Lite informasjon av Canton høytalere på norske nettsider

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 134
    Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lite informasjon av Canton høytalere på norske nettsider

Hei.

Er som sagt tidligere på forumet interessert i Canton høytalere, har per dags dato Kef, ett marke som får mye skryt og bra tester, men klarer ikke finne noen tester / anbefalinger av Canton høytalere på norske sider og forumer, hvordan kan dette ha seg? Det er jo 4 største høytaler podusent i verden..

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel skyldes på laber distribusjon, tenker jeg. Jeg har selv Canton Karat serien, og er særdeles fornøyd med disse.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Må vel skyldes på laber distribusjon, tenker jeg. Jeg har selv Canton Karat serien, og er særdeles fornøyd med disse.
    Hvilken modell har du? Jeg fikk høre på Canton Karat 790 engang for en stund siden på Euronics i ett stor lagerbygg, ble ganske imponert. Er ganske interessert i Vento Reference serien, enten Reference 7 eller 9, Har hørt at Reference 9 DC skal være veldig veldig bra høytaler. Håper å få en demo av denne. Noen som kjenner til steder i Stavanger, Sandnes eller Bryne området som har denne?=D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg er blitt fortalt, så har Canton slått f.eks. Dali i flere side-by-side tester de siste årene (bl.a. i en test i et svensk Hi-Fi magasin som jeg uheldigvis ikke husker navnet på - så der røk det argumentet ).

Ellers er det ikke helt umulig å finne frem til tester av Canton ute på weben, men det krever uvanlig mye innsats - og det meste er på tysk.

Canton er på mange måter Tysklands svar på B&W (OK, det var mine ord ).

Canton startet sin virksomhet på toppen (ultra high-end) og har derved kunnet benytte seg av såkalt top-down marketing (teknologier som utvikles for høyttalere på referanse nivå blir nyttegjort i designet av billigere modeller).

Cantons ypperste høyttalere er Vento Reference serien. Disse er kjent for svært oppløst og nøytral lyd. Seneste modell (Vento Reference 3.2 DC) ble nylig vist frem på en hi-fi messe i Tyskland - meget lovende spec. Se for øvrig highlight her.

Under dette nivået kan i dag Canton by på en rekke forskjellige gulvstående høyttalere, samt billigere livsstilshøyttalere, typisk i børstet aluminium eller svart/hvit pianolakk finish. Etter hva jeg har erfart, så får man mye for pengene hos Canton.

Her er en link til Cantons engelskspråklige hjemmeside: Cantons hjemmeside

PS. Kan hende denne infoen er noe subjektiv, men siden det er dårlig med info å oppdrive om Canton, så håper jeg å bli tilgitt.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorlien
    Hvilken modell har du? Jeg fikk høre på Canton Karat 790 engang for en stund siden på Euronics i ett stor lagerbygg, ble ganske imponert. Er ganske interessert i Vento Reference serien, enten Reference 7 eller 9, Har hørt at Reference 9 DC skal være veldig veldig bra høytaler. Håper å få en demo av denne. Noen som kjenner til steder i Stavanger, Sandnes eller Bryne området som har denne?=D
    Canton Karat 70 DC er modellnummeret på fronthøytalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kontakt leverandør

Hei. Har du lyst å høre Canton finnes det flere forhandlere. Serviceavdelingen og NSE i Oslo har bra utvalg.Det beste er å kontakte firmaet som har importen. Njål Hansson AS i Oslo. De har også et demorom hvor man kan lytte, men man må bestille tid med produktsjefen for Canton i Norge. Kanskje noe av det råeste man får av lyd prisytelse. Siv.ing Njål Hansson AS Telefon: 22 76 29 50
    Produktsjef: Ståle Andersen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canton Reference serien

Har hørt både Canton Vento Ref.1,5 og 9. Vento ref. 5 tror jeg står utstilt på Thunheim Elektromarked i Stavanger. ( Hørte de der i januar.)En ren nytelse. Ref 1 har jeg hørt på Arken i Gøteborg å må være noe av det beste som er produsert av lyd. Ref 9 til 23.000 paret er det beste jeg har hørt av monitorer og har kjøpt disse selv. Jeg føler dette er referanse lyd i High End klassen. De fikk nylig super test i Svenske Hifi & Musik. Høyttalerne spiller bra til all type musikk men er først og fremst for den kresene lytter. Veldig detaljerte med en herlig varme og en kontrolert rå bass som du hører uansett volum. Kan anbefales.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er fornøyd med Vento Ref 9 altså, stilig og høre at det er folk her på forumet som har Canton også Jeg har også sett litt på Canton Vento Ref 7, dette er vel den minste gulvstående høytaleren i reference serien, noen som har lyttet til denne?

Jeg har aldri hørt en stativhøytaler spille i ett skikkelig oppsett, noe som gjør meg skeptisk til å gå fra kef iq9 som er en bra gulvstående høytaler, og vis jeg skal ha ny høytaler må det bli en Canton typisk Vento Ref 7 eller 9, håbe jeg får lyttet til disse ett sted i løpet av sommeren

Antunes, hva har du av elektronikk? Og hva vil en høytaler som Vento Ref 7 og 9 kreve av elektronikk? Har per dags dato Arcam A90, men skal byttes ut til fordel for Arcam AVR350 eller AVP700 / P1000 komboen, mest sannsynlig en AVR350 siden økonomien ikke tillater stort mer enda Ny etablert hehe..

Sitat Opprinnelig postet av Antunes
    Har hørt både Canton Vento Ref.1,5 og 9. Vento ref. 5 tror jeg står utstilt på Thunheim Elektromarked i Stavanger. ( Hørte de der i januar.)En ren nytelse. Ref 1 har jeg hørt på Arken i Gøteborg å må være noe av det beste som er produsert av lyd. Ref 9 til 23.000 paret er det beste jeg har hørt av monitorer og har kjøpt disse selv. Jeg føler dette er referanse lyd i High End klassen. De fikk nylig super test i Svenske Hifi & Musik. Høyttalerne spiller bra til all type musikk men er først og fremst for den kresene lytter. Veldig detaljerte med en herlig varme og en kontrolert rå bass som du hører uansett volum. Kan anbefales.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canton Vento Ref 9

Hei ja. Av elektronikk bruker jeg Atoll sine dyreste og beste for og sluttrinn. De er ganske nøytrale men har en liten tilførsel av varme. Alt av kabling bruker jeg Supra. Mitt svakeste ledd er CD-spilleren, den byttes i løpet av sommeren. Bruker en gammel Onkyo spiller fra 93(nostalgi), den er ok, men ikke tilfredsstillende. Har sjekket hvor man kan høre Cantons Vento serie.
    Tonart, Thunheim Elektromarked, BMH, Serviceavdelingen eller hos importør var noen av tipsene.
    Litt ulikt hvilke modeller som står ute, men Ref 9 står hos leverandør. Vento Ref. serien har en oppløsning jeg aldri har hørt på andre høyttalere, det eneste som er litt aber er at orginalstativer til ref 9(det bør man ha)koster flesk. 5000 kr; Lykke til med valget.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah stilig, jeg vet at Euronics Lagersalg på Forus ved Stavanger også har flere Canton høytalere til demo, var der eg hørte Canton 790. Skal bort og kikke i helgen

Men Antunes, har du hørt noen høytalere fra Kef og B&W som du kan gi en liten "sammenligning" med kontra Canton Vento Ref 9. KEF har jeg selv og B&W kjenner jeg godt til. Så da forstår jeg sammenligningen litt bedre da jeg kjenner lyden fra disse merkene

Hei ja. Av elektronikk bruker jeg Atoll sine dyreste og beste for og sluttrinn. De er ganske nøytrale men har en liten tilførsel av varme. Alt av kabling bruker jeg Supra. Mitt svakeste ledd er CD-spilleren, den byttes i løpet av sommeren. Bruker en gammel Onkyo spiller fra 93(nostalgi), den er ok, men ikke tilfredsstillende. Har sjekket hvor man kan høre Cantons Vento serie.
    Tonart, Thunheim Elektromarked, BMH, Serviceavdelingen eller hos importør var noen av tipsene.
    Litt ulikt hvilke modeller som står ute, men Ref 9 står hos leverandør. Vento Ref. serien har en oppløsning jeg aldri har hørt på andre høyttalere, det eneste som er litt aber er at orginalstativer til ref 9(det bør man ha)koster flesk. 5000 kr; Lykke til med valget.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canton, B&W og Kef

Hei igjen. Har hørt mye Kef og B&W også. Bra saker men min innstilling er av de to er B&W det som fenger meg mest. Når vi er i prisklasse over 15.000 på B&W er det fløte og veldig "rett" lyd i mine ører. B&W lager også meget bra monitorer/stativ høyttalere. B&W eller Canton blir som å velge BMW eller Mercedes. De er størst i Europa når det gjelder høyttalerproduksjon. Kef blir lillebror her.
    Ulikheten på tysk og engelsk lyd er at den tyske fremstår som mer detaljert og oppløst, det kallte man for spiss lyd/ for mye diskant til bare for noen få år siden. Det har vært en myte i minst 10 år. B&W fremsto da som varmere enn Canton. Konklusjonen er at i nedre frekvenser så henger begge godt med, men jeg har en forkjærlighet for wave teknologien til Canton som gjør at membran får en lenger arbeidsvei på hurtige og lette aluminiums elementer. Enormt presise. B&W har fortsatt sitt store fortrinn i en varm mellomtone, men av høye frekvenser går seieren til Tyskland. Jeg liker diskanter som er pågående i den forstand at det blir mye detaljer, åpent og med en riktig klang. Spredningen er også bedre på tyske høyttalere og du er ikke nødt til å sitte i sentrum hele tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vento Ref. 9 DC

Using 5 Vento Reference 9DC units at the moment.

"Music in the Round"
    Contributing Editor, Stereophile
    www.stereophile.com/musicintheround/
    Dette sitatet fra AVS forum er vel verdt noe

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vento serien

I siste nr. av Stereoplay 06/08 får Vento 870 super test(Highlight utmerkelse) i masse testen av gulvstående høyttalere. En høyttaler til 16-17.000, knuser dyrere KEF, Klipsch osv. Vento tar 2.plassen av 10 store merker bare slått av en annen stor tysker: Audio Physic Yara II. Denne er dog noen tusen dyrere her i Norge. Vento er et flaggskip, tror ingen serier slår Vento i antall tester verden over de siste to årene.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I siste nr. av Stereoplay 06/08 får Vento 870 super test(Highlight utmerkelse) i masse testen av gulvstående høyttalere. En høyttaler til 16-17.000, knuser dyrere KEF, Klipsch osv. Vento tar 2.plassen av 10 store merker bare slått av en annen stor tysker: Audio Physic Yara II. Denne er dog noen tusen dyrere her i Norge. Vento er et flaggskip, tror ingen serier slår Vento i antall tester verden over de siste to årene.
    Interessant og høre om Canton Blir ihvertfall forsterker kjøp i sommer, Arcam AVR350 er vel mest aktuell akkurat nå, så kommer det litt an på hvilken høytaler jeg velger. Hva kreve en Canton Vento høytaler av elektronikk? Typisk Vento Reference 7 DC eller Vento 870/890 DC?=D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vento 870 og Reference 9 er oppgitt med en maks (nominell/kontinuerlig) belastning på 120 watt, mens Vento 890 og Reference 7 er oppgitt med 170-180 watt. Impedansen er oppgitt til å ligge på mellom 4 og 8 ohm, og sensitiviteten på mellom 88-89 dB.

For maks utnyttelse av byggekvalitet og for grommest mulig lyd, så trenger du strengt tatt en forsterker som kan gi deg lyd med minimal forvrengning nær/ved maks belastning.

Det er jo som oftest forvrengt lyd (også under maks belastning) som ødelegger høyttalerne og ikke nødvendigvis høy (uforvrengt) lyd nær/ved/over maks belastning.

Til 870 og Ref. 9 vil jeg derfor anbefale en forsterker på minimum 2x120 watt, mens du for 890 og Ref. 7 med fordel kan benytte en forsterker på 2x200 watt (ved 8 ohm).

Alan

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hørt vento og chrono serien hos ton art i trondheim, chrono er en tøff høyttaler!

vento er jo en dyrere og bedre høyttaler, utrolig morsom på lavt volum.

men min favoritt er chrono, et helt utrolig design også!

mvh
    stian

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sjelden jeg har opplevd så dårlig lyd - som det Canton presterer.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt eller spesifikt? Og under kontrollerte forhold?

Alan

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Generelt eller spesifikt? Og under kontrollerte forhold?

Alan
    Basert på lydopplevelser - iscenesatt og utført av Canton's representanter

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er sjelden jeg har opplevd så dårlig lyd - som det Canton presterer.
    Hvilke av Canton høytalerne har du lyttet til? Har du hørt Vento serien evt hvilken modell av disse og koblet til hvilken forsterker?

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •