Lite informasjon av Canton høytalere på norske nettsider - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 134
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canton Reference-serien

Som noen korrekt har skrevet, så har Canton Vento Reference 1 DC nå blitt erstattet med modellen Reference 1.2DC (DC=Displacement Control). Den aktuelle modellen har fått ny diskant; alu-keramik oxyd, som innenfor en toleranse på -6 dB skal kunne strekke seg til 38,5 kHz. Dette høres i teorien veldig lovende ut. Canton sine egne hjemmesider: www.canton.de har en egen link til den nye reference-serien, bl.a. med mulighet for nedlasting/utskrift av et eget white paper, med inngående beskrivelse av oppbygning, materialer og spesifikasjoner forøvrig.

Såvidt jeg vet er det så langt 3 stk. i Norge som har bestilt den nye versjonen av Canton Reference 1.2 DC, og, etter det jeg erfarer; ingen av disse har Røkke, Reitan e.l. til etternavn..... men derimot...... kanskje noen av AVForum's egne medlemmer?......
    Prisen pr. par nærmer seg vel en tusenlapp pr. kg/par.
    Altså MYE billigere enn kiloprisen pr. par for de nye Focal Grande Utopia EM, eksempelvis.
    And the winner is....

Mvh 777

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slenger meg på denne eldre tråden for å se om den kan bli vekket til live igjen. Har savnet informasjon og diskusjon rundt Canton sine høyttalerne, noe som kanskje kan skyldes dårlig markedsføring i første omgang...? Uansett, er det noen som har erfaringer med dette merket og kan si noe om lydsignatur osv.? Spesielt er jeg interessert i tilbakemeldinger på Reference-serien.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canton

Har hatt Canton siden 1985 og har vært lykkelig eier av 10-12 par. Canton Referance serien er i særklasse det beste jeg har hørt av lyd. Spesielt de tre dyreste modellene som har denne kjeramikkdiskanten. Oppløst,detaljert,varmt og en bass som bare de har. Riktig, kontant og lynkjapp. Dette med kjappheten på 1.2 må bare oppleves på så store elementer. Ser de har noen Referanse modeller stående hos BMH i Bergen. Dette bør du høre. Har vært på demorommet til importøren og hørt 1.2. Mesterverk!

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antunes
    Har hatt Canton siden 1985 og har vært lykkelig eier av 10-12 par. Canton Referance serien er i særklasse det beste jeg har hørt av lyd. Spesielt de tre dyreste modellene som har denne kjeramikkdiskanten. Oppløst,detaljert,varmt og en bass som bare de har. Riktig, kontant og lynkjapp. Dette med kjappheten på 1.2 må bare oppleves på så store elementer. Ser de har noen Referanse modeller stående hos BMH i Bergen. Dette bør du høre. Har vært på demorommet til importøren og hørt 1.2. Mesterverk!
    Det høres jo unektelig imponerende ut, og det er vel liten tvil om at du er en svoren tilhenger Jeg må innrømme at jeg først og fremst ble interessert på grunn av designet til den nye reference-serien. Noen synes kanskje det høres rart ut siden de er relativt tradisjonelle og "kjedelig", i alle fall de fire minste i serien, men jeg er veldig glad i stilrent design, og av det lille jeg har lest har de fått svært gode tilbakemeldinger. Jeg får finne litt ut hvor de kan ha dem i østlandsområdet med mulighet for demo. AV-shop forhandler jo noe Canton, men de har ikke engang tatt seg bryet med å svare på mailen jeg sendte angående reference-modellene.

Newcomer Useless sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trofast

Må slenge meg på med at eg kjøpte mine første Canton for konfirmasjonspengene, har vert frelst siden den gang, snart 20år
    Nå har eg riktig nok eldre serier av Canton Reference, men er strålende fornøyd 8)

Har en gammel profil som eg ikke er så aktiv på, med noen bilder.
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Useless

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble nylig selv eier av 490 GLE (bare..), da økonomien tok overhånd. Men til den prisen er de MEGET imponerende.
    Disse blir spilt på Harman Kardon 3490, og gjør en meget god jobb både effekt og lydmessig. Holder stålkontroll på de 4 8" basselementene, kontrollert og presist.
    Lyden er vanvittig åpen, og utrolig detaljert, får frem detaljer jeg tidligere ikke hørte med mine QLN signature mk2.

Dette er absolutt ikke lydkvalitet man forventer av en veldig-budsjett høyttaler

Så canton er absolutt et interessant merke som fortjener mer omtale i Norge.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hansy
    Så canton er absolutt et interessant merke som fortjener mer omtale i Norge.
    Det hadde vært interessant med litt mer "oppfølging" av Canton i Norge også ja, men det skyldes nok antakelig en litt tilbakeholden og lite offensiv importør her til lands. Når det gjelder reference-serien har jeg vært i kontakt med JFS-sound for å høre om de hadde noen modeller inne til demo, eller viste om hvor dette fantes. Han hadde tatt kontakt med importøren selv, og denne kunne fortelle at han ikke viste om en eneste butikk som hadde 3.2, 5.2 eller 7.2 inne. Dette må da være uvanlig slapp markedsføring? Etter tilbakemeldingene i tysk presse tyder det på at vi går glipp av kjempehøyttalere her (priser fra 75000 - 35000 er også store). De finnes nok et eller annet sted, men det skulle da ikke være nødvendig å lete med lys og lykter for å finne dem...

Forøvrig er det interessant å høre de positive tilbakemeldingene fra folket her, og det øker lysten på å undersøke dette merket nærmere.

Newcomer Useless sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg tok direkte kontakt med importør Njål Hansson i Oslo.
    Fikk komme dit på demo og fikk god oppfølging og service.
    Hvis eg husker riktig het han eg snakket med Ståle Andersen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Useless
    Eg tok direkte kontakt med importør Njål Hansson i Oslo.
    Fikk komme dit på demo og fikk god oppfølging og service.
    Hvis eg husker riktig het han eg snakket med Ståle Andersen.
    Handler også direkte fra Njål

Ja, stemmer, daglig leder heter Ståle, hadde besøk av han på jobb her om dagen. Meget hyggelig og dyktig kar. Når jeg var i kontakt med han så var jeg usikker og spurte han om tips. Hver eneste dag så kom han med fristende supertilbud, og fulgte salget mitt opp helt perfekt.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

[QUOTE=Hansy]Handler også direkte fra Njål

+1 :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canton Reference

Hei. Designet pleier å være veldig greit på en del Canton modeller. Men du får jo så mye mere i denne referanse klassen i tillegg. Reference 1.2 ser jeg er topp ranket og går jo for å være noe av det beste av høyttalere. Prøv å kontakte leverandøren, det står en liten notis i september utgaven av Hjemmekino at leverandøren har 1.2 på lager og at det mulig kommer en test på paret i Norge. Importøren holder til i Oslo. Njål Hansson AS. Sjekk opp deres hjemmeside, mye snasen HiFi der. Hjem - Sivilingeniør NjÃ¥l Hansson AS

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på BMH i Bergen i går. Hørte reference 7 DC. Veldig bra syntes jeg, men savnet egentlig litt mer av alt. Den hadde høy morro faktor. Tenkte meg ned igjen når de er ferdig innspilt. 8-)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canton i Norge

Hei. Prøvde å kjøpe direkte av importør men det fikk jeg ikke på modeller og serier det var forhandlere på. Men tror det er mulig på Referance modeller ettersom det ikke er noe særlig å se ute. Bergens musikkhandel skal visstnok ha noen Vento Referense modeller stående. De er like dagens referanse modeller bortsett fra de tre dyreste modellene. Der er det som kjent nye diskanter. Men 9,7 og 5 er like 9.2, 7.2 og 5.2. Det er mange store merker man ikke ser ute lenger. Savner også å se Magnat, Quadral og Audio Vector. Det er vel markedet som snur mot butikker med egen import. Ser Canton får en god del veldig gode tester. Lyd & bilde testet en Chrono modell i forrige nummer tror jeg. God test! Ellers vil jeg anbefale svensk HiFi presse, der er det mye om Canton og GLE som ble nevnt i et innlegg her vinner jo alt i budsjettklassen. Jeg er meget interessert i både 1.2 og 2.2 hvis noen skal selge brukt. Og da i hvit pianolakk, eventuellt sølv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ostemannen. Reference 7 har jeg hørt mange ganger og du skal lete lenge etter en høyttaler med en slik oppløsning og dynamikk til den prisen. Skal du ha konfirmasjonsbass må du bare sørge for å ha god nok elektronikk så er det mere nok med punch. Og riktig punch ikke minst. Canton gjengir veldig eksakt slik innspillingen er og er en veldig avslørende høyttaler med et veldig liniert lydbilde. Sist jeg hørte Reference 7 kostet de 35.000 NOK. Hva ligger de på nå?

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig at dette ikke markedsføres mer i Norge av importøren.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ostemannen. Reference 7 har jeg hørt mange ganger og du skal lete lenge etter en høyttaler med en slik oppløsning og dynamikk til den prisen. Skal du ha konfirmasjonsbass må du bare sørge for å ha god nok elektronikk så er det mere nok med punch. Og riktig punch ikke minst. Canton gjengir veldig eksakt slik innspillingen er og er en veldig avslørende høyttaler med et veldig liniert lydbilde. Sist jeg hørte Reference 7 kostet de 35.000 NOK. Hva ligger de på nå?
    Hørte at de hadde nok av alt. De ligger på 18k nå. Pga tilbud. Skal ned og høre de igjen når de var ferdig innspilt. De hadde mye å gi, så gode absolutt. Men jeg hørte på mentor 6 dagen etter. OG det låt egentlig bedre. Litt mer punch i canton egentlig.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hørte at de hadde nok av alt. De ligger på 18k nå. Pga tilbud. Skal ned og høre de igjen når de var ferdig innspilt. De hadde mye å gi, så gode absolutt. Men jeg hørte på mentor 6 dagen etter. OG det låt egentlig bedre. Litt mer punch i canton egentlig.
    18.000? Det høres da ut som en veldig god pris. Kan du si noe om hvordan du opplevde Canton mot Mentor? Jeg skjønner det vil være et bedre sammenligningsgrunnlag etter at Canton er skikkelig innspilt, men likevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canton v Dali

Canton mot Dali blir en smakssak men mener det er stor forskjell på disse to. Før det første har Canton i særklasse en bedre dypbass med sin frekvensgang og waveteknologi. Noe lettere å drive Mentor 6, men ikke mye så la deg ikke lure. Her er det spørsmål om å hente ut potensialet og Mentor 6 når ikke opp på følgende tre kriterier. 1. Dypbass 2. Design 3. Ikke i nærheten av samme oppløsning og detaljrikdom. Glem heller ikke hvor portene er plassert. Mentor må ha hjelp for å for å få fram dybde ved å sette det til veggen. Ikke rart ettersom det 2 x 6,5" som skal dra det hele. Canton kan du sette der du selv ønsker og har sine porter slående ned. Her må du virkelig høre på nytt. Canton bør være ferdig innspilt etter to/tre dager. Uansett hva du velger, lykke til. Valget bør være enkelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

18.000?

Det er vanvittig. Tror jeg fikk pris på 32.000 en gang i tiden. Dette er High End for lite penger. Hvem er det du snakker med nede i Bergen.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanvittig. Tror jeg fikk pris på 32.000 en gang i tiden. Dette er High End for lite penger. Hvem er det du snakker med nede i Bergen.
    Det er BMH som selger disse i Bergen, og det ser ut til at størsteparten av de "mindre" reference-modellene har havnet nettopp der. Har skrevet med importør og fått bekreftet de lave prisene i øyeblikket. Det kan også sees på BMH sin hjemmeside, for eksempel 7'ern her http://www.bmh.no/shop/index.php?pag...mart&Itemid=15

For de som ikke befinner seg på den kanten av landet så skal leverandøren være behjelpelig med demo i sine lokaler i Oslo-området, men han har bare 9 og 5 tilgjengelig av de "mindre". Vil ikke kjøpe noe slikt uhørt, men må si det frister å få seg en demo for å se om det bør fraktes noe over fra Bergen

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •