Av-Medlemmer's Hifi tabber!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 98
    Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Av-Medlemmer's Hifi tabber!

heisann.

Tenkte jeg skulle lage en liten artig tråd.
    Mange av dere her inne har fått mye informasjon gjennom årene, og lært både av selv og andre, å de man lærer av seg selv kommer gjerne noen ganger i følge av " man lærer av sine feil ".

Så jeg ville gjerne høre hva slags tabber som er gjort av folk innpå dette forumet her, hva slags dumme ting har dere klart å gjort på utstyret deres

I mitt tilfelle så husker jeg min første tabbe. skulle koble subben til forsterkeren. Bruksanvisning, hva er det? i søpla lå den iallefall, og så klåfingra og småkåt som jeg var for å få opp detta så fant jeg ikke noe det sto "subb" på bak forsterkeren, så jeg puttet kabelen inn i den pluggen jeg brukte minst, og det var phono.

fyrte opp, og det funket jo greit, så fornøyd som jeg var så skulle jeg bytte litt på forsterkeren og sjekke hva den kunne stilles inn på, og så plutselig kom jeg over phono på forsterkeren. og det smalt som bare f***, både i høytalerene, subben og forsterkeren. så sikringa gikk i forsterkeren samt endel komponenter i den gikk til helvette, og jeg sprengte den ene bassen på høytalerne til han far.

Det er min erfaring da, da jeg er særdeles ung til og være en hifi entusiast så har jeg ikke så mange erfaringer, men regner med at de med litt mer år rundt beltet kan ha noe og tilføye.

enjoy

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, vil vel påstå at jeg har klart meg ganske bra faktisk

Men det har jo skjedd ting sefølgelig...

Tipper jeg var rundt 13år da jeg bygde høytalere av noen SEAS elementer jeg fant på loftet til fattern. Hadde hatt de høytalerne en stund faktisk da jeg i all iver skulle vise en eller annen hvordan bass elementet fra SEAS så ut. Klarte da sefølgelig å tre borre på DRILLEN igjenom elementet.... Men men aldri så dumt at det ikke er godt for noe, leksjon lært = aldri brukt elektrisk verktøy på eller rundt hifi ops:

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får vel jeg begynne.

Jeg tenkte det var smart å oppdatere firmwaren på min Cambridge Audip DVD86. Men på hjemmesiden til Cambridge hadde de kun oppdatering til DVD89. Og siden jeg da hadde hørt at DVD89 og DVD86 var indentiske bortsett fra SACD som DVD89 spiller av tenkte jeg det gikk bra og puttet oppdaterings cden i skuffen. Der slutten den og virke gitt. Sendte mail til Cambridge og fikk beskjed om at den var ufiksbar 2000kr rett idass, nesten ny spiller også

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg kjøpte brukt første gangen.
    Så ett sett med EC T2CPA og NAD 2200.
    Holdt vel i 1/2 år før det tok kvelden:s

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Tja, vil vel påstå at jeg har klart meg ganske bra faktisk

Men det har jo skjedd ting sefølgelig...

Tipper jeg var rundt 13år da jeg bygde høytalere av noen SEAS elementer jeg fant på loftet til fattern. Hadde hatt de høytalerne en stund faktisk da jeg i all iver skulle vise en eller annen hvordan bass elementet fra SEAS så ut. Klarte da sefølgelig å tre borre på DRILLEN igjenom elementet.... Men men aldri så dumt at det ikke er godt for noe, leksjon lært = aldri brukt elektrisk verktøy på eller rundt hifi ops:

hehe!
    Hvordan klarte du det? og hvorfor hadde du egentlig en drill i hånda?:P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpt ny tv av ukjent slag, og det første man gjør er jo å trykke hemningsløst på alle mulige taster for å se hva som skjer. Klarte da å bytte språk til arabisk (e.l) mens jeg ikke fulgte med helt, slik at jeg mistet menyen. Har til slutt dog klart å lære meg funksjonene jeg trenger

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til tross for min brors veldige protester og advarsler brukte jeg deler av konfirmasjonspengene til å kjøpe et MARK alt-i-en-boks-anlegg fra Ellos. Uff ...
    Mitt første surroundanlegg fra Eltax var heller ikke mye å skryte av, selv om dette kanskje ikke var en tabbe.
    Derimot vil jeg si at i senere tid er mitt kjøp av XLR-kabler fra Xindak min største tabbe. Så dårlig passform på pluggene at de faller ut av forsterkeren hvis man er uheldig og kommer borti kablene. Slik går det man håper at man får mere enn man betaler for.

Det tok også en god stund før jeg forsto at det ikke var Coax-kabel jeg hadde montert og at jeg derfor aldri helt fikk til surroundlyden ...
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odo
    kjøpt ny tv av ukjent slag, og det første man gjør er jo å trykke hemningsløst på alle mulige taster for å se hva som skjer. Klarte da å bytte språk til arabisk (e.l) mens jeg ikke fulgte med helt, slik at jeg mistet menyen. Har til slutt dog klart å lære meg funksjonene jeg trenger

Hvor lenge tok det deg å lære arbisk sånn at du kunne bytte språk da:P?

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Til tross for min brors veldige protester og advarsler brukte jeg deler av konfirmasjonspengene til å kjøpe et MARK alt-i-en-boks-anlegg fra Ellos. Uff ...
    DET var en god latter!
    Er ikke Ellos en kleskatalog av noe slag?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zcum
    DET var en god latter!
    Er ikke Ellos en kleskatalog av noe slag?
    Jo, men de selger (solgte?) litt andre ting også.
    Om ikke så veldig bra, så hadde ihvertfall anlegget mellomtone. Dog var bass og diskant "noget" fraværende ...
    Høyttalerne var litt lettere enn fjær.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et par med høytalere av far for lenge siden. kansje når eg var 11-12 år. De var av merket Gamma. 3 veis, 12"bass 5" mellomtone og båndiskant. Fant til slutt ut at eg skulle ha nye høytalere, og det var ikkje snakk om og ta vare på de stakkars gamle Gamma høytalerne. Nei, dem skulle parterest, av meg.

Noe som eg angrer forferdelig på idag. Ta en titt på HIFI KIT ELECTRONIC AB - Högtalarelement HiFi Hembio Billjud/Marin Studio PA/DJ Kablage Tillbehör Så kan man finne elementene i løs salg. Dem koster nå til dags:
    * Diskant 1700kr pr,stk
    * Bass 895kr pr,stk

Nå kan eg rive meg i håret!

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

1) Ble medlem på avforum, har nermest blitt ruinert siden jeg ble hekta på Hifi/hjemmekino.

2) "Kuttet" opp et helt fungerendes 8" element fra MGR`s a serie (kunne ha brukt dete som rompe rister.

3) Byttet til MGR fra SEAS i de gamle radionette høyttalerene mine.

4) Brukte RCA kabler fra feiltema med alt forstrame plugger, slik at selve RCA kontakten på Denon min mens den var på selvfølgelig, jeg satt den i å vips begynte den i gnistre å gjekk i protect. nå fungerer ikke DVD/VDP kanalen lenger på bilde. (Den skal inn til rep. Regner med at det går på garanti, da slike plugger ikke skal løsne.

5) Byttet til MGR Piezo diskanter fra Tandberg diskanter. (Takk å lov for at de ikke er i bruk.

6) Solgte Eltax Atomic subben, savner den til filmbruk, noe den var RÅ til.

7) Kjøpte Jamo Studio 180 og begynte å modde sette tykkere kabler i med litt dårlig lodding osv av meg. ( høyttalerene spiller greit, men det er bare den ene som forsterkeren gotar. Jeg må nok lodde på nytt.

8 ) Plaserte centerhøyttaleren på Tv`n en periode, slik at den datt ner i racket å fikk en liden skade. ( CV tåler bank , desuten så er den neste usynlig.)

9) La lillebrødre leke høyttaler kabler som ligger tvers over gulvet til bakhøyttalere, som er montert på terminaler. (han løsnet og heldigvis ikke noe bang men forsterkeren gikk i protect).

10) Den siste er å ikke ha en effektforsterker til ALLE høyttalerene mine og at alle prosjektene mine går for tregt.

Det er vertfall de "tabbene" jeg kommer på.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største tabben er å la høyttalergrillene være av. Da kommer småunger og dytter inn alle "puppene" som ødelegger elementet, spesielt om det er hardplast.

Jeg lider generelt av impulskjøpsyndromet og kjøper inn og bytter ut utstyr i hytt og pine hele tiden, det gjør meg stadig blakkere - men pytt pytt. Så det blir noen bomkjøp her og der... Glad jeg får testet og smakt på litt av hvert da.

Også har du ting du selger men savner med en gang etterpå...

Newcomer SUPPORT 81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarte faktosk det kunststykket å leke meg med en drill selv her i forrige ukeops:
    Ble litt lei kabler og komponentrot i stua, så jeg monterte ett skap i gangen rett bak veggen for tvèn og satte inn de fleste komponenten inn i dette skapet
    La selvsagt mine nyinkjøpte suroundhøtalere inn der midlertidig til jeg hadde fått på plass alt annet og skulle da borre hull i stueveggen bak tv og videre ett inn i skapet
    Brukte et skikkelig mandig hullbor, slik som en bruker for å bore ut elektrobokser med
    Den store flausen var jo bare det at jeg glemte bort høytalerene som lå inne i skapet, så på den ene høytaleren min har jeg fått ett pent lite hull midt i membraen og en stor flott ring i dekselet:evil:

ellers må det være impulskjøp og impulssalg som ikke alltid er like overveid eller gjennomtenkte

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har enda et tilfelle da jeg akkuratt hadde funnet ut at far hadde luftpistol i huset, og skøyt da istykker diskanten på den gamle infinity høytalleren hans....Aldri løpt så fort før.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har klart meg bra så langt. bank i bordet!

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har enda ikke klart å gjøre noe ille innen hifi, men angrer på et salg.

Rauna Tyr 2!

har aldrig angret så mye før.

noen som har et par liggende?

mvh
    stian

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var 11-14 år og hadde fått en forsterker med radio del som jeg hadde fått av nabo i oslo tidlig på 80 tallet med platespiller og det spillte som bare det,
    året etter åpnet da oslo`s første diskotek (NR 1) som kun lå 200 meter unna, jeg fikk øye discolys nærthold for første gang
    dagen etter var rett i butikk og kjøpe 2 fargede lyspærer og 1 meter strøm kabel.

for her skulle bli discolys på gutte rommet.
    byttet pærer og satte på ledinge etter brytern på lampa og kabelen rett inni
    Right speaker. satte på forsterkern og BANK sa det, ingen discolys
    og luktet dritt gjore det også...

gikk så over til audioscan som lå 50 meter unna der jeg bodde og spurte hva som gikk galt.. fikk ikke noe svar den pga Høy latter..

Troeen

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min største var den gangen CD platene kom...Låt jo sinnsykt fint, sanyo cd spiller :-D , platespilleren OG en haug med god gammel vinyl gikk på dynga HFSCYB....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odo
    må da være mulig å få tak i info så du klarer å bytte tilbake... tross alt ikke sååå mange forskjellige muligheter i menyer... :-)
    og å finne en araber bør også være mulig! kanskje noen kan melde seg her!

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •