Subwoofer til musikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer til musikk?

Hei,

La meg starte med at jeg er helt fersk her, og relativt fersk innen hifi også. Jeg har imidlertid fått ferdig kjellerstue for hjemmekino/musikkrom og vurderer hva som skal kjøpes inn. Jeg skal ha full pakke med projektor/lerret og 5+1 oppsett, men har også satt som krav at musikk skal låte brukbart. Lagde meg derfor en demo-cd med utvalg av favorittartister (prog. rock) hvorav alle unntatt en artist hørtes veldig bra ut. Den ene låta hvor det ikke stemte manglet store deler av bassområdet. Spørsmålet mitt er derfor hvilken holdning folk har til bruk av sub (2+1) når man hører musikk på hjemmekino-anlegget?

Samtidig ble jeg noe overrasket over at et såpass kostbart anlegg og høyttalere falt gjennom på denne måten. Utstyret som ble testet var Denon Avr 4308 sammen med både B&W DM703 og Dali Mentor 6 (hvorav B&W forøvrig låt best). Et par langt dyrere Dali til over 50k hadde ikke samme problem så jeg velger å tro at det er manglende trykk i visse deler av bassområdet som er problemet. B&W ASW750 sub står også på listen og med denne som medhjelper låt musikken meget bra, men kan jo være greit å høre hva meningene her på forumet er først :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... Verken 703 eller Mentor 6 skal ha veldig mye mindre bass enn MS4 (som jeg regner med det var du hørte på). Litt mer, og bedre bass, men ikke natt og dag. Høres ut som det var noe rart med testoppsettet, kanskje? Hvor var det du var på demo?

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet!

Det kommer veldig an på rommet og høytaleren.
    Dei fleste rom har problem med bass lyden, da hjelper det ofte at du har ein sub som hjelper fronthøytalerene.
    Du må og langt opp i pris på front høytalere vist du skal ha høytalere som gir god dypde i bunn.

Eg for min del liker sub til musikk, men mangen liker uten.. Kommer an på hvilken musikk du spiller. Du må nesten berre prøve med og uten.

Siden du har fått "tildelt" ein kjellerstue så ville eg brukt eindel penger på å lydisolere og dempe rommet (se byggetråder om tips hvordan dette gjøres).
    Vist ikkje rommet holder mål så hjelper det ikkje med dyre høytalere. Som sub ville eg og sett på velodyne sine, dem fungerer meget bra til musikk.

Vist du skal har ein surround reciver anbefaler eg deg ein effektforsterker til frontene, recivere har ikkje kraft nok som regel til å dra full nytte av høytalerene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Vel... Verken 703 eller Mentor 6 skal ha veldig mye mindre bass enn MS4 (som jeg regner med det var du hørte på). Litt mer, og bedre bass, men ikke natt og dag. Høres ut som det var noe rart med testoppsettet, kanskje? Hvor var det du var på demo?
    703, Mentor og MS4 stod ved siden av hverandre og ble testet med samme oppsettet. For 4 av 5 artister fra demo-cd'en min var det som du sier ikke natt og dag forskjell på MS4 og de andre. Men den ene låta måtte 703 ha hjelp av en sub, mens MS4 klarte seg uten. Demoen var i butikkens lytterom som er meget godt dempet, mulig det bidrar til effekten?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Hei og velkommen til forumet!

Det kommer veldig an på rommet og høytaleren.
    Dei fleste rom har problem med bass lyden, da hjelper det ofte at du har ein sub som hjelper fronthøytalerene.
    Du må og langt opp i pris på front høytalere vist du skal ha høytalere som gir god dypde i bunn.

Eg for min del liker sub til musikk, men mangen liker uten.. Kommer an på hvilken musikk du spiller. Du må nesten berre prøve med og uten.

Siden du har fått "tildelt" ein kjellerstue så ville eg brukt eindel penger på å lydisolere og dempe rommet (se byggetråder om tips hvordan dette gjøres).
    Vist ikkje rommet holder mål så hjelper det ikkje med dyre høytalere. Som sub ville eg og sett på velodyne sine, dem fungerer meget bra til musikk.

Vist du skal har ein surround reciver anbefaler eg deg ein effektforsterker til frontene, recivere har ikkje kraft nok som regel til å dra full nytte av høytalerene.
    Hei, rommet er Leca-vegger, pusset og malt så evt. ytterligere demping må bli ved neste prosjekt Krysser fingrene for at lydopplevelsen ikke blir helt natt og dag i forhold til et dempet demorom i butikken.

Jeg skal ut til et par butikker til i morgen for å høre hva de har å tilby, men siden jeg ikke har voldsomt mye peil enda har jeg problemer med å avgjøre om det ene merket låter bedre enn det andre når man lytter i ulike rom, med ulikt utstyr og med noen dagers mellomrom. På meg virket det som om AVR 4308 hadde mer enn nok krefter til å drive et par B&W 703, mener å huske at jeg leste fra tester at 4308 gjengir musikk rimelig bra. Filosofien min nå er å kjøpe mellomklasse-komponenter fra anerkjente produsenter som uansett merke vil være et godt utgangspunkt...

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har hatt litt forskjellige høytalere å vært litt av å på til bruk av sub.
    Hadde for noen år tilbake et på B&W 604s2.
    Når disse ble matet med tilstrekkeli effekt trengte man ikke sub i tillegg var min mening.
    Bruker per idag ikke sub til musikk lytting.
    Har idag B&W803 fronthøytalere å Svs sb12 sub.

Helt tilslutt vil jeg anbefale deg å sjekke brukt markedet ved innvestering av utstyr.
    Er som oftest endel å spare,å gode kjøp er ikke vanskelig å finne.
    Har kjøpt nesten alt utstyret mitt på avtorget,å det har aldri vært noe problem.

Lykke til med handling

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W ASW750 er en kjempeknall sub, veldig lett å plassere. Og vil du kjøre alt i samme merke, så er nok denne det beste. Har selv 703, og ASW750 var lenge på listen. For meg ble det vist en langt dyrere sub ... Men til vanlig lytting, holder ASW750 LENGE! Er ikke uten grunn at de får kjempekritikk ellers.

703 er også den høyttaleren som faller meg mest i smak, har pr idag ikke hørt noe i samme prisleie som gir meg så mye tilbake som disse. Eneste aberet, er at de ikke kan spille skikkelig høyt, og det er litt dårlig når de er så dyre og "store". Men de spiller "høyt nok".

Tips til sub JEG mener er bedre enn ASW750:
    Sub | Høyttalere | Soundgarden

Tips du burde sjekke ut:
    Earthquake
    ELTEK AS Ikke testet selv, men innenbilstereo er de iallefall utrolig gode.

SVS 12/plus
    Welcome to L-Sound! Jeg har selv storebroren til denne, fungerer veldig bra. Men JEG syns den ikke henger bra nok med til musikk (iforhold til Velodynen og BW'en). Men til gjengjeld er den endel bedre til kinobruk. Vil du ha noe skikkelig brutalt, så kjøper du SVS 13-ultra. Aldri testet, men testet forrige genrasjon, som var merkbart bedre enn min SVS på musikk.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikkmessig så synes jeg at REL, MJ og Patos er bra..
    Ulempen deres er at de ikke spiller så høyt, og ikke er like godt egnet til hjemmekino. Burde være bra til ditt bruk
    Ellers? Synes de fleste merkene som er nevnt her er bra, så du vil uansett aldri bli skuffa

Deler Skorob's nysgjerrighet ang. Earthquake. Høyttalerne deres har ett rykte på seg for å være blandt de bedre i bassområdet, så om subbene holder samme standard, så kan det bli veldig morsomt! ...iallefall til hjemmekinoen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen og takk for tilbakemeldinger. Tenkte meg innom Soundgarden i morgen, prøver å få hørt på Velodyne SPL-1200R som jo ligger i samme prisleie som B&W ASW 750.

Ellers noterer jeg at det foreløpig ikke har kommet noen fy-fy om å bruke sub sammen med enkelte typer musikk. Som nevnt, det var bare èn testlåt som manglet bass og mulig problemet blir mindre med høyere volum. Tror jeg bare må prøve meg fram til jeg finner ut hva jeg liker.

Har også plukket ut B&W HTM7 som senter og det er unektelig en liten bonus at front, sub og senter er samme merke og farge.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig blir sub regna som "fy-fy" blandt de mest konservative audiofile, men har innsett at sammen med ett aktivt delefilter er det ett godt alternativ til større og dyrere fullfrekvens stereoanlegg

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Egentlig blir sub regna som "fy-fy" blandt de mest konservative audiofile, men har innsett at sammen med ett aktivt delefilter er det ett godt alternativ til større og dyrere fullfrekvens stereoanlegg
    Enig! Nå vet jeg ikke hvor dypt en bassgitar går sånn generelt sett, men i mitt hode er det naturlig å ha drahjelp av en 12'' sub når basselementet i et greit frontsett ligger på 6-7''.
    En annen ting jeg mener å ha skjønt, er at frontene ikke må jobbe så hardt hvis man har satt LFE delefilteret på f.eks 90-100 enn på 60-70. All bass fra 90-100 og nedover sendes da til sub'en og frontene kan istedet jobbe med alt over 90-100hZ. Men jeg kan ha misforstått dette.

Bruk av sub i musikk er vel helt naturlig - mesteparten av musikken har jo bass....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det!
    Ett godt eksempel er det å se på en MC-forsterker (de med "meter" foran). Når det er basstung musikk ser du hvor lett en forsterker tømmes for krefter. Det geniale med slike "bassfilter" er at det sender alt den tunge bassen til subben (min har 500watt i 8ohm) som styrer bassen med jernhånd Med at forsterkeren som driver frontene slipper unna denne lasten, vil den jobbe lettere ifra (mellom)bass området og oppover hvilket vil si at den både kan spille høyere og mere oppløst. I tillegg slipper høyttalerne å spille ned i bassområdet hvor de ofte "glipper". Iallefall det som er mitt inntrykk..

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske logisk om du tenker deg kor mykje kraft/effekt som skal til for å flytte membranen et basselement i forhold til i ein liten diskan/mellomtone. Dess djupare bass jo større må utslagene vera for å kunne gjengi samme lydtrykk som resten av høgtalaren. Lågare frekvensar gjer at elementene må bevega seg seinare, og effekttrinnet må dermed gi ut meir straum per tidsenhet for å halda elementet i posisjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •