Balansert XLR Y-ledd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Balansert XLR Y-ledd

Jeg har idag en Parasound Halo C2 Surround prosessor som er koplet til en Rotel RB 993 3x200w effekt forsterker med 3x Monster m550i XLR kabler. N[ har jeg i en lenger periode vært på utkikk etter en til effektforsterker for å biampe frontene, og må da ha et Y ledd til XLR ledningene.

Er det noen som har erfaring med dette ?
    Vil det være forskjell på å ha Y-ledd ved preamp eller ved effekt ledd ?
    Vil det forringe signalet ved å gjøre dette i det heletatt ?
    Vil kvaliteten på Y-leddet ha mye å si på 2x15cm eller no ?

Takker for alle innspill
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var også å letet lenge etter Y-splitt for XLR, det eneste stedet jeg fant var hos www.thecableco.com

Fikk aldri svar på hva slags type det var, om det var med kabel eller fast. Med kabel så hadde jeg sluppet med en kabel til. Hvis den er fast så må man ha 2-3 kabler (1 inn, 2 ut).

Siden det jeg skulle bruke den på ikke ville hatt noe betydning om jeg brukte RCA eller XLR så valgte jeg det trygge med RCA.

Det eneste problemet med splitting er at signalet må trekke 2 mottakere, noe som gjør at det mest sannsynlig vil ha litt dempet effekt, men siden dette vil skje med begge fronter, så vil du ikke merke noe forskjell. Det samme problemet er til stede med RCA.

EDIT: dette burte være link: http://www.thecableco.com/prodListing.php?cat=5
    Ellers så ligger det under asessories og adaptors. Bra sjappe, gir rabatt ved kjøp, og er kjappe hvis leverandøren er det, og er bra på frakt og moms.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har funnet flere som selger slike produkter, og det holder med Y-leddet. Forsterkerene vil stå så nært hverandre at et Y-ledd på 2x10-15cm vil være nok.
    Evt. reduksjon i signal styrke kan jo enkelt justeres med kanal volum, nå er det mest et evt. signal tap jeg er engstelig for. Og somsagt om det har veldig mye å si med kvalitet på Y-ledd når det er snakk om så kort avstand.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte du slike ? hva ble dommen ?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Kjøpte du slike ? hva ble dommen ?
    Jeg kjøpte tre-fire slike og er godt fornøyd. Jeg bruker de bare til subwoofere, så det skal vel godt gjøres å høre noe forskjell. Har ikke testet de mot dyrere saker. Kvaliteten er som en vanlig mikrofonkabel.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Kvaliteten er som en vanlig mikrofonkabel.
    Skal ikke starte en ny 'kabel' diskusjon, men når jeg først har brukt endel tusen på ledninger så vil jeg ikke uten videre putte en 'biltema' kabel midt inni..

Jeg har kontaktet interconnect som importerer Monster i norge for å se om de kan skaffe/lage av samme ledning kvalitet.

Monster har jo en her:
    Buy Monster Cable Female XLR to (2) Male XLR Y-Adapter at Musician's Friend

Men det er jo igjen for instrument bruk/mic o.l. ser det ut som.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke starte en ny 'kabel' diskusjon, men når jeg først har brukt endel tusen på ledninger så vil jeg ikke uten videre putte en 'biltema' kabel midt inni..

Jeg har kontaktet interconnect som importerer Monster i norge for å se om de kan skaffe/lage av samme ledning kvalitet.

Monster har jo en her:
    Buy Monster Cable Female XLR to (2) Male XLR Y-Adapter at Musician's Friend

Men det er jo igjen for instrument bruk/mic o.l. ser det ut som.
    Helt greit det, greit å ha bra kvalitet hele veien. Skulle også gjerne gjort det, men fant aldri noen som kunne forsvare prisen til mitt bruk. På en annen side vil jeg si at dette billige y-leddet har langt bedre kvalitet enn mine nå kasserte Xindak-XLR-kabler som jeg nå har byttet ut med "billige" mikrofonkabler (billige siden jeg kjøpte dem i New york), også de langt bedre enn Xindakene.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom Resonans Hifi i stavanger idag og pratet litt med en der om dette, og han hadde hørt snakk om at det kunne bli problemer med jord-signalet når det ble passivt splittet i to..

Anbefalte derfor en aktiv splitter boks, og da blir det med en gang mer aktuellt å vurdere å gå direkte til aktiv deling med feks en slik SAC 22 Stereo Crossover til $249 + frakt

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom Resonans Hifi i stavanger idag og pratet litt med en der om dette, og han hadde hørt snakk om at det kunne bli problemer med jord-signalet når det ble passivt splittet i to..

Anbefalte derfor en aktiv splitter boks, og da blir det med en gang mer aktuellt å vurdere å gå direkte til aktiv deling med feks en slik SAC 22 Stereo Crossover til $249 + frakt
    Du mister ca 3 dB ved å bruke en passiv splitt. Jeg jobber med PA til daglig, og har aldri hatt problemer med jordsignalet på passive splitter. Hvis du er litt nevenyttig og kan lodde litt kan du lage en helt ok splitt for en billig penge. Blir nok ikke high-end men er jo verdt et forsøk siden prisen er så lav. Ca 200 kr pr splitt hvis du handler fra for eksempel Siv. ing. Benum AS. Ser at de selger ferdiglagede splitter for 195 kr, men vet ikke om de er lange nok til ditt formål. Angående delefilteret du linker til ville jeg vært litt skeptisk til det. Så billige delefiltre tar vi ikke i med tang en gang i PA-verdenen, så jeg tror nok du kan gjøre mye mer ugagn med det enn med en god hjemmemekka splitt. Gode, aktive delefiltre koster vanligvis minst ti ganger så mye som Rane-filteret.
    Lykke til! :-)
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rane er et veldig anerkjent merke i hjemmekino sammenheng. Abonnerte på endel hjemmekino blader fra usa for etpar år tilbake, og i så og si alle highend hjemmekinoene der ble det brukt Rane equalizere o.l.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rane er et veldig anerkjent merke i hjemmekino sammenheng. Abonnerte på endel hjemmekino blader fra usa for etpar år tilbake, og i så og si alle highend hjemmekinoene der ble det brukt Rane equalizere o.l.
    Det visste jeg ikke, men du får som oftest det du betaler for og 250$ for et delefilter er i minste laget. Kan godt hende Rane lager knallfiltre og eqer, men da må du opp i høyere prisklasser. Rane er ikke et veldig anerkjent merke i PA-verdenen så vidt jeg vet, men det kan jo hende at de lager gode produkter likevel :-)
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er omtaler av to av delefiltrene. Nå kjenner jeg ikke til akkurat de skribentene, men det er rimelig bra omtaler synes nå jeg. AC24 er riktignok endel dyrere enn AC22, men det er vel hovedsakelig pga flere kanaler/justeringer.

http://www.audioxpress.com/reviews/m...01verhagen.pdf
    Rane AC 24 Active Crossover

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •