Bi-amping fra samme reciever

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amping fra samme reciever

Hei,

Jeg prøver å skjønne dette med bi-amping. Vet det er mange tråder om det, men virker som om søkefunksjonen på forumet er litt ute å kjører nå, jeg får bare søkt på korte setninger/ord. Hvis jeg bruker litt lengre setninger (ca. 3 normalt store ord) får jeg feilmelding om at det er for lite minne igjen på server.

Så tror databaseserveren krever en restart eller flushing av minnet.

Anyways.. Jeg har en Denon avr-2805 7.1 reciever, og har nettopp fått meg høyttalere med doble terminaler (eller hva det heter).

Har fjernet "ledemetallet" (kom ikke på navn) mellom terminalene på hver høyttaler.

Ser at mange bruker Front + surround back for å bi-ampe høyttalerne, men nå har det seg sånn at jeg har 4 stk (2 pluss og 2 minus) som det står Front på. Hva er dette? Er dette en mulighet istedenfor å bruke den ene Front'en og surround back?

Hold ann litt så skal jeg prøve å skaffe bilde av utgangene bak forsterkeren.

EDIT: Bilder

Alle terminalene (9 stk. totalt)

Front-terminalene (4 stk.)

Front + surround back terminalene (6 stk.)

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uten at jeg skal vedde noe på det, så er nok de koblingene kun "speakers A/B" og er nok ment til å bi-wire med, altså, samme forsterkerutgang. bi-amp krever en annen forsterkerutgang, men dette står alt om i manualen, det er best du følger den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, kan ikke se at jeg finner noe direkte med bi-amping og bi-wiring i manualen jeg bruker, jeg søker kanskje ikke etter riktige faguttrykk heller.

Jeg bruker hvertfall følgende manual: AVR2805_DFU_ownersmanual.pdf

Men jeg holder på å laste ned en som er på rundt 21MB mot denne som er på rundt 6.5MB. (Denne var bare multi-language, ingen ny info som jeg ser).

Edit: Ser noe om Front A og B på s. 58 nå. Men ser ikke noe om at det er bi-wiring med i bildet, bare at man kan bruke A eller B eller A og B.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-wire står det skjeldent noe om i manualen, for det er rett å slett bare å bruke doble kabler, noen er bygget opp som en kabel inn i forsterkeren, men som forgrener seg til 2 med en gang, og går til høyttalern. Andre typer kabler har 4 plugger i hver ende, å skal kobles til hver sin terminal. det er da det er greit å ha A+B terminal.

Er du 100% sikker på at du kan biampe med den forsterkeren da? Er ikke alle 7.1 som du kan det med. Veldig ofte kan man det om forsterkeren er multi-room forberedt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte står det lite i manualen om bi-wire det er ikke forsterkens egenskap, kun en koblingsmetode, brukt i hi-end.
    Bi-amp er mere vanlig i den klassen, for å få mest mulig watt.
    Men det er ikke sikkert den ampen din er beregnet å bi-ampe med, da pleier utgangen å være merket med "bi-amp assignable" el.lign., er ikke så kjent med denon...
    Har den forsterkeren multirom løsning? (zone 1 / 2 el.lign?)

EDIT: så det nå, du kan iallefall ha høytt i zone 2, så da er den forberedt på multirom iallefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Ofte står det lite i manualen om bi-wire det er ikke forsterkens egenskap, kun en koblingsmetode, brukt i hi-end.
    Bi-amp er mere vanlig i den klassen, for å få mest mulig watt.
    Men det er ikke sikkert den ampen din er beregnet å bi-ampe med, da pleier utgangen å være merket med "bi-amp assignable" el.lign., er ikke så kjent med denon...
    Har den forsterkeren multirom løsning? (zone 1 / 2 el.lign?)

EDIT: så det nå, du kan iallefall ha høytt i zone 2, så da er den forberedt på multirom iallefall.
    Jepp, den har zone 2.

Prøver å finne ut hvordan jeg skal få surround back til å brukes som front, burde jo ikke være så vanskelig, men ting er visst ikke så lett i dag.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke står noe i manualen, så er den nok ikke beregnet for det desverre.

Men jeg har fått med meg at det finnes "jukse" metoder for å løse problemet. men da trenger du manualen som forteller om instillingene til Zone 2.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan biampe ved å "jukse" som eMTea sier. På nyere receivere fra Denon kan det enkelt velges biamping i menyen. Ihvertfall er det sånn på min 3806, noe det ikke var på min tidligere 3805.

Måten du gjør det på er som følger:
    1. Koble en RCA kabel fra Front out til en ledig inngang på receiveren (f.eks CD, DVD, TV, AUX e.l.)
    2. Sett den valgte inngangen som inngang for zone 2.
    3. Velg zone 2 i "Power assign" menyen
    4. Koble bass (de nederste kontaktene på høyttalerne) til zone 2
    5. Koble diskant/mellomtone til front

Deretter setter du volum for zone 2 (vanligvis kan denne skrues opp til 0)
    Og etterpå vil du styre volumet for både front og zone 2 med den vanlige (main) volumkontrollen.

Hvor du finner oppsett for zone 2 og power assign ser du i manualen.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Du kan biampe ved å "jukse" som eMTea sier. På nyere receivere fra Denon kan det enkelt velges biamping i menyen. Ihvertfall er det sånn på min 3806, noe det ikke var på min tidligere 3805.

Måten du gjør det på er som følger:
    1. Koble en RCA kabel fra Front out til en ledig inngang på receiveren (f.eks CD, DVD, TV, AUX e.l.)
    2. Sett den valgte inngangen som inngang for zone 2.
    3. Velg zone 2 i "Power assign" menyen
    4. Koble bass (de nederste kontaktene på høyttalerne) til zone 2
    5. Koble diskant/mellomtone til front

Og etterpå vil du styre volumet for både front og zone 2 med den vanlige (main) volumkontrollen.

Lykke til!
    Trenger ikke å "tjuvkoble" med RCA-kontakt, når jeg kobler til surr. back, når man velger zone 2 i "Power assign" så bruker den automatisk surr. back. Men (uten å være helt sikker) jeg tror ikke at volumet på zone 2 blir stilt automatisk. Jeg kan sjekke det litt senere i dag.

Takk for svar btw

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

Lykke til!
    Har prøvd å få til dette, men har ikke kommet noe vei. Tror det blir sånn at jeg må velge ZONE2 på fjernkontrollen og så finne et godt volum, så velge noe annet for å sette det vanlige volumet.

Sånn jeg gjør det nå er at jeg har ZONE2 på fjernkontrollen og bruker foten til å dreie på volum-hjulet på forsterkeren for å stille ZONE1 volumet. Kan være litt kronglete, men det funker hvertfall.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står det ikke front i tilegg til zone2 og suround back i ampassign menyen? Har det på min 2807 ihvertfall.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke kobler RCA fra front til en inngang, for så å velge den inngangen til surr back. Bruker du den som zone 2 ja.
    Og med vanlig zone 2 bruk, må du velge samme kilde og styre volum på både main og zone 2.

Kobler du til RCA kabelen, så slipper du det skjønner du!

Det er en grunn til at man skal følge alle punktene i en bruker manual som regel.............. :-D

Gjør som du får beskjed om gutt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •