Digitalisering av LP plater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalisering av LP plater

Hei, jeg sitter på en haug med LP plater der jeg kunne tenke meg å digitalisere noen av dem.

Har noen gode/dårlige erfaringer med slikt? forskjellig utstyr etc?

Tenkte lenge på å benytte minidisc, men det vil vel være mer anvendelig om jeg klarer å få det inn på en PC for s kunne brenne på CD, evt laste over på ipod el.l.

Avsporing: ser at det er en del deltakere fra Stavanger her. Har dere alibi for tiden 0800-0900 i dag? :twisted:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkortet jeg bruker har inn- og utganger for å rippe LP plater. Det følger også med glimrende software for dette. Kortet heter Terratec DMX6 fire 24/96.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Digitalisering av LP plater

Sitat Opprinnelig postet av rolfn
    Avsporing: ser at det er en del deltakere fra Stavanger her. Har dere alibi for tiden 0800-0900 i dag? :twisted:
    Hjemmekino er en dyr hobby :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hobby, dette er ingen hobby men blodig alvor. :wink: 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke digitalisere mine lp´er, kommer heller aldrig til det. Jeg bruker en, ja le bare, kassettspiller ! Tandberg TCD 440A og Nakamichi LX 5 og platene lyder bedre end fra selve platespilleren. Har lyst på en Tandberg TD 20 A.....
    Niels.

Newcomer yannz sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels, nå kassettspillere er bare ikke å le av. Bruker selv TDC 440 A'n til å lage kasetter til bilen.. 8)

Når det kommer til digitalisering av LP-plater, så kan man vel bare bruke et hvilketsomhelst lydkort og trykke "record" i favorittlydredigeringsprogrammet sitt.. (dvs, man må nok kjøre det gjennom forsterker og slikt, men det er jo detaljer) Har jeg gjort et par ganger, og det låter jo helt ok.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yannz
    Når det kommer til digitalisering av LP-plater, så kan man vel bare bruke et hvilketsomhelst lydkort og trykke "record" i favorittlydredigeringsprogrammet sitt.. (dvs, man må nok kjøre det gjennom forsterker og slikt, men det er jo detaljer) Har jeg gjort et par ganger, og det låter jo helt ok.
    Poenget med å digitalisere LP plater er vel ikke at det skal låte "helt ok", det skal låte bra. Du sier "et hvilket som helst lydkort", men det er ikke mange lydkort på markedet med platespiller inngang.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Poenget med å digitalisere LP plater er vel ikke at det skal låte "helt ok", det skal låte bra. Du sier "et hvilket som helst lydkort", men det er ikke mange lydkort på markedet med platespiller inngang.
    Vel, platespillerinngang er vel ikke et must, om du kjører gjennom anlegget, vel? tviler på at det gjør det noe som helst dårligere. Det er jo strengt talt snakk om støyete kronglete vinyl.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor RIAA-korreksjonen blir utført spiller ikke så stor rolle. Hovedsaken er at den finnes -- hvis du da ikke har krystallpickup (og hvem har det?) :shock:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, platespillerinngang er vel ikke et must, om du kjører gjennom anlegget, vel? tviler på at det gjør det noe som helst dårligere. Det er jo strengt talt snakk om støyete kronglete vinyl.
    Det er riktig, men når jeg skal lage et opptak av noe ønsker jeg å gå direkte fra kilden. Jo færre ledd jo bedre kopi. Dersom det er ønskelig med korrigering har forøvrig terratec kortet software som fjerner støyen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det er riktig, men når jeg skal lage et opptak av noe ønsker jeg å gå direkte fra kilden. Jo færre ledd jo bedre kopi. Dersom det er ønskelig med korrigering har forøvrig terratec kortet software som fjerner støyen.
    Vel, hum, når tråd-starter snakker om å bruke minidisk, ja, ja da vet jeg ikke.. :roll:

Men det er såklart to måter å gjøre det på, enten med det utstyret man har i dag, eller en meget bedre måte, ved å kjøpe nytt utstyr (om man ikke tilfeldigvis har slitk fra før).

Da går det jo bare på penger uansett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •