hvor mange DB! klarer hjeme anleggget ditt? ;) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 101
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen som kan med eller har hørt om Dssf3? altså eit program en kan måle litt forskjellig på anlegget sitt, skjønner ikke noe av det jeg

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svensken
    mener å huske at tromhinnen sprenger ved 150 DB :P
    mener å ha lest at det ligger på 190dB(de tåler MYE), og du dør av sjokkbølgen ved ca. 200dB

over 194dB er det perfekt vakum når membranen går innover, derfor blir lydbølgene forvrengt og går over i sjokkbølgetilstand

kilde: http://www.makeitlouder.com/Decibel%20Level%20Chart.txt

EDIT: litt feil ops:

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sandal
    Du får en viss pekepinn med denne: SPL = dB@1W + 10 x log (effekt)

Eksempel: Du har 60 W forsterker på en høyttaler som gir 89 dB/1W/1m. Da blir utregningen: 89 + 10 x log (60) = 106,8.

Problemet med denne måten å gjøre det på, er at det er teoretisk og i en ideell verden. Det tas ikke hensyn til kompresjon, rom eller noe som helst. Men man får en viss anelse.

Tore.
    korleis får du dette svaret???

viss eg tar 89+10x60 får eg 5940db. eg vil kanskje tro at det er feil, eg tror det.

men mine ht er 91,5db/w og forsterkeren min er 180w ( skal vertfall være det ) , kor mange db vil eg da klare???

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At den formelen der ikke stemmer tror jeg nok vi alle er enige i, hehe.
    Her må det nok ha skjedd en liten feil....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men mine ht er 91,5db/w og forsterkeren min er 180w ( skal vertfall være det ) , kor mange db vil eg da klare???
    Teoretisk sett ca 114dB +- noen dB ?

Edit : Men klippepunktet på anlegget ditt vil jo også være med på å bestemme max SPL.
    I tillegg spiller vel rommet også endel inn på resultatet.
    Så hva max SPL er i praksis er ikke så lett å si.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av longbow

viss eg tar 89+10x60 får eg 5940db. eg vil kanskje tro at det er feil, eg tror det...
    5940db, ja det bør da høres..:-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av longbow

viss eg tar 89+10x60 får eg 5940db. eg vil kanskje tro at det er feil, eg tror det.

Det blir ikke riktig hvis man bare legger sammen og ganger tallene. For å forklare det med ord: Følsomheten til høyttaleren (89 dB ved 1 watt inn), er det ene tallet du trenger. Det andre tallet du trenger, er ti ganger LOGARITMEN til antall watt forsterkeren gir.

Jeg bruker eksempelet på nytt: Forsterkeren gir 60 watt. Logaritmen til 60 er ca. 1,78. Dette skal ganges med ti, og da får man ca. 17,8. DETTE tallet skal legges til følsomheten for høyttaleren.

89 dB + 17,8 dB = 106,8 dB

Så i eksempelet med dine høyttalere på 91,5 dB med 180 W vil det se slik ut:
    91,5 + 10 log (180) = 91,5 + 10 x 2,26 = 91,5 + 22,6 = 114,1

Jeg presiserer en gang til at dette kun er en formel som gir en pekepinn. De som fremdeles tviler på meg: Sett inn 1, 2, 4, 8 og 10 watt og regn ut. Da ser du at du får litt over 3 dB for hver dobling av effekten, og at en 10-dobling av effekten gir 10 dB.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sandal sin formel er korrekt den.

En litt enklere metode for dem som ikke har logaritmer på kalkisen er:

Dobling av effekt = +3dB

4-dobling av effekt = +6dB

10-dobling av effekt = +10dB

Dobling av slaglengde = +6dB

2 like høyttalere med samme effekt hver seg (for eksempel 2 like aktive suber) = +6dB

2 like høyttalere i parallell = teoretisk dobling av effekt, +3dB i virkningsgrad pr watt og +6dB i spenningsfølsomhet.

2 like høyttalere i serie = teoretisk halvering av effekt, +3dB i virkningsgrad pr watt og +0dB i spenningsfølsomhet.

Dobling av spenning = teoretisk 4-dobling av effekt og altså + 6dB.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    5940db, ja det bør da høres..:-D
    Og mest sannsynlig er dette enda litt mer enn man tror.

High Fidelity hadde en teoretisk artikkel for en del år siden der de forsøkte å finne ut om det var mulig å gjenskape 1000dB.

De som interesserer seg litt for fysikk vet gjerne at masse og energi er to sider av samme sak. Man kan derfor omregne energi til masse og omvendt.

Konklusjonen ble:
    Det er langt fra nok masse i hele universet til å kunne gjenskape et lydtrykk på 1000dB.

Med en høyttaler på 120dB følsomhet ville det kreve:
    1*10^88 Watt

Den totale strømproduksjonen i verden ligger på omkring 15 000TW, eller
    1,5*10^15 Watt

La oss si at det er hundre millioner stjerner i melkeveien. De har i snitt 10 planeter hver seg, og samtlige har en strømproduksjon på nivå med jorden.

Det blir 1,5*10^24 Watt

Vel, la oss slenge på en million galakser, så får vi 1,5*10^30Watt

Ja, det kryper seg oppover.

Vel, så om vi tok e=mc^2 (1kg masse = ca 1*10^17Joule). Jorden er ca 6x10^24kg. Vi sniker oss opp i en energi på 6*10^41Joule. La oss si vi er mer enn fornøyd med å ha lydtrykket i 1 sekund, det gir oss 6*10^41 Watt. Vi er nå oppe i 530dB og forbruker hele jordens masse i løpet av ett sekund.

Da burde det kanskje være innen rekkevidde?

La oss si at planetene utgjør 10 stk og i snitt er 10 ganger så store som jorden (det burde være et safe overslag). Da er massen til planetene 100 ganger så høy som jordens.

6*10^43Watt...

Så har vi solens masse på 2x10^30 kg. Det gir oss en total energi fra solen alene på 2x10^47 Joule, eller Watt i ett sekund. Da er plutselig planetenes energi neglisjerbar da den utgjør mindre enn 0,1 promille av solens energi.

Vel, i Melkeveien har vi vel noe sånnt som 100-200 miliarder stjerner. Om solen er en gjennomsnittsstjerne så er vi da oppe i:

4*10^54 Watt

La oss nå si at solen er 1/1 000 000 av en gjennonsnittsstjerne i melkeveien for å være nogen lunde på den sikre siden.

4*10^60 Watt

Så snakkes det om at det er påvist i størrelsesorden "noen milliarder" galakser. La oss si 10 milliarder:

4*10^70Watt

La oss nå si at en gjennomsnittsgalakse er 2,5 ganger så stor som melkeveien:

1*10^71Watt

Så spekuleres det i at universet har 10 ganger så mye mørk materie som den materien vi kjenner:

1x10^72Watt

Så ved å bruke høyest mulige tall på alle punkter ser det ut til at vi strander på under 850dB.

...og da ser vi bort fra den massen av luft som måtte være tilstede for å kunne gjengi 850dB, massen til selve høyttaleren og den planeten den skulle stå på...

(Dette er fritt etter ulike kilder på nettet og ikke et sitat av artikkelen i HF)

Beklager OT.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si du er kompis med tall Snickers!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg pleier å be inn en gjeng med tall på lørdagskvelden, så koser vi oss med musikk og cognac. Så avslutter jeg selvsagt kvelden med 6 som er min aller beste kompis

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAHA! bra skrevet!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke det at lydtrykket spiller noen vesentlig rolle, men har klart å holde 124dB+ helt fint. Har veldig lite for seg, men men.

Enig i kvalitet framfor kvantitet :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, Snickers da

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Og mest sannsynlig er dette enda litt mer enn man tror.

High Fidelity hadde en teoretisk artikkel for en del år siden der de forsøkte å finne ut om det var mulig å gjenskape 1000dB.

De som interesserer seg litt for fysikk vet gjerne at masse og energi er to sider av samme sak. Man kan derfor omregne energi til masse og omvendt.

Konklusjonen ble:
    Det er langt fra nok masse i hele universet til å kunne gjenskape et lydtrykk på 1000dB.

Med en høyttaler på 120dB følsomhet ville det kreve:
    1*10^88 Watt

Den totale strømproduksjonen i verden ligger på omkring 15 000TW, eller
    1,5*10^15 Watt

La oss si at det er hundre millioner stjerner i melkeveien. De har i snitt 10 planeter hver seg, og samtlige har en strømproduksjon på nivå med jorden.

Det blir 1,5*10^24 Watt

Vel, la oss slenge på en million galakser, så får vi 1,5*10^30Watt

Ja, det kryper seg oppover.

Vel, så om vi tok e=mc^2 (1kg masse = ca 1*10^17Joule). Jorden er ca 6x10^24kg. Vi sniker oss opp i en energi på 6*10^41Joule. La oss si vi er mer enn fornøyd med å ha lydtrykket i 1 sekund, det gir oss 6*10^41 Watt. Vi er nå oppe i 530dB og forbruker hele jordens masse i løpet av ett sekund.

Da burde det kanskje være innen rekkevidde?

La oss si at planetene utgjør 10 stk og i snitt er 10 ganger så store som jorden (det burde være et safe overslag). Da er massen til planetene 100 ganger så høy som jordens.

6*10^43Watt...

Så har vi solens masse på 2x10^30 kg. Det gir oss en total energi fra solen alene på 2x10^47 Joule, eller Watt i ett sekund. Da er plutselig planetenes energi neglisjerbar da den utgjør mindre enn 0,1 promille av solens energi.

Vel, i Melkeveien har vi vel noe sånnt som 100-200 miliarder stjerner. Om solen er en gjennomsnittsstjerne så er vi da oppe i:

4*10^54 Watt

La oss nå si at solen er 1/1 000 000 av en gjennonsnittsstjerne i melkeveien for å være nogen lunde på den sikre siden.

4*10^60 Watt

Så snakkes det om at det er påvist i størrelsesorden "noen milliarder" galakser. La oss si 10 milliarder:

4*10^70Watt

La oss nå si at en gjennomsnittsgalakse er 2,5 ganger så stor som melkeveien:

1*10^71Watt

Så spekuleres det i at universet har 10 ganger så mye mørk materie som den materien vi kjenner:

1x10^72Watt

Så ved å bruke høyest mulige tall på alle punkter ser det ut til at vi strander på under 850dB.

...og da ser vi bort fra den massen av luft som måtte være tilstede for å kunne gjengi 850dB, massen til selve høyttaleren og den planeten den skulle stå på...

(Dette er fritt etter ulike kilder på nettet og ikke et sitat av artikkelen i HF)

Beklager OT.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

manglende alternativ

i denne avstemningen skulle det vært et alternativ på "Tilstrekkelig" når det gjelder hvor høyt man kan spille

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    hjeme anleggget
    Kan du vennligst korrigere?
    Jeg får dilla snart.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Kan du vennligst korrigere?
    Jeg får dilla snart.
    ooops:-? Det skal jeg gjøre

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at oppsettet kan spille godt over 120dB betyr at det kan spille 90-105dB og allikevel ha det nødvendige headroom for å kunne spille de teknisk gode innspillingene bekymringsløst og med rimelig lav forvrengning.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Ikke det at lydtrykket spiller noen vesentlig rolle, men har klart å holde 124dB+ helt fint. Har veldig lite for seg, men men.

Enig i kvalitet framfor kvantitet :-D
    Hehe:-D begynner og bli litt med 124db

enig i det, kvalitet kommer fremfor kvantitet.
    Cv er for de som ønsker kun massivt lyddtrykk!!!. Men jeg må jo innrømme det at en av grunnene for at jeg gikk for klipsch var pågrunn av de høytspillende egenskapene.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen formening om hvor høyt jeg spilla, men på 4meter og 5 minutter rakk jeg å spille dotter i ørene.
    ...kunne sikkert dratt på mere, siden forvrengning var lav.

"Isen": Siden jeg kjørte deling på 100hz mellom frontene og sub, vil dette ha en positiv effekt på effektforsterkeren?

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •