Hva er et annlegg? og kan noen anbefale?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er et annlegg? og kan noen anbefale?

Jeg har kjøpt meg projector, lerret og en 42 tommer plasma tv. Det mine kamerater sier er at jeg må få meg et annlegg å ha til.

Når jeg hører ordet annlegg, er det snakk om Surround eller vanlige høytalere?

Hva trenger jeg om jeg ønsker å koble lyden fra projektor til et annlegg, eller playstation, eller pc, eller tv?

Noen som kan forklare meg og komme med tips på dette? Jeg trenger absolutt ikke noe bra, jeg har naboer tett i vegg både ovenfor og på siden, så noe som har kjempebass etc etc har jeg ikke bruk for.ops:

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips fra min side:

hvis du skal høre på musikk så anbefaler jeg stereolyd (dvs to høyttaler, evt. en subwoofer).

hvis det er film du er ute etter å se på så anbefaler jeg surround (gjerne 5 - 7 høyttalere, disse er da gjerne litt mindre i størrelse) for å få et mer herhetlig lydbilde.

Når du sier at du har naboene tett oppå deg og lite bass så tenker jeg mer på stativhøyttalere (det er små bokhøyttalere som er plassert på et stativ, som dette: View the 685 gallery at Bowers & Wilkins - The World's leading Home Theatre Brand)

Hvis du har små rom som du vil fylle med god, samt detaljert lyd, så er dette veldig bra. samtidig er det ikke overflødig bass i dem.

Hvis du vil koble pcen til anlegget så går jeg utifra at du har et helt standard lydkort, da må du bruke en phonokabel, (en y-kabel som f.eks denne: http://www.clasohlson.no/Archive/Ima...065551_490.jpg)) for å koble mellom forsterker og pcen.

for å få lyd fra tv'en til høyttalerne så kan du bruke en phonokabel imellom tv og forsterker.

På playstation er jeg usikker på, (har ikke sett på en playstation på lenge)

Men en viktig del av anlegget er en forsterker.
    Det denne gjør er å forsterke lydsignalet den får fra kilden sin.

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger jo ikke surround hvis du ikke absolutt ønske det selv. Men jeg er enig i at man bør ha sikkerlige høytalere når man først har kjøpt lerret og prosjektor. Hvis du har tv bak lerretet kan du jo bruke det som en nødløsning en liten stund, men det fortjener ikke den nyinnkjøpte storskjermen din.

Jeg hadde først kjøpt en surround reciver og et par fronthøytalere. Da har du muligheten til å bygge ut med flere høytalere etter hvert om du ønsker det.

Du har ikke nevnt prisklasse, men jeg får den følelsen at du bare ønsker noe som gjør at lyden din blir større og bedre enn det du har fra tven, uten å nødvendigvis være i noe konkurranse med den lokale kinoen.

Her er en helt grei reciver:
    Komplett.no - Yamaha Receiver RX-V461, Titan, 5.1 Dolby Digital EX, DTS-ES, 5X100 Watt

Her er et par helt greie høytalere som har fått skryt i "Lyd og Bilde" (da kostet de 3800kr)
    Komplett.no - Patos Basic 310 Gulvstående høyttaler, Sort, Leveres som par

Totalt ca 3000,-

Kjøper du dette kan du koble opp PS3 og dvd spillerern + masse annet og få mye bedre lyd en tven din gir deg.

Men hdmi-kabler du eventuelt bruker i dag må fremdeles i tven da. Du fører bare lyden igjennom reciveren. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern

Jeg hadde først kjøpt en surround reciver og et par fronthøytalere. Da har du muligheten til å bygge ut med flere høytalere etter hvert om du ønsker det.

Du har ikke nevnt prisklasse, men jeg får den følelsen at du bare ønsker noe som gjør at lyden din blir større og bedre enn det du har fra tven, uten å nødvendigvis være i noe konkurranse med den lokale kinoen.
    Takker begge 2 for svar.

Ja en reciver sier dere begge jeg må ha. Er nesten flaut så liten peiling jeg har på dette, men recivern er altså den som sprer ut lyden? Og på den kan jeg velge om det er lyden fra pc, projector, playstation eller tv som jeg vil ha ut i høytalerne ikke sant?

Men så må vell høytalerne kobles til denne? Og da mener jeg å ha lest eller hørt ikke sikker, at man må ha en reciver som tåler trykket eller watt eller ka **** det heter til høytalerne ellers sprenges de... hehe. Stemmer det?

Og til slutt, la oss si jeg kjøpte den pakken du kom med der, hvordan kobler jeg da høytalerne til recivern? Er det noen spesielle ledninger man må ha? Og er det ubegrenset hvor mange høytalere man kan ha? Kan jeg ha de 2 høytalerne du linket til fremme, og kjøpte 2 helt vilkårlig andre med et annet merke å koble også til om jeg forstod deg rett?

Mye spm, men håper du/dere kan svare på demops:

ps. Ser at netthandelen selger høytalere og recivere, er det bare dritt eller?

Eks:
    Reciever: Netthandelen.no - Vis auksjon

høytalere: Netthandelen.no - Vis auksjon

Netthandelen.no - Vis auksjon

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dritt ja hvis vi sammenligner med Yamaha & Patos og det meste annet.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg ikke fullførte posten min, men det slo ned lyn ned i hagan min, så tenkte jeg skulle poste så fort som mulig.

Men tilbake til sak.

Men på en reciever så kan du velge om hvilken lydsignal du skal spille ifra (dvs. pc, tv, playstation. ect ect.)

Når det kommer til reciever, så trengs det ikke all verden av krefter (watt, ampere) for å drive høytalere, men det er mye som er viktig for å få god lyd.

noen høyttalere er lettdrevne (dvs. de kan drives av litt mindre recievere) og noen er ikke det (som da krever større krefter fra recieveren).

det som vanligvis skjer hvis du ikke har nok krefter fra recieveren er at du vil høre at lyden blir dårlig, og du får ikke like bra lyd som når du hadde på lavere volum / eller når du prøvde en annen reciever.

Du trenger ingen spesielle type kabler for å koble til høytalerne dine, helt enkle kabler fra clas ohlson eller lefdal vil nok dekke dine behov (http://www.clasohlson.no/Archive/ima...-04_095616.jpg)

Derimot hvor mange høytalere du kan ha tilkoblet er begrenset til hvor mange du kan koble til recieveren din. hvis den har 5 tilkoblinger til høyttalere (10 sammenlagt, men 1 høyttaler bruker tilsammen 2 terminaler. 1 for pluss, og en for minus) da kan du kun ha 5 høyttalere, men noen recievere har plass til 7 høyttalere. dette er forskjellig fra reciever til reciever.

og ja, man kan koble flere forskjellige høytalere til recieveren uten problemer.
    Eneste er at lydkvaliteten kan variere endel etter hvordan høyttaler du har, en 2000 kroner høyttaler vil ikke spille like bra som koster 25000, som du sikkert forstår

vil kansje anbefale deg å ta en titt innpå avtorget her inne, der får du mye for en mindre penge. mye å sette tenna i

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bgullet
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Dritt ja hvis vi sammenligner med Yamaha & Patos og det meste annet.
    Netthandelen selger Patos...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netthandelen selger mye rart, både fint og "dritt".
    De høyttalerne du linker til, Fence Audio Quint, har jeg aldri hørt om. Konstruksjonen minner om SystemAudio men jeg tror ikke lyden er helt den samme. Spesielt bassen er jeg litt usikker på.
    Men det KAN være de spiller bra.
    Receiveren, Kenwood, er sikkert fin den. Mange liker ikke merke da de assosierer det med kjøkkenmaskiner, men meg bekjent er Kenwood helt ok.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    Netthandelen selger Patos...
    .....og Samsung
    .....og Toshiba
    .....og LG
    .....og KOSS
    .....og Garmin

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    .....og Samsung
    .....og Toshiba
    .....og LG
    .....og KOSS
    .....og Garmin

Mente jo å vise til de produktene han linket til da, ikke Netthandelen sånn generelt

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte det
    Ville bare nevne at de også selger andre etablerte merker - ikke bare ukjente....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med disse?

Deal.no: Høyttalere, Logitech Speaker Z-5500 5.1 505W RMS/THX

Kan koples til flere kilder: Enheten kan koples til 6 lydkilder samtidig, for eksempel pc, spillkonsoller, dvd- og cd-spillere samt bærbare enheter — og alle disse enhetene kan kontrolleres via Digital SoundTouch™-kontrollsenteret

eller disse:
    Logitech X-530 Høyttaler 5.1 surround - Netshop.no - pc data foto minne digital

Her er en test av dem: TEST: TEST: To ganger 5.1-lyd fra Logitech - Hardware.no

På side 3 ser jeg baksiden til dem, men jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne koble til lyden på ps3 til dette? og hvordan får man plass til både lyd fra pc, tv, pj og ps3 på dette..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •