hjelp til anbefaling av hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question hjelp til anbefaling av hjemmekino

Hei.
    Vurderer å kjøpe eit hjemmekino anlegg som blei anbefalt i en tråd her inne..
    Har nett kjøpt en Harman/Kardon AVR445 forsterker.
    Vurderer å kjøpe følgende høytalere:

Dynavoice Challenger M-85 i Black Oak
    Surround.no - Høyttaler spesialisten

Dynavoice Magic F-6 i sort pianolakk

Dynavoice Challenger C-6 i Black Oak

XTZ 99 W12 i sort pianolakk

vil disse fungere bra med forsterkeren min ?
    er det kun surround.no som forhandler disse nå ?
    noen som kan anbefale noe annet til ca 10000..?

takker for all hjelp

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt å bruke Fronthøytalere som Surround (side) Right + Left ?
    (til DVD og Blu-Ray anbefaler jeg ikke gulvstående fronhøytalere til surroundhøytalere men skal det brukes til SACD eller DVDA så går det vel greit)

(jeg ville også tenkt litt på et 6.1 eller 7.1 oppsett om du skal bruke dette til DVD/BD men ekstra høytalere bak kan jo velges senere)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt å bruke 5.1 oppsett. Til DVD. blir 4 stk gulvstående høytalere ja. 2 i front og 2 bak sofa'n.. skal brukes endel til musikk og.
    Du ville heller valgt feks. Dynavoice Challenger S-6 i Black Oak(Dynavoice Challenger S-6 i Black Oak)

som høytalere bak ?
    kva med dei S-6 som sidehøytalere i et 7.1 oppsett ?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde gulvstående surround til å begynne med, men jeg syntes det ga meg svært lite for pengene. Jeg valgte å selge bakhøyttalerene mine og gikk heller for 4 på vegg til 7.1.

Ellers skal jo Dynavoice være mye for pengene. Tror det er et bra valg.

Ellers kan vel dette være et alternativ å vurdere?
    Ã…rets sommerkampanje | CD-spillere | Forsterkere | Soundgarden

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreminator
    Har tenkt å bruke 5.1 oppsett. Til DVD. blir 4 stk gulvstående høytalere ja. 2 i front og 2 bak sofa'n.. skal brukes endel til musikk og.
    Du ville heller valgt feks. Dynavoice Challenger S-6 i Black Oak(Dynavoice Challenger S-6 i Black Oak)

som høytalere bak ?
    kva med dei S-6 som sidehøytalere i et 7.1 oppsett ?

Bak sofa'n
    Nå er og blir ikke 5.1 lyd fra feks DVD noe stort å høre på om du setter høytalere bak deg
    Slik bør de stå (en tanke bak men ikke mye er ok)

Skal du ha 7.1 så blir det noe slikt

I et 5.1 oppsett kalles høytalerene bak (som for det meste skal stå på sidene av deg) for surround right og surround left

I et 7.1 oppsett har man surround right og left som i 5.1 oppsett + 2 stk bakhøytalere som kalles surround back right og surround back left.

At høytalere heter bakhøytalere på nettsider osv betyr ikke at de skal stå bak ryggen din men at det er høytalerene som er bak i et surroundoppsett.

Type høytaler (surround) bør du velge litt ut fra hvordan dine muligheter er i forhold til vegger / ikke vegger , utforming av bakre del av rom osv.

Surroundhøytalere bør minimum stå 150 cm opp fra gulv og lydmessig hva surroundkanalene gir av lyd blir fronthøytalere til dette helt borkastet og sansynligvis et dårligere valg i forhold til gjengivelse og opplevelse av ekte surroundlyd.

Til musikk så blir også gulvstående surround langt fra ultimat da dette stort sett er 2.0 lyd (CD , MP3 , FLAC , WMA osv) du ved valg av surround vil få en mix der lyden til surround høytalere blir filtrert osv så du ikke vil få nytte av gulvstående høytalere.

Unntak vil være SACD 5.1 og DVDA 5.1 men dette blir bra lyd også ved vanlige surroundhøytalere.

Selvsagt kan du bruke gulvstående i hele oppsettet men før du går til innkjøp av den løsningen burde du fått hørt forskjell så du ikke angrer etterpå.

Skal du bare avspille max DVD så holder det fint med 6.1 og da vil høytalerbudskjettet bli spart for 1 høytaler bak.
    (med DVD så vil 99% av de filmene som har mulighet til bakhøytalerlyd avspilles i mono til bakhøytaler å da blir det unødvendig med 7.1 når du kan greie deg med 6.1.)

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ønsker veggbaserte høytalere bak, så bra. De kan henges på veggen. Men ønsker du stativ høytalere, så husk at stativet må medberegnes i totalprisen, i tillegg så tar det like mye plass. Så hvis valget er mellom stativ og små gulvhøytalere, ville jeg heller valgt gulv høtalere. Men er valget mellom gulv høytaler bak eller veggbasert bak, så tror jeg at veggbasert gir mest for pengene.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Hvis du ønsker veggbaserte høytalere bak, så bra. De kan henges på veggen. Men ønsker du stativ høytalere, så husk at stativet må medberegnes i totalprisen, i tillegg så tar det like mye plass. Så hvis valget er mellom stativ og små gulvhøytalere, ville jeg heller valgt gulv høtalere. Men er valget mellom gulv høytaler bak eller veggbasert bak, så tror jeg at veggbasert gir mest for pengene.
    Det er jeg enig i! Legg heller penger i frontrekka (og sub) om du kan.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan prøve å begrunne valg av høytalertype (bruke front som surround eller mere egnet surroundhøytaler)
    Hvorfor er lydinformasjonen i en surroundkanal som neppe blir bra med en fronthøytaler + lyden lil bli helt feilplassert og miste mye av surround effekten.

Diverse Demo test av lyd.........................................
    Lydene er også fin demo for de som ønsker å høre hva som kan ligge av lyd i en surroundkanal i forhold til den totale lydinformasjonen.
    (noe man ikke vil kunne høre ved en avspilling av feks DTS)
    Alle har playtime på 120-140 sekunder
    Dette er for å vise hvor mye lyd det egenlig er i en surroundkanal og som eksempel er det brukt en DVD med mest mulig og beste lyd .
    Lyden orginalt er 20 bits men er redusert til 16 pga plass så orginalt vil den være litt bedre lydmessig.
    Lydene kan avspilles på pc.
    De to siste demo kan avspilles på PC med optisk/coax til reciver med DTS decoder eller med PC som har 5.1 høytaleroppsett og DTS Decoder.
    Den siste demo kan også avspilles ved å brenne den på en CD plate og avspilles i DVD spiller som DVD når den er tilkoplet reciver med optisk/coax (HDMI for enkelte) og som har DTS decoder i sin reciver..(reciver settes som DVD avspilling)

Alle lydspor er fra samme kapittel fra en DVD

Front Right (download) MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    Dette er bare høyre frontkanal
    Codec : PCM
    Bit rate : 768 Kbps
    Channel(s) : 1 channel (mono)
    Sampling rate : 48 KHz
    Resolution : 16 bits
    __________________________________________________ ___
    surround Right (download) MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    Dette er bare høyre surroundkanal (eller det enkelte kaller høyre bak kanal)
    Bit rate : 768 Kbps
    Channel(s) : 1 channel (mono)
    Alle kanaler lagt inn til et 2.0 lydspor for å illustrere total lydmengde
    men man får selvsagt ikke surroundeffekten siden det er 2.0
    (download) MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    Bit rate : 1536 Kbps
    Channel(s) : 2 channels (stereo)
    ChannelPositions : Front: L R
    For de som kan avspille 48 kHz DTS som lydfil på sin pc (kan ikke brennes som lyd CD)
    Samme lyd eksempel som alle eksempler ovenfor men 6 ch DTS surround
    (download) MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    Codec : DTS
    Bit rate : 1536 Kbps
    Channel(s) : 6 channels (Real surround)
    ChannelPositions : Front: L C R, Surround: L R, Subwoofer
    For de som ikke får spilt av 48 kHz eller ønsker å teste på sin reciver er denne downsamplet til 44,1 kHz å kan brennes til vanlig musikk CD og avspilles på en DVD spiller .
    Lyden er meget bra og surroundeffekter er bra.
    Samme lyd eksempel som alle eksempler ovenfor men 6 ch DTS surround 44,1 kHz.
    (dovnload) MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    Codec : DTS
    Bit rate : 1411 Kbps
    Channel(s) : 6 channels (real surround)
    Sampling rate : 44 KHz
    ChannelPositions : Front: L C R, Surround: L R, Subwoofer

Som de fleste ser er Center kanalen den som har mest lyd .
    Ønsker noen eksempel på den eller andre kanaler skal jeg legge opp et klipp fra samme tidsperiode som klippene ovenfor

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •