Ønsker kommentarer på surround-oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker kommentarer på surround-oppsett

Hei!

Har vinglet litt fram og tilbake en stund nå, men har kommet fram til et oppsett her. Er interessert i evt. kommentarer. Anlegget skal stå i en liten leilighet, blir vel stue på ikke mer enn 20kvm. Kan ikke ha for svære og dominerende komponenter med andre ord. Er litt opptatt av at det i tillegg til å spille bra også skal se bra ut.

LG PG6000/PG7000. Syns denne har et flott design og kurant pris! Bildet var ikke så verst heller. Blir spennende å se hvordan PG7000 blir. Tror kanskje 42" er stort nok i rommet jeg får til rådighet.

Yamaha RX-V1800/1900. Lurer på å gå for ren receiverdrift, både pga økonomi og det at jeg antakelig blir boende i murblokk ikke kan dra på som jeg vil... :-? Kanskje man klarer seg med en mindre Yamaha? Er Onkyo et bedre valg kanskje? Kommer til å bli spilt en del musikk på anlegget også.

Polk Audio LSI9. Har tittet på denne en stund. Er redd LSI15 kan bli for stor og dominerende, samt for dyr. Syns denne er pen, og det jeg har hørt av Polk Audio tidligere har fenget..

Soundstyle Z2. Fant disse hos Hifi-klubben. Tror ikke jeg ønsker å legge så veldig mye penger i stativer. Fins det noen som er lagd til LSI9, eller er bedre på noe vis?

Bør vel holde seg til matchende senter? Fins det "bordstativ" som man kan sette på senteren? Ala det som Dynaudio har på sine sentere tenker jeg..

Polk Audio FXi A4. Syns LSI-surroundhøyttalere blir dyrt, og så er de vel ganske store og kanskje mer rettet for å matche LSI15? Disse er mindre og leveres i hvitt - noe jeg har sett for meg for å få surround-høyttalerene til å gå mer i ett med veggen(hvit). Ønsker definitivt å få høyttalerne opp på veggen for ikke å stjele gulvareal. De har også en funksjon for å veksle mellom bipol og dipol. Sofaen kommer til å stå veldig nært bakveggen, muligens helt inntil. Høyttalerne blir hengende over sofaen og da er vel bipol beste innstilling? Får en sidevegg på ene siden, men åpent på andre siden. 4 surroundhøyttalere blir umulig da. En bipolar-høyttaler vil vel spre lyden bedre i en sånn setting som jeg skisserer enn en ordinær høyttaler? Mirage Omnisat V2 som AndreWerdenskrieg bruker vurderes også, men de tror jeg blir dyrere. De er omnipolare.

SVS SB12-plus. Sub er jeg usikker på. Må ikke være for svær fysisk hvertfall. Kanskje denne? Eller denne, SVS PCi 25-31:

Er vel kanskje skummelt i det store og hele med sub i murblokk? Bør vel uansett legge ned litt arbeid og kroner i spikes og dempemateriell?

Noen som har noen kommentarer? Dette er et langtidsprosjekt for meg og kommer neppe til å bli handlet inn i en smell..

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du skriver høytalerene blir hengende over sofa.
    Hvor er sofa , vegger ?
    Skal du sette opp surroundhøytalere som surround back høytalere ?
    Skal du hoppe over surround side da ? å hvor blir så surround back om du skal ha 7.1

Et tips
    Vanlige surroundhøytalere blir ikke umulig.
    Det er så mange ulike veggfester som gjør at vinkling av høytalere blir riktig.
    (også praktisk å kunne vri dem mellom Film , SACD , DVDA , upmix av 2.0 lyd )
    Selv mangler jeg en vegg å bruker B- TECH 77 til surround side høytalerene.
    audio video mountsSpeaker Mounts,BT-77B,BTECH BT-77 SIDE CLAMPING WALL MOUNT (Pair)
    (får kjøpt 2 stk slike fester på Norske nettsider for 5-600,- kr)
    Høytaler jeg har plassert på en slik B-Tech 77 er Patos Basic 110
    Patos - med fokus på lyd: Basic 110
    (tror hvert feste tåler 25 KG så man har mange muligheter til høytaler)

Slik står min surround side høytaler montert på bakvegg (fordi jeg ikke har sidevegg)
    (har vridd på høytaleren til 2 ulike stillinger for å illustrere - - bilde er tatt forfra mot vegg)

Mine står litt for høyt plassert i forhold til tak enn det man bør (skal senke dem)
    Mange ulike fabrikanter av fester og muligheter.
    Her er noen fra B-Tech http://www.interconnect.no/files/pri...ser%202007.pdf

Skal du ha tv veggmontert er feks VM ACOUSTICS rack som HiFi klubben har bra til å sette Center på og også øvrig hardware som avspillere / reciver osv.
    Bruker det selv og er fornøyd.
    eller VM ACOUSTICS enkelthylle.

Tilbehør - Hi-fi / TV-møbler | Hi-Fi Klubben

Da kan en løsning bli feks slik
    Hyllene er justerbare , man slipper denne stygge stereobenk / bordløsning mange har (min mening) , tar liten plass , ser ikke så værst ut heller og lett å rengjøre under/over..+..+...

Ang høytalere får man mange ulike fester/braketter som gjør at man kan plassere de der man ønsker / bør.

Om man ønsker bakhøytalere så man får 6.1 eller 7.1 istedenfor 5.1 er det også mange løsninger til det.
    En løsning for surround back er Dali Suite r0.7 eller r0.8
    Høyttaler - Bakhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Suite R0.7 Bakhøyttalere

7.1

6.1

5.1

Med stor stue og ønske om ultimat lyd så er en mulighet å sette sofa litt ut fra bakvegg (om man ser det som skjemmende så bør man ofre litt for lyden)

Absolutt å anbefale bakhøytalere (enten center back eller surround back right+left)
    Lydinfo som ligger i DD 5.1 EX , DTS ES , HD lyd 6.1 / 7.1 har informasjon til lyd i flere en 5.1 (6 kanaler) så med med vanlig 5.1 oppsett vil det være en blindsone på mange grader bak deg som ikke har lyd men som utnyttes med ekstra høytalere bak

Selv mener jeg Dipol / Bipol blir feil om rommet høytalerene brukes i er litt stort.
    Høytalerene vil bruke vegger og andre flater å gjengir lyden på feil steder i forhold til hvordan lyden er laget til film.
    De vil simmulere en 3D effekt jeg mener blir feil å blande med Ekte surround.
    Unntak er om 5.1 er høytaler oppsett men tenker du 7.1 ville jeg aldri valgt slike høytalere.

Ble mye slik har jeg / slik mener jeg men er ment som tips til valg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •