Hvorfor så tynne element kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor så tynne element kabler?

Har lagt merke til en ting her.
    når det kommer til høytaler kabler så er det alltid "the bigger, the better". men når jeg ser på bilder av hvordan hvordan en høytaler er konstruert inni, så ser jeg at dem ofte bruker utrolig tynne kabler fra delefilteret og til elementene..why is that?

Trodde det var slik at hvis man bruker tykkere kabler så klarer de og transportere lyden bedre, og gir et betraktelig bedre lydbilde.

Jo kan jo forstå at de bruker tynnere kabler i "økonomi" høytalere, pga kostnadene, men jeg ser mange bilder av topp klasse høytalere som har element kabler (beklager hvis det er feil ord) med en omkrets som et hårstrå.

Det må da være mulig og borre et hull i delefilteret slik at omkretsen blir større og du får plass til en større kabel der, du må sansynligvis lage større kretskort, men ville ikke det være nyttig?.

Mulig jeg ikke helt har fått med meg sammhengen her, men logisk sett så skulle jo min oppfattning stemme, eller hva?

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zcum
    Det må da være mulig og borre et hull i delefilteret slik at omkretsen blir større og du får plass til en større kabel der, du må sansynligvis lage større kretskort, men ville ikke det være nyttig?.
    dette avhenger veldig av hvem du spør, men rent vitenskaplig skal det, i høyttalersammenheng, ikke ha noen betydning. søker du på kabeldebatter her på forumet finner du mye morsomt.

personlig tror jeg ikke høyttalerprodusenter ville brukt slike sytråder hvis det hadde en negativ effekt på lyden. nordsjøkabler med eksotiske og esoteriske elementer, håndspålagt av tibetanske munker og velsignet av paven har neppe noen større effekt enn å tømme lommeboka di og gi deg en følelse av velvære. ikke ulikt kvinners forbruk av fingerbøl med hudkrem til flere hundre kroner.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, artig skildring av deg.

Men jeg er ikke helt sikker på det du sier der.

Altså, produsentene lager herlige kontstruksjoner på høytalerne osv. men dem har en tendens til å spare på godsakene der de kan, siden de kablene inne i høytalerne legger ikke folk vekt på så mye, så hvis de sparer 50 kroner på de kablene så er jeg ganske sikker på at de gjør det, penger spart vet du.

Samme som hvis du skal legge grunnmur, du bruker en lastbil som har en tank som kan romme 150000 kubikkliter med sement, men har en trakt som er 30 cm i diameter.

Jeg personlig tror dette vill ha en effekt på høytaleren sitt lydbilde, call me crazy and nuts men jeg ville gjerne hørt forskjellen.

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intenkablingen i en høyttaler består i hovedsak av såpass korte strekk at det gjerne ikke er behov for større kvadrat til hver av elementene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange har jo feite kabler mellom forsterker og høytaler, inni høytaleren og forsterkeren er det ikke sikkert kablene er så feite!
    Det var dette med det svakeste leddet da..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt svar/spørsmål, hva er vitsen?

Kabelen inni høyttaleren er vel ikke lenger enn kanskje 20cm?
    motstand på en kabel som er på tja, 1 kvadrat millimeter, vil ha en motstand på ca 0.0034ohm, hvis du skulle hatt en kabel som var meget tykk, la oss si 4 kvadrat millimeter, ville du fått en motstand på 0.0009ohm.

De forskjellene er så små, at det trolig ikke er noe vits å orke med tykkere kabler

Noen pleier å sammeligne kabler med vannrør, og mener at det er det svakeste leddet som begrenser ytelsen.
    I hydraulikk så stemmer dette (vil jeg tro) men elektriskt virker det på en litt annen måte..

Litt mer babbel og forklaring med eksempler
    Vist du har ett vann rør på 10meter og diameter på 10cm, utenom på enden, der var det kun ett lite stykket med diameter på 1cm, så ville det teoretisk sett i ett perfekt rør, vært det samme som å hatt hele røret med 1 cm diameter

Mens elektrisk, så måler en den totale motstanden i kabelen, millimeter for millimeter if you like. altså, en 10meter lang kabel med 20kordeller, hvor i enden (høyttaleren) er ikke det samme som en kabel på 10meter med kun en kordell, men tilnærmet lik en som at du hadde koblet til alle kordellene (urk, dette ble bare en rabbel suppe)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ganske vanlig å bruke 1.5, 2.5 eller 4.0kvmm internt i høyttalere. Selv har jeg også brukt en del 6kvmm.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah, begynner å forstå logikken nå.

Men du som da har prøvd forskjellige størrelser på kablene innvendig, Snickers.
    Har dette noe og si for lyden, er det betraktelig, eller noe bedre lydbilde i det hele tatt?.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20cm finner man vel bare i stativhøyttalere?

koster for kabel når man produserer tusenvis av par, ikke like lett å krympe eller lodde fast 4-6mm2 heller. i tilegg vil vekta av lederen kanskje slite på kontakten og falle av over tid. eller hva?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme som hvis du skal legge grunnmur, du bruker en lastbil som har en tank som kan romme 150000 kubikkliter med sement, men har en trakt som er 30 cm i diameter.

Jeg personlig tror dette vill ha en effekt på høytaleren sitt lydbilde, call me crazy and nuts men jeg ville gjerne hørt forskjellen.
    Kaller det ikke nuts, men en manglende forståelse på grunnleggende elektronikk

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det var slik at hvis man bruker tykkere kabler så klarer de og transportere lyden bedre, og gir et betraktelig bedre lydbilde.

Kanskje det bare er en myte? Kanskje tykke kabler selger bedre fordi folk tenker slik? Det vel slik med forsterkere og watt også. Men skal du transportere mye strøm over distanser så er det vel en anen sak.

Mine kabler er tynne som bare det, men låter bedre enn den nokså tykke jeg hadde før.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekten av tynne kabler er at man får lavere dempningsfaktor. Det får de fleste høyttalere til å spille noe fetere.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så hvis jeg har forstått det riktig, dem bruker tynne kabler grunnet:
    - lav motstand
    - enklere og håndtere
    - billig
    - hvis man brukte større så ville det over tid blitt slitasje
    - det er ikke størrelsen som teller i kabelen, det er materialet?
    - og det er ikke størrelsen på kabelen som er viktig inni utstyret, det er kabelen som du bruker til og transportere signalet fra en gjenstand til en annen, f.eks fra høytaler til forsterker.

PS: ikke heng meg på korset enda, jeg er kun en ung og lærevillig gutt som lurer på hvordan ting fungerer i hifi verden

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyrere matriale = mindre motstand
    tykkere kabel = mindre motstand
    kortere kabel = mindre motstand

Ellers, hender det at folk bruker 2 par kabler til EN høyttaler (med to element) dette er for å skille bass og diskant på kvert sitt par.
    I de tillfellene pleier folk å bruke tykkere kabel på bassen enn på diskanten.
    Noen mener at det er fordi det går mer strøm i bass, mens andre mener det er fordi lav frekvens går bedre på tykk kabel og høy frekvens går bedre på tynn. Om dette stemmer, vet jeg ikke..

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for den bamsefar, der svarte du på mer en et av mine spørsmål