hvor mange DB! klarer hjeme anleggget ditt? ;) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 101
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare et lite spøsmål. Hvordan kan jeg finne ut hvor mye en forsterker forvrenger ved en viss belasning?. De fleste forsterkere er jo oppgit med forksempel +-0,5db men det er vell kun ved 1 watt eller lignende? De oppgir også THD? ved en watt,

Siden jeg lurer på og kjøpe denne forsterkeren hadde det vert greit og ta utgangspunkt i den

TonArt • Vincent SP-331

Setter pris på om noen har en forklaring til meg

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har ingen formening om hvor høyt jeg spilla, men på 4meter og 5 minutter rakk jeg å spille dotter i ørene.
    ...kunne sikkert dratt på mere, siden forvrengning var lav.

"Isen": Siden jeg kjørte deling på 100hz mellom frontene og sub, vil dette ha en positiv effekt på effektforsterkeren?
    Ja, siden normalt sett det området der de elektriske fasevinklene gjør det vanskelig for forsterkeren samtidig som det skal omsettes mye effekt er under 100Hz gjør dette livet en god del enklere for forsterkeren.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    Bare et lite spøsmål. Hvordan kan jeg finne ut hvor mye en forsterker forvrenger ved en viss belasning?. De fleste forsterkere er jo oppgit med forksempel +-0,5db men det er vell kun ved 1 watt eller lignende? De oppgir også THD? ved en watt,

Siden jeg lurer på og kjøpe denne forsterkeren hadde det vert greit og ta utgangspunkt i den

TonArt • Vincent SP-331

Jeg er redd det enkle svaret du er på jakt etter ikke finnes.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia

TonArt • Vincent SP-331

Er enig med forklaringen til Snickers-is her, og vil kanskje kunne forklare problemstillingen litt med å ta et kanskje litt søkt eksempel fra bilverdenen.

Det du spør om kan sammenlignes litt med å spørre hviket turtall kan jeg kjøre motoren i bilen med før det kan oppstå vannplaning. Vannplaning kommer av faktorer som hastighet (dvs turtall gear utveksling diameter på drivhjul), hvor tykt lag med vann man kjører på, bilens vekt, dekkenes areal mot vannet og veibanen, hvordan dekkene / underlaget drenerer, vannets temp/viskositet, bilens erodynamiske krefter som kan påvirke trykket mot veien hvor mye av dekket som skal komme ned mot bakken før man deffinerer planing osv. I praksis kan man jo bare få tallverdier for dette i et laboratorie der man hele tiden har kontroll over alle parameterene. Tallverdier for turtall sier med andre ord ikke så veldig mye om hvordan et virkelig system vil oppføre seg på piggdekk sporete norske asfalt veier.....

Greit nok er en forsterker opgitt med en viss forvrengning ut fra tekniske spesifikkasjoner, men det er gjerne med en ren ohms prøvelast last, en gitt effekt og frekvens område, og ikke med virkelige elektomotoriske laster fra høytalere fra kompliserte musikk signal.

I praksis består jo en audio kjede av serielle komponenter med hver sine forvrengnings egenskaper, og hvor mye forvrengning ligger det f.eks i en virkelig høytaler og hvor mye vil romakkustikken påvirke osv.....

En annen interesant del av dette er hvordan opfatter vi forvrengningen med hørslen vår når vi sitter å lytter. Her er det bare å finne frem tekniske data og% tall for forvrengning fra f.eks rørforsterkere vs transistor klasse D forsterkere og se om ikke det er andre parametere man burde konsentrere mer rundt. Som f.eks signal støyforhold, dempnings faktor, hva slags egenskaper man ønsker i henhold til lydtrykk klang osv.

Hvis du lurer på å kjøpe forsterker, vil jeg anbefale deg å bruke ørenene og lytte deg frem til valg av forsterker, og da gjerne med forsterkeren innkobblet i det oppsettet du skal bruke den i.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

cls 215 og midgard audio

hei
    Eeg har cls215 som front i 7,1 oppsett,brukte NAD272 brokoblet til hver cls215.Hadde ganske bra trykk og go bass.
    Tenkte å ha bedre affekt med midgard audio som ytter 600w i 8 ohm.
    DETTE ER IKKE SANT!!!
    Man får bedre dynamisk affekt,mye renere ,men for å få riktig trykk må man forhøye volume nesten helt for å få bassene til å riste.

Er det noe andre som opplevd det samme at du får mindre affekt når du går doublt opp i affekt nemling 272bridge=300w til midgard6,1=600w.
    Eeg er klar over affekt måling og analog mot digital forsterker.

Venter på gode forslag av dere i forum.
    takk
    Min oppsettenon 2807 av receiver,midgard 6,1 for front cls215,E.F chinesisk for klipsch 64 biphasic SR/SL ,audiopro center og SB.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hdklar
    hei
    Eeg har cls215 som front i 7,1 oppsett,brukte NAD272 brokoblet til hver cls215.Hadde ganske bra trykk og go bass.
    DETTE ER IKKE SANT!!!
    Man får bedre dynamisk affekt,mye renere ,men for å få riktig trykk må man forhøye volume nesten helt for å få bassene til å riste.

Er det noe andre som opplevd det samme at du får mindre affekt når du går doublt opp i affekt nemling 272bridge=300w til midgard6,1=600w.

takk
    Min oppsettenon 2807 av receiver,midgard 6,1 for front cls215,E.F chinesisk for klipsch 64 biphasic SR/SL ,audiopro center og SB.
    Det har med klangen til effektforsterkeren og gjør. Naden forvrenger på en slik måte at den forsterker mere i bass-omerådet, det gjør derimot ikke midgard forsterkerene, som er ganske så nøytrale. men vist du bytter ut pre-ampen din med en som har en fyldigere bass-gjengivelse blir det overlegent nad

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det HiFi på høyt nivå ser jeg . Suveren norsk også :-D.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moralen er: Ikke skriv på forumet i affekt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker til og være en dell useriøs steming her, når helle 30% ligger på over 123 DB!!!!!!! Eller kanskje det helst er de med høytspillende anlegg som våger og nerme seg denne tråden!!!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Klarer 140db i et ganske lite rom nå, men skal gjøre noen bytter for å komme til høyere lydgleder :-D .
    Trodde jeg skulle få noen på limpinnen her, men neida :-D. Hvor høyt man kan spille må være det desidert minst viktige.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde jeg skulle få noen på limpinnen her, men neida :-D. Hvor høyt man kan spille må være det desidert minst viktige.
    Ja, så lenge man kan spille så høyt at det svir i øregangene så er det mer enn nok det

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Ja, så lenge man kan spille så høyt at det svir i øregangene så er det mer enn nok det
    Ja, det er deilig det. Og musikken blir plutselig så mye bedre. Kom igjen teknikere, komprimer musikken så godt dere kan så blir musikken ENDA bedre :-D.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og musikken blir plutselig så mye bedre.
    Tja.. Musikken blir kanskje ikke bedre men jeg mener i alle fall at opplevelsen blir bedre når en får litt volum på ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. Musikken blir kanskje ikke bedre men jeg mener i alle fall at opplevelsen blir bedre når en får litt volum på ting.
    Jo, for å "rocke" så . Og så lenge man ikke blir lyttetrett. Med mange andre sjangre så er man mer følsom ved moderate volum tror jeg.

Jo bedre anlegg jo mindre påvirket blir man av volum, imo.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok som med mange andre ting at det kommer an på smak og behag, anledning og ikke minst humør.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir meg lenge før anlegget gir seg, og naboen gir seg veldig mye før meg.
    Hvor høyt? Spiller ingen rolle så lenge jeg når det volumet jeg syns passer for den enkelte dagen, og enda har jeg ikke hatt noen problemer med den saken.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hdklar
    hei
    DETTE ER IKKE SANT!!!

takk
    Dette er ikke så komplisert faktisk. Jo lavere utgangsimpedans du har, jo mindre andel bass. Med NAD har du i utgangspunktet en dempningsfaktor på 170 (teoretisk), noe som betyr en middels høy utgangsimpedans. Når du brokobler den synker denne til 85, altså en dobling i utgangsimpedansen, og når forsterkeren har såpass mye å jobbe med og en last på 4 ohm (2 ohm pr kanal) vil alle parametre peke i retning av en kraftig økning i utgangsimpedansen utover det rent teoretiske. Når du så bytter til en forsterker med en dempningsfaktor på 1600 og i tillegg lar den jobbe innenfor en temmelig ukomplisert last er det forventet at forskjellen blir stor.

Det nytter ikke å teste ulike forsterkere uten å flytte på høyttalerne etter hvilken forsterker man tester.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dette er ikke så komplisert faktisk. Jo lavere utgangsimpedans du har, jo mindre andel bass. Med NAD har du i utgangspunktet en dempningsfaktor på 170 (teoretisk), noe som betyr en middels høy utgangsimpedans. Når du brokobler den synker denne til 85, altså en dobling i utgangsimpedansen, og når forsterkeren har såpass mye å jobbe med og en last på 4 ohm (2 ohm pr kanal) vil alle parametre peke i retning av en kraftig økning i utgangsimpedansen utover det rent teoretiske. Når du så bytter til en forsterker med en dempningsfaktor på 1600 og i tillegg lar den jobbe innenfor en temmelig ukomplisert last er det forventet at forskjellen blir stor.

Det nytter ikke å teste ulike forsterkere uten å flytte på høyttalerne etter hvilken forsterker man tester.
    Hva er egentlig dette med dempingsfaktor? hadde du kunne tatt en lynkjapp en på det?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den oppgitte dempningsfaktoren er som regel regnet ut på denne måten:

(Høyttalerimpedans på 8 ohm)
    ---------------------------------- = dempningsfaktor
    (Forsterkerens utgangsimpedans)

En forsterker kan betraktes som en strømkilde. Utgangsimpedansen til en strømkilde sier noe om dens evne til å levere strøm. Jo lavere den er jo mer strøm kan den levere.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig dette med dempingsfaktor? hadde du kunne tatt en lynkjapp en på det?
    Ser at Snickers- is ga en et raskt og konsist svar ja.

Her kommer mitt svar på dette....:wink:

Dempnings faktor er et tall der man ser på høytalerens (+ høytaler kabelens) motstand dividert på den interne motstanden i forsterkeren (den motstanden som er med på å begrense strømmen internt i forsterkeren). Jo lavere intern impedans i forsterkeren jo høyere dempningsfaktor.

Det gir på en måte et mål på hvor mye kontroll forterkeren har overfor høytalerene, slik at den kan klare å bevege, starte og stoppe elementne mest mulig likt musikk signalet.

Man skal imiddlertid ikke se seg blind på denne faktoren.

Dempningsfaktoren i en forsterker trenger ikke nødvendigvis være et godt mål heller for denne kontrollen, ettersom dette kan påvirkes av intern tilbakekobbling og en mer aktiv styring av utgangstinnene, som kan få fine tall på dempningsfaktor, men som kan få andre uheldige effekter.

Det er vel ellers en ganske kjennt sak det at for "svake" forsterkere som mister kontrollen ofte kan spille mere volumiøst i bass området, gjerne med synlig mye større mebran utsving. Forterkeren klarer å få membranet opp i fart, men klarer ikke å bremse like godt, slik at det er opphenget i elementet som foretar mer av dette osv.

Nå er vel ikke den nad forsterkeren som det er refferert til litt over her egentlig noen svak forsterker, men den blir satt til å gjøre en oppgave den ikke helt har kontroll over med tunge membraner og brokobbling , mens midgard6,1 har kontroll og klarer å styre elementene mere riktig i forhold til musikk signalet. og da blir resultatet der etter, dvs man får endelig høre et mer riktig gjengitt kildemateriale.....:wink:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •