musikk anlegg til 10-15k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

musikk anlegg til 10-15k

Hei,

eg har nettopp kjøpt min egen leilighet og kan endelig kjøpe en fin anlegg :-D eg er ikke interesert i surround, vil bare ha 2 høytallere, en forsterkere og en cd-spiller.

så langt tenker eg på XTZ Class A100 DII med Dynavoice M-65 siden eg har lest masse god ting om dem her. total pris blir når ca 8000. Ville XTZ-99.26 verdt ekstra penger?

hvilken CD spiller ville dere anbefalle til ca 2-3k ?

endelig, et dumt spørsmål: får man noen kablene med høytallere eller ikke? og hvordan finner man hva slags kabel trenges?

takk for hjelp

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke se filmer? Kun ren CD spiller?

Kjøp deg en Cambridge Azur på HiFi-klubben eller en Yamaha (Surround selger dem også, regner med du har sett på XTZ og M65 på deres nettsider)
    Eller en CDX-497 via Pixmania:
    Yamaha CD MP3 SPILLER CDX-497 TITAN kjøp billig sammenligne pris tilbud

Det følger ikke med kabler, sånn stort sett. Strømkabler er vel det eneste som ligger ved og kanskje en og annen lakriskabel (RCA).

Du trenger optisk/coax kabel fra CD spiller til forsterker
    Du trenger gode, tjukke høyttalerkabler fra dem til forsterker (Biltema, ClasOhlsson eller Europris)

Men jeg ville nok sendt en mail til Surround.no og bedt om en totalpris:
    forsterker, høyttalere, CD spiller og komplette kabler.
    Noe rabatt må de da kunne gi.

Men du bør også stikke innom Soundgarden og HiFiklubben og høre på noen anlegg der, f.eks disse:
    Stereo - Stereosystem | Hi-Fi Klubben: Cambridge Azur 540A + 540C stereoanlegg
    + Dali Ikon 6 eller Concept 6

Stereopakker | Stereo | Soundgarden
    + System Audio SA1530 eller JBL ES80

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, litt vanskelig å si, men er det nytelse av Karajans innspilling av Mozarts Requiem eller er det DJ Bobo på høyt nivå som skal fylle stuen?

Velkommen til forumet!

EDIT: Og vurderer du XTZ 99,26 så ville jeg istede valgt 99.36. Like god i toppen og du får dem til prisen for 99.26 med stativer ca... De har godt drag nedover også.

Ellers kan jeg gi deg et eksempel på et godt oppsett:
    - Kjøp f.eks. en Abrahamsen v2.0 integrert som går for ca 6 lapper nå
    - Få pris på et par Monitor Audio RS6 fra hifihuset i bærum og se om du ikke får dem til 6-7 lapper. Totalt 12 K
    - Så kan du jo se om du vil ha CD eller DVD, men en spiller ala den jeg har Yamaha DVD-1800S spiller meget bra for ca 3K og jeg har testet mot dedikerte til opp mot 6K og forskjellene er etter min mening ikke store.

Abrahamsen + Monitor Audio er en meget god kombo som jeg selv har hatt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, en ny innspilling av Karajan - Nozart, den gleder jeg meg til

Spøk til revolver: Cyber er inne på noe veldig viktig - din musikksmak.
    M65 er "brutal" - rett frem og dønn ærlig. Egner seg bra til all slags musikk men senest i går opplevde jeg et mye mere luftig lydbilde med noe helt annet.

De Dali Ikon 6 jeg nevnte bør du lytte på -oj oj for en behagelig lyd.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Å, en ny innspilling av Karajan - Nozart, den gleder jeg meg til
    Hehe, ja, jeg har og gledet meg lenge til utgivelsen. Nozart har kommet helt i skyggen bak en annen kar med lignende etternavn..det var vel noe av det siste Herbert fikk laget...

Newcomer oddemann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet ja!

Usikkert hva jeg kan anbefale uten å vite din musikksmak, men er det allround du er ute etter så kan jeg jo slenge på et tips...

kjøp skikkelig elektonikk(amp og cd spiller), veldig mange går i fella å kjøper dyre høytalere, men elendig elektronikk. Dette gir selvsagt ikke den beste lyd.

Hvor stort rom skal høytalerene stå i?

Til et lite/middels stort rom:
    Patos er en god ht, og prisene er jo kanonlave for tiden: Komplett.no - Patos Basic 310 Gulvstående høyttaler, Sort, Leveres som par

Alternativet er Dynavoice M-65 som du nevner. Passer fint til et litt større rom(store høytalere). Dynavoice er har og veldig høy følsomhet og er lettdrevne høytalere, så de krever ikke allverdens av elektronikk.

Pioneer har fått mye skryt for sin nye 2kanals amp, den er og pen sammen med sin tilhørende cd-spiller. Pris blir vell rundt 7-8 for det settet.

Pioneer forsterker AA6J
    Pioneer SACD / CD-spiller PDD6J

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Spøk til revolver: Cyber er inne på noe veldig viktig - din musikksmak.
    M65 er "brutal" - rett frem og dønn ærlig. Egner seg bra til all slags musikk men senest i går opplevde jeg et mye mere luftig lydbilde med noe helt annet.
    Nå roter vi til tråden her, men vil du si M65 er dønn ærlige - som i nøytrale? Jeg ville nok sagt at de var litt skarpe i kantene og nesten litt rocka i lyden.

Newcomer oddemann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Nå roter vi til tråden her, men vil du si M65 er dønn ærlige - som i nøytrale? Jeg ville nok sagt at de var litt skarpe i kantene og nesten litt rocka i lyden.
    Ja nå blir det rot M65 gir jo et rocka preg på all musikk. Hadde disse inne en liten periode for testingZ og nøytrale er de iallefall ikke. Har idag Tannoy som er nøytrale, stor forskjell der...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tak for svaret. beklager at eg glemte å si at eg hører mest på rock (alle typer) ingen musikk med stor bass (techno-transe) eller ingen classisk musikk. stuen blir ca. 5x4 = 20kvm

Eg ska koble den til tv'en min men vet rett og slett at med min budsjett eg har ikkje råd til å kjøpe en bra nok anlegg til surround.
    Kanskje eg begynner nå med 2 høytalerer og oppgraderer senere...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner, jeg vil ihvertfall sterkt anbefale en lytt til Monitor Audio Silver RS6. Utrolig fin allrounder og spiller med flott mellomtone og drag i bunn. Jeg vil tro at et par slike og en Abrahamsen på brukten kan gi deg veldig mye godlyd for pengene. Forsterkeren ble jo kåret til årets produkt eller noe i den duren i Fidelity. I tillegg får du matchende center og bakhøyttalere til Monitorene om du skulle ha lyst i fremtiden.

Test av RS6: Stereophile: Monitor Audio Silver RS6 loudspeaker

Happy hunting!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers kan jeg gi deg et eksempel på et godt oppsett:
    - Kjøp f.eks. en Abrahamsen v2.0 integrert som går for ca 6 lapper nå
    - Få pris på et par Monitor Audio RS6 fra hifihuset i bærum og se om du ikke får dem til 6-7 lapper. Totalt 12 K
    - Så kan du jo se om du vil ha CD eller DVD, men en spiller ala den jeg har Yamaha DVD-1800S spiller meget bra for ca 3K og jeg har testet mot dedikerte til opp mot 6K og forskjellene er etter min mening ikke store.
    den ser veldig god ut, fant den Abrahamsen V2.0 for 6k på finn, den DVD-S1800 for 4k på elgiganten (via kelkoo) men må søke litt mer etter disser RS6...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sebioslo
    den ser veldig god ut, fant den Abrahamsen V2.0 for 6k på finn, den DVD-S1800 for 4k på elgiganten (via kelkoo) men må søke litt mer etter disser RS6...
    Ring hifihuset i bærum på 67529950. Andrè kan du prute med (Angående monitorene - han er importør - vanskelig å få tak i, men en av de greieste karene du kan handle med)

Yamaha har lsound.no til 3490, men jeg vil tro du kan få den ned i 2990,- ... den spiller også SA-CD og er av høy kvalitet. Jeg har ihvertfall meget gode erfaringer med Abrahamsen - Monitor komboen - litt rocka i bassen og veldig flott oppover til pengene.

EDIT: Ville bare legge til at skal du handle brukt så sjekk ut folka litt før du kjøper, er mye kjeltringer rundt nå for tiden om vi skal tolke nyhetsbildet korrekt... En slik abrahamsen for 6 lapper er solid kjøp, men du gir ikke over 6500-7000 for en slik, uansett.

EDIT 2: Ser det ligger et par RS6 ute i lyst treverk på HFS - har ligger noen uker, kanskje solgt, men 5000 + 200 i frakt f.eks. er et greit kjøp om de er i tipp topp stand. Monitor Audio rs6 natural oak

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ring hifihuset i bærum på 67529950. Andrè kan du prute med (Angående monitorene - han er importør - vanskelig å få tak i, men en av de greieste karene du kan handle med)[/url]
    da kan eg godt dra der en tur i helgen

Yamaha har lsound.no til 3490, men jeg vil tro du kan få den ned i 2990,- ... den spiller også SA-CD og er av høy kvalitet. Jeg har ihvertfall meget gode erfaringer med Abrahamsen - Monitor komboen - litt rocka i bassen og veldig flott oppover til pengene.[/url]
    og den spiller divx og...

EDIT: Ville bare legge til at skal du handle brukt så sjekk ut folka litt før du kjøper, er mye kjeltringer rundt nå for tiden om vi skal tolke nyhetsbildet korrekt... En slik abrahamsen for 6 lapper er solid kjøp, men du gir ikke over 6500-7000 for en slik, uansett.[/url]
    hvor finnes det til 6500-7000? brukte google og fant den bare på elkjøp til 10k :-(

EDIT 2: Ser det ligger et par RS6 ute i lyst treverk på HFS - har ligger noen uker, kanskje solgt, men 5000 + 200 i frakt f.eks. er et greit kjøp om de er i tipp topp stand. Monitor Audio rs6 natural oak
    ska undersøke denne saken ;-)

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med Cybervision snakker om brukt, noe jeg støtter FULLT ut. Kjøp ny kilde, og brukt forsterker og høyttalere, og du får et anlegg som gir MYE mer for pengene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddemann
    Ja nå blir det rot M65 gir jo et rocka preg på all musikk. Hadde disse inne en liten periode for testingZ og nøytrale er de iallefall ikke. Har idag Tannoy som er nøytrale, stor forskjell der...
    Riktig - de er rett frem og "brutale"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Regner med Cybervision snakker om brukt, noe jeg støtter FULLT ut. Kjøp ny kilde, og brukt forsterker og høyttalere, og du får et anlegg som gir MYE mer for pengene.
    dette passer jo bra med meg, ting kan være brukt og ikke har helt 100% perfekt utseende, det viktigste er rett og slett lyd.
    siden det blir min første anlegg eg gleder meg utrolig mye å kunne høre mine favoritte CD'er som de burde låte :-D
    nå bruker eg bare min mac med logitech Z-2200 og creative x-mod på mitt liten rom (som er jo helt greit :-) og som ska bli i soverommet etter flytting - men kanskje da eg bør ikke lengre høre på den hehe)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor finnes de beste bruktbutikkene i oslo? Eg bor ved bygdøyalle og så en der...

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruktbutikk?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sebioslo
    hvor finnes de beste bruktbutikkene i oslo? Eg bor ved bygdøyalle og så en der...
    De beste finner du på nettet
    De beste:
    Avforums http://avforum.no/avtorget/ ,
    Hifisentralens: Siste 100 annonser
    Og Lyd og bilde | FINN.no

Edit:
    Kan alltid være en idè å sjekke hos de enkelte butikkene..
    Hender en og annen gang at man kan gjøre ett kupp på demo/brukt som de har liggende

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •