DTS HD Master - Hvordan ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DTS HD Master - Hvordan ?

Hei

Jeg har en Yamaha RX-V1800, samt en PS3 (nyeste firmware på både Receiveren og PS3en).

Lurer rett og slett på hvordan jeg får Yamahaen til å vise "DTS HD MASTER" på displayet. Jeg har "The Orphanage" på Bluray, og når jeg skal se den filmen så viser receiveren bare "DTS" og lyden er 5.1 - istedenfor 7.1 og DTS HD MASTER.

Det skal nevnes at jeg bruker noen kjipe HDMI kabler fra Biltema (Fra PS3 til Receiver, og fra receiver til TVen) - så jeg lurer på om det er disse som ikke støtter HDMI 1.3A - eller om det er noen innstillinger som må ordnes på receiveren/PS3en.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det klarer du ikke med PS3, den sender DTS HD Master som PCM via HDMI, dvs, PS3 dekoder signalet internt, og sender det som multikanals digital lyd.

For at receiver skal kunne dekode trenger du en signalkilde som sender DTS HD Master som bitstream. Det kan ikke PS3...:-(

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh.. Så da må jeg inn i menyen på PS3en, og sette lyden slik at alt blir kjørt som "PCM" for at jeg skal få best mulig lyd ?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Yamaha RX-V2600 støtter kun PCM i 5.1. Hvordan er det med RX-V1800? Den bør vel takle PCM 7.1?? Hvis ikke så er det svaret på den andre delen av problemet ditt.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Oh.. Så da må jeg inn i menyen på PS3en, og sette lyden slik at alt blir kjørt som "PCM" for at jeg skal få best mulig lyd ?
    Vel... den bitstream'er ikke i det hele tatt, så du bør vel det?

Master List Of Blu-ray Players

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    In short; du må kjøpe deg en ny blu-ray spiller, er ikke ny teknologi en fantastisk ting...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    In short; du må kjøpe deg en ny blu-ray spiller, er ikke ny teknologi en fantastisk ting...
    Jo, det er det jeg pleier å si til den minste min:-) hehe...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder manglende 7.1 info i displayet til V1800 ved visning av The Orphanage som benytter et 7.1 DTS-HD MA spor på spansk, så test på nytt etter at PS3 er satt til å overføre PCM via HDMI da DTS core (som jo er det eneste som vil bli overført ved forsøk på å bitstreame DTS-HD MA fra PS3) vel er begrenset til 5.1.

Parallelt skal jeg sjekke om V1800 støtter 7.1 PCM-lyd, noe jeg vil forvente.

Alan

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 er en habil Blu-ray spiller og kan jo nå dekode både Dolby TrueHD og DTS-HD MA, så det er overhode ikke nødvendig (med mindre du er på feinschmecker nivå).

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    PS3 er en habil Blu-ray spiller og kan jo nå dekode både Dolby TrueHD og DTS-HD MA, så det er overhode ikke nødvendig (med mindre du er på feinschmecker nivå).
    Enig - vi snakker fortsatt om signaler i det digitale domenet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge brukermanualen (tabell øverst på s. 22) så støtter V1800 lineær PCM opp til 8 kanaler (7.1).

Så da venter vi spent på testen din

Edit: NB! Side 22 refererer seg til den engelske manualen. Hvorvidt dette også er s. 22 i den norske har jeg ikke sjekket. Overskriften er "HDMI signal compatibility with this unit".

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei sier du det? det viste jeg ikke...
    Har PS3 selv og ja den er en habil bd spiller, men hvis målet er å kunne dekode alle HDformtene i forsterkeren og få displayet til å vise DTS HD eller dolby true HD så må du ha en annen spiller, de PS3 kun sender ut disse signalene som bitstream ferdig dekodet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, men det du skrev kunne lett misforstås. Uansett, så er det ingen grunn til å være sarkastisk.

Trådstarter har ikke på noen måte indikert at det er dette han ønsker. Slik jeg oppfattet ham, så er det HD-lyd han ønsker og ikke at det nødvendigvis skal stå DTS-HD MA i displayet!??

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... da PS3 kun sender ut disse signalene som bitstream ferdig dekodet.
    Det går ikke an å sende noe som helst i form av bitstream etter dekoding! Etter dekoding er det lineær (ukomprimert) PCM som må benyttes ved overføring. Men det visste du

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, men det du skrev kunne lett misforstås. Uansett, så er det ingen grunn til å være sarkastisk.

Trådstarter har ikke på noen måte indikert at det er dette han ønsker. Slik jeg oppfattet ham, så er det HD-lyd han ønsker og ikke at det nødvendigvis skal stå DTS-HD MA i displayet!??
    "Lurer rett og slett på hvordan jeg får Yamahaen til å vise "DTS HD MASTER" på displayet"

Du har selvfølgelig helt rett det skulle vært PCM...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan love dere at lyden blir bedre når forsterkeren får dekode DTS HD Master Audio. Jeg har både PS3 og Pioneer BD-95FD(samme som LX70a) og Denon 4308. Og jeg har testet med å la PS3 dekode internt og la Pioneeren sende i bitstream og la Denonen dekode og det er stoor forskjel på lyden. Verdt de 6000 jeg ga for BD-95FD alene...:-D Bildet er også en smule bedre.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Lurer rett og slett på hvordan jeg får Yamahaen til å vise "DTS HD MASTER" på displayet"

Du har selvfølgelig helt rett det skulle vært PCM...
    Det er lov (og kanskje t.o.m. riktig) å tolke spørsmålet til trådstarter bokstavelig, selv om jeg personlig synes det blir litt søkt i denne sammenhengen hvor du har en ny bruker som forsøker å spille av lyd i HD for første gang.

Derfor valgte jeg selv å lese mellom linjene og således tolke det som om Egil_M bare ønsker å forsikre seg om at det er HD-lyd han hører - verken mere eller mindre. Men dette må trådstarter gjerne kommentere på. Spiller ingen rolle for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Jeg kan love dere at lyden blir bedre når forsterkeren får dekode DTS HD Master Audio. Jeg har både PS3 og Pioneer BD-95FD(samme som LX70a) og Denon 4308. Og jeg har testet med å la PS3 dekode internt og la Pioneeren sende i bitstream og la Denonen dekode og det er stoor forskjel på lyden. Verdt de 6000 jeg ga for BD-95FD alene...:-D Bildet er også en smule bedre.
    Ja, selv om innlegget ditt er noe OT, så må jeg si meg enig i det. Virker som implementeringen av enten bitstream dekodingen eller konverteringen til LPCM kunne vært gjort bedre hos PS3. Tipper på sistnevnte. Noen som vet om dette blir diskutert i den offisielle PS3 tråden?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lov (og kanskje t.o.m. riktig) å tolke spørsmålet til trådstarter bokstavelig, selv om jeg personlig synes det blir litt søkt i denne sammenhengen hvor du har en ny bruker som forsøker å spille av lyd i HD for første gang.

Derfor valgte jeg selv å lese mellom linjene og således tolke det som om Egil_M bare ønsker å forsikre seg om at det er HD-lyd han hører - verken mere eller mindre. Men dette må trådstarter gjerne kommentere på. Spiller ingen rolle for meg.
    Ikke godt å si hva trådstarter egentlig mente, men jeg husker at når jeg hadde fått min AVR-4308 og trålet byen rundt etter blu-ray filmer som hadde DTS HD eller True dolby å gledet meg til å se logoene lyse opp på forsterkeren, ble rimelig skuffa når det viste seg at det ikke fungerte -
    En av de mange nedturene med blu-ray...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kjenner meg igjen i den beskrivelsen. Husker jeg satt igjen med den samme skuffelsen selv :neutral:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •