Sprenge naboens lyspærer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sprenge naboens lyspærer?

Fra tid til tid når jeg har lest gjennom tråder her på forumet så har det kommet opp at folk har nevnt at de har sprengt lyspærer, både sine egne og naboens sine.

Da er spørsmålet mitt, hvordan i all verden klarer dere dette?

Jeg har 2 x CLS-215 som blir kjørt av 2 x Stanton forsterkere brokoblet 2800W i 4 ohm og det er ingen lyspærer gåen her i går'n. :P

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vanlige eller sparepærer?

Sparepærer er betydelig vanskeligere å sprenge..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har nok bare billige lyspærer ala first-price her i huset. Naboen er jeg usikker på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe å si?

Newcomer TommyK sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har CV 1215 men Midgard oberon 6.1 og pærene ryker hele tiden her... Merker viss jeg ikke spiller høyt en periode så varer de lenger... Må være noe med vibrasjonene...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så klart det er mulig. De få gangene jeg tør å dra på med min DD18 må jeg som oftest bytte en pære eller to i taklampa etterpå.
    Den lille tråden med wolfram inne i pæra tåler ikke allverdens med risting.
    Men på generel basis så vil jeg si at hvis du spiller så høyt uten sub at pærene dine går jevnlig, da spiller du for høyt.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mulig detta, husker etter russetia så hadde vi endel PA utstyr som vi skulle selge, og tenkte vi kunne guffe på litt inne i husket til kameraten min. joda, vi klarte og ryke litt av vært da, er nok mest pga vibrasjonene vill jeg tro, den tråden i lyspæren er wolfram og tåler veldig lite. men var jo et par sikringer som røyk også.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zcum
    men var jo et par sikringer som røyk også.
    Pga vibrasjoner eller høyt strømforbruk?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo vær pga strømforbruket... Høy belastning over tid..

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Pga vibrasjoner eller høyt strømforbruk?
    Pga vibrasjoner vil jeg tro.

Om strømforbruket skulle bli for høyt så er det sikringer som skal gå i sikringsskapet ditt. Om du forbikobler sikringer osv så kan man tenke seg at det evt fører til dropp i spenningen - men det har isåfall ikke annen effekt enn at lyspærene slutter å lyse ved for liten spenning...

Farligst er det dersom man får til det motsatte - nemlig raske spenningspulser a la lynnedslag... men skal vel litt til... og forsterkere er vel ikke kjent for å tilføre ledningsnettet spenning... En annen ting som kan ha mye å si er hvis frekvensen på strømforsyningen endres fra normerte 50 Hz - her er det ikke mye som skal til før div elektrisk utstyr kan få skader - men heller ikke mye sjanse for at du får gjort noen endring ettersom dette kommer fra elverket.

Så vibrasjoner.

Glødetråden i lyspærer er ikke så langt unna å være flytende metall, så kraftige lydvibrasjoner kan føre til brudd ved at de ristes i stykker. Ser man på lyspærer med glødetråd beregnet for utendørs bruk ser du ofte at selve glødetråden har bedre "fjærings-oppheng" osv for å tåle vibrasjoner bedre og evt litt mindre glød på tråden så den også er mer robust. Sparepærer og lysstoffrør bruker gass som lyser isteden, så de tror jeg ikke man får ristet istykker like lett, men litt elektronikk sitter det jo i sokkelen som kan være mer eller mindre robust...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke sikringene ryker pga vibrasjoner...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vel tro jo høyere det er jo lettere skulle det være å sprenge?

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pærene i spottene i leiligheta mi ryker med en gang om jeg spiller høyt. så har fått streng beskjed av dama å skru av lyset om jeg skal spille høyt :P

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris til iskrem for månedenes trådtittel :razz:

Har ikke erfaring med å sprenge pærer, men ei dårlig pære fra Clas Ohlson var litt morsom i en veggseksjon her. Den skulle fungert som en normal pære, men den hadde tydeligvis sin egen vilje, og dimma derfor i takt med bassen. Usaklig, og litt harry

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysstolper utendørs. Du vet, de stolpene utendørs med lyspære øverst. Gatelys. Når vi var barn så moret vi oss en sjelden gang med å sparke i stolpene så de vibrerte og slukket lyspærene. Da så vi ikke fotballen på kvelden :???:

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror lyspærene kan ryke pga begge deler, både vibrasjoner og hvis den trekker for mye strøm.

Men har mest troa på vibrasjonene, for hvis du spiller så høyt at du trekker for mye strøm vill sikringene slå inn, og i noen tilfeller så kan hende at pærene ryker pga det, har hendt i en annen anledning i mitt tilfelle når jeg hadde et litt stort dataparty i huset.

Men ved storevibrasjoner, og en stor sikring så vill veggene riste slik at tråden i pæra ryker.

Men det er jo stor forskjell på pærene du kjøper på eurospar, iforhold til butikker som driver med lys.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stayroom
    Lysstolper utendørs. Du vet, de stolpene utendørs med lyspære øverst. Gatelys. Når vi var barn så moret vi oss en sjelden gang med å sparke i stolpene så de vibrerte og slukket lyspærene. Da så vi ikke fotballen på kvelden :???:
    He he... Det gjorde vi også... Lite populært hos kraftlaget.. :? Skjønner IKKE hvorfor

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Pga vibrasjoner vil jeg tro.
    Sparepærer og lysstoffrør bruker gass som lyser isteden, så de tror jeg ikke man får ristet istykker like lett, men litt elektronikk sitter det jo i sokkelen som kan være mer eller mindre robust...
    Hvis vibrasjoner ødelegger elektronikken i sparepærer så tør jeg ikke å tenke på hva som skjer forsterkeren.. spesielt hvis du har aktiv sub

OT: Å designe kretskort kan være vanskelig, en lærer jeg hadde(som er en venn av pappa) var i forsvaret.
    han fortalte om en kollega av ham som holdt på å lage styringselektronikk til noen svære dræbere av noen missiler.. Stikkordet: 40G; på 20 meter har raketten brutt lydmuren
    saken var at alt som var lodda på kretskortet lå i en haug i bunnen :twisted:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •