effektforsterker og forforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

effektforsterker og forforsterker

hvordan vet jeg at det går ann å koble til en effektforsterker til forsterkeren? Går det ann med feks Nad C 300?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være Pre-out på forforsterkeren. det står pre-out bak viss du har det, det er bare to phono koblinger. Det finnes vel to typer pre-out, en vanlig, (2phonokoblinger) og en som er festet klemmer på(4phonokoblinger) som du altså må bruke Y-splitt til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei, takk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss du skjønte noe av det då hehe.. Tror dei fleste forsterkere har Pre-out no for tiden er jo ganske genialt er det

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg vil at forforsterkeren skal drive to høyttalere i stereo med mellomtone og diskant, og effektforsterkeren skal drive en basskasse med feks 2 CV 12", hva gjør jeg da? ;p hehe

Spørsmålet er vel egentlig om jeg bør
    -Koble alle høyttalerene direkte inn i sine respektive forsterkere
    -Eller om jeg må ha et slags delefilter som gir basskassa de lave frekvensene av signalet, og mellomtone/diskant høyttalerene de høyere frekvensene.
    -Eller om jeg kun trenger å gi basskassa lave frekvenser, mens mellomtone/diskant tåler hele frekvensomfanget
    -Eller om det er basselementene som tåler hele frekvensomfanget, mens mellomtone- og diskantfrekvensene må filtres ut?

Svar på den du!

Hadde vært kjempeflott med hjelp på denne her, er usikker :S

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei de der må du ikke spørre meg om hehe.. Så glup er ikke jeg

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er ikke en utdannet hifi guru enda, men jeg prøver meg på et lite forsøk.

Du har en forforsterker og en effektforsterker ikke sant?.
    og forstår jeg meg riktig når du sier at du vill at høytallerne sin mellomtone og diskant skal kjøres separat fra bassen? og så vill du ha effektforsterkeren til og drive subben?

Hva om du kjører Bi-wiring på høytalerne gjennomforforsterkeren, slik at du splitter signalet til mellomtone/diskant og bass (A: kjører mellomtone/diskant, B: kjører bass), slik at de drives separat av forforsterkeren, og så kobler du subben til effektforsterkeren, og kobler de to forsterkerne opp med hverandre med bruk av en rca kabel, eller en y-splitt hvis det trengs (kommer annpå hvordan output du har).

Men hvis jeg sier noe feil her så "feel free" til å smekke meg i bakhodet med en trekjepp.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, en FORforsterker kan ikke drive noe som helst bortsett fra en effektforsterker.
    En forforsterker tar imot signaler fra kilder, regulerer volum, og sender da dette videre til effektforsterkeren.
    Vil du drive en høyttaler som du skriver må du ha 4 effektforsterkere med samme gain fra samme fabrikant, ellers vil du både ha forskjellig lydsignatur og forskjellig volum hvis forsterkerne ikke har identisk gain. Forsterkerne kan gjerne være 2 x 30 watt til mellomtone og 2 x 150 watt til bass, bare de to har samme gain.
    Har du en NAD integrert forsterker kan du route preout til en annen NAD effektforsterker og bruke Y-led der går tilbake til Main In på den integrerte.
    Da kan du koble mellomtone og diskant på den integrerte og bassen på den ekstra effektforsterker, MEN, du MÅ ha høyttalere forberedt for bi-amping, med dobbelte terminaler merket High og Low f.eks.
    Har du bare single terminaler virker det selvfølgelig ikke.....
    Har du bare single terminaler på høyttaleren er mitt råd bare å kjøpe en stor kraftig effektforsterker og drive høyttalerne som vanlig med den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha.. Aldri vært borte i uttrykkene bi-wiring og single/dobble terminaler. Er det slik at bi-wiring er å bruke når forsterkeren selv deler opp signalet i high og lowpass, slik at man har en ledning som går til bass, og en til mellomtone, på èn og samme høyttaler? Slik at hvis man har to høyttalere med bass og diskant i hver, så bruker man dobbelt så mange ledninger som man ellers ville gjort? Det er altså en måte drite i et delefilter på? =p
    Er bi-amping det samme som å brokoble to (effekt)forsterkere, slik at de driver hver sin høyttaler?

Hva er et mål for 'gain'?

Takk for forslaget du kom med, men budsjettet mitt er ganske stramt foreløpig så 4 effektforsterkere blir litt overkill. Dette er hva jeg har tenkt å gjøre:
    Systemet består av ett par høyttalere med mellomtoner og diskant, èn dobbel subb, èn forforsterker, èn effektforsterker.

Bak hver av de to like høyttalere skal jeg sette et delefilter. Jeg kobler ledningene fra henholdsvis diskant og mellomtoner på delefilteret. I tillegg trekker jeg to ledninger, èn fra hvert basselement, til hver av delefilterene. Så kobler jeg delefiltere med kabel rett i effektforsterkeren.

Dette må vel kunne gå ann?

Tilbake til det du sa om dobble terminaler. Kan du utdype det du mener der litt? Om jeg lager dobble terminaler, trenger jeg ikke delefilter da? Skjønner ikke helt tankegangen.

Takk for hjelp!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du bør lese litt teori før du setter ditt prosjekt ut i livet, ellers ødelegger du bare noen forsterkere el. lign.
    Der er mange ting jeg vil kommentere, men først må du lese litt på nettet, f.eks. her : Bi-Amping: Pleasure or Pain?
    Single og doble sett terminaler bak på høyttalere siger vel seg selv, eller ? Enten er der 1 sett, en rød og en sort, eller også er der 2 sett forbundet med et stykke kobber eller lignende. Bruker man da 2 forsterker kanaler til hver høyttaler skal den forsterker der driver bassen settes til LOW (bass) på høyttaleren, og den forsterker der driver mellomtone og diskant skal settes til HIGH (mellomtone og diskant).
    Inne i en høyttaler er der normalt et delefilter der fordeler frekvensene til de respektive enheter, bass til bass, diskant til diskant osv. Med doble terminaler, forberedt på biamping er delefiltret forberedt på netopp dette, det er det ikke med single terminaler jo.
    Du MÅ ha et delefilter, en diskant enhet kan jo ikke spille bass og mellomtone, og en bass enhet kan ikke spille diskant.....
    Har du bygget høyttalerne selv ? Uten delefilter ??
    Nu bruker du jo 4 stk forsterker kanaler til å drive 2 høyttalere og siden hver forsterker noemalt har 2 kanaler trenger du jo, som du sagde i begyndelsen bare en ekstra effektforsterker, ikke ?
    Biamping har ikke noe med å brokoble å gjøre. Brokobler du gjør du en stereo forsterker til en mono forsterker, som med en bilforsterker f.eks.
    Biamping betyr "2 forsterkere", akkurat som triamping betyr "3 forsterkere".
    I ditt tilfelde, om du har 2 passive (uten forsterker i seg) subwoofere, da må du ha et delefilter der tilfører disse de frekvenser de er beregnet på, f.eks. opp til 100 hz, og de må ha en effektforsterker til å drive de, altså alt under 100 hz går inn i en kraftig effektforsterker og ut til subbene. Siden subbens nivå skal matche de andre høyttalere er det en fordel om du anvender en effektforsterker der har volum kontroller, da kan du regulere styrken på de i forhold til de små høyttalere.
    Et tips er å kjøpe Hypex sub moduler fra www.dynabel.no til dine subwoofere kanskje.
    ELTEK AS klikk på linken med brosjyre også.
    http://www.mamut.net/controls/shop/s...ynabel&gid=139
    Grunden til de fleste velger aktive subwoofere er veldig enkel, disse har innebygde forsterkere, fase og volumkontroller.
    Alt over 100 hz må til de andre høyttalere, også med egen forsterker, og høyttalerne må ha delefilter i seg slik at respektive frekvenser går til mellomtone og diskant.

En mulighet er at du kjøper et aktivt 2 veis delefilter, fra Beringer f.eks. Da tar du signalet ut fra forforsterker og inn i Beringer. Da setter du delefiltret på f.eks. 100 hz. Til bassen tar du da ut signalet og det går inn i forsterkeren der skal drive bassen.
    Signalet over 100 hz tar du ut og det går inn i den forsterker der skal drive dine små høyttalere, som da må ha eget delefilter inne i seg der deler imellom mellomtone og diskant.

Men, jeg sitter med fornemmelsen av at du er litt ute på dybt vann, og du siger du har begrenset budget.
    Skal du lage noe du ikke helt er sikker på er sjangsen veldig stor det ikke kommer til å fungere som du trodde, det er ikke alltid så enkelt, desverre.

Jeg anbefaler du ser på SVS subwoofere og kjøper deg en sånn, sammen med et par gode stativ høyttalere fra XTZ f.eks. vil du et meget velspillende system kant og klar, og du trenger ingen ekstra forsterkere heller. (Du skriver ikke hvilken forsterker det du har......)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for langt svar (=

Men er litt uenig at jeg er ute på dypt vann, tror du misforstår hva jeg mener. Det med biamping og bi wiring var ikke min idè, og jeg vet heller ikke noe om det Men takk for link, skal lese.

Ideen er at i stedet for å bygge et par høytalere med bass, mellomtone og diskant, med tilhørende passivt 3-veis delefilter inni som fordeler frekvensene, så lager jeg 2 par høyttalere med mellomtone og diskant, og 1 høyttaler der bassene settes i egen kasse. dvs en sub.
    Setter så delefilterene på utsiden av kassene, og setter 1 diskant 1 mellomtone 1 bass på hvert delefilter.

Vil ikke kjøpe noe ferdighøyttalere, det har jeg fra før. Syns det er gøy å bygge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •