Hvordan få et bedre lydkvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få et bedre lydkvalitet

Heisann

Jeg har nå et par m-65. og en stereoforsterker av type H/K 970.
    Jeg har et lite irriterendes problem, og det er at når jeg øker volumet så har diskanten en tendens til å bli veldig fremtredende mens bassen blir dårlig og slapp.

Og lurer da på om det er en mulighet til og forbedre lydkvalitet?
    Har vell en litt tynn kabel, kansje 1cm. vill lydkvaliteten økes hvis jeg bruker en ordentlig FEIT monster kabel?
    Har også 4 terminaler på min m-65. kan jeg bruke alle fire på høytaleren og koble til forsterkeren for å få bedre lyd?

Bare slenger ut noen idèer som jeg kom på i farten

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 cm? :shock: Det bør holde!

4 kvmm er bra nok overdimensjonert, og 2,5kvmm holder nok.

Forsterkeren bør også gi krefter nok til bassen, så det er nok ikke slapp bass som gjør diskanten frempå. Du sliter ikke med første-refleksjoner da? Står høyttaler inntil vegg eller vindu? Har du rom nok til bakvegg og sidevegger?

Tror ikke det er mye å vinne på å bruke alle terminalene på høyttaler.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk bassputene bak !!!

Prøv deg frem med litt justering på plassering i forhold til vegg slik pnerbye skriver og disse bassport-putene.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tatt ut alle skumpluggene.
    etter hva jeg har forstått etter min logiske tenking, er at ved lavt volum er det lurt og ha dem i fordi da blir det mere trykk i kabinettet, som da skaper en stram og fin bass.

men ved høyt volum så blir trykket for høyt i kabinettet med skumpluggene i, så får og få en bedre bass ved høyere volum så har jeg valgt å ta ut skumpluggene.

Her er en skisse av rommet mitt og hvordan det nå ser ut

høytalerne står vell ca en meter uifra veggen. problemet er at pga møbler så er ikke flytting av høytalerne så enkelt.

Sånn Bi-wiring eller Bi-amp vill ikke øke kvaliteten da?
    og ja, hva mener du med første-refleksjon?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har også justering for diskanten på baksiden, men vær klar over at merkingen er feil! Ikke se på hva som står der, men lytt deg frem.

Ellers så er nok inntrykket ditt noe mange deler med deg. Diskanten i disse er av billigste sort og blir lett slitsomme når det går hardt for seg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    De har også justering for diskanten på baksiden, men vær klar over at merkingen er feil! Ikke se på hva som står der, men lytt deg frem.

Ellers så er nok inntrykket ditt noe mange deler med deg. Diskanten i disse er av billigste sort og blir lett slitsomme når det går hardt for seg

Syns nesten de er litt oppskrytte jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skaffet meg engang en romkorrigering, Copland DRC205! Det gjorde utrolig mye på lyden. Som om jeg hadde byttet ut hele anlegget!
    Nå koster dette litt penger da, 20K, men kan nok ligge på 12-14K i brukt markedet. Dessuten bør man nok ha et allerede godt oppsett før man skaffer slik. Men den er absolutt å anbefale til brukt pris!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du laget en feil på din skisse ? Du sitter et merkverdigt sted....
    Fint at du høyttalerne noe ut fra bakveggen, men hvor mye de skal ut fra veggen avhenger av hvor du sitter også.
    Høyttalere og deg kan utgjøre en retvinklet trekant men man får som regel bedre og bedre lyd desto lengere bort fra høyttalerne man kommer, grensen er motsatt vegg som man helst ikke skal sitte med ryggen mot.
    Sitter du i lytteposisjonen og har et speil på veggen, der hvor du ser høyttaleren i speilet er en første-refleksjon.
    Et stykke dopapir, eller to, foran diskanten kan avhjelpe litt tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ha en høyttaler på ver side slik som du har gjør det vanskelig å få et godt lydbilde uansett hva du gjør med høyttalerne. Prøv et mer tradisjonelt oppsett og se om det fungerer bedre. Kanskje ommøblering er eneste løsningen...

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

Ja synes dette jeg og. hører gjerne på rock, og hvis jeg ordentlig guffer på så blir alt bare skrik i ørene, som da er veldig ubehagelig rett og slett.

Ja vet jeg sitter i en meget rar lytte posisjon, Burde jeg heller ha høytalerne rett forann meg?

Så hvis jeg forsto rett så burde jeg og høytalerne utgjøre en stor trekant, desto større, desto bedre?. og utifra trekanten så finner jeg ut hvor subben skal stå.

noen som vet om et par høytalere som har god diskant som ikke blir så jævlig ved høy volum, men også GODT trykk. mens dere samtidig har ordet: Studentøkonomi i bakhodet?

for jeg regner med at selvom jeg plasserer dem i en perfekt posisjon så vill dem fortsatt være høytalere til 2000,- kr.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere skal jo ikke spille mot hverandre, vil si at det oppsettet der er helt på trynet. De skal jo stå parallellt, eventuelt vinklet litt inn. Når du sitter i lytteposisjon skal du se fronten på begge høyttalerene foran deg.

Det du har er jo nesten et par gigantiske øretelefoner. Blir jo et helt galt lydbilde uten stereoperspektiv i det hele tatt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zcum
    noen som vet om et par høytalere som har god diskant som ikke blir så jævlig ved høy volum, men også GODT trykk. mens dere samtidig har ordet: Studentøkonomi i bakhodet?
    Nå har jeg testet ut QLN Quibic II F i noer uker - lydmessig ligner det veldig på M65 - jeg blir ikke enig med meg selv hvilken som er best. M65'ene står i et hjørne i stua og skuler på meg:
    "jaså du - så vi er ikke god nok lengre vi ........"

QLN virker å være mere kontrollert i diskanten, men mindre bass. Naturlig nok da M65 har 2 basselementer. Her komemr sub'en til sin rett.

Og de var jo latterlig billige på kampanje hos HFC til kr 795,- for paret. Det var et timesstunt hos HFC i Kr.sand.
    Normalpris er 1995,-

Du kan jo ringe dem og høre om de har noen igjen til den kampanjeprisen. Med så lav pris er det verdt det.Telefon: 38 02 60 39

ps! de tar mye mindre plass enn M65 også - det kan kanskje passe deg ?

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dem står ikke mot hverandre, bare jeg som er elendig til og tegne, dem er rettet mot meg

tja.
    Altså skal jeg være ærlig mot dere så er det jo visse problemer.
    1: I den alderen jeg er (18) så vill jeg gå imot instinktene mine ved og velge mindre høytalere, vill jo ha Det største som er, helst med CV bass, og Klipcsh lyd. så det og gå ned i størrelse er jo som å gå til legen og klage på for stor penis, da går man imot sin egen verdighet.
    2: bass er jo også en ting jeg liker veldig! vill jo gjerne ha en diskant som er god som bare det, men ikke kommer på bekostning av noe bass, vill jo helst ha bass som gjør vondt i mellomgulvet når du fyrer løs.

Men takker så meget at du iallefall respekterer økonomien min.
    selvfølgelig, kan spare opp noen tusenlapper for høytalere, det er jo mulig det. hva vil dere si er et bedre alternativ den m-65. lydmessig så er jo denne superb ved lav lyd, men diskanten har noe problemer ved høyt volum. har vurdert klipsch og B&W, men dem er litt høye i prisklassen 8000 ca. og synes ikke at jeg kan gå så mye høyere den 6000,- nok.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah, større og dyrere - men allikevel ikke over-the-edge

CV 15F, er ikke det bass nok?
    Dali Concept 6 eller 8 - også mye brukt å få på AVtorget
    (Ikon 6, 7 eller 8 er min drøm)

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har DU akkuratt det jeg leter etter, større og bedre, men skal ikke RENNE helt over. skal være kontrollert. synes M-65 klarer dette bra, men de er ikke bra nok hvis du skjønner.

Ja, har sett på CV, og Dali. men er usikker. CV har jeg hørt har mye bass, men slapp bass. og gjerne de største elementene har problemer med tanke på at det er mye og flytte. og blir ikke like bra Stram bass som f.eks en 10/12".

En drøm hadde jo vært Dali concept 10.
    Men hvordan er Klicsch iforhold til B&W da? har alltid sett på dem som store konkurenter jeg.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne prisklassen får du nok ikke noe silkemyk diskant. De får hva du betaler for. Men du kan hente mye ved litt justering.
    Det første du må gjøre er å møblere om på rommet ditt. Prøv å få til en fin trekant mellom høyttalerne og lytteposisjon. Og for all del øk avstanden fra ht til lytteposisjonen! Diskanten mister mer energi over en viss avstand enn mellomtone/bass.
    Juster ned diskanten på baksiden av høyttalerne.
    Forsøk å dempe førsterefleksjoner.
    Dvs første harde flaten som lyden fra diskanten treffer.
    Legg et speil på gulvet foran høyttaleren og sett deg i lytteposisjon, flytt speilet til du ser diskanten, DER er 1.refleksjon. Gjør det samme med sidevegg. Legg et teppe på gulvet foran hver høyttaler og heng noe på veggen. Og test!

Kanskje du kan få satt høyttalerne på hver side av sengen langs ene veggen? Mistenker at sengen er eneste møbelet i rommet ditt som hjelper til med å dempe diskanten?

Mange ting du kan prøve som er helt gratis og lærerikt. Og akustikken i rommet vil være med å ødelegge lyden, uansett hvilke høyttalere du kjøper.

Når du har funnet optimal plassering av høyttalerene, er tiden inne for å koble til suben og flytte den rundt til du får den beste bassen. Ikke tenk på den før tilslutt.

Lykke til!

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, nå har jeg flyttet hele anlegget til et annet rom der jeg fikk mere lytteplass.

Og sant som dere sier, så blir diskanten mye tidligere og bedre på større avstand. men nå sliter jeg med et annet problem, bassen. er utrolig lite trykk her jeg sitter! kan nesten ikke føle bassen.

noen tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du mister jo litt av stereo-perspektivet med å ha de mot deg... sånn jeg ser det på tegninga, så ville jeg prøvd å satt de smalere, og vinkelrett, altså ikke mot deg... eksprimenter også med avstand fra vegg...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M65 kan ikke regnes som en skikkelig basshøyttaler siden den ruller pent av ved 50hz(??). Ville vel ha suplert med en subwoofer hvis du vil ha mere basstrykk

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •