Brokoble forsterker for å utnytte høytalerene til det fulle?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brokoble forsterker for å utnytte høytalerene til det fulle?

Fikk en fin pris på H/K AVR255 + QLN Artech 12.

Forsterker skal være på 7x50w etter det jeg fikk opplyst. Ser høytalerene er på max 300.

Kan jeg brokoble noen kanaler på forsterker til høytaler for å få mer volum og trøkk?

Etter hva jeg kan se nå, så har jeg 2x25w på hver høytaler grunnet 4 terminaler...? Eller tar jeg helt feil nå?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veeeeel...
    Kan ikke si at jeg forsto så veldig mye her...
    Bruker du kun en utgang på forsterkeren?
    Ville ha sjekka ut muligheten for Bi-amping her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker vel nå Bi-Wiering. 2 bananer(?) i ene enden, 4 i andre. Er det no forskjell på hvilke bananer som skal i hvilken terminal?

Høytalerene har en metalldings mellom terminalene (sort-sort, rød-rød) som er avtagbar. Har disse noe som helst å si når jeg kjører bi-Wiering?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Silvrblue
    Høytalerene har en metalldings mellom terminalene (sort-sort, rød-rød) som er avtagbar. Har disse noe som helst å si når jeg kjører bi-Wiering?
    De skinnene trenger du ikke når du bi-wirer. Konseptet med Bi-wiring er at folk skal slippe å bruke de skinnene, som er av mindre god kvalitet. Det jeg mente var bi-amping. På enkelte surroundreceivere er det mulig å programmere slik at stereo-signalet blir overført til 4 kanaler enn to som er vanlig. Hvis det er mulig i ditt tilfelle vil det si 2x50watt til hver høyttaler!

Men bare husk å fjern skinnene som er på høyttalerterminalene!

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVR255 på Artech 12? Det er jo som å sette en Ford fiesta 1.1L i en lastebil.

Tror du må se litt nærmere på det der gitt. Og les manualene så lærer du sikkert en del. Alt for mange som hopper pent over det..

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sjekka manualen, og det ser ikke ut til at denne kan settes til å biampe.

Du kan få det til hvis kopler til 5.1ch inngangene, og kopler da pre-out front til surround back. Og kjører i pure direct. Men slikt blir litt komplisert i lengden.

Det sies jo at Harman sine forsterkere oppgir riktig watt, og da har du 50 watt til hver høytaller. Min Pioneer som sies å ha 7x180w lyver, spesielt siden den drar 390 eller 460 w fra nettet. Korrekt så har den nok 7x60-90w eller noe slikt.

Vil nok tro Harmanen kan dra QLN høytallerene greit, men kanskje ha litt kontroll problemer hvis du skrur opp volumet skikkelig. Men hvis du legger merke til slikt, så hadde du nok uansett lagt penger i noe annet en QLN høytallere ville jeg tro.

Ikke bry deg om watt og slik, høres det ikke bra ut, så prøv noe annet, eventuelt sett inn en effektforsterker hvis Harmanen har pre-out utganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes jeg så i manualen at den støttet 2, 5 og 7 kanals stereo.. 5 (4) kanals bør vel kunne brukes til noe fornuftig?

Ellers kjører den 65w ved stereo, og 50w pr kanal ved full surround..

Newcomer HFidelity sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Silvrblue, vet du om den gir samme signalet til hver kanal når du kjører i 5 kanals stereo? Selv om det ikke står noe om Bi-amping i manualen så kan du jo bare fjerne metallskinnene på høyttalerene, og bruke 2 kanaler per høyttaler, slik som BGuarden nevner tidligere i tråden.

Hvis jeg ikke er helt på jordet da

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom på det samme.. Får teste med et par TP kabler i morra å se om det funker.. Uting å kjøpe nye dyre kabler om det ikke gjør det..

Og nei, jeg aner ikke om det er det samme signalet..

Newcomer HFidelity sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På biltema selger de en fin rull med over 20(?) meter for litt over en hundrings, flott til å eksperimentere med

Edit: Mente da vanlig 2x4^mm2

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du kan ikke brokoble denne forsterken på noen som helst måte, og tar jeg ikke mye feil kan du ikke bruke to forsterkerkanaler per fronthøyttaler heller(biamping). Sistnevte der må du gjerne sjekke ut, er bare noen-og-nitti prosent sikker den der. Uansett er det noe f.eks. Pioneers recievere har mulighet for, at man da bruker fire av de totalt syv forsterkerkanalene til å drive fronthøyttalerne. Da brukes èn forsterker til bass og èn til diskant/mellomtone. Men sjekk manualen nøye før du kobler og fyrer i vei så du ikke kødder til noe.

Og angående biwire så er hensikten med det at man unngår et ledd i delefilteret!

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Silvrblue
    Synes jeg så i manualen at den støttet 2, 5 og 7 kanals stereo.. 5 (4) kanals bør vel kunne brukes til noe fornuftig?

Ellers kjører den 65w ved stereo, og 50w pr kanal ved full surround..
    Her sier du allt selv. 2/5/7 kanals stereo, betyr at den støtter avspilling av stereo i 2/5/7 kanaler dvs. 2/5/7 høytalere.

Om du kan bi-ampe denne (bruke kanal 6+7 sammen med front kanalene) skal stå greit forklart i manualen, jeg tviler også på at du kan dette.

H/K din skal da gi 65*2 Watt i stereo som du nevner.

Beste lydforbedringen du kan gjøre er kanskje å prøve en effektforsterker. (om H/K'en har pre-out, noe jeg reiner med den har)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, nå stillte jeg inn forsterker til 5kanals stereo, og det høres da nøyaktig ut som stereo, så noe har jeg da fått til. Kjører da 2 kanaler per høytaler.. Ingen senterhøytaler, og kanalen er heller ikke aktivert, men føler ikke noe av lydbildet mangler...? Skinnene er fjernet.

Men fyren i butikken snakka om å bruke sone2 til diskant/mellomtone, og front til bass. (Fikk muligens mer kontroll over hvert enkelt element værtfall) Fikk ikke dette riktig til, kun lyd i basselementene. Men virka som jeg da må styre volumet uavhengig av hverandre å det blir vel bare krøll.. :S

Newcomer JLmorten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dersom du kan bruke sone2 speaker til biamp kobling, skal det stå i brukermanualen.
    f.eks så kan min onkyo brukes i biamp oppsett, hvor de bakre kanalene brukes til frontene, den gir da 5.1 lyd. og eg har 4 kanaler til frontene
    men kan da ikke koble til sone2 i et annet rom og samtidig kjøre Dolby dig. fra reciveren, pga at sone2 speaker er samme efektdel som surr back speaker.
    Men jeg kan ikke bruke sone 2 speakers til biamp, pga utgangsefekten til sone2 ikke styres paralelt med front utgangene, vil få forskjellig nivå på de brukte utgangene. utnivå på sone 2 må enten stilles inn i menyen til reciveren, eller settes til en fast nivå for bruk med integrert amp i annet rom.

Hvordan H/K har løst denne delen,

DU MÅ LESE BRUKERMANUALEN, al slik innfo står der.

Dersom du er usikker på hvordan du skal koble, ikke prøv deg fram, alt som har med utgangsefektene og gjøre, høytalerutgangene, kan gi kortsluttninger ved feil kobling..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da har vi slått fra oss tanken på brokobling.

Hvordan vil en NAD C272 Effektforsterker drive QLN Artech 12?

Evt andre tips til effektforsterker motas med takk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •