Hei trenger litt hjelp...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hei trenger litt hjelp...

Heisveis,

Er MEGET "Grønn" når det gjelder tv-surround, så jeg håper noen kan hjelpe meg.

Jeg har (hjemmekino-surround):

Panasonic SA-DT310

Og TVn:

Panasonic TH-42PX80

Før så hadde jeg en vanlig Philips trinitron tv. Så kjøpte jeg meg en px80. Problemet er at når jeg kobler surround anlegget til den nye tvn nå, så funker ikke surroundet som det skal lenger. Jeg bruker en vanlig kabel, som har en lik utgang som til hodetelefoner. =------ . Altså en rød og en hvit "plugg" og en sort en i den andre enden. (aner ikke hva det heter ordentlig).

Men når jeg kobler anlegget på den måten, så kommer det fortsatt lyd ifra tvn og bak høytallere skurrer og gir nesten ikke noe lyd ifra seg.
    Har prøvd å endre innstillinger på Tvn, men det hjalp ikke så mye.

Håper noen kan hjelpe meg ut. :-P

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den røde og hvite kabel greia di er en Mini-Jack til RCA. På enden er to duppedingser (RCA kontakt). Den hvite/svarte er venstre kanal og den røde er høyre. Det betyr at du bare sender i stereo og den støyen du får i bakhøyttalerene er vel da egenstøy fra forsterker, kabler el. Om du kikker bakpå recieveren din står det nok hvem kanal som er høyre, venstre, senter, sub og venstre, høyre bakhøyttaler. Om du skal ha lyd i bakhøyttalere, senter osv. må du nok koble til riktig "baki der".

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei igjen,

Jeg sjekket alle kabler bak på reciever og forsterker og alt er koblet inn som det skal. Men alt er det gode gamle. Må keg kjøpe meg nye kabler fra surround anlegget til tvn for å få surround-lyd tilbake? Eller funker det bare ikke å koble på den gode gamle måten ifra surround og rett i tvns hodetelefon ingang?

uffameg.

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anarqy
    hei igjen,

Jeg sjekket alle kabler bak på reciever og forsterker og alt er koblet inn som det skal. Men alt er det gode gamle. Må keg kjøpe meg nye kabler fra surround anlegget til tvn for å få surround-lyd tilbake? Eller funker det bare ikke å koble på den gode gamle måten ifra surround og rett i tvns hodetelefon ingang?

uffameg.
    hvis det ikke kommer lyd i det hele tatt, så kan det hende du må justere volumet for hodetelefonutgang. dette får du gjort fra tv meny'en

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..
    Har litt vanskelig med å forstp hvordan dette er satt opp hos deg.
    Du har den Surroundboksen din med dvd-spiller, forsterker og det hele ikke sant?
    Fra den går det kabler til alle høyttalerne, og så kommer det jeg ikke forstår helt.
    Du skal jo nå ha bilde opp fra anlegget og opp på tv'en. Da via HDMI, Scart eller S-video. Jeg forstår ikke helt hva du skal med den Mini-jack-RCA kabelen din mellom anlegget og tv'en. Hvis formålet er å overføre lyd fra TV'en, og ned på anlegget så har vel du bedre måter å gjøre det også regner jeg med.
    En kabel med RCA (Hvit/sort og rød i begge ender av kabel) både på TV og surroundanlegget bør være mulig?

Det nå en gang sånn at overfører du stereolyd fra tv'en og ned på anlegget så får jo du ikke nye lyd i bakhøyttalerne, om ikke anlegget stilles inn spesielt da for å simulere surround av 2-kanals lyd.

Vet ikke om dette var forståelig??

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste nyere tv'er (iallefall i den mere kostbare enden) har dedikerte rca-utganger for lyd. burde være atskellig enklere det enn bruk av Jack-plugg?
    Hvis du skal bruke det lydsignalet du har på tv'n kan det bli vanskelig mht. å få ordentlig surround-lyd?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,

Nå kikket jeg grundig gjennom alle innganger og utganger.
    På tvn så har jeg:

-3hdmi innganger
    -2 scart.
    -3 sett med Jack-plugger. (det ene Jack-plugg settet har tre farger: Rødt, Blått og grønt)
    De to andre rødt og hvit.

På surround anlegget, som ja, består av to deler. Dvd-spiller og den andre delen tror jeg er da vel er en forsterker.

På dvd delen finnes det to sett med Jack-plugger.
    rødt og hvit

Det er alt som finnes på surround anlegget som jeg kan bruke antar jeg.

Så, som jeg forstår, med dette kan ikke jeg få den surround lyden jeg hadde med den gamle tvn? :sad:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter stor pris på svar.

takk takk

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anarqy
    Ok,

Nå kikket jeg grundig gjennom alle innganger og utganger.
    På tvn så har jeg:

-3hdmi innganger
    -2 scart.
    -3 sett med Jack-plugger. (det ene Jack-plugg settet har tre farger: Rødt, Blått og grønt)
    De to andre rødt og hvit.

På surround anlegget, som ja, består av to deler. Dvd-spiller og den andre delen tror jeg er da vel er en forsterker.

På dvd delen finnes det to sett med Jack-plugger.
    rødt og hvit

Det er alt som finnes på surround anlegget som jeg kan bruke antar jeg.

Så, som jeg forstår, med dette kan ikke jeg få den surround lyden jeg hadde med den gamle tvn? :sad:
    Hei.
    Da ser det ut for meg som 1 RCA kabel mellom TV og anlegget er best for deg å overføre lyd. Altså to plugger på hver ende av kabel (hvit og rød).
    Men du nevner ikke noe om hvordan du overfører bilde fra dvd til tv?

Jeg forstår ikke helt hvordan du hadde denne surroundlyden med det gamle tv'et før.

Slik fungerer et hjemmekino oppsett:
    Anlegget er koblet til DVD for å gi lyd fra dvd-spiller ut på høyttalerne. I tillegg kan man overføre stereolyden fra TV'et til stereoanlegget med en RCA kabel, men vil da oppnå bare Stereolyd og ikke surround.
    TV blir da som en lyd kilde til surroundanlegget på lik linje med dvd-spilleren, men uten mulighet for surround fra tv'en.

Skal du spille film i surround og bare det, så trenger du ikke lydkabel fra tv'en og ned på anlegget i det hele tatt. Bare en bildekabel som feks Scart eller Component som de tre jack pluggene på tv'en er til.

Har du feks en digitaltuner fra Get eller Canal +, så sender de en del sendinger i surround. Spesielt fotballkamper og noen filmer. Da overfører man som regel via Coax eller optisk fra tuneren og inn på forsterkerdelen.

Fint om du skriver ned de utganger/innganger som finnes på dvd-spiller og surroundanlegget også. Blir lettere å anbefale noe da. Og om du har digitaltuner for tv-signaler.

Espen

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt står krøkkete men detaljert forklart i manualen -
    den finner du her.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to Phono kontaktene som det heter (ikke jack), altså rød og hvit på TVen skal til forsterkeren din, enten som jack eller som to phono kontakter.

Sikker på at det ikke er flere kontakter bak på forsterkeren?

Edit: I følge manualen skal det være to phono kontakter på forsterkeren som heter AUX in (tv)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere skjønner, jeg ser på dvd`er- Blray filmer på Playstation3 og bruker dermed kinoanlegget bare på grunn av lyden. Her er absolutt alt jeg fant på den:

DvDspillern:

TVaux: IN (rødt&hvit)

VCR EXT: IN (rødt&hvit)
    UT(rødt&hvit)

Svideo out

Video out (gul plugg)

"Forsterker":

digital in (2 stykker)

Den ene er i bruk mellom dvd-spilleren og "forsterker".

Og det er virkelig alt.

På den gamle TVn så plugget jeg inn to plugger i dvd spilleren der hvor det står TVaux IN. (rød&hvit) og den andre enden (som var da bare en vanlig hodetelefon plugg) plugget jeg inn i hodetelefon inngangen i tvn. Og alt funket helt perfekt. (Lyden i Tvn forsvant mens den kom da ut ifra anlegget istedet) inntil nå.

Takk for responsen til alle sammen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette surret bare på grunn av en kabel så går jeg og stuper ifra nærmeste fjellet. Dummere enn meg skal du lenge lete etter tror jeg..

Det er da typen jeg har brukt:

rød
    Hvit.............................................. .sort

Så er det noe slikt jeg trenger?:

Rød
    ...............................................Rød
    ...............................................Hvi t
    Hvit

eller:

Rød
    .................................................. .GRØNN
    .................................................. .BLÅ
    .................................................. .RØD
    Hvit

Jeg tror ikke at jeg kommer til å tørre å vise meg her igjen etter dette...:?

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rød, grønn, blå er RGB bildeoverføring, her får du ingen lyd.
    Det du trenger er rød, hvit til rød hvit, (standard phono kabel).
    Har jeg skjønt det riktig ønsker du å få TV lyden ut på ditt surround anlegg, hvis du ikke har noen form for digital dekoder eller lignende må du hente lyden ut fra TV (Rød og hvit) og koble de inn på anlegget ditt der det står AUX in (TV).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for all tålmodighet folkens