Hvordan gjør dere det med små barn i huset? - anlegget er fredet inntil videre! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 84
    Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har vært gjennom to barns plukk og pell på pappas leker. Datteren min som var først ute fikk mange "Nei!" så fort hun var frempå. Men det var lett og se av det gliset som bredte seg om ansiktet hennes at det nok fungerte helt mot sin hensikt. Fikk hun lite oppmerksomhet i 60 sekunder, så var det bare å ake/krabbe/gå bort til pappas leker og plukke for å på nytt få oppmerksomhet. Men så fort jeg ga f i hennes små sprell, så forsvant interessen. Dvs. hun måtte finne andre ting hun ikke fikk lov til. Positivt for meg, men negativt for madammen siden det nå var henne det gikk utover siden det nå var den oransje lysende knappen på 5-veis skjøteledningen under hennes PC-bord eller alle knapper på selve PC-en med grønne dioder det gikk utover og helst mens PC-en var i bruk og gjerne midt i en mail eller et word-dokument.
    En og annen gang var hun tilbake og skulle plukke og ingen sa nei, men den endelige lærepengen fikk hun da en VHS-spiller "spiste opp" hånden hennes.

Da så junior kom på banen, så ble det av manglende waf grunner likevel skap med pappas leker på innsiden. Gjett om det som skjulte seg bak der var spennende! Ingen håndtak og spesiell teknikk måtte til for å få opp døren. Men det tok ikke lang tid før han hadde full kontroll på hvordan han skulle få full tilgang. Når det ble veldig stille i stua så skjønte man hva som foregikk. Når han da ble tatt på fersken, så ble stillheten brutt av en mad professor latter. Men etter noen runder med å ignorere det han holdt på med eller å sette seg ned på gulvet et annet sted og begynne å leke med lekene hans så forsvant problemet raskt. Og vips så var det mors tur og nok et avkom som til stadighet sørget for at PC-en hennes var av.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan nå vara me på denne leken http://avforum.no/forum/powerbuy-fel...gler-4-na.html dersom du har intressen for DUET..

Sitat Opprinnelig postet av Terka
    Jeg førstereisegutt på dette området (Johannes er snart 9 uker) så det er mulig jeg er litt naiv her..

Vi har pt en sterobenk i eik som jeg har tatt av bakplaten på (bakplate på stereobenk er bare tull mtp kabling...) Dette gir også lufting i bakkant av stereobenken.

Følgende er tenkt gjort: (er delvis gjort)
    • Platespiller flyttes ned i bod/pappas hoppbyrom
    • CD spiller byttes ut med squeezebox & DAC
    • Nåværende effektforsterker kreevr lite lufting (kan stå inne i stereobenken
    • Alle fjernkontroller byttes ut med en logitech universalkontroll (Oppebavares høyt eller i skuff.)
    • Stereobenken får en en "dør" av pleksiglass med ekikelister rundt som henglses i underkant og kan låses i lukket stilling. (Fjernkontroll vil virke igjennom glasset.

Dette vil gjøre at man ikke trenger manuellt å stille på stereoannlegget eller bytte cd'er. Selvsagt ganske så bekvemt for foreldrene også (TD fri tilgang til å bytte musikk når man sitter med barnet i fanget)

Høytalerene har deksel forran elementene og veier 50 kg pr stykk (ikke lett å flytte på/velte! :-D ) Eneste utfordringen her er forroverrettet bassrefleksport med såpass stor diameter at jeg selv nesten kan dytte handen inn... skal få laget et slags deksel her som slipper igjennom luftstrømmen og som jeg jeg kan sette inn i selve bassrefleksporten.

Har også noen ekstra effektforsterkere som trenger ekstra lufting, disse har all tilkobling og strømbryter i bakkant som kan stå oppå stereobenken om de brukes. Disse er tunge nok til at junior ikke kan få flyttet på dem.

Litt kjipt å ikke kunne spille plater en stund, men om fristen blir for stor så får den komme opp i stuen igjen.. alternativt så blir det DIY annlegg i bod/hobbyrom der platespilleren (og pappa) får fri utfoldelse.

Værre blir det med hodetelefonforsterker (åpne rør), dette oppsettet får flyttes ett eller annet sted der guttungen ikke naturlig vil oppholde seg.

Som sagt, mulig jeg er litt naiv her... uansett så er det uaktuellt å selge stereoannlegget. (Har hørt om flere som har angret på det.) Da er det bedre å gjøre litt prevantive tiltak eller la barnet få klå litt og venne seg til det.

Mvh,
    Terka

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre det enkelt: GJERDEAPPARAT 8K denne ordner biffen Tror ikke han rører tv benken mer enn en gang :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balarsen
    Du kan nå vara me på denne leken http://avforum.no/forum/powerbuy-fel...gler-4-na.html dersom du har intressen for DUET..
    Takker for tilbudet men har gått til inkjøp av Squeesebox Classic for uttesting, denne fungerer også med min fjernkontroll (Kan dog ikke vise platecover på fjernkontrollen). Prisen på SB Classic er forøvrig 1495,- på mpx.no om dagen.

Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    For å gjøre det enkelt: GJERDEAPPARAT 8K denne ordner biffen Tror ikke han rører tv benken mer enn en gang :twisted:
    Dette hadde vært noe! "Svigermor" arbeider som designer for FK gruppen, så det er vel mulighet for rabatter.:-D Tror samtidig jeg ikke hadde hatt noen svigermor eller samboer lenger om jeg hadde satt opp det forran stereoanlegget!

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terka
    Prisen på SB Classic er forøvrig 1495,- på mpx.no om dagen.
    Uff. Det er jo så billig at jeg nesten må tenkte på om jeg ikke burde hatt en på do. Da i kombinasjon med hodetelefoner.

Det er jo en tanke... :-D

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode ideer her. Det jeg derimot ikke liker tanken på, er å gjøre kompromisser - jeg har ikke lyst på å "gjemme" unna platespilleren i skapet noen år. Heller ikke bytte ut cd spilleren med en slik logitech sak - den er sikkert fin, men jeg liker plater og sitte med coveret i hånda.

En annen utfordring som kommer snart, er når junior finner subben. Da blir den nok grundig justert til fars store ære....

Jeg ønsker ikke å gjemme bort utstyret til "bedre" tider - da selger jeg det i stede. Så jeg heller veldig mot å selge hele anlegget før gain på subben stå på fult, brødkiva ligger i cd eller bd spilleren og safta renner ned i reciveren..... Jeg hater tanken høyt, men orker ikke tanken på å se det det bli ødelagt. Og i samme slengen tror jeg nok hele BD samlinga ryker - uten anlegg er det ikke nok løft for min del....

Bare for å nevne det: Junior er høyt elsket og en solstråle uten like! Kjempekar, tross sin lille størelse og knappe ordforåd

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å gi junior (gutt eller jente) en tjangs først.. ikke sikkert det er så veldig interresant etter en stund. Og det finnes "voksne" som klarer å klå det til også... (Har vært på et par fester der forsterkeren har røket eller høytalerene ble sprengt i mine tidligere år..) Har også selv klart å kjøre et billig eltax annlegg som står i hobbyrommet i stykker, enten det skyldes dårlig kvalitet eller bruken.. Barna kommer selvsagt først, men har ikke tenkt å legge det som gir meg "livskvaltitet" på hylla enten det er musikk/stereo eller uteaktiviteter (klatring, ski/toppturer) på hylla. Da er det bedre å gi dem en noen muligheter til å like det og respektere det. Og da må man akseptere det noen små "misser" underveis.. vi har vel alle gjordt det på våre områder? Viktig også å gjøre det på barnas premisser. Her vil det bli spillt barneplater, sett på barnefilmer, gått på småturer, lek på ski, etc. (Ja vi kommer sikkert til å bli lei av barnefilmer og barnas musikk men slik er det bare!)

Kommer ikke til å ta problemene på forhånd her, det blir å skape et problem ut av det vi frykter kan skje. Da er det bedre med å evt gi dem/oss og våre interesser en mulighet og så vurdere situasjonen når den oppstår.

Hva også med å videreføre "våre" interresser til barna våre? Gi dem en mulighet til å like/sette pris på det som gir oss glede? Annlegget her blir ikke solgt, det er også noe samboeren "krever"! :-D Vår Johannes har allerede sin favoritt musikk virker det som! Klassisk er det som roer han ned. Annen musikk får han til å smile.

PS. Noe rødvin innabords her og besøk hos mine forreldre for litt siden. Påtvunget Eurosong på tv'en hos mine foreldre gav meg lyst til å dra hjem og sette på hjemmekinoen da det bare var grell lyd hos dem.. :-D

Mvh,
    Terka

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyt oppe og ute av rekkvidde.

Jeg har flyttet alle komonenter med unntak av frontrekke og sub ut av rekkevidde for junior;

TV høgt på veggen, samtlige kabler bak utforet vekk til IKEA reol (IKEA | Bokhyller | BESTÃ…/INREDA system | BESTÃ… | Hylle + IKEA | Bokhyller | BESTÃ…/INREDA system | BESTÃ… | Hylle/ overhylle) som jeg har satt på skrå litt ut fra vegg (fjernet bakplate for å få lufting + plass til dype komponenter). Har kledd denne inn med lettvegger slik at det blir en reol som er integrert i vegg, stående 45 grader på opprinnelige vegger. I øverste hylle har jeg forsterker, nedenfor mediaspiller, tv tuner og DVD bak skapdør med frostet glass. Hadde opprinnelig forsterker også bak frostet glass, men savnet å kunne se på innstillinger i display + at det ble varmt uppunder taket.

Nå er ikke poden oppe å går enda, men har troen på at dette skal være en grei måte å ha pappas leketøy i fred. Kan sende skisse + bilder dersom interesse.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Status pr nå, er at alt legges ut på avtorget i morgen. Jeg må svelge min stolthet og selges unna. Og det gruer jeg med veldig til - tenker til bake til gleden når mine kjært ønskede komponenter kom inn døra for første gang... Hvilke gode forhold vi har utviklet til hverandre under tiden. Det er å skulle se en film på tv nå, det blir for meg nytteløst - gleden er borte.

Litt deppa i dag........

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første bud: Lær ungene å bruke elektronikken på riktig(din) måte :-D

Ellers kommer "trollet" Flageborg - hvis han tukler med kalibreringen

PS! Husk å ta bilder av innstillingene på subben......

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Første bud: Lær ungene å bruke elektronikken på riktig(din) måte :-D
    Det er grisenkelt med en ett åring

Ellers kommer "trollet" Flageborg - hvis han tukler med kalibreringen
    Den har faktisk klart seg - står ei lekegrind bak slik at han ikke kommer frem. Men nå skal snart lekegrinda ut.....

PS! Husk å ta bilder av innstillingene på subben
    Det gjorde jeg dagen etter du var her - har også back-up.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ELEKTRISK GJERDE | FINN torget

Dette vil nok holde poden unna

Jeg holdt en relativt lav profil når ungene var små, vinylspilleren ble pakket bort osv. Hadde heller ikke all verdens anlegg ellers den tida, og ungene lærte seg å bruke det i stedet for å misbruke det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    ELEKTRISK GJERDE | FINN torget

Dette vil nok holde poden unna
    Hehe, jeg kom deg i forkjøpet med det forslaget der
    Ettersom jeg forstod, var det ikke så populært.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å holde poden unna spikket jeg dette: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...a-swedish.html

Han er nå tre år og bytter DVD'er selv. Det blir selfølglig riper i en del av platene. Men han bruker selvfølgelig bare sikkerhetskopiene. Nå går det MYE i Tom & Jerry.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Hehe, jeg kom deg i forkjøpet med det forslaget der
    Ettersom jeg forstod, var det ikke så populært.
    Oi, så ikke den.

At det ikke blir brukt er kanskje ikke rart
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, husker jeg fikk sånn rundt meg når jeg gikk i barnehagen, ikke morro. men klarte alltid og få den av meg.

Men han far hadde også et par høytalere i de eldre dagene, et par gigantiske (ja, iforhold til min størrelse da) infinity høytalere.
    Elsket og pelle på diskanten, den var rund og fin, og den gikk ut og inn hver gang jeg trykket på den, men enda mer morro, FAR HATET det, han ble fly forbannet hver gang han så meg gjøre det.

Men en dag mens jeg gjorde det så kom far inn i rommet, satt seg ned ved siden av meg og fortalte meg hva det egentlig var for noe, og brukte lang tid på det. at jeg kunne godt få lov til og trykke den inn, men en ting som jeg ikke fikk lov til var kaste ball på naboen sin nymalte garasje!. Gjett hva lillegutt gikk ut for og gjøre?

Joda, unger er noen destruktive jævler. derfor tror jeg det er best og vise han andre ting som "ikke er lov". slik at han mister interessen for høytalerne.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Husk å ta bilder av innstillingene på subben......
    Unnskyld at jeg i min naivitet spør:
    Bilde av innstillingene?

Er det ikke 3 "hjul" og 2 knapper å holde styr på?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Status pr nå, er at alt legges ut på avtorget i morgen. Jeg må svelge min stolthet og selges unna. Og det gruer jeg med veldig til - tenker til bake til gleden når mine kjært ønskede komponenter kom inn døra for første gang... Hvilke gode forhold vi har utviklet til hverandre under tiden. Det er å skulle se en film på tv nå, det blir for meg nytteløst - gleden er borte.

Litt deppa i dag........
    Jeg har ikke satt meg inn i hva slags anlegg du har, men hva eksakt ville (de uoverkommelige) ulempene ha vært ved å sette det inn i et skap med glassdører som var barnesikre? Ser nå bort fra sub'en (som det finnes andre løsninger på).

Jeg har et relativt enkelt anlegg i stua, men det står bak en glassdør som er gjort barne-vanskelig og har aldri hatt noen problemer med klåfingre. Eneste som har skjedd er at batteriet til videokameraet var borte et år (var puttet i bassporten på høyre fronhøyttaler...).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Unnskyld at jeg i min naivitet spør:
    Bilde av innstillingene?

Er det ikke 2 "hjul" og 3-4 knapper å holde styr på?
    http://www.lsound.se/webedit_images/4415_original.jpg

Det er litt mer å holde styr på Nok til at jeg ikke har innstillingene i hodet

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •