Farging med kabler!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Farging med kabler!

Hei

Jeg har pr dagsdato Et par klipsch rf-82.Yamaha rx-v1700 reciever, yamaha dvd-spiller og Embla Tinea monoblokker.

Jeg synes ikke dette blir noen god match. Det blir spist, metalisk og alt for lyst, ramstein får ikke de drivet i stemmen som jeg vil ha. Jeg føler at recieveren og blokkene rett og slett blir for nøytrale:neutral:

Jeg har da tenkt på og bytte ut kablene mine med noen litt mer fargerike slik at jeg kan farge signalet til et mere varmere lydbilde.

Jeg vurdere også og bytte ut forsterkeren i en med litt varmere klang. Spørsmålet mitt er da, Klarer jeg og farge lyden såpass mye med kabler som en ny forsterker vil gjøre?

Vist kabler duger, er de Kablene jeg trenger er en dobbel xlr til rca signalkabel og en høytalerkabel. Maks 1500 for begge deler

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro det er Embla som er synderen din, for jeg har akkurat samme oppsett hvis du ser bort fra effektforsterkeren, der har jeg kjørt både med Doxa og med Parasound og det har aldri blitt lyst, livløst og metallisk.

Yamaha tviler jeg på er synderen..

my 2 cents.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Vil tro det er Embla som er synderen din, for jeg har akkurat samme oppsett hvis du ser bort fra effektforsterkeren, der har jeg kjørt både med Doxa og med Parasound og det har aldri blitt lyst, livløst og metallisk.

Yamaha tviler jeg på er synderen..

my 2 cents.
    Det er kombinasjonen mellom yamahaen og emblaene som jeg tror blir syderen. Begge er såpass nøytrale at det blir for lyst. Hadde jeg hatt en varmere forforsterker
    eller varmere effektforsterker ville de løst seg ville jeg tro. Jeg lurer da på og prøve og fage lyden med kabler eller klarer jeg ikke og farge såpass mye som en ny effektforsterker?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel jeg tviler ekstremt mye på at kabler vil gjøre det helt store utslaget, selg heller emblaene og kjøp ny effektforsterker.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du skal glemme kablingen og heller konsentrere deg om de faktorene i anlegget som betyr mest for påvirkningen av lyden.

Litt mere bruk av diffusorer og demping av harde flater på de strategiske plassene i lytterommet samt høytaler plasserings tweaking er vel noe å tenke på i stedet synes jeg.

Det er klart at den aktive lektronikken vil gjøre sitt til at matchen med de høytalerene du bruker vil kunne bedre seg betraktelig, men her anbefaler jeg deg å låne/deponere på div utstyr for å teste dette ut, og ikke brenne av penger for å eventuellt fikse på en spillestil de høytalerene du bruker får i det lytterommet du bruker.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes du skal glemme kablingen og heller konsentrere deg om de faktorene i anlegget som betyr mest for påvirkningen av lyden.

Litt mere bruk av diffusorer og demping av harde flater på de strategiske plassene i lytterommet samt høytaler plasserings tweaking er vel noe å tenke på i stedet synes jeg.

Det er klart at den aktive lektronikken vil gjøre sitt til at matchen med de høytalerene du bruker vil kunne bedre seg betraktelig, men her anbefaler jeg deg å låne/deponere på div utstyr for å teste dette ut, og ikke brenne av penger for å eventuellt fikse på en spillestil de høytalerene du bruker får i det lytterommet du bruker.
    Da fikk jeg svar på det jeg lurte på.Tror nok da at jeg heller går for en ny effektforsterker som var planen, dette var bare en liten tanke som slo meg. Tror jeg kommer til og gå for en vincent sp-331 da

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke recieveren EQ?

Gå inn å still ned litt på den øvre diskanten og still opp litt mellomtonen..

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Har ikke recieveren EQ?

Gå inn å still ned litt på den øvre diskanten og still opp litt mellomtonen..
    Da var blokkene solgt uansett så det blir nok ny forsterker. Det blir nok en Vincent sp-331:-D

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale deg og ta en titt på parasound også, det er en kjempekombo med resten av oppsettet ditt!

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent har en varm og behagelig tone, så jeg tror det kan bli bra jeg.

Evnt. kan du jo prøve fargede kabler, men jeg tror ikke det har så mye for seg egentlig.

Newcomer Hazze sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger jo et lite kraftverk på torget her --> Parasound NC-2250 som skulle passe dine Klipsch veldig godt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Vincent har en varm og behagelig tone, så jeg tror det kan bli bra jeg.

Evnt. kan du jo prøve fargede kabler, men jeg tror ikke det har så mye for seg egentlig.

Ja de må jeg nesten få prøvd

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazze
    Ligger jo et lite kraftverk på torget her --> Parasound NC-2250 som skulle passe dine Klipsch veldig godt.
    Har allered hørt med han. Blir nok litt mye for min lommebok Får vincenten for 6400 på kvalitetslyd.no:-D

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foresten siden dette er en kabel tråd kan jeg vel like godt spør her. Søstern min skal til London nå denne uken. Jeg har funnet en butikk der som selger qed kabler til halve prisen av hva det liger på i Norge. Har sett litt på qed QED Qunex 3 og QED Qunex 4S kan disse passe bra med vincent sp-331 og klipsch?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er lytterommet?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hvordan er lytterommet?
    Vedlegg 34041

Jeg har snut det andre veien en slik det er plasert på min hjemmkino og jeg har tatt ut sofaen. altså romet er 12.5-13m2

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL

Hehe :grin:
    Jeg har vært kabelskeptikert i lang tid, men har begynt å se at de gjør en forskjell, men i dette tilfelle langt fra nok. Altså elektronikk og romtilpassning er nok veien å gå.
    Lykke til med ny forsterker hva den nå enn blir.

Vil bare legge til en liten erfaring jeg har gjort ved et uhell/ignoranse
    Siden jeg har platespiller i anlegget måtte jeg kjøre alle komponenter ujordet for å ikke få støy. I tillegg har jeg digital tuner fra Get med signal rett fra veggen. Altså jordet signal. Dette skapte brum i høyttalerne. Jeg fikset dette ved å kjøre optisk mellom tuner og DAC.
    Det løste brum problemet, men så til poenget
    Dette fikset ikke problemet med jordingsforskjell mellom tuner og forsterker, og derfor ble lyden i overkant lys og anstrengt. Dum som jeg var la jeg ikke merke til dette før jeg merket spenningsforskjeller ved å ta på chassis til to bokser samtidig. Altså støt.
    Galvanisk skille gjorde jobben, og lyden ble varm og god igjen.
    Sikkert ikke samme problem hos deg, men nevner det likevel

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    Foresten siden dette er en kabel tråd kan jeg vel like godt spør her. Søstern min skal til London nå denne uken. Jeg har funnet en butikk der som selger qed kabler til halve prisen av hva det liger på i Norge. Har sett litt på qed QED Qunex 3 og QED Qunex 4S kan disse passe bra med vincent sp-331 og klipsch?
    Jeg ville laget noen selv. Gjorde dette for rundt 1 måned siden. Sammenlignet dem med noen kabler fra Burmester, og kan ike si at noen av de var bedre enn den andre. Men klare forskjeller var det altså.
    Kjøpte mikrofonledning og plugger på Elfa sammen med krympestrømpe og litt annet småtterier. Ble veldig bra i mine ører. Og til bare et bare hundrelapper for to kabler.
    Ble anbefalt av noen her på forumet. Kan finne delenummer hvis du ønsker.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En veldi simpel ting du kan prøve som ble kjent gjennom Rema reklamer "Det enkle er ofte det beste".
    Prøv å koble ut alt som ikke trengs for å spille av. Så kan du jo prøve deg fram med andre komponenter.
    Den metaliske delen tyder ofte på forvrenging. Vanlig problem. Kan skapes av støy, dårlige kabler, dårlige kontakter, elektronisk feil i forsterker, dårlig kontakt i høyttalerene.

Mvh.
    Andreas

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •