Koble hjemmekinoanlegg til TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble hjemmekinoanlegg til TV

Hei!

Først og fremst vil jeg si at jeg er ekstremt grønn når det gjelder lyd, stereoanlegg osv.

Men, problemet er: Jeg har et hjemmekinoanlegg som fungerer utmerket når jeg ser film, surroundlyd så det holder. Men jeg vil gjerne ha koblet til disse høyttalerne når jeg ser på vanlig TV. Hvordan gjør jeg dette? Har et hav av innganger både på DVD-spilleren og på TV'en, men hvem skal jeg bruke??? Det eneste jeg vet, er at DVD-spilleren mangler HDMI-inngang. Kanskje en umulig oppgave å forklare dette, men håper i hverfall på respons. alle tips mottas med takk!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en digital tuner når du ser tv?? Dersom du har dette enten parabol, kabel eller rikstv har gjerne tuneren optisk eller koaxial digital lydutgang, eller vanlig phono lyd ut. Bruk en passende kabel mellom tuneren og en av inngangene på forsterkeren din og du skal ha lyd i anlegget når du ser tv.

Kortversonen..

Hadde vært enda enklere om du hadde fortalt hvaslagt forsterker du har.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tv'en har også (most likely) audio out. en rød og en hvit komposittutgang.. disse kan kobles til recieveren...

nye tv'er har også optisk ut... det bruker jeg på mitt anlegg..
    da må du bruke en ledig optisk inn på recieveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen forsterker, jeg tenkte rett fra DVD-spilleren til TV'en. Men da går kanskje ikke det? Som sagt, er meeget grønn når det gjelder dette.

Reciever og forsterker, er det det samme forresten?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er samme.
    Du siger du vil ha lyden fra TV koblet på anlegget, og senere siger du du vil ha lyd fra dvd spiller til tv?? Jeg er ikke helt med......
    Du har dvd spilleren koblet til tv´en nå via scart eller komponent (3 ledninger) sikkert, og lyd fra dvd spiller koblet til receiveren, derfor får du bilde på tv, og lyd i surround anlegget.
    Vil du ha lyd fra vanlig tv sendinger igjennom anlegget må du bruke enten audio ut fra satelitt/kabel tv dekoder til receiveren, eller audio ut fra TV til receiver.
    Noen dekodere (hvis du har det) har optisk ut, da kobler du denne til en optisk inn på receiveren, velger 5.1 lyd i dekoderens meny og det er det.
    Fortel oss hvilket utstyr du har, da blir det noe lettere å forklare deg hva du skal gjøre......

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har:

Toshiba Regza 37 tommers TV

1 stk hjemmekinoanlegg med 6 høyttalere og en DVD-spiller det står DVD Reciever LH T5551 på.

I tillegg har jeg parabol, og får signalern gjennom en digital boks fra Canal DIgital

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis finnes den en audio-utgang på Canal Digital-boksen din som du kan koble til en inngang på DVD-receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det vil si at jeg kan bruke canaldigital-boksen som en slags "reciever"?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skriver vi ber om at du opplyser hvilket utstyr du har, da hjelper det ikke stort at du skriver "hjemmekino anlegg med 6 høyttalere". Skal vi se hvilke innganger dette anlegg har via nettet får vi sikkert ikke så mye treff.
    Dette er hva jeg får av treff på det du skrev :
    Kvasir
    Men altså, Canal Digital mottakeren er jo en "receiver" men, den mottar tv og radio signaler, men har ingen forsterker. Når den står på en kanal kan lyden tas ut separat via en utgang på baksiden, denne kobles til ditt hjemmekino anlegg. Da får du lyden fra "tv´et" i anlegget jo....
    Ser du bak på den har du utganger, og leser du manualen ser du hva disse brukes til.
    På ditt hjemmekino anlegg har du innganger, leser du manualen ser du hva disse brukes til, da kombinerer du disse to når det gjelder lyd.
    På Canal Digital enheten ser du en optisk og en "Audio Out" utgang.
    Har du optisk inn på ditt anlegg kobler du optisk ut til optisk inn med en optisk kabel. Nå velger du "5.1 lyd ut" i Canal Digital boksens meny. Nå får du surround lyd fra tv kanalene i dine høyttalere, når dette sendes da.....
    Vil du bare ha stereo lyd velger du "2.0" eller "Stereo" i menyen.
    Alternativt kan du bruke "Audio Out" fra Canal Digital boksen til en linje inngang på ditt anlegg (en aux, tuner, tape eller lignende inngang) når du ser på tv velger du denne inngang på ditt anlegg og du får da lyden fra tv kanalen i høyttalerne.
    Til slutt, er du helt grønn hjelper det masser å lese manualer, det er faktisk derfor de er skrevet......

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorane
    så det vil si at jeg kan bruke canaldigital-boksen som en slags "reciever"?
    Nei, det vil jeg ikke si. Canal Digital-boksen din er i dette tilfellet det som kalles en "kilde", for både bilde og lyd. For å få lyden ut til høyttalerene dine må den gjennom en forsterker. Der er det naturlig å anta at den boksen det står DVD Receiver LH T5551 på kommer inn i bildet, men det er vanskelig å si uten å vite nøyaktig hva slags komponent dette er. Hvis du tar et bilde av utgangene på Canal Digital-boksen din, og et bilde av alle inngangene på DVD Receiveren din, og poster begge her, så skal det være mulig å svare på spørsmålene dine med litt høyere presisjon.

Ellers vil jeg også støtte anbefalingen om å lese manualene som følger med utstyret du kjøper. Sannsynligvis vil du finne svar på spørsmålene dine der. Det er en grunn til at de er skrevet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manualene har blitt lest opp og ned i mente i det siste, uten at jeg har blitt klokere. Skal prøve å få tatt et bilde av baksiden på DVD-spilleren og TV'en.

Men jeg har kommet litt på vei da..

Tidligere har jeg hatt en SCART-kobling fra TV til DVD, og en fra Canal Digital til TV. Jeg plasserte SCART'en fra DVD-spilleren inn i CD-boksen i stedet for til TV'en og da fikk jeg lyden fra TV'en gjennom sorroundanlegget, men da mistet jeg jo bildet når jeg skulle se DVD.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett scart stikkene tilbake hvor de var. Men, har du ekstra scart kontakt på dvd spilleren kan du sette Canal Digital dekoderen til denne, da går signalet igjennom dvd spilleren til tv´et. Det skulle fungere.
    Ellers trenger du, som sagt, spdif ut fra Canal Digital boksens bakside til coax digital inn på hjemmekino anlegget om du har en sånn inngang.
    Har du ikke en sånn inngang på anlegget har du kanskje en vanlig audio inngang? En rød/hvid inngang.
    Da tar du enten Audio UT fra Canal Digital boksen til denne, eller Audio UT fra baksiden av tv´et til anlegget.
    Har du en link til hjemmekino anlegget så vi kan se hvordan det ser ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Lurer på noe av det samme. Jeg har denne TV 'en: Samsung 32" LCD TV - LE32A457 - MPX

Og dette hjemmekinoanlegget:

Panasonic Hjemmekinosystem SC-PT460 sort - MPX

Og en HDMI-kabel. Er det da mulig å få lyden fra TV'n på anlegget?

Takk for svar!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI bruker du mellom receiver og TV for å få bilde (og lyd?) fra receiver til TV.

Har du S/PDIF (Toslink) ut på din TV kan du koble den til receiver, eller du kan bruke vanlig audio ut fra TV til receiver.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •