Brumm i alle høyttalere og sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Brumm i alle høyttalere og sub

Har flyttet, denne gangen til en ny bygård hvor samtlige stikk-kontakter er jordede. Har ikke hatt problemer med brum før, så det er jo naturlig å mistenke en eller annen form for jordfeil.

Jeg har forsøkt å koble fra antennekabel til tv og radio uten at noe skjer, så det ser ikke ut til å være i sammenheng med kabelanlegget. Men det kan kanskje se pga jording bare i strømanlegget? Hva gjør jeg i så fall mon tro?

Har søkt litt rundt på forumet her men fant ingen geniale fasitsvar Har også prøvd å koble til og fra litt forskjellige komponenter uten å helt komme i mål.

Noen gode feilsøkningsforslag? Har fullt surroundanlegg samt separat effektforsterker. Har brum i fronthøyttaler, sub og senter, hører ikke noe fra bakhøyttalerne men mulig det bare er veldig lavt der.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    update - brummet ser ut til å komme fra electrocompaniet. Når jeg slår av denne forsvinner brummet - og selvom jeg kobler strømmen fra (fysisk tar ut kontakten) av samtlige andre komponenter så brummer det fortsatt. De fleste andre komponenter står i en strømpad med overspenningsvern, og støyen blir noe høyere om jeg kobler electrocompaniet i denne enn om jeg kobler den rett i veggen. Humm... ?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant det ikke dreier seg om en ny feil i apparatet,så er det et gammelt jungeltricks å jorde alle komponentene sammen.Jord de til forsterker,altså feks Cd til forsterker,platespiller til forsterker osv..Samtidig er det viktig å fjerne nettjordingen.Dvs enten kople den ut i støpslet(noe som ikke er lov...),eller benytt en tavle uten jord med eget påsatt jordplugg,slik at den går inn i støpslet.(dette er vel heller ikke helt lov,men skitt au)
    Kan ikke garantere noe,men det hender ofte at dette gjør susen.Har du radiotuner,så monter et galvanisk skille på antennekabelen slik at du ikke får jordkontakt via den.Fåes på de fleste seriøse elbutikker.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Så sant det ikke dreier seg om en ny feil i apparatet,så er det et gammelt jungeltricks å jorde alle komponentene sammen.Jord de til forsterker,altså feks Cd til forsterker,platespiller til forsterker osv..Samtidig er det viktig å fjerne nettjordingen.Dvs enten kople den ut i støpslet(noe som ikke er lov...),eller benytt en tavle uten jord med eget påsatt jordplugg,slik at den går inn i støpslet.(dette er vel heller ikke helt lov,men skitt au)
    Kan ikke garantere noe,men det hender ofte at dette gjør susen.Har du radiotuner,så monter et galvanisk skille på antennekabelen slik at du ikke får jordkontakt via den.Fåes på de fleste seriøse elbutikker.
    Mvh Rune
    Det er ikke antennekabelrelatert såvidt jeg kan skjønne da brummen er lik selvom antennekabler kobles fra.

Jeg har sett trikset om å kvitte meg med jordingen et par steder, men er ikke dette litt uheldig? Er det ikke egentlig positivt med jord for å beskytte apparatene? Jeg får prøve å jorde alle ujordede apparater i effektforsterkeren da kanskje. Men mener jeg prøvde å koble alle komponenter fra strøm samtidig som de ikke var koblet til effektforsterken(litt usikker på om signalkablene stod i) - så hvis effektforsterkeren brummer selvom alt annet ikke er koblet til strøm og ikke til effektforsterkeren så er det vel neppe jordproblemer mellom komponenter(?)...

Håper det ikke har skjedd noe med selve effektforsterkeren da..
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-he! Det er ingen faste sannheter når det gjelder jordbrum.Noen ganger KAN det også hjelpe å få alle apparatene inn på nettjord,men jeg tror jeg har ordene i behold om jeg sier at det er langt skjeldnere enn om du kopler alle i fra.Våre lugubre husstrømnett må nok ta mye av den skylden.-Men også de forskjellige apparaters oppbygning og sårbarhet for slike ting. Grunnen til at jeg nevnte antennen som en mulig kilde,var ikke fordi at jeg ikke så hva du skrev,men rett og slett for å ta bort siste mulige rest av tilknytting til husets jord.De fleste fellesanlegg for antenner er store syndere når det gjelder akkurat dette problemet.-Ikke bare når det gjelder brum direkte,men er anlegget i kontakt,direkte eller indirekte,med jord så kan også antennesignalet bli redusert i større eller mindre grad.Mrk at jeg ikke skriver dette som en spikret sannhet,for som sagt,det er ingenting som er sikkert på forhånd når det kommer til jordingsproblemer.Det må vanligvis prøving og feiling til.Over nevnte er kun det som erfaringen har fortalt at oftest kan hjelpe.
    Og ja! Det er nok udelt positivt med jordtilkopling for å beskytte apparatene.Det er direkte lydmessig at problemene kan dukke opp.Div strømrensere/nettfilter kan jo også hjelpe,men akkurat jordingen slipper tydeligvis gjennom dem også,og er det problemer der,så flytter jo nissen på lasset-så og si..
    Lykke til!
    Mvh Rune

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er hele anlegget der har nettkabler med jord, inklusive subwoofer, koplet til et og samme støpsel ? Prøv det. Ellers prøv å fjern jord på effektforsterker.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modifiserte en ujordet strømpad så den passet i jordet stikk, og kjører nå subwoofer, effektforsterker og surroundforsterker ujordet. Dette reduserte støyen en god del. Det er dog fortsatt en veldig svak summing i fronthøyttalerne (ikke så mye at det gjør noe), og det summer også litt fra selve effektforsterkeren - så siste rest kommer kanskje fra den. En transformator eller noe? Er dette noe som lar seg fikse om man leverer den til electrocompaniet på service tro?
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd a skifte rca kabler til forsterkeren ? Kan være de plukker opp noe støy.
    Brumming i trafo skal ikke være hørbar i høyttalerne. Denne brumming kan variere alt etter tidspunkt på dagen osv., i alvorlige tilfelde kan et dc filter, som det fra LCAudio, hjelpe.
    Litt brumming i trafoer er egentlig helt normalt.

Ellers kan trafoens viklinger være litt løse kanskje, men tror ikke det egentlig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •