Nytt anlegg til 10000 +-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt anlegg til 10000 +-

Hei,

tenkte å kjøpe meg nye høytalerer og forsterker og bygge opp til hjemme kino.

Jeg fikk idag tilbud på Cambridge A500 og CERWIN-VEGA CLS-10 til 3300,-
    det er 2-3 år gammelt. Syns dette muligens var noe dyrt (finnes vel noe bedre enn dette eller er dette å anbefale?). Kjenner heller ikke til Cambridge så vet ikke åssen de er.

Tenkte nå og bare kjøpe forsterker og høytalerer til ca 10 tusen. Også bygge ut etterhvert til 5.1 eller 5.2 (2 subber, litt for gal i bass te tider :-D )

Idag har jeg HFC "15" fra proson som jeg har tenkt å bruke inntil videre.
    Men klarer ikke bestemme meg om jeg skal bygge opp ett hjemmekino med CERWIN-VEGA eller om jeg skal satse på noe litt mindre og heller f.eks 2 subber eller noe (går vel ikke ann å ha flere). Eller kan man ha egen sub koblet til egen effekt forsterker? (nokså fersk på dette) ops:

Har tenkt å bygge ut med prosjektor etterhvert. Da tenkt på BenQ 8720 eller SONY VPL-VW40 SXRD men dette blir nok om noen mnd til (men skakke ta prosjektor diskusjonen her) . Har totalt tenkt å bruke rundt 15000-20000 på anlegg ca + prosjekter.

Hører de fleste vil anbefale meg å kjøpe brukt. Men hakke så mye peiling så tørr ikke bare kjøpe.

Første omgang blir det å oppgradere for max 10000 og nøtt å ha forsterker for dette. Høytalere kan jeg evt ta seinere for det har jeg allerede som jeg kan bruke.

Noen som har noen råd til meg eller tips?
    På forhånd Takker for alle svarene og all hjelpen

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en surround receiver som støtter alle HD-formater. Sjekk ut Yamaha RX-V663 eller 883. Disse er ikke kraftige nok til Cerwin Vega, men hvorfor ikke satse på kvalitet fremfor kvantitet? CV er sikkert greit til sitt bruk, men det krever mye av forsterker.

Let etter et par brukte høyttalere og kjøp deretter en ny receiver som passer høyttalerene.

2 subber gir jevnere bassrespons i rommet, men det er jo ingen grunn til å stoppe der. Du må gjerne koble på mange subber. Det blir ikke noe mer enn 5.1 av den grunn. Subbene spiller bare den ene kanalen som standarden støtter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Du trenger en surround receiver som støtter alle HD-formater. Sjekk ut Yamaha RX-V663 eller 883. Disse er ikke kraftige nok til Cerwin Vega, men hvorfor ikke satse på kvalitet fremfor kvantitet? CV er sikkert greit til sitt bruk, men det krever mye av forsterker.

Let etter et par brukte høyttalere og kjøp deretter en ny receiver som passer høyttalerene.

2 subber gir jevnere bassrespons i rommet, men det er jo ingen grunn til å stoppe der. Du må gjerne koble på mange subber. Det blir ikke noe mer enn 5.1 av den grunn. Subbene spiller bare den ene kanalen som standarden støtter.
    Okei
    skal ta en titt på disse =) Men åssen er nad? Tenkte litt på å kjøpe nad alltid hørt så mye bra om de.

Noen tips eller anbefalinger til høytalere da?

Okei greit å vite, blir vel noen subber på meg da

Men et lite spørsmål, den siste tiden er det kommet opp HDMI på forsterkerene og opskalering til Full HD står det på noen.
    Hva betyr det i henhold til lyd å gjøre?
    (litt dum på disse tingene)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD er sikkert OK. De er jo kjent for å være strømsterke. Vet ikke helt om de støtter de siste lydformatene eller om de har video conversion slik at du kan koble flere bildekilder til receiver. Den bør i alle fall støtte 1080p pass trough om ikke annet.

HDMI overfører både lyd og bilde, så du får søke litt på dette med HD og Blu-ray på forumet.

Newcomer cv-taggis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    di clsc-10 som du så sammen med Cambridge A500 har jeg kjøpt.

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom du kan legge nesten alle 10k i forsterkaren ville eg gått for ein kraftig reciver som støtter dei nye HD-formata og har HDMI 1.3a. Kansje denne? Eller sjå litt på AVtorget

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-taggis
    di clsc-10 som du så sammen med Cambridge A500 har jeg kjøpt.
    Så bra
    Håper du blir fornøyd

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD er sikkert OK. De er jo kjent for å være strømsterke. Vet ikke helt om de støtter de siste lydformatene eller om de har video conversion slik at du kan koble flere bildekilder til receiver. Den bør i alle fall støtte 1080p pass trough om ikke annet.

HDMI overfører både lyd og bilde, så du får søke litt på dette med HD og Blu-ray på forumet.

Ja, nad kan vel drive store høytalere nokså bra
    Men spørs jo om jeg vil gå for høy lyd eller god lyd

Må hvertfall ha en forsterker med Pre out: 7.2 (2 subwoofere).

Så litt på denne men er nok ikke Pre out: 7.2 men går nok fint. denne
    Vet ikke å dere syns?
    Så hvertfall ut som det var en del gode muligheter på den og hadde fått god kritikk

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vassis
    Ettersom du kan legge nesten alle 10k i forsterkaren ville eg gått for ein kraftig reciver som støtter dei nye HD-formata og har HDMI 1.3a. Kansje denne? Eller sjå litt på AVtorget

Aldri hørt om det merket engang. Men sikkert en grei forsterker. Men falt ikke helt for den.

Men hvilkne HD-formater brude jeg ha og se etter?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vassis

Ble dobbelt posting..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mohamedina
    Ja, nad kan vel drive store høytalere nokså bra
    Men spørs jo om jeg vil gå for høy lyd eller god lyd

Må hvertfall ha en forsterker med Pre out: 7.2 (2 subwoofere).

Så litt på denne men er nok ikke Pre out: 7.2 men går nok fint. denne
    Vet ikke å dere syns?
    Så hvertfall ut som det var en del gode muligheter på den og hadde fått god kritikk
    Hva skal du med 7.1 pre-out (heter det selv om du har 14 centere og 19 subber )? Er det effektforsterkere du tenker på? I så fall kan du jo fint handle en mindre kraftig forsterker som har hdmi switch og som støtter alle lydformatene. Denne kan du drive surround-kanalene med, mens du kjører effektforsterker på frontrekka (fronter + center).

I så fall er jo Yamaha RX-V663 er fint sted å begynne, og så kan du lete etter effektforsterkere og høyttalere brukt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du med 7.1 pre-out (heter det selv om du har 14 centere og 19 subber )? Er det effektforsterkere du tenker på? I så fall kan du jo fint handle en mindre kraftig forsterker som har hdmi switch og som støtter alle lydformatene. Denne kan du drive surround-kanalene med, mens du kjører effektforsterker på frontrekka (fronter + center).

I så fall er jo Yamaha RX-V663 er fint sted å begynne, og så kan du lete etter effektforsterkere og høyttalere brukt?

Hmmm... hørtes ikke dumt ut

Skal se nærmere på den
    Så får jeg heller kjøpe effektforsterker etterpå. Men kan man også koble så mange effektforsterkere man vil på en forsterker?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mohamedina
    Hmmm... hørtes ikke dumt ut

Skal se nærmere på den
    Så får jeg heller kjøpe effektforsterker etterpå. Men kan man også koble så mange effektforsterkere man vil på en forsterker?
    Like mange som du har pre-out utganger til. Med y-ledd kan du til og med splitte pre-out.

Det er mange som bruker effektforsterker til fronter. Noen også til center og surround. Det er vel først og fremst frontrekka som trenger kreftene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. ska ta en titt nærmere når lønningene kommer