Kan noen forklare meg bi-amping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan noen forklare meg bi-amping

Jeg har søkt rundt på forumet her nå, og jeg fant noen tråder der bi amping er diskutert, men jeg klarte ikke å finne ut hvordan jeg faktisk skal koble dette. Det jeg har finni ut så langt er at jeg må ha 2 forsterkere. Den ene driver bassen og den andre driver diskanten. Og jeg må ha 2 sett med kabler til hver høyttaler. Dette er greit, men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan jeg skal koble sammen dette.

Jeg har nemlig en marantz sr5200 liggende som jeg ikke bruker, og tenkte at jeg kunne bruke denne til bi amping. Denne må vel være koblet sammen med den andre forsterkeren på en eller annen måte?

Trenger virkelig en enkel guide som tar for seg steg for steg hvordan jeg kobler dette for jeg er helt grønn Kan en hjemmekinoreciver brukes til bi amping i det hele tatt?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 - du må ha høyttaler som støtter biamping
    2- du kobler kilden til begge forsterkerne (f.eks CD spiller)
    3 - du trekker høyttalerkabler fra begge forsterkerne til hver sin tilkobling på høyttaleren
    4 - du justerer nivået på forsterkerene slik at de passer til hverandre (forholdet mellom diskant og bassvolumt)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    2- du kobler kilden til begge forsterkerne (f.eks CD spiller)
    )
    Hmm jeg skjønner ikke helt hva du mener med dette. Beklager men jeg må ha enkelte ting inn med tskje før jeg skjønner det ops:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i et stereosignal har du to signaler som er beregnet til å gå inn på hver sin effektforsterker, en for høyre og en for venstre. Dersom du splitter hver kanal slik at du får 4, enten ved hjelp av en kabel med t-ledd eller en forforsterker med ekstra utganger, kan de to signalene drive 4 forsterker, altså 2 for hver kanal. Så belastes to av forsterkerne med bass/mellomtone for hhv høyre og venstre, mens de to siste belastes tilsvarende med diskant.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker til bass og en til diskant:

En forsterker til hver høyttaler:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner det fremdeles ikke ops: Dette med høttalerne er greit nå. Dette skjønte jeg med tegningen. Men der stopper det. tror jeg bare glemmer hele greia. Må nok bare innse at det er for avansert for meg, eller at jeg er for dum

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkel forklaring: Bakpå en høyttaler finner du høyttaler terminalen, men hvis du skal bi ampe så må du ha "2 termianler" bakpå høyttaleren. d.v.s 2 + og 2 -.

Poenget med å ha 2 + og 2 - bakpå høyttaleren er å bruke 2 forsterkere, en til å drive diskanten/mellomtonen og en forsterker til å drive bassen (den ene terminalen går til bass og den andre til diskant/mellomtone).

Da bruker du f.eks den ene forsterkeren til å drive diskanten/mellomtonenn på begge høyttlerne (f.eks "den øverste terminalen") og den andre forsterkeren til å drive bassen på begge høyttalerene (f.eks "den nederste terminalen")

forstår du nå?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må legge til en ting: det er ikke alle høyttalere som har en såkalt bi-wirings terminal ( 2 pluss og 2 minus), de høyttalerene som bare har en enkel terminal (en pluss og en minus) kan ikke brukes til bi-amping.

Grunnen til at det heter bi-wiring terminal er at slike terminaler ofte blir burkt til bi-wiring (samme prinsippet bare med kabler, en kabel fra forsterker til bassen på terminalen og en kabel fra forsterker til diskant og mellomtone, med bi-wireing brukes det bare en forsterker.)

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går ut fra at du har preout på den forsterkeren du bruker. Da tar du en signalkabel fra preout for fronthøyttalerene og inn på en inngang på sr5200(f.eks. dvd). Så tar du et sett ht-kabler fra uttaket for fronthøyttalerene på hver av forsterkerene og inn på høyttalerene. Til slutt justerer du volumet på sr5200 slik at du får bra balanse i lyden. Håper dette hjelper!

Frode

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar alle sammen. Jeg tror det begynner å demre her nå. Jeg skal prøve i løpet av mårra dagen, for å se om jeg får det til.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir kanskje lettere å forstå hvis du ser på diskant og bass som to forskjellige høyttalere. I stedet for å drive begge høyttalerne med en forsterker, bruker du en forsterker til hver høyttaler. Høyttalere med Bi-wiring-terminaler har to innganger og fungerer da i praksis som to høyttalere, bare i samme kasse.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men det skal óg være sagt at det går an å modifisere høyttalere med kun singel-wire terminal til å bli dobbel, med varierende resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel i tillegg slik at det er forskjell på aktiv og passiv biamping. De løsningene som er skissert her faller vel inn under passiv biamping, dvs at hele frekvensområdet kjøres direkte inn i både diskant og bassterminal og at delingen skjer via passive delefiltre her.

Det er delte meninger om en slik passiv løsning egentlig har så mye for seg at det forsvarer kostnaden ved en ekstra effektforsterker.

Aktiv biamping derimot skal ha mye større lydmessige gevinster. Signalet deles her via to aktive delefiltre inn i henholdsvis diskant og bass/mellomtone mellom forforsterker og de to effektforsterkerne, slik at hver effektforsterker kun forsterker sin del av frekvensspekteret. I tillegg må høyttalerne moddes siden det passive delefilteret blir overflødig, og den lydmessige gevinsten ligger selvfølgelig i at et aktivt delefilter låter bedre enn et passivt.

Både LC Audio og Eltek (Embla) selger aktive delefiltre.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    En forsterker til bass og en til diskant:
    Spørsmål, la oss si den venstre kablen ut fra cd-spilleren vanligvis skal til venstre høytaler, og dermed skal lyden komme fra venstre, i dette tilfellet vil den "venstre lyden" komme til diskantelementene og "den høyre lyden" til basselementene er ikke det feil? Det blir jo mono, eller er det jeg som har misforstått noe fundamentalt her?

AtW

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATWindsor har rett i at minst en av de postede koblingsoversiktene fra Rikky har feil. Men det er oversikten for "en forsterker til hver høyttaler" som er feil (se over). Her ser det ut som begge signalkablene forgrener seg til begge forsterkerne. Det er feil. Siden HELE effektforsterkeren brukes til å drive samme høyttaler, skal selvfølgelig venstre signalkabel ut fra forforsterkeren (CD-player i tegningen) gå til begge innganger på den venstre effektforsterkeren, mens den høyre signalkabelen skal gå til begge innganger på den høyre effektforsterkeren. Denne koblingen er det nærmeste du kommer monoblokk med en stereoeffektforsterker uten å brokoble.
    Synes f.eks. Cambridge Audio P500 er en interessant forsterker nettopp til det formålet, ganske enkelt fordi man da får inntil 130W fra to "monoblokker" til drøye 3000kr paret.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    ATWindsor har rett i at minst en av de postede koblingsoversiktene fra Rikky har feil. Men det er oversikten for "en forsterker til hver høyttaler" som er feil (se over). Her ser det ut som begge signalkablene forgrener seg til begge forsterkerne. Det er feil. Siden HELE effektforsterkeren brukes til å drive samme høyttaler, skal selvfølgelig venstre signalkabel ut fra forforsterkeren (CD-player i tegningen) gå til begge innganger på den venstre effektforsterkeren, mens den høyre signalkabelen skal gå til begge innganger på den høyre effektforsterkeren. Denne koblingen er det nærmeste du kommer monoblokk med en stereoeffektforsterker uten å brokoble.
    Synes f.eks. Cambridge Audio P500 er en interessant forsterker nettopp til det formålet, ganske enkelt fordi man da får inntil 130W fra to "monoblokker" til drøye 3000kr paret.
    Ahh, jeg la ikke merke til at begge kablene gikk til begge forsterekrene, det forklarer saken.

AtW

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •