Nytt anlegg til sommeren (Pioneer-Midgard-JBL)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt anlegg til sommeren (Pioneer-Midgard-JBL)

Hei hei, jeg har lenge vært en aktiv "lurker" her på avforum, hehe, men nå nærmer sommeren seg, samt dimmepengene fra Forsvaret seg med stormskritt. Med andre ord er det også på tide å oppgradere anlegget noen hakk.
    Anlegget jeg har nå er relativt gammalt. Det består av en H/K stereoforsterker og noen gamle System Audio høytalere.
    Jeg har sett en del på følgende utstyr og konkludert, sånn delvis, at dette vil fungere passe bra i forhold til det jeg vil bruke det til.

Pioneer LX60 AV-reciever
    2 stk. Midgard Oberon 6.1 effekttrinn
    JBL L890 fronter

Ut mot høsten en gang har jeg planer å supplere med resten av surround oppsettet, men det er foreløpig uvisst hva som skal brukes av andre høytalere. Det eneste jeg har bestemt meg for er subben. Tatt andre brukeres erfaringer i betraktning har jeg bestemt meg for å gå til innkjøp av en SVS PB13-Ultra. Dette oppsettet skal stå i et rom på en 25-30kvm.
    Anlegget vil brukes til både film og musikk, derav hovedsakelig av den metalliske typen, med noen innslag av rock.

Skulle gjerne hatt litt tilbakemelding fra dere.
    Noen som har noen formeninger om oppsettet? Ideer eller forslag til forbedring?

Takker for svar! :-D

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neppe noe dårlig oppsett, men jeg har mine tvil om komboen Pioneer\midgard. Har selv hatt oberon 6.1 på endel forskjellige høytalere, og har litt erfaring med pioneer selv om det ikke er på hjemmebasis. Selv om begge produktene du nevner gir utrolig mye for penga, så skal du være litt forsiktig med å sette de sammen siden det fort kan bli litt sterilt og kaldt. Pioneer har virkelig kommet seg lydmessig de siste årene, det hersker det ingen tvil om. Det låter åpent, rent, pent, dynamisk - man har ikke noe ekstra pondus her og der, eller noen ekstra sødme i lydbildet for den saks skyld. Midgard på sin side er også meget nøytrale\sterile, de tilfører fint lite til klangkarakteren og kan også fremstå som en anelse slanke. Jeg er redd de to i kombo kan bli litt vell glassklart.

Hva med å for eksempel bytte ut oberon med parasound a21? Nypris 24k, men finnes lett på bruktbørsen for 15 - 20k. Eller bytte ut pioneer receiveren med en av de nye hk recieverene som virkelig begynner å lukte fugl, og la den drifte oberon? Det er så utrolig mange muligheter når man skal begynne fra scratch, lett å bli forvirra og du vil garantert på mange forslag i denne tråden. Det absolutt beste er om du får hørt litt på forskjellig utstyr rundt omkring og så funnet ut hva som matcher øra dine best og ikke.

En liten forvirring til slutt:

reciever: yamaha 3800 - rundt kr 14\15k (lett å få bedre priser hos de fleste)
    effekt: parasound a21 - kr 25k ny, men finnes lett for 15-20k på brukten.
    høytalere i front: klipsch rf82 - ca 10k, men lett å prute litt på dette produktet.
    resultat: MOJJJJJJO!!
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres forsåvidt ganske logisk ut det du sier. Problemet er jo at dette oppsettet er det mest prisgunstige i forhold til ytelse, dersom budsjettet er tatt i betraktning. Jeg kunne selvfølgelig ventet til høsten en gang og svidd av litt ekstra på det anlegget du anbefalte, men saken er jo at dette anlegget skal tas i bruk fra sommeren av. Noe som passer det nåværende budsjettet en del bedre.
    Sånn sett er jeg vel litt mer åpen for forslag i samme prisklasse angående effekttrinnet når, som du sier, det kan bli litt i klareste laget.
    Er det noen som har noe first-hand erfaring med et lx50/60/70 og midgard-oppsett?

Forresten, så er det slik at jeg har fått et tilbud på en oberon til en 6-7000, og i verstefall, gitt at dette er oppsettet jeg bestemmer meg for, blir jeg bare nødt til å gå til nyinnkjøp av den andre midgarden. Dersom jeg ikke finner den andre og til en god pris på bruktmarkedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slår følge med Skrotnisse her.
    Oberon har mye Watt, men er tam i bassen i følge de som har testet den.
    Parasound er noe helt annet, og kanskje noe av det beste innen effektforsterker under 2-25000,-.
    Man fås også Parasound ganske billig (sett mot kvalitet) på diverse bruktmarkeder.

Oberon:
    audiophile.no

Parasound:
    audiophile.no

Stol å ørene dine. Det dummeste er å kjøpe noe man kanskje vil angre på om 2-3 måneder. Har gjort det til gangs, men har nå enda lært litt

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Slår følge med Skrotnisse her.
    Oberon har mye Watt, men er tam i bassen i følge de som har testet den.
    Parasound er noe helt annet, og kanskje noe av det beste innen effektforsterker under 2-25000,-.
    Vil også skyte inn usher 1.5 i denne klassen. Grusa oberon på alt bortsett fra på antall watt.

Usher 1.5 hos dacapo hifi
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midgard 6.1 er ikke tam, men utrolig kontant i bassen. Lite leken kan du si. Paraosound er noe helt annet . Anbefaler nok New Classic 2250 fremfor Midgard 6.1 på JBL .

Midgard Audio bruker ICE power, og det er ikke uten grunn at denne teknologien brukes i store HIGHEND subwoofers (brukes ikke pga lite bass iallefall).

Har selv Midagar 6.1 på BW 703, låter litt kjedelig til tider ja. Parasound derimot... ENGASJERENDE!!! .

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Midgard 6.1 er ikke tam, men utrolig kontant i bassen. Lite leken kan du si. Paraosound er noe helt annet . Anbefaler nok New Classic 2250 fremfor Midgard 6.1 på JBL .

Midgard Audio bruker ICE power, og det er ikke uten grunn at denne teknologien brukes i store HIGHEND subwoofers (brukes ikke pga lite bass iallefall).

Har selv Midagar 6.1 på BW 703, låter litt kjedelig til tider ja. Parasound derimot... ENGASJERENDE!!! .
    Tam er vel et definisjonsspørsmål. Er vel mer rett som du sier ja.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midgard Oberon er absolutt ikke tam i bassen, men korrekt og farger lite. Parasound legger sansynligvis en god del til i bassen og det foretrekkes av enkelte p.g.a. høyttalerne og rommet.

Jeg vil foreslå Oberon blokker sammen med f.eks en Yamaha/Marantz receiver. Prøv selv først hjemme om du har muligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, etter litt videre utdanning og stadig forvirring har jeg nå sett på svar her og studert noen alternativer. :-D
    Først og fremst har jeg sett litt på høytaleralternativer. Derav Klipsch sin Reference-serie og Patos sin Lyric-serie. Lyric 402 er en veldig pen høytaler, men jeg er redd dette alternativet ikke er det jeg ser etter. RF-82/83 virker derimot som et meget kurant alternativ. Ikke bare er de pene, i mine øyne, men de ser sett og slett brutale ut. :-D
    L890 er jo egentlig fantastisk stygge i forhold. Spesielt all plastikken rundt elementene.

Virker nå som hovedvalget faller på klippfisken. Her i landet virker det som om prisen på rf-83 er en god del høyere enn i utlandet. Spesielt statene. Jeg tittet litt på ebay og fant et par svarte rf-83 til rundt 11k, frakt inkludert. Som nevnt her tror jeg dette vil gi en mye høyere morofaktor. Dersom jeg ikke får tak i et par av 83-ene, tror jeg ikke det vil bli noen drastisk reduksjon å ta i bruk 82-ene i stedet. Med dette oppsettet vil jeg nok satse på en brukt Parasound av noe slag. Er det noen spesielt forskjell i lyden på Halo-serien og New Classic-serien?

Usheren er ganske utelukket. Den var jo grell av en annen dimensjon, hehe.
    Forsåvidt tror jeg nok jeg beholder Pioneeren som pre, mye grunnet utseende og annen funksjonalitet jeg er på jakt etter.

Når det gjelder kabler til Klipschene er jeg noe mer uviten. Det eneste jeg for så vidt har klart å få med meg er at BetterCables og Klipsch er en god kombinasjon. Noen formeninger om dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipch og Parasound skal låte bra, men vær oppmerksom på at Klipch er veldig lettdrevne saker, og man kan greie seg med relativt beskjeden effekt.
    Men strøm og effekt skader aldri

Mitt personlige syn er at JBL aldri har sett fine ut.
    Kjøpe Klipch fra statene er kanskje mulig, men vær oppmerksom på at man kan lett komme borti fraktskader og lignende som kan være vanskelig å håndtere i etterkant.
    Like greit å kjøpe bruk her til lands da.

Selv har jeg laget billige men gode DIY signalkabler med materiell fra Elfa. Like god eller bedre enn Burmester kabler jeg hadde på test samtidig. I den grad man hører forskjell da. Men ikke før etter denne testen har jeg blitt kvitt kabelskeptisismen min. Men dog innen rimelighetens grenser. Mener man ikke skal behøve å betale i dyre dommer for ferdig mekkede kabler når de ikke gir bedre lyd.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det blir rf82/83 kan du iallefal glemme oberon, oberon og den nye rf serien låter bare ikke helt bra sammen. Så sant du ikke har en monstrumentalt god pre. Parasound bør være en langt bedre match. Halo serien ligger jo hakket over nc serien og en forhandler jeg snakket med anbefallte meg å spare til halo når jeg spurte om priser på nc.. men alt er smak og behag...

Når det kommer til kabler er både monster og better cables gode alternativer. Klipsch bruker vel også monster internt så vidt jeg vet.
    -------
    Mvh
    Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Klipch og Parasound skal låte bra, men vær oppmerksom på at Klipch er veldig lettdrevne saker, og man kan greie seg med relativt beskjeden effekt.
    Men strøm og effekt skader aldri

Mitt personlige syn er at JBL aldri har sett fine ut.
    Kjøpe Klipch fra statene er kanskje mulig, men vær oppmerksom på at man kan lett komme borti fraktskader og lignende som kan være vanskelig å håndtere i etterkant.
    Like greit å kjøpe bruk her til lands da.

Selv har jeg laget billige men gode DIY signalkabler med materiell fra Elfa. Like god eller bedre enn Burmester kabler jeg hadde på test samtidig. I den grad man hører forskjell da. Men ikke før etter denne testen har jeg blitt kvitt kabelskeptisismen min. Men dog innen rimelighetens grenser. Mener man ikke skal behøve å betale i dyre dommer for ferdig mekkede kabler når de ikke gir bedre lyd.
    Hmm, DIY-kabler tror jeg ikke er noe for meg gitt.
    Det hadde selvfølgelig vært moro å prøve en eller annen gang, gitt at det har en vanvittig enkel vanskelighetsgrad... Hehe. Har fint lite peiling på slikt egentlig.
    Apropos brukt Klipsch så har jeg funnet fint lite av det jeg leter etter foreløpig. Selger på ebay tar også på seg ansvar ved fraktskader, men vi får se hvordan det går etter hvert. Jeg har jo for all del ikke bestemt meg enda. :-D
    Så langt kabler gjelder er jeg vel egentlig på jakt etter noe som ikke bidrar til å gjøre Klipschene enda lysere i toppen enn de allerede er. Dette er jo hovedsakelig grunnet musikkvalg som ble nevnt litt lenger opp. Thrash/doom/death/black metal har en tendens til å være ganske pågående i diskanten. Ser også at andre eiere av Reference-serien mener den kan bli litt vel lys, tilogmed plagsom/vond, i diskanten til tider. Jeg ser derfor etter en kabel som balanserer dette mest mulig. Gitt at det finnes så klart.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AudiogoN high end audio auctions, classifieds, hifi chat er en bra side for å kjøpe fra statene. Man kan som regel lese av tilbakemelding av brukere som har handlet med vedkommende tidligere, og stole på at man har med en ærlig selger. Man vet jo aldri, men det er nok en god plass for brukt utstyr.

Ser på flere ting der også..

Lage kabler selv var faktisk ikke noe stress. Men jeg har bare 4-5 tommeltotter, og ikke 10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •