Mangler punch, høy diskant, div spm - nybegynner - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    jeg ville prøvd meg frem før jeg hadde tydd til en equalizer, da du vil miste noe headroom
    Som jeg skrev:
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Hvis problemene er store så er det utrolig hjelp i en egen bass-equalizer, alla Behringer
    Ingen hensikt med en equalizer hvis det er bra uten. Men å dempe toppene tar vel ikke noe av headroomen.

Å prøve seg frem er ganske krevende, greit nok med de store utslagene når du flytter subben til ett annet hjørne osv, men det å kunne se de små utslagene på PC-skjermen med REW når man flytter frontene frem 10cm kontra 10cm bak er verdifull. Når du får mange slike forbedringer så kommer resultatene.
    Dette er egentlig i mot det jeg selv tenkte i starten, men er ikke til å komme ifra at det faktisk virker med små "hi-fi freak" justeringer

Newcomer jocke sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da har jeg endelig fått somlet meg til å gjøre noe videre med dette.
    Var litt dill å få det til, men fikk til slutt konfigurert lydkort og RS'en med REW, og kjørt en måling. Var nære på at jeg sprengte centeren :S

Slik så grafen ut;

Jeg har ingen anelse om hva den grafen sier meg - bortsett fra at det er overnaturlig høye dB på diskant-siden, kontra sub/mellomtone...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm. snodig.
    ser du bruker nordost flatline, det vil hjelpe litt å bytte de i noe annet. de er tynne i bassen og noe pistrete oppover.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jocke
    Sånn, da har jeg endelig fått somlet meg til å gjøre noe videre med dette.
    Var litt dill å få det til, men fikk til slutt konfigurert lydkort og RS'en med REW, og kjørt en måling. Var nære på at jeg sprengte centeren :S

Jeg har ingen anelse om hva den grafen sier meg - bortsett fra at det er overnaturlig høye dB på diskant-siden, kontra sub/mellomtone...
    Hva har du målt? Og hvordan har du målt?
    Denne grafen kan bare ikke stemme! :shock:
    I følge grafen er det ikke mye diskant kontra bass/ mellomtone, det er total mangel på bass. Bokstavelig talt. Mao for å oppnå den grafen kan ikke et basselement være tilkoblet engang.................................

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hm. snodig.
    ser du bruker nordost flatline, det vil hjelpe litt å bytte de i noe annet. de er tynne i bassen og noe pistrete oppover.
    Det eneste dette kan ha med kablene å gjøre, er i tilfelle hvis det er brudd på dem!
    Det er ikke 100dB forskjell i bassen på forskjellige kabler, uansett hva de heter eller hvor tynne de er..............

Når det er sagt, er det nok grafen / målingen som har den største feilen her, i utgangspunktet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Jeg er i en prosess hvor jeg må skaffe meg noen bi-wire kabler til frontene, siden jeg ønsker å bruke de to resterende kanalene i LX70'en til biamping av frontene. Hva er det å anbefale i +/- 2000 kr-sjiktet?

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hva har du målt? Og hvordan har du målt?
    Denne grafen kan bare ikke stemme! :shock:
    I følge grafen er det ikke mye diskant kontra bass/ mellomtone, det er total mangel på bass. Bokstavelig talt. Mao for å oppnå den grafen kan ikke et basselement være tilkoblet engang.................................
    Har brukt Room EQ Wizard, etter tips fra Ookami tidligere i tråden. Jeg fulgte hjelpeanvisningene til punkt og prikke: kalibrerte lydkortet, kalibrerte Radio Shack'en, plasserte denne i sweetspot, og kjørte en måling/measure. Resultatet jeg fikk, er grafen jeg postet...

I følge hjelpeanvisningen skal alt "stemme" - men jeg er jo ein blind sau som hjelpesløst prøver å finne tilbake til saueflokken, så jeg har ikke snøring.

Det eneste dette kan ha med kablene å gjøre, er i tilfelle hvis det er brudd på dem!
    Det er ikke 100dB forskjell i bassen på forskjellige kabler, uansett hva de heter eller hvor tynne de er..............

Når det er sagt, er det nok grafen / målingen som har den største feilen her, i utgangspunktet.
    Brudd er det nok ikke, for jeg vet at bass/mellomtone er tilstede, selv om bassen mangler endel punch imo.

Finnes det andre tilsvarende produkter som REW, som kan brukes sammen med Radio Shack, som kan gi meg en pekepinn på hva som er galt?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo brenne ut sinustoner og måle manuelt, fylle inn i regneark osv.

Ligger slikt på hjemmesidene til Welcome to L-Sound!

Men det så unektelig rart ut. Kan du ta opp en kurve for hver av høyttalerne? Koble den ene fysisk fra forsterkeren (unngå kortslutninger ...)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

flatline har en kjip induktans bla. som lett høres. jeg har hatt samme kabelen i flere år, og nicknamet den "musikkdreperen".
    bytte gjør ikke underverker, men hjelper.

tips til kabel som er direkte motsatt av flatline så søk "ekkj" fra ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa den er billig, feit i bassen og litt dempet i diskanten. man bruker 2x 2.5mm2 per pol. relativt stiv og stygg dog..

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan høres det ut når du tar feks "pure direct" eller slår av phase og mcacc? Har du tatt flere målinger med mikrofon på forskjellig sted? Jeg tok 2 målinger, en med mic plassert akkurat i ørehøyde der jeg vanligvis sitter og en med mic på bordet foran. Kansje 1/2 meters forskjell men siste målingen strupet lydbildet fullstendig. Om receiveren stiller nivået lavt, feks front -4.5, center -2.5 osv kan du prøve og heve alle kanalene 3 db etterpå.

Forresten så kan du jo ta en rs-232c kabel og koble pc til receiver og få ut noen målinger med mcacc programmet du finner hos Pioneer?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel er ikke rette plassen å starte med dette problemet, her er det noe annet galt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes då voldsomt ut. Ville prøvd 2 ting:

- Uansett kor sikker du er, gå over ALLE kabeltilkoblingar og sjekk at ingenting er i motfase.

- Prøv å juster fasen på subben, sjølv om romkorreksjonen påstår at den er i fase(eg stoler ikkje på desse nymotens sakene ).

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som du har et vindu i førsterefleksjonspunktet for både høyre og venstre front. Sett en madrass der, og se hva det gjør med den skarpe diskanten. Hvis det gjelder, vil tykke gardiner bidra litt til å bedre problemet.

Jeg tror heller ikke REW er riktig kalibrert - den grafen så helt dødelig ut.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev tidligere, i følge grafen mangler du ALL bass, (og det meste av mellomtonen). Og det stemmer sikkert ikke.
    Først og fremst må du få målinger som stemmer overens med virkeligheten, skal de være til noen nytte, slik at vi kan gi deg råd og tips om hvor problemet kan ligge.

Begynn med å sjekke at REW faktisk kjører et sweep fra 20hz og oppover.
    Du behøver ikke å la sweepet gå helt opp til 20000hz, sett heller 2000hz du foreløpig.
    Deretter starter du sweepet og lytter samtidig som du følger med på lydtrykksmåleren. Jeg antar at du hører noe bass? Gir ikke lydtrykksmåleren utslag før du er halvveis i sweepet?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, jeg føler meg passe løk akkurat nå.

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg har klart å få den målinga tidligere i tråden, for problemet var visstnok at en viss *kremt* person hadde glemt å velge 'Right' som kanal på input, da Radio Shack'en er kobla til 'Right'. Den stod på 'Left'.

I en stund lurte jeg nesten på om jeg hadde masse defekt utstyr og greier. Heldigvis!

Her kommer endel grafer.

Sweetspot, hodehøyde, Fullband Phase & MCACC er på

Sweetspot, liggende på sofa, Fullband Phase & MCACC er på

Sweetspot, hodehøyde, helt bak med vegg, Fullband Phase & MCACC er på

Høyre lyttepos, Fullband Phase & MCACC er på

Venstre lyttepos, Fullband Phase & MCACC er på

Sweetspot, hodehøyde, Fullband Phase & MCACC er på

Sweetspot, hodehøyde, Fullband Phase & MCACC er AV

Selv jeg skjønner at disse grafene stemmer litt bedre :-D

Kan også bemerke at jeg har 1 stk gummiball jeg bruker som stol, samt 2 stk aluminiums"tønner" jeg bruker som bosspann. Disse kan jeg se for meg lager endel gjenklang, så da jeg kjørte målingene ovenfor, var disse 3 gjenstandene plassert ute på gangen.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar du en måling med phase istedenfor fullphase også?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Tar du en måling med phase istedenfor fullphase også?
    Sweetspot, hodehøyde, Vanlig phase & MCACC på

Trenger du en med vanlig phase uten mcacc også?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, da kom det målinger som gir mening!
    Kunne du endre oppløsningen på grafen, f.eks vise 50 - 100dB istedet for -60 - 150dB og legge på 1/6 octave smoothing, så blir det enda bedre å lese.

Første inntrykk:
    Dypbassen (20-50hz) ligger fra 0-5dB over øvre mellomtone/diskant (1-20khz)
    Det i seg selv er OK. Problemet ligger i midbass og nedre mellomtone som ser ut til å ligge nærmere 6-10dB under. Og da blir det tynt og livløst ja.
    Men vi får se hvordan det ser ut med en høyere oppløsning og noe smoothing først...........

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips til grafene: Dersom du tar å setter opp grafen i REW slik at den bare viser db fra 40 til 105 så blir det enklere å se. Samt at du kan ta octave smoothing til 1/6 for å lettere identifisere hørbare peaker og dipper.

EDIT: norcad beat me to it

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig hva man kunne med dette vesle programmet.

Tror disse grafene blir litt penere...

Sweetspot, hodehøyde

Sweetspot, bakerst, med vegg

Sweetspot, "rævhøyde", lagt på sofa

Venstre lyttepos

Høyre lyttepos

Sweetspot, hodehøyde, Fullband Phase + MCACC ON

Sweetspot, hodehøyde, Vanlig Phase + MCACC ON

Sweetspot, hodehøyde, Ingen phase, MCACC ON

Sweetspot, hodehøyde, både phase og MCACC er AV

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaffer meg en rs-232c kabel ila helgen, så kan dere få litt printouts fra lx70'en også.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •