjempe fornøyd med den. Til info så skal jeg selge V2.0 min, PM meg om du er intr.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har erfaring med både Synergy og reference-serien...
    Forskjellene er at reference er bedre på alle parametre, så Synergy kan kalles en nedskalert utgave, men låter overraskende friskt, men noe mere grovkornet lyd med mindre oppløsning oppover og noe mindre punch.

Ville gått for RF62 med en ok rørforsterker

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp høyttalerne nye og først. Så se på forsterker. Denne kan godt være brukt. Sparer nok fort 30-60% av ny pris, bare på en 2-3 år gammel forsterker.
    En CD-spiller til 2-3000,- vil nok holde lenge i et slikt budsjett.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...4970&cat=last7

Har hørt dette oppsettet på en messe en gang i verden og syntes at der svingte bra av det
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en ting jeg har fått med meg så er det vell at hvis du skal ha Klipsch i stereo så er det et must å ha rørforsterker, vanlige forsterkere vil høre veldig dårlig ut på klipsch i stereobruk.

Klipsch er vel mere rockehøytaler, B&W er mer allrounder men krever endel mer kraft å drive.

hvis jeg hadde hørt på noe som krevde veldig detaljer og klang, som f.eks klassisk, så ville jeg vel gått for B&W. men dersom du hører på rock, hardrock og noe som det er litt trøkk i, så er vell Klipsch et bedre valg. men det er da min mening.

Etter en liten stund her inne så har jeg lært en ting, smaken er ikke alltids lik hos alle.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zcum
    Er det en ting jeg har fått med meg så er det vell at hvis du skal ha Klipsch i stereo så er det et must å ha rørforsterker, vanlige forsterkere vil høre veldig dårlig ut på klipsch i stereobruk.
    Feil, vil eg påstå. Rørforsterkar er nok det beste til Klipsch, men ikkje et must. Men, smak&behag.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting trådstarter kan tenke på er å kjøpe høyttalere, forsterker og cd-spiller hos samme forhandler.
    På denne måten får man det man hører på lytterommet. Bortsett fra forskjellen på ytførelsen og størrelsen på lytterommet sammenlignet med det man har hjemme.
    Samtidig kan man kanskje få slått av en 2-3000 på en pakke om man er heldig.
    Det som er viktig, er å ikke gå se blind på B&W, Klipsch og andre mye omtalte merker her på forumet. Det er mer ute på markedet.
    20 000,- er mer en hele anlegget mitt koster. Rubbel og bit, men alt er brukt. En fordel om man har presset budsjett

Hvor holder du til Kirkemo?

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lugburz
    Feil, vil eg påstå. Rørforsterkar er nok det beste til Klipsch, men ikkje et must. Men, smak&behag.
    Du har rett, forklarte det vell litt feil der, mente ikke at du må ha det.. men det er som er mest anbefalt om du kan si det slik da.

men riktig den Lurer sier at du må ikke bare se på det som blir mest snakket om her inne, for det er MANGE fine merker ute å går.
    det viktigste er at når du skal bruke så mye penger på anlegg er at man tar seg tid, hører på forskjellig kombinasjoner, helt til man treffer det man leter etter.

Er god trøkk i RF-62, men du må også ta i betraktning hvor stort rommet du skal ha dem i er. er gjerne sånn at desto større rom, desto større høytalere trengs for å fylle det.
    så hvis du vil ha RF-82 så burde du ha litt plass så dem kan leke seg litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Det som er viktig, er å ikke gå se blind på B&W, Klipsch og andre mye omtalte merker her på forumet. Det er mer ute på markedet.
    20 000,- er mer en hele anlegget mitt koster. Rubbel og bit, men alt er brukt. En fordel om man har presset budsjett

Hvor holder du til Kirkemo?
    Holder til i Oslo

Jeg har vel ikke sett meg helt blind på B&W eller Klipsch, der er jeg ganske så åpen på høytalere, men har vel finnet ut at 6"-6,5" bass holder, da blir ikke høytalerne så store så blir kona mer blid også:-D
    Men må innrømme at jeg har falt litt for Vincent SV-226 mk II.
    Er en butikk i Drammen som har både Vincent og Klipsch så kan jo dra dit å høre kombien der.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har vært på JFS SOUND SYSTEMS i Drammen?
    Ser på nettet at de har mye forskjellig, har de like mye i butikken som på nettet?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kirkemo
    Noen som har vært på JFS SOUND SYSTEMS i Drammen?
    Ser på nettet at de har mye forskjellig, har de like mye i butikken som på nettet?
    Har vært på JFS. Kjempebutikk synes jeg. Det er en liten butikk på størrelse med en middels stue, stappet med høyttalere og elektronikk hehe. Regner med du må avtale om du vil høre noe spesielt. Det kule der er at de har en del forskjellige merker, så ta turen innom.
    Får fort vekk 10% rabatt uten å spørre til og med. Gjorde jeg i alle fall

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det utgangspunkt i å kjøpe høyttalere først, ville jeg vurdert monitor audios RS6, som koster 8 k (f.eks Hifihuset, Bærum). Synes disse var bra ved testing selv, de har også fått gode skussmål opp mot B&W (Lyd og bilde/VG). Men de er kanskje litt under ditt prisnivå?

Så kan du titte litt rundt etter ny/brukt forsterker, fortrinnsvis som du kan låne med hjem og teste om de matcher bra. CD-spiller synes jeg bør være lavprioritet i den prisklassen. Bruk heller penga på skvis-boks/DAC/kun pc m/ riktig lydkort.

Og når innkjøpene er gjort, kan du laste musikk for resten budsjettet.....

Rimelige, men gode høyttalere - VG Nett
    HI-FI Huset AS - RS6

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville definitift testet ut BW 684. Koster vel 7500kr?! Rotel og NAD fungerer meget bra med disse. Men en rakker du burde sjekke ut er Cayin 252B. En ypperlig forsterker som drar det meste.

Norsk Audio Teknikk AS, Anthony Gallo, Cayin, Gryphon, Bladelius, Audiolab, Respons, Dynaudio, Kimber, Parasound
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM684 Høyttalere

CDspiller, ville satsa på Camebridge sin 640v2 her:
    Stereo - CD-spiller | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE Azur 640C v.2 CD-spiller

Det er fint at du ser at høyttalere kan bli for store for diverse rom, ikke alle som ser det og kjøper det største de har råd til. Da får du litt til overs også.. trenger jo kabler .

Tips til "rimelige" tweaks:

Soundcare superspikes til høyttalrene (finn ut størrelsen du kan bruke, tror det er 8mm på BW):
    ELTEK AS

Høyttalerkabler:
    Se på www.dynabel.no etter KIMBER KWIK-12. koster 80kr/m.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifihuset i Bærum har et digert utvalg av brukt hifi! Jeg vet de er på flyttefot om dagen, men ta en kikk på nettsidene deres uansett. Jeg tror du godt kan kjøpe både høyttalere og forsterker brukt uten å bekymre deg. Cd-spiller ville jeg kjøpt ny.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ol3
    Med det utgangspunkt i å kjøpe høyttalere først, ville jeg vurdert monitor audios RS6, som koster 8 k (f.eks Hifihuset, Bærum). Synes disse var bra ved testing selv, de har også fått gode skussmål opp mot B&W (Lyd og bilde/VG). Men de er kanskje litt under ditt prisnivå?

Rimelige, men gode høyttalere - VG Nett
    HI-FI Huset AS - RS6
    Hvordan vil RS6 låte med Cayin 153B eller 252B?
    Noen som vet det?
    Høres for meg ut som en spenende kombi, med tanke på design, er litt optatt av det også jeg da...hehe

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •