Merkbar lyd med nye høytalerkabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Merkbar lyd med nye høytalerkabler?

Hei, jeg har en forsterker av merke Nakamichi (amp1), gammal forsterker fra tidlig '90 og en aktiv sub (mission) og noen danske høytaler som jeg ikke aner specsa på.. det låter relativt bra, men jeg jeg bruker 4 forskjellige kabler av ulike merker, størrelser og tykkelser. og da er spørsmålet vil jeg merke noe forskjell hvis jeg f.eks bytter ut alt til 2x2,5mm2 eller tykkere?

Takker for svar.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. kan være greit å ha like kabler i alle fall.. Om du merker noe forskjell, må du nesten høre etter selv. Kommer mye ann på høyttalere, rom og ørene.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Umulig å svare på...
    Kommer helt an på hørsel, anlegg, rom osv..
    Er ett tema som det ikke finnes noen fasit på

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er spørsmålet hvorvidt du vil merke en forskjell ved at alle kablene er like, eller ved å gå opp til 2.5mm^2 i tverrsnitt?

Jeg tror at folk jevnt over tenker, skriver, og kjøper for mye kabler i forhold til den faktiske betydningen de har.

Forøvrig så er det skrevet side opp og side ned om temaet her på forumet, og hvorvidt og evt i hvilken grad kabler har betydning.

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det høres mere ryddig ut med alle kablene like vet jeg ikke, men det ser jo mer ryddig ut da..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjølv om ein kansje ikkje høyrer forskjell på lenger og typer, er det vel ein liten regel at kablane skal være av same type og lengde (på eit høgtalarpar).

Ettersom kabelen utgjer ein motstand, førar ulike kablar til at lyden ikkje vert heilt synkronisert. Men oftast er dette på mikronivå.

Du kan lese deg opp på temaet her

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vassis
    Ettersom kabelen utgjer ein motstand, førar ulike kablar til at lyden ikkje vert heilt synkronisert. Men oftast er dette på mikronivå.
    Hva mener du med "synkronisert"? Jeg går ut ifra at du ikke tenker på gangveisforskjellen?

Det er mulig å regne ut hvor mange millimeter du skal flytte på hodet eller høyttalerene for å tilsvare en forskjell i kabellengde på 1 meter (dersom vi bare tar hensyn til forsinkelse).

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar kjøper nok nye kabler i mårra, har ommøblert litt her så de gamle er for korte

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nuxx
    takk for svar kjøper nok nye kabler i mårra, har ommøblert litt her så de gamle er for korte
    Det er jo gyldig grunn til å kjøpe nye i alle fall! :lol:

Hvis de gamle kablene var tynnere enn 2,5 kvmm så er du mulig du vil oppleve noe mere bass med nye kabler. Du vil sannsynligvis ikke oppleve noen forskjell på 2,5 kvmm kabel fra forskjellige produsenter, så min anbefaling er at du kjøper rimlige kabler. Finn noen pene som ser imponerende ut!

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om dei billige ikkje er fine nok, so kjøp strømper og plugger. Skal snart lage ferdig mine cat5-kabler, og er overbevist om at det ikkje verte noko forskjell i lyden, men eigarfølelsen vil nok skyte i take

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er jo gyldig grunn til å kjøpe nye i alle fall! :lol:

Hvis de gamle kablene var tynnere enn 2,5 kvmm så er du mulig du vil oppleve noe mere bass med nye kabler. Du vil sannsynligvis ikke oppleve noen forskjell på 2,5 kvmm kabel fra forskjellige produsenter, så min anbefaling er at du kjøper rimlige kabler. Finn noen pene som ser imponerende ut!

bør jeg gå for 2.5mm2 eller ta steget opp til 4?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nuxx
    bør jeg gå for 2.5mm2 eller ta steget opp til 4?
    Jeg ser ikke helt behovet for det ut fra hva du skisserer.

På den andre siden så er prisene på f.eks ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa :
    208,- for 10 meter 2.5mm^2 og
    284,- for 10 meter 4.0mm^2.

Mao er det ikke snakk om enorme summer.

-k

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv bruker jeg 4 kvmm, men jeg fikk en kamerat til å regne litt på det for meg, og 2,5 kvmm skal i grunn holde i massevis til hjemmekinoformål. Velg de som ser best ut, men husk at du skal ha endene inn i termineringer på høyttalere og receiver uten å kortslutte noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da går jeg for 2,5 tar turen bort på torshov bil etterpå.. men siste spørsmål. bør ledningene for går i fra suben være like lange ut til hver av høytalerne. den ene står en halv meter unna og den andre står 3 meter unna.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr ingenting. Med avstandene det er snakk om må du opp i flere hundre meter med forskjell før det betyr noe, og selv da kan du kompensere ved å flytte hodet 1 cm eller 2.

Det er igrunn viktigere at kabel til overs ikke ligger i kveiler. Tenk orden først!

Torshov bil på Sandaker du handler på? Husk at Elfa ligger litt ned i Sandakerveien om du ønsker å kikke på alternativer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det betyr ingenting. Med avstandene det er snakk om må du opp i flere hundre meter med forskjell før det betyr noe, og selv da kan du kompensere ved å flytte hodet 1 cm eller 2.
    Lengden på en kabel kan ha andre fysiske effekter en en ren tidsforsinkelse, og da er det ikke nødvendigvis så enkelt å flytte på hodet for å kompensere.

På den andre siden, dersom du har 3 meter kabel-lengde til subben og 1.5 meter til frontene så stiller jeg meg mildt sagt tvilende til om 0.01dB relativ forskjell ved 20kHz gjør at du får et problem med å integrere sub og fronter :-)

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •