Hvordan gjør dere det med små barn i huset? - anlegget er fredet inntil videre!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 84
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan gjør dere det med små barn i huset? - anlegget er fredet inntil videre!

Hva gjør dere som har små barn i huset? Vi har en gutt på ett år som klår på utstyret i stua - han er veldig intresert i utstyret. Det er ikke sjelden kortet til tuner blir tatt ut og BD spilleren er flyttet lengst mulig inn i benken med avtrykk av klamme barnehender.... Fjernkontrollene flyter på gulv og under sofaene... Lekegrinda skjermer enda for innstillingene på SVS! subben, men den skal snart ut - så da er vel den neste mål.

Sier det rett ut at jeg er veldig lei meg og bekymret for utstyret. Å sette grenser prøver vi begge to hele veien, men han fortsetter bare... Hva gjør man?

Nærmest eneste løsningen jeg finner er å selge rubb og stub. Vurderer å legge alt ut for salg i løpet av helga. Utsyret er fortsatt like helt og fint. Jeg er bare redd at det skal bli ødelagt.... Vurderer å bygge meg en ny tv-benk med glass dører foran alt uten om center og reciver. Litt surt det også, for da stopper planene seg for en effektforsterker pga lufting til denne.

Noen som har råd? Hadde vært veldig takknemlig!

Edit: Nevnte det kanskje ikke, men vi har stue - ikke noen egen "kino".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det du nevner selv er jo den beste løsningen... eventuelt skyvedører eller noe slikt du kan lokke igjen når du IKKE bruker det.. når du er der, er det jo ikke noe problem, og slik sett får jo en effektforsterker luft når du bruker den!

på den annen side, er det veldig lett å kjøpe f.eks data-vifter etc som kan kjøle ned ting, samt lufte-hull osv...

hvis du vil beholde dette, tror jeg nok det ikke skal mye til for å finne en løsning kontra å selge alt sammen! :-)

(har du vurdert å selge ungen istedet ?? :-p:-p:-p)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Msport, en så opplyst fyr som deg burde vite bedre enn å sette små barn inn i denne AVerdenen - tttog du an?

Spøk til side - jeg har stor forståelse for problematikken. Been there, done that.
    Mitt tips: la ham klå - hvis du gjør dette til noe uspennende greier vil han fort miste interessen. Hvis det virkelig røyer på, finn noen annet som vekker interessen.
    Om du er livredd for utstyret : sett det bort, men sett inn noe jalla greier som tar omtrent samme plass og ser omtrentlig likt ut - så han venner seg til det.
    Målet må være at den lille med tiden innfinner seg med at det står noen jernklumper med lys på her og der, og noen kasser med stofftrekk her og der - like uspennende som en sofa eller et bord.

Jo mere du prøver å gjemme dette, si "nei nei ikke rør", jo mere spennende blir det. Så lenge du fortsatt vil ha anlegget fremme, må du regne med å bruke litt mere tid på rengjøring av fettmerker og fingeravtrykk - men i lengden mener jeg bestemt du vil få et mye enklere liv.

Få ham til å tenke slik:

"Å ja, nei det anlegget eller hva han kaller det - det er kjedelig - hvor er mammas elektriske brødskjærer - den er morsom.........MAMMA.!!!!! .."

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg igjen Hadde en liten rakker som syntes de blanke domediskantene var artig å trykke på ...
    En lukket benk er nok å foretrekke i stedet for å selge.
    Litt nei nei hjelper ikke særlig. Lysdioder og blanke knotter er som magneter på nyskjærrige småbarn.

Lykke til :-D

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å tegne uhells forsikring. Tror IF har dette i sin Super innbo eller noe.

Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste måten å holde ungen unna er å hjemme unna utstyret. Dersom du ønsker at utstyret skal stå fremme i "barnehøyde" må du akseptere fettmerker og klåing. Det er tross alt han sin stue også.
    En løsning kan være å kutte strømmen med en bryter slik at cd-skuffer og andre sårbare ting ikke blir tilgjengelig. At en ett-åring fikler litt på overflatene tar nok ikke produktene skade av.

Du kan jo se frem til ungen bikker 3 - 4 år og skal "denge" bad-guys på tven. Det var forsåvidt greit med CRT skjermen (tykk glassplate), men med plasma og LCD er det litt kjipere.

Newcomer Nølle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv valgte jeg denne løsningen.

Kledde inn min tidligere Tv benk med 3 pleksiglass sider.
    Disse var hengslet i sammen i hjørnene, og ble festet i bak kant på sidene. Dette fungerte utmerket hos oss.

Kostnaden husker jeg ikke sikkert, men mener det var en plass mellom 500 - 1000 for pleksiglassene. Hengslene satte jeg på plass selv.

Om denne løsningen vil fungere hos deg kommer kanskje på hvordan din rack er bygd. At det ikke er så veldig pent for man heller stå ut med i ett par år.:-D

mvh
    Nølle

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lærer dem å ikke klå..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøll: tror du anlegget, lysene og lydene er mindre eller mere interessante med pleksiglass foran - for en liten nysgjerrig pjokk ?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er takknemlig for alle konstruktive svar! Vi for diskutere litt hjemme og se an litt hva vi skal gjøre. Har veldig lyst på å bygge meg en ny benk med glass dører, men gleden der blir vel kortvarig når han finner veien inn.... Dessuten er det bare 5 måneder siden jeg bygde sist benk.

Hoj: det er greit at man skal lære dem å ikke klå, men jeg er ikke hjemme hele tiden. Og det er nok jeg som har de strengeste rammene.

Gruer meg mest til han finner justeringene på SVS! suben....

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Lærer dem å ikke klå..
    Jeg ble lært å ikke klå, vi hadde noe pioneer hifi i stua, aldri trykt inn diskant

Nå er jeg ikke ekspert, men vil tro at hvis de ødelegger noe tar du ifra dem godteri, så lærer de nok fort. (som godtegal så tror jeg det er effektivt)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lærer dem å ikke klå..
    At dette kommer fra en lærer er forståelig - men det mangler noe vesenltig her: HVORDAN.

Om man skal bruke dagens pedagogiske forståsegpåihjel-metoden så vil barnet etterhvert utvikle AVHD, denne trådens versjon av en ikke helt ukjent smittsom sykdom som brer om seg for tiden.
    AVHD betyr rett og slett i praksis - jeg vil jeg vil jeg vil KLÅ og det er min fulle rett for det har undervisningsministeren sagt i L-et eller annet

Min versjon, la dem klå, benytter seg av urgamle tradisjoner og oppdragelse. La barn være barn, de går snart lei av det!

Med andre ord: det som jeg ikke får beskjed om er fyfy/ulovlig, er kjedelig -og jeg gidder da ikke bruke tid på det lengre...................hvor BLE det av den elektriske brødskjærerern......................MAMMA!!!!

Off topic kanskje - men ganske vesentlig. Småtasser er smartere enn vi aner.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    At dette kommer fra en lærer er forståelig - men det mangler noe vesenltig her: HVORDAN.

Om man skal bruke dagens pedagogiske forståsegpåihjel-metoden så vil barnet etterhvert utvikle AVHD, denne trådens versjon av en ikke helt ukjent smittsom sykdom som brer om seg for tiden.
    AVHD betyr rett og slett i praksis - jeg vil jeg vil jeg vil KLÅ og det er min fulle rett for det har undervisningsministeren sagt i L-et eller annet

Min versjon, la dem klå, benytter seg av urgamle tradisjoner og oppdragelse. La barn være barn, de går snart lei av det!

Med andre ord: det som jeg ikke får beskjed om er fyfy/ulovlig, er kjedelig -og jeg gidder da ikke bruke tid på det lengre...................hvor BLE det av den elektriske brødskjærerern......................MAMMA!!!!

Off topic kanskje - men ganske vesentlig. Småtasser er smartere enn vi aner.
    Straff har jeg aldri vært for.. så la de beholde snopet..

Har brukt samme "teori" på begge to ungene, la dem få lov til å klå på systemet når det er av.. etter noen mnd. så går de lei. Nå må det nevnes at den minste. 16mnd, er litt staere en det den eldste er.. så her jobber jeg med saken ennå. Men det blir bedre og bedre. Nå sliter jeg bare med at han liker å trekke ut strømkablene og internetkabelen..

Jeg tror at hvis en altid bare sier fy eller ikke rør - da vil problemet vare lenger, men la de få lov til å trykke, det er jo bare "ukjente" duppedingser som deres far (som de ser opp til) bruker - så hvofor skal ikke de få lov..

Eh.. det viktigste - LYKKE TIL!

Ps.. er lærer for autister - der fungerer ikke dette..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at hvis en altid bare sier fy eller ikke rør - da vil problemet vare lenger, men la de få lov til å trykke, det er jo bare "ukjente" duppedingser som deres far (som de ser opp til) bruker - så hvofor skal ikke de få lov..
    ..
    å, det er deilig å lese at en selv ikke er helt på jordet - takk takk

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    å, det er deilig å lese at en selv ikke er helt på jordet - takk takk

Selv takk!:-D

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en sitronspray som heter "Get Off" som jeg sprayer rundt steder der jeg ikke vil kattene skal gå. Men det er vel tvilsomt det funker på noe annet enn katter.

Men som andre har sagt, du bør skaffe deg noe med glassdør, og selvfølgelig en som kan låses. Lufting for effektforsterker, kan du evt. installere en liten vifte ovenfor, som kan hjelpe litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg sitte i samme fella som deg mister.
    Går nok for denne løsninga AV-ìåáåëü Ateca - Êàòàëîã TB ïîäñòàâîê - AT 189 BP (at189bp)
    fordi mi lille queen elske det blåa lyset på Hegelen. Stort OYYYY og nogen blå auger store som tinn tallarknar mens peike fingen voldtar av/på knappen.
    Slik eg har d nå så funker det slik at eg seie nei eingong og så totalt ignorerer na, då er det plusligt ikkje så kjekt lengre i standen for at eg koste meg opp og springe itte na

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett på Darkthrone på monstervolum hver gang han tar på anlegget. Etterhvert blir det hele ganske pavlovsk.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hønsenetting er tingen for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Barn og stereo

Jeg førstereisegutt på dette området (Johannes er snart 9 uker) så det er mulig jeg er litt naiv her..

Vi har pt en sterobenk i eik som jeg har tatt av bakplaten på (bakplate på stereobenk er bare tull mtp kabling...) Dette gir også lufting i bakkant av stereobenken.

Følgende er tenkt gjort: (er delvis gjort)
    • Platespiller flyttes ned i bod/pappas hoppbyrom
    • CD spiller byttes ut med squeezebox & DAC
    • Nåværende effektforsterker kreevr lite lufting (kan stå inne i stereobenken
    • Alle fjernkontroller byttes ut med en logitech universalkontroll (Oppebavares høyt eller i skuff.)
    • Stereobenken får en en "dør" av pleksiglass med ekikelister rundt som henglses i underkant og kan låses i lukket stilling. (Fjernkontroll vil virke igjennom glasset.

Dette vil gjøre at man ikke trenger manuellt å stille på stereoannlegget eller bytte cd'er. Selvsagt ganske så bekvemt for foreldrene også (TD fri tilgang til å bytte musikk når man sitter med barnet i fanget)

Høytalerene har deksel forran elementene og veier 50 kg pr stykk (ikke lett å flytte på/velte! :-D ) Eneste utfordringen her er forroverrettet bassrefleksport med såpass stor diameter at jeg selv nesten kan dytte handen inn... skal få laget et slags deksel her som slipper igjennom luftstrømmen og som jeg jeg kan sette inn i selve bassrefleksporten.

Har også noen ekstra effektforsterkere som trenger ekstra lufting, disse har all tilkobling og strømbryter i bakkant som kan stå oppå stereobenken om de brukes. Disse er tunge nok til at junior ikke kan få flyttet på dem.

Litt kjipt å ikke kunne spille plater en stund, men om fristen blir for stor så får den komme opp i stuen igjen.. alternativt så blir det DIY annlegg i bod/hobbyrom der platespilleren (og pappa) får fri utfoldelse.

Værre blir det med hodetelefonforsterker (åpne rør), dette oppsettet får flyttes ett eller annet sted der guttungen ikke naturlig vil oppholde seg.

Som sagt, mulig jeg er litt naiv her... uansett så er det uaktuellt å selge stereoannlegget. (Har hørt om flere som har angret på det.) Da er det bedre å gjøre litt prevantive tiltak eller la barnet få klå litt og venne seg til det.

Mvh,
    Terka

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •