Nytt surround anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt surround anlegg

Hei! Er ganske ny i "gamet" og skal anskaffe meg nytt surround anlegg med mest tanke på film! Har ca 18000.- til rådighet så da lurer jeg på hva jeg bør kjøpe? Anlegget bør ikke være for dominerende, og etter å ha lest litt rundt omkring på forumet så vurderer jeg følgende:
    Yamaha rx-v663 og kef 3005se eller JBL ES pakke.

Er dette en bra løsning? hvilke andre alternativer bør jeg vurdere? bør jeg bruke mer penger på en bedre reciver kontra høytalere? Svar og råd mottas med stor takk!

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er viktigere å bruke mer penger på reciever kontra høytaler ja.

Hvorfor?
    Du får utnyttet høytalerne sitt potensiale mye bedre, og får en mye bedre lyd den du ville fått med en dårligere reciever, samtidig så har du sjangsen til å oppgradere til noe bedre senere uten og måtte (kommer helt annpå hvor stor oppgradering selvfølgelig) tenke på en ny reciever.

Før jeg kom inn hit så var jeg på utkikk etter de største høytalerne med den beste lyden, nå har det snudd helt, og drivkraften er mye mere i sentrum for meg nå, Men må jo også ha gode høytalere får å få en god lyd i tillegg, det ville vært dumt å si noe annet.

Men hva med Pakkeløsninger | Høyttalere | Soundgarden

+
    Surroundreceivere | Hjemmekino | Soundgarden

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill!! Har sett på den løsningen. Har "hengt" meg litt opp i yamaha siden de tradisjonelt har vært best på film. H/K er vel tradisjonelt bedre på musikk?? Noen som event har testet H/K 255? - har den HDMI switching? Hvordan vil den være opp mot yamaha 863 eller onkyo 606? Hvem er best på film?

Er det forresten mulig å få trådløse bakhøytaler til JBL ES20? i så fall fungerer dette bra?

Oj det ble mange spørsmål.....mye å sette seg inn i når en skal kjøpe anlegg som man skal ha lenge!

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, mye å sette seg inn i ja. men det er derfor det er viktig å ta seg god tid så vet du iallefall hva du får

Men ja, du har vell rett der, Denon og Jamaha er bedre på hjemmekino generelt, og H/K har gjort seg bedre kjent på musikkmarkedet, men dem er også gode på hjemmekino, men vet ikke hvordan dem er i forhold til Denon / Jamaha.

Vet ikke om det er mulig å få trådløse høytalere i den serien, men vill tro at det ville komme endel på bekostning av lyden, og at du ikke helt ville blitt fornøyd med det, hvis du skal ha trådløs lyd bak, kan du like godt ha alt trådløst, så blir det iallefall lik lyd over det hele. men mitt råd er og ikke gjøre dette=).

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Det Zcum sier er ikke feil, men det er jo en prioriterings sak om man ønsker å legge litt ekstra penger i en reciver og spare inn litt på resten.
    Jeg mener det i såfall er svært relevant om det på et senere tidspunkt vil være prioritert å legge mer penger i det, eller om du i utgangspunktet ønsker å si deg ferdig og forhåpentlig vis fornøyd med kjøpet du gjør til 18k.

Du sier jo mest til film, men vil det bli brukt til musikk, eventuelt hva slags musikk.
    Hvor stort er rommet og har du noe utstyr fra før overhodet?

Verken HK 255 eller yamaha 663 er dårlige recivere, yamahaen stikker stadig avgårde med topp plasseringer i tester og HK har kommet seg veldig når det gjelder satsing på teknoligi og lydkvalitet.
    for min egen del så ville nok valget falt på Yamaha 663, med tanke på at HK ikke har like god historie når det gjelder teknologi delen, sånsett er 255 et ganske ferskt produkt.
    Dersom du holder deg unna de mest tungdrevne høytalerene vil du klare deg lenge med 663 samtidig som det allerede er en hel del positive tilbakemeldinger omkring, både på forumet og andresteder.

Når det gjelder høytalere så må man ta et vesentlig valg, om man ønsker noe "design" utstyr eller om man vil gå for mer tradisjonelle høytalere.
    Sistnevnet kan også være relativt små og stilige, men det er så alt for ofte merkbare kompromisser om man velger å tenke mest.

Jeg ville annbefalt deg å ta en kikk på noen Tannoy høytalere som akkurat har kommet på markeddet, : Tannoy
    Disse får du kjøpt gjennom Stereofil som holder til i oslo, de vet også hvor du får kjøpt eller lyttet til merket ellers i landet dersom du holder til langt fra tigerstaden.
    De fører også Yamaha 663, og høytaleren jeg nevte over kommer naturlig vis i fullt surround sett.

Du nevner trådløse høytalere, den serien som ble nevnt har desverre ikke den muligheten. Det er mulig å finne noen "trådløse" bakhøytalere men det er ikke til å annbefale om du bryr deg litt om resultatet, høytalere som sies å være trådløse trenger alikevel strøm tilkobling, og i mange tilfeller er da minst halve poenget borte.
    Best for lyden er å bruke kabler, så får man heller finne noen kabler som matcher gulvet eventuelt taket og legge dem så gjemt og pent som mulig bakover.

Om utstyret skal stå i et stort rom og om det absolutte fokus skal være på Kino bruk, så ville jeg valgt Klipch på høytaler siden!
    De er lettdrevne, kommer akkurat innunder ditt budsjett og du kan velge bipolare bakhøytalere som du kan henge direkte på veggen om noe slikt er å foretrekke.

Hos Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! har de Både Klipch og Tannoy som jeg annbefaler her selvom de ikke har alt liggende på hjemmesidene sine ser jeg, det er mange andre forhandlere av Klipch, Yamaha og noen flere av Tannoy også, men jeg ville annbefalt å tatt en telefon dit om noen av de merkene er av interesse for deg.

Søk litt på Klipch her inne så ser du noen oppsett med det merket, RF serien der er helt rå på hjemmekino og er slett ikke verst på musikk heller etter min mening.

Dersom du ikke trenger det fult så "rått" men kanskje hakket mer "stuevennlig" vil jeg annbefalte deg å se to ganger på Tannoy Revolution DC4 T som fronter med tilhørende senter og bakhøytalere, de låter utrolig bra til prisen og trass i moderat størrelse leverer de svært godt.
    Har hørt mange gode surround oppsett i den prisklassen både i demo og hjemme i stuer til venner&kjente og mener selv at disse to burde stille sterkt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kort denne gangen.

Sitat Opprinnelig postet av Larserik78
    Takk for innspill!! Har sett på den løsningen. Har "hengt" meg litt opp i yamaha siden de tradisjonelt har vært best på film. H/K er vel tradisjonelt bedre på musikk?? Noen som event har testet H/K 255? - har den HDMI switching? Hvordan vil den være opp mot yamaha 863 eller onkyo 606? Hvem er best på film?

Er det forresten mulig å få trådløse bakhøytaler til JBL ES20? i så fall fungerer dette bra?

Oj det ble mange spørsmål.....mye å sette seg inn i når en skal kjøpe anlegg som man skal ha lenge!
    Yamaha er gode på kino men henger så absolutt med i svingene på musikk også, det kommer såklart ann på hva man har for referanse, men for folk flest så vil yamaha 663 med et godt matchet system til være milevis over hva et tradisjonelt kompakt system klarer å levere.

HK 255 har også fått god omtale og den har meg bekjent også HDMI switching, men jeg ville alikevel holdt en knapp på Yamahaen i dette tilfellet.

Jeg vet ikke prisnivået på storebror 863 og det er avhengi av størrelsen på rommet og hvilke høytalere som skal drives om du trenger litt mer "power".
    Har forrøvrig hørt at 663 er en onkyo 606 "killer" selvom jeg ikke kan si så mye fra eller til om Onkyoen desverre da jeg ikke har hørt den selv.

At yamaha vil være knall på film er ingenting å lure på engang, om den vil være best er det til syvende og sist kunn du som kan avgjøre desverre

Trådløse bakhøytalere.... nevnte vel hva jeg syns om det, men uansett så har JBL noen trådløse saker, ikke i den serien, og ikke akkurat noen skjønnheter men de finnes.

Bare spørr ivei du, er i feriestart modus og har tid til å svare litt

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen og takk for mange fine svar - setter stor pris på det!! Per nå så har jeg ikke anlegg ettersom jeg har solgt mitt gamle (prøvde meg på lydprosjektor ysp-1100 men fungerte ikke så bra som jeg håpet). Anlegget som skal kjøpes skal være komplett og det kommer neppe til å gjøres de store utskiftingene med de første. Bor i blokkleilighet i Oslo og skal ha anlegget på ett ca 20kvm rom. Planen er engang å flytte nordover i hus så da er muligheten på større rom eller kinorom tilstedet. Anlegget skal brukes lite til musikk, hvis og når jeg hører blir det pop/rock - fra pearl jam, nirvana til vg-lista...så primært er det film!!

Maks pris er fortsatt på 18000.-. Høres ut som jeg kommer å gå for yamaha 663 etter det jeg har hørt og det du skriver. storebroren 863 har 1080 oppskalering (trenger vel ikke det når tv'en oppskalerer?), 10watt mer og 1hdmi inngang mer. koster 7500.- så vet ikke om det er verdt det....

Fint hvis anlegget ikke blir for fysisk dominerende ettersom det finns baby i huset og dame neppe blir for fornøyd.

Klipch høyalere ser jo meget bra ut. hvor mye tror du rf-52 serien koster når rf-62 front høytalere koster 8000.- (vises ikke på nettet) Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    Høytalerpakken kan ikke koste mer enn rundt 14000.- med sub! XTZ har jo også noen fine prisvinnere og det kan jo være et alternaiv.
    XTZ 93 WMT Pyramide Pianolakk
    Forslag tas såklart imot med takk!

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er vell ganske tunge å dra tror jeg, men VELDIG gode høytalere er det jo.
    JBL er jo litt kjent for å være rocke høytalere etter hva jeg har fått med meg, men vill vell anbefale en ekstra sub til deg isåfall? folk sier at det JBL anlegget kan bli litt bassfattig, så en XTZ bass hadde ikke gjort noe skade tror jeg.

Men hvis du skal ha Klipsch til surround så trenger du endel mer dra kraft, er vell ikke så lettdrevne som JBL (av gode grunner)

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Surround.no - Høyttaler spesialisten

og
    Pakkeløsninger | Høyttalere | Soundgarden

Det blir en totalpris på 14485,-.

+

Muligens en XTZ sub? (kommer annpå hva du trenger)

XTZ 99 W10.16 Pianolakk

Så har du fortsatt holdt deg innenfor budsjettet ditt med et par hundrelapper

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

huff

Sitat Opprinnelig postet av Zcum
    Klipsch er vell ganske tunge å dra tror jeg, men VELDIG gode høytalere er det jo.
    JBL er jo litt kjent for å være rocke høytalere etter hva jeg har fått med meg, men vill vell anbefale en ekstra sub til deg isåfall? folk sier at det JBL anlegget kan bli litt bassfattig, så en XTZ bass hadde ikke gjort noe skade tror jeg.

Men hvis du skal ha Klipsch til surround så trenger du endel mer dra kraft, er vell ikke så lettdrevne som JBL (av gode grunner)
    Hadde skrevet et langt innlegg, men så klikket Explorer :S
    hehe jaja, kort verson av det jeg skrev var at Klipch er snarere ekstremt lettdrevne, RF 52 har en følsomhet på hele 96db ! mot JBL ES sine 90 db.
    Kanskje dette bare er tall for deg Zcum, og det er ikke noe kritikk av deg, man er jo her inne for å lære, men det er en voldsom forskjeld med 6 db følsomhet.
    I teorien skal det være en firdedobbling av lydintensiteten!

altså at det spiller 96 db ved 1 meter med kunn 1 watt til rådighet.
    så kan man dobble effekten og få 3db mer oppover, altså på klipch RF 52 blir det 1 watt 96 db
    2 watt 99 db
    4 watt 102 bd
    8 watt 105 db
    16 watt 108db
    32 watt 111 db
    64 watt 114 db....

Mens JBL starter et stykke lenger ned og vil ved 64 watt ende på 108 db.

JBL og Klipch er begge ganske "rocka" høytalere, men RF serien har vert og er for mange en referanse for svært mange hjemmekino entusiaster, mens ES serien fra JBL på langt nær kan sies å være like annerkjent, noe jeg selv mener er med god grunn.

RF 52 som du ser etter koster 6000,- kr i utgangspunktet, de selges både på stereofil og på Oslo hifi senter sikkert også flere andre steder i oslo området.
    Kombiner det med 52 senteren 3000,- og et par bipolare bakhøytalere rs 42 4000,- så har du brukt 13,000,-

Har du ikke muligheten til å henge noe på bakveggen så er RB-51
    et godt valg til bakhøytalere og de koster 3000,- så da ender du på 12k for pakken. Om du kjøper full høytaler pakke og reciver så kan du høre om du kan få et godt tilbud på pakken, kanskje du kommer ned i en 15 - 16k for Yamaha 663 og den pakken jeg nevnte over så har du muligheten til å kjøpe en XTZ subb ved sidenav, ja det kommer helt oppimot pristaket ditt, men tror ikke du vil føle du trenger noen oppgradering med det første.

Stereofil som sagt er en god butikk som jeg ville annbefalt deg å stikke innom om du hadde sjansen, eller ringe for et godt tilbud.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Au, smekk på lanken.
    Men ja, man er her inne for å lære, så tar den.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

neida

Sitat Opprinnelig postet av Zcum
    Au, smekk på lanken.
    Men ja, man er her inne for å lære, så tar den.
    På ingen måte noen smekk, men da veit du det også

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er da er jeg overtalt! Satser på Klipch høytalerne sammen med yamaha rx-v663 og XTZ sub (ikke sikker om det blir 10 eller 12'ern kommer litt an på prisen jeg får på resten). Må forresten rs-42 henges på vegg? sjekker pris litt rundt omkring og skal dra å sjekke litt. Er stereofil kjent for å gi gode rabatter

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

godt

Ja er da er jeg overtalt! Satser på Klipch høytalerne sammen med yamaha rx-v663 og XTZ sub (ikke sikker om det blir 10 eller 12'ern kommer litt an på prisen jeg får på resten). Må forresten rs-42 henges på vegg? sjekker pris litt rundt omkring og skal dra å sjekke litt. Er stereofil kjent for å gi gode rabatter
    Grattulerer, men ville uansett annbefalt deg å ta en lytt først, selvom det absolutt høres ut som om den kombinasjonen vil gå rett hjem
    rs-42 må ikke henges på veggen, men de er laget for å passe godt til det, bipolare (som rs 42 er) høytalere er jo laget nettop for å være surround høytalere.

Jeg har kunn positive ting å si om Stereofil hvertfall, dette med evntuelle tilbud må man jo snakke med dem om, men selvom jeg ikke har vert noen storkunde der har jeg alltid fått god service der si ifra hva det blir til da, alltid ivrig etter å høre om mine tips og erfaringer kommer til nytte for noen.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer det til å svinge av, garantert!

sub - kjør 12'' - du kommer ikke til å angre på det - ever!

Trenger du DVD/CD spiller så bør du sjekke ut denne tråden:
    http://avforum.no/forum/dvd-cd-spill...av-795-kr.html

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipsch er lettdrevne høyttalere, men det er forskjell på lettdrevet og lettstyrt..
    en klipsch høyttaler krever mye av fosterkeren på grunn av fasevinkler og den høye følsomheten. Mye strøm. en for liten forsterker har dårlig kontroll og høres fetere ut i bassen, men dog mindre detajlert og stramt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •