vanskeligheter med DTS/DD5.1 fra SPDIF (PC -> Receiver)..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation vanskeligheter med DTS/DD5.1 fra SPDIF (PC -> Receiver)..

ugh... dette begynner å bli ypperst plagsomt, altså..

har fått mye hjelp av hygen, men velger å spørre her for det om...

poenget er at jeg forsøker å kjøre optisk fra min PC -> min receiver (RX-V663), men jeg får ikke SPDIF _eller_ lyden til å fungere slik som de skal...

hygen sa at jeg skulle oppdatere drivere og sånt, noe jeg har gjort, men det ser ikke ut til å fungere for det om. poenget er at jeg skal ha SPDIF synlig i soundman.exe (Realtek Sound Manager):

og som dere ser, så er altså øverste soundman.exe den jeg har, dvs. den UTEN SPDIF i tab'en, også er det en soundman.exe MED SPDIF i tab'en... hvordan kan det ha seg at jeg ikke har SPDIF tilgjengelig enda jeg har den nyeste versjonen av Realtek AC'97? (v4.04, tror jeg det var)

hvis dere klikker på følgende link, så vil dere finne en til som sliter med det samme som meg, og han som svarte trådstarteren, ga ikke særlig mye hjelp:
    SPDIF problem - no sound at all - Australian Media Center Community - hva kan være løsningen, mon tro?

her er min maskin (hardware): http://www.elgen.net/minmaskin.txt

men det er også en annen ting som er høyst plagsomt, og det er jo det faktum at jeg aner ikke hvorfor i huleste PC'en FRYSER ihjel når jeg avspiller video med DTS-lyd med f.eks MPC eller VLC, også slår den av... hører bare "hakk, hakk, hakk, hakk" fra filmen, men ingen ordentlig lyd. og straks jeg slår videon av, så klikker/fryser pc'en som gjør at jeg må restarte den! jeg kan ikke engang avspille vanlig MUSIKK på f.eks winamp før pc'en klikker! det har fungert helt finfint å avspille filmer før, men straks jeg begynte å tukle med SPDIF og hva enn det var/er, så har ting begynt å fungere dååårlig.

her er nemlig det jeg ser i min "lyd og enheter" (den som man finner i kontrollpanel):

(vinduet med 'avanserte egenskaper for lyd' får jeg opp når jeg trykker på "avansert" i "Lydavspilling" på "egenskaper for lyder og lydenheter"-vinduet)

så ja, hvordan i alle dager skal jeg få det her fikset så at jeg kan få til ordentlig DTS/DD5.1-lyd fra SPDIF->receiver..?

PS: har avinstallert alt av codecs og sånt nå. tar en helt fresh installasjon av de. hva slags codecs/codec-pack er det dere bruker/anbefaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du Norton eller Norman antivirus? De er for tunge å ha i bakrunnen. Installer NOD32 fra ESET Antivirus Software - Eliminate viruses with ESET NOD32 Antivirus and ESET Smart Security

Du har vel et integrert lydkort på hovedkortet. Kjøp et dedikert lydkort til en 1000 lapp.

Har du greie på IRQ? Kan være en IRQ conflict. Deler IRQ med grafikk eller en annen pci device M-audio Audiophile 2496 sound card problem - Slim Devices : Community : Forums
    Har ikke greie på dette selv. Burde hatt det. Har vært for lat he he.

Mitt instinkt sier IRQ, nytt lydkort, se computeraudio Search results - Benchmark antivirus generelt for mindre forstyrrelse i bakrunnen. Et lettere antivirus, men bra nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det er ikke mulighet for å løse det her UTEN å kjøpe dedikert lydkort, hø? men så er det jo det å finne dedikert lydkort som matcher pc'en min da... ugh... så forbanna vanskelig det skal være, altså...

forresten... hvorfor skal jeg ha antivirus..? har intet AV kjørende i bakgrunnen jeg... har intet som bruker store ressurser...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner frustrasjonen jævlig godt. Det finnes sikkert en løsning uten å kjøpe dedikert lydkort. Hvis du ikke har noe tungt antivirus som kjører i bakrunnen så er det problemet løst. Da kan det være IRQ konflikt. Lydkortet trenger en egen vei(IRQ=interrupt request) en forespørsel til prossesoren om at den trenger å sende bits. Hvis grafikk og lydkort har samme IRQ så kan det bli krangling dem imellom. Eller feil driver. Jeg hadde et M-Audio revolution lydkort som fungerte koaxial ut-inn i surround receiver en gang til en 1000.- lapp. Dette begynner å bli gammelt nå.
    Finnes sikker noe bedre til samme pris. Søk på hardware.no eller i prisguiden der. Det kan også hende at feilen er lett å finne, men jeg har desverre ikke løsningen. Er du heldig så er det noen med kunnskap her i avforum som har tid til å svare.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det skulle være vanvittig plagsomt og frustrerende det her, må jeg si.. det mest irriterende er jo at jeg har brukt hele dagen min på, tjah, INGENTING, rett og slett... =/ intet vil fungere som det skal...

og det frister minimalt å bruke 1000 spenn ekstra på noe jeg i teorien skal ha... SPDIF og Coax'en ligger jo fast i hovedkortet, så da må det vel bety at den HAR støtte for det, men tydeligvis så har den ikke det allikevel... ARGH!

hvis man ser på følgende bilde, så ser man jo at den har støtte for det:

(ignorer den mini-jack jeg har koblet til i lyd-porten. den er ikke der nå lenger..)

så det er altså IRQ som er problemet, hø? feil driver tviler jeg på at det er, da jeg har nedlastet ALT av drivere som har med lyd å gjøre i stad, men til ingen nytte, ser det ut som...

nei å nei.. tror ikke jeg har vært så plaget av et PC-problem som SPDIF, altså.. utrolig leit, frustrerende og plagsomt. og tanken på å gå til anskaffelse av noe jeg allerede har til 1000kr frister så absolutt ikke, meeeen det MÅ vel gjøres, tyyydeligvis...

Newcomer Halvliter sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VLC og Spdif har eg aldri fått til å bruke skikkelig. Prøv med mediespelerar som Zoom Player og GOM (Zoom-player har egen codec-database og GOM bruker egne codecs), dei har eg hatt god nytte av.

Til musikk bruker eg Mediamonkey.

Ikkje avinstaller det du har nå, bare last ned (Prøv gratis versjonene) og prøv.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for det første så trenger du ikke kjøpe annet lydkort for å få dette til å fungere. alt du trenger er å forandre på noen instillinger på vlc.

du må gå inn på "preference"eller no sånt. så har du noe som heter output modules. der må du velge advanced options. inn på der velger du win32 wave output. så skal det virke, var ihvertfall det jeg gjorde for å få det til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •