Lydkvalitet - Konsert vs Hjemme - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    PA Kan låte bra det, men du verden, det er ikke alt for ofte man opplever det.

Forøvrig, så Neumann nevnt her. U67 er jo ganske pop i studio, men hvorfor i all verden? Den låter jo så trangt, skarpt og ekkelt at det er ikke til å tro. Ikke hjelper det at den er ute av produksjon heller, for det er vel minst 10 produsenter som kopierer den. I blant lurer jeg på om man finner den mest hørselsskadede personen i mils omkrets før man velger mic.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Lyden har vært crap i spektrum alle gangene jeg har vært der.

Et kjempestort rom i betong. Kanskje ikke så rart...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil faktisk påstå, uten å være noen ekspert på området, at Spektrum er et rom hvor det er umulig å få til god lyd i konsertform. Rommet er rett og slett laget for helt andre formål, og det å gå på "feinschmecker" konserter der er for meg et ikke-tema. På konsert i Spektrum går du for å få med deg en artist du liker mer enn lyden.

Det er kanskje innlysende at jeg ikke går i Spektrum for konserter lenger!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Prøv en klassisk konsert med et symfoniorkester - ingen PA - kun instrumentene, da får man en ide om hva dynamikk er.

Orgelkonsert; man innser ganske fort at dette kan man bare glemme å gjennskape med realistisk lydtrykk hjemme.
    En solskinnshistorie:
    for noen år siden var jeg i Wien og det var ordnet med billetter til å se/høre "Flaggermusen" på Volksoper (ikke Statsoper som nyttårskonserten sendes fra, men det oirignale teateret hvor Strauss hadde nettopp Flaggermusen oppsetningene).

Jeg kjente ikke så mye til stykke før konserten, men så frem til å høre/se dette i 100% autentiske omgivelser.

Da vi var på plass og hadde ventet litt, begynte det deilig musikk å lyde ut over salen.
    "ja, det var jo fin oppvarming og flott lyd - lurer på hva slags anlegg de har til den CD plata" - tenkte jeg

Det var det ikke - det var orkesteret som var igang med Overturen

Bedre live fremførelse-lyd har jeg aldri opplevd siden - før jeg var på Kristin Asbjørnsen konsert i Søgne

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Jeg sverger at jeg ikke skal dra til spektrum for en konsert noen gang igjen!!
    Lyden er nesten alltid dårlig, betonggulvet er ubehagelig å stå på og det er vanskelig og se noe som helst, dokøene er lange, og det er svært vanskelig å komme seg til do også får du bare kjøpt 1 øl av gangen og den er bitteliten og kjempedyr!!
    Spektrum er et forferdelig sted!!
    GrandPrix finaler tar vi gjerne der igjen. Da er ikke lyden SÅ viktig og den lange scenen egner seg utmerket til alle de merkelige artistene som etterhvert har blitt et del av denne årlige happeningen

Øl- og do kø kan jeg ikke huske var noe problem - men nå var min fokus på showet da........i 1996 !

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Beste lyd jeg har opplevd på konsert så langt når man snakker stor konsert var U2 på Valle Hovin. Sto 40 meter fra scenen i "sweetspot" og der var det vanvittig drag i lyden og det var behagelig på høre på.
    Da stod vi sikkert ikke langt unna hverandre om du snakker om sist U2 konsert. Jeg stod omtrent rett foran scenen, kanskje 4-5m unna.

Enig at lyden var bra, faktisk ekstremt bra! Sinnsyk dynamikk - en skikkelig opplevelse med et vannvittig skyv. Skal ikke mye til for å bli imponert da, selv om U2 naturligvis leverte varene (som vanlig).

Litt høyt de første minuttene, men et par øl så var det perfekt!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært ute etter "live-lyd" hjemme hadde jeg kjøpt Klipsch med et par musikalske suber. Live er det ofte veldig høyt, skarpt og med masse trøkk. Det er ikke nødvendigvis det man vil ha i stua. Men jeg savner det av og til. Det er veldig varierende lyd på konserter. Har sluttet å telle hvor mange konserter jeg har vært på, det er mange, de fleste ute.

Spektrum suger som regel alltid. Det finnes unntak Der er det oftest best nær scenen synes jeg.

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Lyden på en konsert med et rock/pop/blues band er selvfølgelig avhengig av lokalet, men allermest av om lydmann har peiling/feeling for musikken han mixer.
    Du kan ha verdens beste PA, med en lydmann som ikke har feeling for musikken han mixer låter det revva. På en annen side med OK PA et OK lokale, men med en lydmann som kan sine ting og har feeling for musikken han mixer kan det bli meget bra. Det å vere lydmann er som å spille et instrument, du kan vere teknisk perfekt på instrumentet ditt, men har du ikke feeling så funker det bare ikke.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SveinS
    Lyden på en konsert med et rock/pop/blues band er selvfølgelig avhengig av lokalet, men allermest av om lydmann har peiling/feeling for musikken han mixer.
    Du kan ha verdens beste PA, med en lydmann som ikke har feeling for musikken han mixer låter det revva. På en annen side med OK PA et OK lokale, men med en lydmann som kan sine ting og har feeling for musikken han mixer kan det bli meget bra. Det å vere lydmann er som å spille et instrument, du kan vere teknisk perfekt på instrumentet ditt, men har du ikke feeling så funker det bare ikke.
    Godt sagt. Jeg tok det liksom for gitt at dette var rock/metal-konserter uten å ha noen god grunn for det. Er stort sett bare det jeg er på. Men merker at mange sliter når det blir for mye info, akkurat som anlegg og rom sliter hjemme.

Den ene gangen jeg har hørt Dimmu Borgir med bra lyd, var "alle" misfornøyd pga. at det var for lavt... Jeg skjønner hva de sliter med av og til. Man har ingen egen volumknott på konsert.

Både på SRF og Wacken, bl. a. pleier en del av publikum å snu seg mot miksetårnet når noe er "på trynet". Det har som regel en virkning. En lydtekniker som får mer oppmerksomhet enn bandet på scenen, pleier ikke å skrive det på CV-en sin ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA anlegg som låter bedre enn god HiFi i hjemmet? Neppe 8) ..

Har aldri hørt god lyd på en konsert i forhold.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konsertlyd

Var på Kari Bremnes i Drammen, satt langt fremme, FANTASTISK LYD!
    Mye likt lyden jeg har hjemme, skikkelig høyt, herlig åpenhet og klarhet, OG KJELLERDYP TUNG DEILIG BASS! Masse attack!
    Ellers er det interessant som det sies her, når man hører en acapellakonsert eller stort orkester live, så innser man at det er vanskelig å gjenskape dette. Jeg var i fjor innom Dalen hotell, og plutselig var det noen som begynte å spille på flygelet i salen ved siden av, da fikk jeg samme opplevelsen, og skjønte motvillig at dette er vrient å få til gjennom et stereoanlegg dessverre. Men vi gjør så godt vi kan:-D

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har vært på to konserter med ganske bra lyd på spektrum, en med Mark Knopfler, og en med Rammstein. Ellers har det stort sett vært rimelig dårlig. Enig i at metallica på valle i fjor sommer også var rimelig bra!
    Knopfler i 2004(Shangri-La touren)? Enig der Var der også!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •