Lydkvalitet - Konsert vs Hjemme

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet - Konsert vs Hjemme

Det har vært konsert her i sandnes hele helgen (Classic Rock Festival), og musikken kan høres på lang avstand, så volumet var nok passelig nede på plassen vil jeg tro. Men en tanke som slo meg var:

Hvordan er lyden på en GOD (lydmessig ) konsert vs. hjemme på et BRA oppsett ? (forutsetter selvfølgelig et bra opptak)

Har selv aldri vært særlig fan av konserter, så det er derfor jeg spør.
    Klart her er det mange ting som spiller inn, hvor en står, promille ,lydteknikeren og utstyr brukt.
    Forstår at en konsert kan nok være "kulere" siden det noen ganger spilles i smerteområdet av hva hørselen har godt av, for de som synes det er kult, samt stemningen blir vel aldri helt det samme i stuen.

Men hva er deres generelle erfaring ? Er det "godlyd" på konserter generelt ?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mange så er det jo den "ekte" live lyden en er på jakt etter. Denne har "hvis den er god" masse engergi og trøkk. Men så er det andre som er på jakt etter en annen type lyd, som slike konserter ikke kan gi - da med spesiell tanke på detaljer og renhet.. Personlig så tilhører jeg det siste. Det er alt for ofte jeg går hjem fra en konsert med, huff dette var ikke godt..

Smak og behag.. (men husk lyden i Sandnes denne helgen var meget - meget høy!)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg var på Dream Theater i desember(eller var det november ??) og jeg må jo innrømme at gitaren til kong Petrucci var litt i meste laget av og til... selvom alle live-cd/dvd'ene jeg har av Dream Theater er mye bedre lydmessig, ville jeg byttet bort disse med å være på akkurat den konserten den er spilt inn fra hver dag hele uka!!

ps: sa jeg at jeg liker Dream Theater ? :-p

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv en klassisk konsert med et symfoniorkester - ingen PA - kun instrumentene, da får man en ide om hva dynamikk er.

Orgelkonsert; man innser ganske fort at dette kan man bare glemme å gjennskape med realistisk lydtrykk hjemme.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Prøv en klassisk konsert med et symfoniorkester - ingen PA - kun instrumentene, da får man en ide om hva dynamikk er.

Orgelkonsert; man innser ganske fort at dette kan man bare glemme å gjennskape med realistisk lydtrykk hjemme.
    Nettopp.
    Det er slik musikk - som IKKE er særlig videre behandlet av miksepult - som i svært stor grad låter himmelsk.

Kirkekonserter er et svært godt eksempel på dette. Der har man den naturlige atmosfære - rett i ørene! :-D

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, en av mine store konsertopplevelser var i ei kirke med et ca 30 mann/kvinne stort acappella kor som sang stille og messende. Helt vanvittig, gåsehud all over.

Satt og tenkte: "Dette klarer man aldri å gjenskape."

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum

Dette er konserter jeg liker..

Hm.. minner meg om at vi skal rigge nytt anlegg i kirken "vår" neste uke.. 1,1 million - må vel få noe grei lyd ut av det..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dere sier det , så var jeg på konsert med skolen i 9ende klasse for mange år siden i det lokale konserthuset (bjergsted i stavanger) å fikk høre "jurassic park - theme" , det var ganske rått. Hadde vært tøft å høre igjen, men er stygt redd at det finnes lite konserter som appelerer til musikksmak egentlig.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har fått "testet" lyden i den nye operaen? Mange som skryter fælt av den..

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Dette er konserter jeg liker..

Hm.. minner meg om at vi skal rigge nytt anlegg i kirken "vår" neste uke.. 1,1 million - må vel få noe grei lyd ut av det..
    Du vet, dersom du skal ha Neumann mikker så triller kronene ganske fort - Det burde være en bra budsjettramme for PA til kirkebruk.

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan nevne forskjellige slike konserter? :P hadde vært morsomt og prøvd!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Var nylig på bobby mcferrin i konserthuset i oslo

Var nylig på bobby mcferrin i konserthuset i oslo, BRA lyd og flott trøkk i bassen uten at de spilte spesielt høyt. Har også vært i operaen i Sidney, SINNSYK opplevelse.

Lydkvaliteten kan vel potensielt bli bedre hjemme, men dynamikken og opplevelsen av gode konserter er nok vanskelig å gjenskape hjemme
    --
    Thorbjørn

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden på Metallica konserten på Valle Hovin i sommer var faktisk VELDIG bra. Faktisk det beste jeg har hørt siden Toto konserten i spektrum i 2002 (var det vel?).

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden har vært crap i spektrum alle gangene jeg har vært der.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Lyden har vært crap i spektrum alle gangene jeg har vært der.

Har ikke vært der så mange ganger (4), hver gang så har jeg angret.. lydmessig stor skuffelse.:evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det litt forskjellig....
    En konsert - rock/pop - vil kjøres gjennom den samme PAriggen hele konserten igjennom. Det betyr at den lydkarakter som "sitter" i PA riggen vil farge konserten. EQ står stort sett på de samme nivåer konserten igjennom - spsielt på de enkelte lydsporene. Det betyr at ørene og hjernen går lei... Lyden på en live konsert vil aldri kunne bli så "bra" som en livecd - på en livecd har en kunnet prosessere materialet i etterkant - spesielt i forhold til balanse og EQ. Balanse - hvordan instrument og vokalspor i volum nivåjusteres i forhold til hverandre, er kanskje noe av det vanskeligste en lydtekniker jobber med, og det er selvfølgelig også den viktigste oppgaven. Banalt nok... ) Så - det blir aldri bra nok lyd på en pop/rock konsert - utgivelsene på cd i etterkant vil "alltid" være bedre.

Men - og dette er viktig - det er ikke mange som går på konsert for å høre hvor dyktig lydteknikeren er. Det som foregår mellom scene og sal realtime kan aldri gjenskapes på en cd. Som publikummer kan du være del av en magisk opplevelse der og da - enten lyden er sånn eller sånn...

De musiske kvalitetene i et band er heller ikke til å kimse av. En spiller på den lyden en har og noen ganger gjør begrensninger i lydbildet opplevd for musikerne - at en underveis i en session må lytte til andre referansepunkt i musikken enn det en ellers er vant til. Eksempelvis så er ofte bassiter og trommiser bundet sammen av basstrommen - det er den timingen knyttes til - grooven spilles rundt denne timingen. Om en "mister" basstrommen i en dårlig scenemix - så må en finne andre punkt å styre etter musikalk. Plutselig er det gitaristen og high hat/skarptromme som definerer grooven - og da kan det skje ting som er ganske artig! Altså - det er i det udefinerte landskapet som ligger ti sekunder frem i låten som kan få ting virkelig til å svinge. Dermed ser en at begrensninger i lydbildet skaper mulighet for nyskapning og - selvfølgelig - denne opplevelsen er unik for de som er på scenen og de som er i salen akkurat denne kvelden.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HoJ: Ja, jeg stusser hver gang over at alle konserter legges dit, men så skarp, boksete lyd. For lydfolkene må jo være gode, har vært der med f.eks. Springsteen osv.. og jeg regner jo med de gutta vet hva de gjør bak miksepulten.

Beste lyd jeg har opplevd på konsert så langt når man snakker stor konsert var U2 på Valle Hovin. Sto 40 meter fra scenen i "sweetspot" og der var det vanvittig drag i lyden og det var behagelig på høre på.

Spent på Springsteen + E-Street band 7. Juli gitt. *GLEDE SEG*

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å sammenligne en hjemmehifi i et rom på 20-30kvadrat med spektrum på 3400 blir litt drøyt. hvor høyt spiller det ved kilden, 130-140db? for ikke å snakke om de akustiske utfordringene..lykke til med å få god lyd der, uansett hva dere bruker av utstyr

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært på to konserter med ganske bra lyd på spektrum, en med Mark Knopfler, og en med Rammstein. Ellers har det stort sett vært rimelig dårlig. Enig i at metallica på valle i fjor sommer også var rimelig bra!
    --
    Thorbjørn

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Har ikke vært der så mange ganger (4), hver gang så har jeg angret.. lydmessig stor skuffelse.:evil:
    Jeg sverger at jeg ikke skal dra til spektrum for en konsert noen gang igjen!!
    Lyden er nesten alltid dårlig, betonggulvet er ubehagelig å stå på og det er vanskelig og se noe som helst, dokøene er lange, og det er svært vanskelig å komme seg til do også får du bare kjøpt 1 øl av gangen og den er bitteliten og kjempedyr!!
    Spektrum er et forferdelig sted!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •