Ikon Sub ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28

Tråd: Ikon Sub ?

Newcomer Gaevon sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikon Sub ?

Hei alle sammmen.
    Er ganske ny i HiFi kulturen selv om interessen alltid har vært der.
    Ganske mye og sette seg inn i, men mitt store spørsmål for dagen er:
    Jeg har en Xindak XA-6950 intigrert forsterker med Dali ikon7 høytalere.
    Har veldig lyst til og få meg en Ikon sub i tilegg.
    Men går det da og koble subben sammen med en av høytalerne på forsterkeren eller må jeg ha tileggsutstyr?
    Sikkert ett helt teit spørsmål men..:-?

Takk for alle svar evnt.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ikke være noe problem i det hele tatt. sansynligvis har du noe som heter pre out eller lignende. du får tak i en slags y splitt phono kabel som du kobler på L og R pre out, enden du får igjen kobler du inn i dali ikon suben din.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan skrive opp her at Ikon subben er helt konge, Ikon surround settet var det beste tradisjonelle fra What Hifi, og der vet de hva dem snakker om.

Newcomer Gaevon sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker stort for svar! satser på Ikon subben da :razz:

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg kan skrive opp her at Ikon subben er helt konge, Ikon surround settet var det beste tradisjonelle fra What Hifi, og der vet de hva dem snakker om.
    har hatt denne selv og kan si meg helt enig før jeg egentlig begynte med hifi trudde jeg det at sub ikke hadde all verdens å bety, men fikk en annen oppfatning etter at jeg kjøpte denne dali ikon suben. spiller rett og slett konge bra.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    har hatt denne selv og kan si meg helt enig før jeg egentlig begynte med hifi trudde jeg det at sub ikke hadde all verdens å bety, men fikk en annen oppfatning etter at jeg kjøpte denne dali ikon suben. spiller rett og slett konge bra.
    Helt enig med deg og denne spiller helt topp, den vant i fjor sommer over en del andre subber i hifi og musik bladet. Så dette er supers..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo. Da har jeg selv nettopp fått Ikon Sub i hus.. Men jeg har ett problem. den "funker ikke". Altså det lyser grønt men det er ikke noe bass fra den.

Har koblet den til en Denon AVR-3808 reciever sammen med Ikon 8 høyttalere. Bare de som spiller selv om jeg har satt at jeg har subber på recieveren.

Er det ødelagt kabel eller er det noe mer? Kjøpte kabalen i dag også (Argon på 10meter).

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, noen forslag (Kanskje dumme, men endog)

Har du sjekket level out på receiveren.
    Er Crossover satt til maks på Suben ? (120 eller 180 hz)
    Hvar er crossover satt til på receiveren ?

Prøv å sette alle høyttalerene dine til small og del på 80 Hz.

Tviler på det er kabelen, men man kan jo aldri vite :-)

Mvh
    Tommy

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar

Vet ikke helt hvordan jeg sjekker level out >_<
    Den var ikke satt til maks på Suben(130hz) men nå er den det.
    Crossover på recieveren er satt til 80 hz

Høyttalerne er satt til small.. fortsatt ikke noe.

Føler meg ganske uviten nå, men er subberkabelen bare en vanlig koakskabel?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd auto oppsett med mikrofon? Da skal receiveren finne subben. Hvis ikke kan det være et kabel problem. Sjekk bak at du har koblet kabelen riktig både på out fra receiver og inn på sub. Kan også kjøre test toner og høre om det kommer signal til subb.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mistenker sterkt en koblingsfeil (fra reciever til sub altså).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Prøvd auto oppsett med mikrofon? Da skal receiveren finne subben. Hvis ikke kan det være et kabel problem. Sjekk bak at du har koblet kabelen riktig både på out fra receiver og inn på sub. Kan også kjøre test toner og høre om det kommer signal til subb.
    Tok testen og da var det lyd fra den. Men det som var rart var at det kom sånn caution greie etter testen på "Front L/R" med "Phase" like bak.. Har jeg koblet fasene feil? Ganske sikker på at det er koblet riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Jeg mistenker sterkt en koblingsfeil (fra reciever til sub altså).

Trippelsjekket at kontakten er i den gåre SW utgangen bak på recieveren.

Men siden det var lyd i den på testen så lurer jeg på hvorfor det ikke er det ellers.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet litt mer og fant ut at dersom jeg stilte forsterkeren til 2CH så kommer det ikke noe lyd i det hele tatt men om jeg setter den til Bi-Amp(noe høyttalerne ikke er satt opp for enda) så kommer det lyd. men sub-en har jeg ikke hørt noe fra utenom på mic-calibreringen.

Skjønner fint lite nå :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker jeg hadde noe av samme problemet med IKON sub og min AVR2808, husker ikke helt hva, mulig jeg editer denne posten eller poster en ny når jeg får undersøkt og evt. husker mer
    Tror mitt problem var at den spilte, men sykt lavt.
    Liker selv også IKON sub'n veldig godt, men synes det funker best med relativt lavt nivå ut fra recieveren og høyt nivå på sub'n.
    Kjører disse sammen med IKON6 fronter og ikkeno mer (ennå), kjører litt forskjellig oppsett fra forskjellige kilder, men i alt fra stereo/5.1 stereo/5ch direct fungerer sub'n min.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi nesten samme opplegget.

Hadde satt stor pris på om du kunne kommet med et innlegg dersom du kom på hva det var

Har en kompis som har samme forsterker med Concept sub og han har ikke hatt noen problemer med dette.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raptus_
    Tok testen og da var det lyd fra den. Men det som var rart var at det kom sånn caution greie etter testen på "Front L/R" med "Phase" like bak.. Har jeg koblet fasene feil? Ganske sikker på at det er koblet riktig.
    Ville sjekket om fasen er riktig , ja. Bare for sikkerhets skyld og i tillegg godt over alle koblinger at dette sitter skikkelig(ingen løse ledninger). I tillegg skru opp volumet til subben på receiveren. Gjøres via menyen. De fleste receivere pleier å være litt forsiktige med lydtrykket til subben, etter autokalibrering.

NB; husk at Denon receiver har et eget sterio oppsett hvor du velger om du vil ha med subb eller ikke. Om subben er med i sterio vil det i displayet komme opp et tegn med to front høytalere og en subb, på signal ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sjekket om fasen er riktig , ja. Bare for sikkerhets skyld og i tillegg godt over alle koblinger at dette sitter skikkelig(ingen løse ledninger).
    Trodde det samme jeg også helt til jeg leste dette i Ikon 8 klubben-tråden:
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Å, dette har jeg hørt om før, men jeg husker ikke helt hva løsningen var. Det er en eller annen greie med konstruksjonen av høyttaleren, der de har byttet fase på et element (eller noe i den dur) for å få et bedre lydmessig resultat. Men dette får også enkelte recievere til å oppfatte høyttaleren feil, og melder derfor at det er fasefeil. Jeg tror det beste du kan gjøre for et godt svar er å sende mail til Hi-Fi Klubben og spørre dem. De vet det.
    Her var det hvertfall en før den tråden igjen som hadde fått samme varselet som meg.
    I tillegg skru opp volumet til subben på receiveren. Gjøres via menyen. De fleste receivere pleier å være litt forsiktige med lydtrykket til subben, etter autokalibrering.
    Er det inne på EXT.IN det gjøres? Der kunne jeg hvertfall stikke Suben på -15, -10 og 0dB eller noe lignende. men det utgjode ikke noe forskjell.
    NB; husk at Denon receiver har et eget sterio oppsett hvor du velger om du vil ha med subb eller ikke. Om subben er med i sterio vil det i displayet komme opp et tegn med to front høytalere og en subb, på signal ut.
    Har valgt i den gui oppsettet der jeg kan velge Large/Small front, Sub, og Surroundtype. Der stilte jeg front til Large, Yes til Sub og None på surround.

Trodde ikke det skulle være så knotete dette her(selv om det er litt artig så lenge jeg får det til å funke fint igjen etterpå).

Newcomer Kenneth_T sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raptus_
    Trodde det samme jeg også helt til jeg leste dette i Ikon 8 klubben-tråden:

Her var det hvertfall en før den tråden igjen som hadde fått samme varselet som meg.

Er det inne på EXT.IN det gjøres? Der kunne jeg hvertfall stikke Suben på -15, -10 og 0dB eller noe lignende. men det utgjode ikke noe forskjell.

Har valgt i den gui oppsettet der jeg kan velge Large/Small front, Sub, og Surroundtype. Der stilte jeg front til Large, Yes til Sub og None på surround.

Trodde ikke det skulle være så knotete dette her(selv om det er litt artig så lenge jeg får det til å funke fint igjen etterpå).
    Hei Raptus. Det var sikkert meg du så som fikk opp fase feil på Ikon 8 koplingen!! Jeg valgte å stole på meg selv, og har ikke hatt noen problemer med det. Når det gjelder den suben din ville jeg prøvd å gå inn på menyen til 3808 (speaker setup - Subwoofer mode ) og sette subwoofer mode til LFE + main.. Det måtte ihvertfall jeg Håper det vil hjelpe ....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kenneth_T
    Hei Raptus. Det var sikkert meg du så som fikk opp fase feil på Ikon 8 koplingen!! Jeg valgte å stole på meg selv, og har ikke hatt noen problemer med det. Når det gjelder den suben din ville jeg prøvd å gå inn på menyen til 3808 (speaker setup - Subwoofer mode ) og sette subwoofer mode til LFE + main.. Det måtte ihvertfall jeg Håper det vil hjelpe ....
    har du bare front høytalere koblet til denne reciveren din? stemmer som kenneth sier at om du skal spille 2 kanals musikk og har frontene til large, så vil ikke suben din spille om den bare er satt til yes, du må ha med main i woffer moden, men greier du å integrere suben skikkelig skulle jeg tro at lydbildet totalt ble bedre med å sette høytalerene til small og dele på rundt 60hz, ihvertfall i musikk mode, og om kjører stereo filmlyd. er også enig i at de fleste kalibrerings systemer kjører sub for lavt. til film skrur jeg sub opp ca 6db i forhold til det pioneeren min satt den til.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •