Hifi og AV = Sykdom uten helbredelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hifi og AV = Sykdom uten helbredelse

Jeg må nesten skrive litt her inne nok engang, sitter inne med mange tanker om dette med A/V for folk flest. Det som jeg stiller av spørsmål er om man er fornøyd med ett anlegg man har anskaffet seg, så er man som oftest ikke det. Men da man kommer til den delen og får kjøpt det lille ekstra som mangler er alt bra, så tenker man litt etter......

Når det virkelig er bra altså, alt klaffer og lyden er fin osv. Og da kommer smellen når alt er på topp, da skal man plutselig selge og anskaffe seg noe nytt. Er trangen så stor etter å få the "big bang" for kronene, eller er det bare for å prøve nytt? Er som med Hifi som med damer, etter man har prøvd det vil man ha noe nytt og bedre. Dette som kalles en syke som ikke kan kureres. Det er litt rart etter alle anlegg og komponenter man har prøvd så blir man aldri fornøyd, men når blir man egentlig det med dagens teknologi?

Er det slik i dag at vi ikke vil ha ett anlegg lengre enn maks ett år, eller er det bare å lete etter go lyden? Jeg ser folk her inne har det sprekeste av det sprekeste innen slike ting, men det mangler stadig noe for å få det de ønsker. Når ønsket er oppfyllt så selger man del for del og satser videre, vil man da til enden og slutten finne ett anlegg med en slik kjøpelyst. Og konene er like blide for alle disse kjøpene også?

Jeg vil gjerne høre deres oppfatninger av slik kjøpemani, det er kjempe moro med noe nytt men blir man fornøyd engang? Si man kjøper ett anlegg til 200k og ikke er helt fornøyd, det må være kjedelig mener jeg etter å spyttet så mange penger i det. Det er slik med alle at vi alltid vil ha noe nytt, problemet er at vi blir så fort lei. Kan dette kureres?

Tvangskjøp til tilfredstillelse.

Dette er mange dype tanker på engang, så ikke bli rar når dere leser dette....

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del så ligger mye av glede i å kjøpe noe nytt, koble det opp og bruke det. Etter en stund er det ikke noe nytt og morro lengre og da vil jeg gjerne prøve noe nytt, trenger ikke være noe dyrt for min del. Nå er ikke jeg så veldig audiofil av meg, så bryr meg ikke så voldsomt mye om lyden, men er ikke helt likegyldig heller. Når det gjelder bilde så kommer jeg nok aldri til å bli fornøyd da det stadig kommer noe nytt og bedre. Nå har jeg kanskje trent øynene mine bedre enn ørene mine, men det er en grunn greit for meg. Det ville blitt alt for dyrt om jeg skulle bry meg like mye om lyd som med bilde. Ikke er jeg sikker på om jeg hører noe bra heller da øret mitt stadig vekk er fylt med ørevoks. Øyenene der i mot er det ingen ting i veien med.

Ang kjøpemani, dette er vel på ingen måte noe særegent med av og hifi interessen? De fleste hobbyer kan vel etterhvert føre til en kjøpemani?

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg må nesten skrive litt her inne nok engang, sitter inne med mange tanker om dette med A/V for folk flest. Det som jeg stiller av spørsmål er om man er fornøyd med ett anlegg man har anskaffet seg, så er man som oftest ikke det. Men da man kommer til den delen og får kjøpt det lille ekstra som mangler er alt bra, så tenker man litt etter......

Når det virkelig er bra altså, alt klaffer og lyden er fin osv. Og da kommer smellen når alt er på topp, da skal man plutselig selge og anskaffe seg noe nytt. Er trangen så stor etter å få the "big bang" for kronene, eller er det bare for å prøve nytt? Er som med Hifi som med damer, etter man har prøvd det vil man ha noe nytt og bedre. Dette som kalles en syke som ikke kan kureres. Det er litt rart etter alle anlegg og komponenter man har prøvd så blir man aldri fornøyd, men når blir man egentlig det med dagens teknologi?

Er det slik i dag at vi ikke vil ha ett anlegg lengre enn maks ett år, eller er det bare å lete etter go lyden? Jeg ser folk her inne har det sprekeste av det sprekeste innen slike ting, men det mangler stadig noe for å få det de ønsker. Når ønsket er oppfyllt så selger man del for del og satser videre, vil man da til enden og slutten finne ett anlegg med en slik kjøpelyst. Og konene er like blide for alle disse kjøpene også?

Jeg vil gjerne høre deres oppfatninger av slik kjøpemani, det er kjempe moro med noe nytt men blir man fornøyd engang? Si man kjøper ett anlegg til 200k og ikke er helt fornøyd, det må være kjedelig mener jeg etter å spyttet så mange penger i det. Det er slik med alle at vi alltid vil ha noe nytt, problemet er at vi blir så fort lei. Kan dette kureres?

Tvangskjøp til tilfredstillelse.

Dette er mye dype tanker på engang, så ikke bli rar når dere leser dette....
    Mye fornuftig i innlegget.. Det er vel slik med alle "diller" - hangen til noe anderledes henger alltid der. Datteren til sjefen har hestedilla.. Gud vet hvor mange saler hun har til hesten... trodde en sal var en sal jeg, men nei.. det fins visst uendelig mange typer, for ikke å snakke om støvler, bukser, fôr etc..

Skjønner godt hvor du vil.. Fort å glemme å nyte nuet fordi man sitter og funderer på alt annet som kanskje er bedre... Er vel noe med gresset som er grønnere på andre siden?

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elsker å kjøpe og selge! det er også min forbannelse, dessverre.

har vært mange salg jeg har angret på i ettertid (rauna tyr 2 kommer jeg aldri til å glemme)

men føler faktisk at når jeg får min komplette xtz frontrekke så er det slutt for en stund, da den bedre halvdel også er meget hypp på xtz, heldigvis.

håper å bli helbredet et år eller 2 ialfall

mvh
    stian

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er utrolig fornøyd med det jeg har nå, men har lagt planer til langt ut i 2030.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært mer eller mindre aktiv her på forumet nå, og det er mye moro folk får i hus som jeg kunne bare ha drømt om. Det er så mye i denne lydverden vi ikke har opplevd, og det er helt utrolig hva som skiller lyden fra hverandre. Selv har jeg ikke kjøpt så mye slikt utstyr enda men tro det eller ei så hadde jeg faktisk ett Technics anlegg i 8år. Og det synes jeg var ganske sterkt av meg, men nå er lissom lysten der til å prøve noe annet også. Det er lommeboka som setter en stopper for gleden med å kjøpe noe nytt, er jo litt galt om det blir bruk og kast mentalitet med slike ting også.

Det er moro å høre trangen deres, jeg misunner de som har råd til å leve ut denne drømmen fullt ut. Jeg respekterer alle som lever ut denne drømmen, ser ikke no galt i det på noe vis. Det er bare det om man kan bli fornøyd med det man har?

Visakortet har fått merke at jeg ønsker meg ting i hvertfall, så det ikke lett å betale ned en ting før andre ting melder sin int.....

Mine damer og herrer..... Noen som har brutt lydmuren?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er slik med omtrent alt av hobby, det finnes alltid noe bedre, anneledes, finere, større, etc. Smaken endrer seg kansje litt etter en stund også.
    Det som er med A/V og mange andre hobbyer er det alltid finnes små og store "duppeditter" en kan bytte ut eller legge til for å forbedre lyden eller bildet.

Jeg for min del er kjempe fornøyd med anlegget så langt, bare jeg får bygget meg disse to sonosubbene nå så blir det bra. (Det tror jeg nå, men kommer sikkert på noe mer når de står ferdig)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel mange som lever etter "veien er målet" ordtaket.

En hobby som alt annet....

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du tar opp ett tema jeg har tenkt på mange ganger. Jeg er av typen som etter en stund med nytt utstyr ikke lenger er like fornøyd som jeg var når det var nytt. Min begrensning har vært pengene jeg har hatt tilgjengelig, og tanken på om oppgraderingen svarer til pengeforbruket. Å sammenligne det med damer er vel å dra den litt langt, men forstår poenget. Det er vel litt i mannens natur å samle, oppgradere, og hele tiden ville ha det nyeste og beste.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Hobby det kalles, men det er stiv pris på denne "Hobbyen" men sist jeg så fikk man en Nidar's Hobby for 10kr...

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en Hobby skal ikke regnes i tid eller kroner, men i nytelse
    kan også brukes på sjokoladen med samme navn..

for min del av Hjemme kino blit en overgang fra aktiv bygging med lyd i bil i nesten 18år. så summer jeg har brukt på reise land og strand rundt vær helg og bygge om i bilen,
    så er hjemme kino nesten billig i forhold

troeen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som ikke har sterke behov for utskifting/oppgradering etter bare noen få måneder, de bør kanskje betegnes som AV-monogame

Mens de som ikke klarer å kontrollere kredittkortet, må betegnes som notorisk-utro-AV-rundbrennere

Nå vil jeg tro at man ved å være aktiv herinne (eller andre fora) er med på å skape seg selv et behov for oppgradering/nye kjøp.

Når f.eks cybervision_ kjøper seg nye høyttalere, så fristes jeg til å gjøre det samme.

Eller når RoKo forteller om sine himmelske opplevelser med elektrostat headset, så er det på en vurderingsliste oppe bak til venstre i høyre hjernehalvdel hos meg.

Vi blir med andre ord påvirket - ikke bare av reklame og annonser, men også av "kollegaer" her på forumet.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det verste er jo når man har komplett anlegg i 1 merke, får seg en ny duppeditt i et annet og sitter og lurer på om man må bytte til det merket..
    Hehe
    Selv har jeg en tendens til og kjøpe alt som er billig. Klesskapet mitt er stappa
    med reparasjons prosjekter og div komponenter.
    3 cd spillere
    2 dvd
    3 spillkonsoller
    2 effektforsterkere
    1 equalizer+mic
    1 trådløs headsett
    1 headsett
    1 center
    2 vintage høyttalere
    1 sub
    1 pa høyttaler
    1 forforsterker
    1 integrert
    1 enslig høyttaler som har mista sin partner
    1 vhs spiller
    1 par høyttalerstativ
    1 gitar + forsterker
    1 trådløs mic
    ++++++++
    uff........ får ta meg en tur på elavfall snart, føler meg jo helt psykisk ustabil-samlemanisyndrom. MÅ få kasta noe.ops:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, fyllinga er stedet mann, det kan du bli kvitt dine skap problemer..

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt noen kroner på hjemmekino i det siste året jeg også, og er enda ikke ferdig. Vil tro det blir en del lapper til før jeg kan sette "fullført"-stemplet på hjemmekinoen.

Men, når jeg først er ferdig, da blir det ikke å skifte ut det aller eldste med nytt osv, osv. Det kommer til et punkt da jeg mener det blir både for egoistisk og uansvarlig dyrt å bruke mer penger på noe man allerede er/var fornøyd med. Spesiellt hvis man har både barn,dame,hus og bil å bruke pengene sine på.

Nå er det slik at jeg ikke er millionær, og alle penger som kommer inn på konto får fort bein å gå på til regninger osv. Hadde det vært slik at det kom inn sykt mye penger på konto hver måned hadde kanskje saken vært en helt annen og utsyret like så.

Jeg kan med hånden på hjertet si at når jeg har kommet i mål med det utstyret jeg kan ta meg råd til og fremdeles sove godt om natten, da gir jeg meg for noen år. Føler iallefall ikke at jeg sliter med kjøpemani, heldigvis.:razz:

Utrolig artig hobby uansett!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan bli fristet av mangt, men for min del er det er i stor lommeboka/kortet som bestemmer.

Er det fristende NOK, så går jeg til innkjøp, men det blir sjeldnere og sjeldnere. Dette fordi min store kjepphest er at man ved å stadig handle nytt ALDRI får jobbet seg frem til det resultat ens eksisterende anlegg KAN yte. Altså "tweaking" og kalibrering.

Selv bruker jeg heller tid og forståelse på å tilpasse bruken av utstyret slik at det fungerer så optimalt som mulig. Og det er det nok (dessverre) altfor få som gidder eller har tid til. Å kjøpe nytt - og "bedre" - virker som en farsott, ja.

Dyrt for lommeboka, og dyrt for ens egen følelse av å ikke ha oppnådd noe fornuftig med pengebruken.
    Megawatt er inne på noe vesentlig her.

Akkurat nå går det (dessverre) LITT for mye penger til "software", altså filmer i Blu-ray- og HD-DVD-format, men så er jo prisene så himla lave også da... ;-)

OG - elektrostatene selger jeg aldri, verken høyttalerne, hodeklokkene eller øreproppene....
    Det er nemlig DER den virkelige godlyden og de STORE opplevelsene ligger! :-)

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sykdom eller interesse?
    Vet ikke, men har også fundert mye over den økonomisk forsvarlige grensa for nykjøp går. Som studerende innafor medier og produksjon blir jeg stadig klar over at det er brukeren, med sine mer eller mindre skjerpede evt. sløvede sanser, som er mottaker og fortolker av det medierte innholdet via bilde og lyd.

Men interessen/ grunnene for investering i teknologisk utstyr har mange og ofte sammensatte grunner, tror jeg, deriblandt mange vi ikke er klar over. Man kan se på bruk og forbruk av hardware ut fra både sosiologiske, fysiologiske, økonomiske m. fl. synsvinkler. Sjøl synes jeg at tanker om hvor sansene slutter og mediet (og teknologien) overtar, både ved avspilling og ved sansing av det avspilte, gir mange forklaringer, men ikke alltid svar.

En kjede blir aldri sterkere enn ... osv. Må vel vedkjenne meg noen bugs på sanseapparatet etter langvarig og uvøren bruk, så jeg er dermed fornøyd med det som allerede står på stallen. Behovet ligger heller i større fjøs, trenger MER ROM rundt anlegget og meg sjøl.

Det er uansett en fin og givende hobby, interesse, avhengighet, sykdom ..., som gir både venner og bekjentskap. En fin tråd og et interessant emne, dette!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    ...En fin tråd og et interessant emne, dette!
    Enig - i begge deler! :grin:

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo en genial hobby, før jeg begynte måtte jeg alltid prioritere hva jeg skulle bruke pengene på kontoen til, det trenger jeg ikke lenger.

Ellers er det nok opp til enhver å sette beinet ned, men det er vanskelig å stoppe.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var 15-16 år og snubla inn i Rolfs HiFi på Jernbanetorget i Oslo. Pleide å kjøpe MiniDisc stæsj der. De hadde satt opp et anlegg der til rundt 80-100.000 kr. med lyden på. Det var helt magisk. Den følelsen glemmer jeg aldri. Jeg skal ikke gi meg før jeg får den lyden tilgjenglig igjen! Det er derfor jeg er hekta, ikke fordi det er spennende å pakke nye ting (heller slitsomt med omorganisering av møbler/kabler og flytting av pakker som veier 30 kg+).

Jeg var mer av en surround mann før, men interessen for spilling, størst mulig bilde, surround lyd (det funker 100% for meg å få lyden fra to kanaler forifra, har jo sett på TV hele livet) og filmer (med mindre de er storfilmer) dabbet av. Fant en gull-CD med nyere klassisk og det låt ullent (mye kabinett"bråk" ved høyere lydvolum) og ikke autentisk nok med utstyret jeg har nå (Celloen gir ikke frysninger slik den gjør i virkeligheten!). Da begynte hifi-kløen å klø igjen etter mange år og jeg begynte å savne lyden jeg hørte hos Rolfs.

Heldigvis for meg (min lommebok) så er dette en hobby nr. 3 etter bil og etterhvert MC. Ser ikke bort i fra at MC kan falle ned på 3. plassen etterhvert dog, for der er det ikke så mye penger å spytte inn når lappen, sykkelen og kjøreutstyret er i boks. Hver gang det er noen kroner til overs så går det til lydforbedring. Allerede i løpet av de neste ukene forsvinner Cambridge-settet til fordel for et Cayin/Hegel CD-spiller/forsterker sett og B&Wene forsvinner til fordel for XTZ 99.26 - jeg tror ikke det kommer til å ta slutt før jeg foran noen drømmekomponenter og tenker "Life is good".

Men, jeg klager ikke, for dette er gøy som F! Anlegget brukes lite men når det brukes vil jeg at det skal være en opplevelse hver gang.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •