Lite informasjon av Canton høytalere på norske nettsider - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 134
    Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hvis meget gode høyttalere til 100 blanke og forsterker til tja.. 50.. spiller dårlig så må jo et anlegg som spiller bra være steinhakkenende dyrt :-D. Men har du er rimelig anlegg låter det helt råttent i forhold :twisted:?
    Tja, Audiovectorene jeg har nå er ikke noe særlig å skrøyte over, selvom jeg er meget fornøyd med, ettersom at disse "kun" kosta 14-15 kr paret når jeg kjøpte dem nye. Men Hegel elektronikken min syns jeg låter bedre enn det jeg fikk høre av Classe. Kanskje Classe hadde spilt bedre sammen med noen høyttalere.

Så det er altså det som betyr noe da, at ett høyttaler par koster 100k og forsterkere opp i 50k? Det er liksom en selvfølge at det spiller bra da? Kan jo nevne at jeg var på demo på Pioneer S-3EX igår, og jeg syns personlig (etter min smak), at disse spilte blant annet mye mye bedre enn det jeg hørte jeg fikk høre av B&W 803D. Ja okei, jeg har kun hørt B&W på Hifi Klubbens egne merker, som Classe, Denon og NAD. Så om jeg hadde fått ett annet syn på det, viss jeg hadde kobla det opp på Hegel, EC, Parasound eller hva som helst annet vet jeg ikke. Men det trenger vel ikke være verdens undergang bare fordi jeg ikke liker det ??!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult. Hørte disse på messe i Gøteborg. Og det er det beste jeg har hørt av lyd, og tro meg det er helt uavhengig av pris. Jeg trodde disse lå på ca 2-300.000 tusen første gang jeg hørte dem, kanskje mest på grunn av byggverket. Du verden for en BASS det var i dem. Stram, kjapp og veldig dypt. Jeg har gått til innkjøp av vento ref.9, det var det nærmeste jeg kom uten å måtte ta opp lån, men det spiller skjorta av det meste. Utrolig fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vento Reference 1

Morsomt at du har disse. Hørte paret på messe i Gøteborg for noen år siden og det er fortsatt det beste jeg har hørt av lyd. Det nærmeste jeg kom var Vento Ref. 9 som jeg er sykt godt fornøyd med. Til 23.000 føler jeg at det er High End lyd til en grei pris. Inntrykket mitt av Canton er du får mer en du betaler for. Leste testen på Canton Vento Ref.9 i siste nummer av Hjemmekino. Kom bra ut med en femmer av seks mulige, men kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen av at den lener seg fremover i stilen og krever oppmerksomhet. Hva er det for slags utsagn? Derimot kjenner jeg igjen bildet av at den er levende,dynamisk,oppløst,detaljert og med enorm bassrespons. Trenger man mer da?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ref.1

Hva bruker du av elektronikk og kabler på dine ref.1????

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canton, ble løsningen på en del problemer i min stue.

Etter at jeg solgt mine Sonus Faber Grand Piano Home, som jeg egentlig var ganske fornøyd med. Det ble jakt på nye høyttalere, jeg dro til Ton Art i Trondehim. Så bare for å se om det vare noe spennende inne i butikken. Tim Cato som jobber der har jeg pratet en delmed tidligere og han vet hva jeg har hatt og hva jeg liker av lyd. Så han anbefalte en lytt til Canton Vento 890, den så veldig bra ut. Men var veldig skeptisk, spesielt med tanke på at den har 2 stk 8" basser. Jeg har en stue som lett gjir med for mye og rommlete bass. Men høyttalerne var konstruert for å hjelpe mot slike problemer. Det ble i butikken spilt på en Marantz cd spiller og Electrocompaniet ECI5. Lyden var bra, men absolutt ikke imponerende. Litt tynn og litt for ivrig i toppen. Etter mye frem og tilbake så valgte jeg å stole på selgerens råd, og jeg bestemte meg for å ta med disse hjem.
    Nå angrer jeg absolutt IKKE, dette låter bare helt utrolig. Enorm oppløsning og og super stram og hurtig bass. Meget bra sammenheng i hele registeret.

Så hjemmlån er absolut å anbefale, hadde det ikke vært for at selgeren kjenner til mine ønsker og har veldig allsidig erfaring så hadde nokk disse aldrig havnet hjemme til meg.

Hilsen en kjempe fornøyd Canton fan

AVforum.no - Leikis's HiFi

Her kan du se bilder av mitt oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis Leikis. Har hørt disse høyttalerne mange ganger og jeg er enig. De låter enormt bra men kan være veldig forskjellig fra rom til rom og ikke minst med valg av elektronikk. Når du får disse til å funke er det rått. Så er det heller ingen høyttalere som har fått flere gode tester en Vento 890(eller 809 som de het før) Hvilken forsterker bruker du?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antunes
    Grattis Leikis. Har hørt disse høyttalerne mange ganger og jeg er enig. De låter enormt bra men kan være veldig forskjellig fra rom til rom og ikke minst med valg av elektronikk. Når du får disse til å funke er det rått. Så er det heller ingen høyttalere som har fått flere gode tester en Vento 890(eller 809 som de het før) Hvilken forsterker bruker du?

Som du ser i signaturen min bruker jeg Jeff Rowland pre og effekt, av den eldre typen (1991)
    De er nokk en kjempe bra match :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Disse bar du neppe inn i stua alene tenker jeg

De veier jo nesten 90 kg hver

Man skal lete lenge etter bedre høyttalere for pengene enn R1, ja.

TAD-R1 overgår nok Cantons toppmodell, men disse har da også en veiledende pris på 500 000 kroner pr. par.

Alan
    Ja nå snakker vi om normale konstruksjoner for bruk i vanlige hjem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antunes
    Morsomt at du har disse. Hørte paret på messe i Gøteborg for noen år siden og det er fortsatt det beste jeg har hørt av lyd. Det nærmeste jeg kom var Vento Ref. 9 som jeg er sykt godt fornøyd med. Til 23.000 føler jeg at det er High End lyd til en grei pris. Inntrykket mitt av Canton er du får mer en du betaler for. Leste testen på Canton Vento Ref.9 i siste nummer av Hjemmekino. Kom bra ut med en femmer av seks mulige, men kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen av at den lener seg fremover i stilen og krever oppmerksomhet. Hva er det for slags utsagn? Derimot kjenner jeg igjen bildet av at den er levende,dynamisk,oppløst,detaljert og med enorm bassrespons. Trenger man mer da?
    Ja det var en ekstatisk opplevelse med den enorme kjellerdype sinnsykt dype bassen som skaket i sjel og sinn. Helt utenom det vanlige. Trodde ikke mine egne øyne når jeg fikk vite prisen jeg heller. Vil også gjerne kommentere uttalelser, begreper som disse "testerene" bruker. Helt på jordet.De har snappet opp noen ord og uttrykk som de bruker i hytt og pine. Ref. 9 er en meget god høyttaler og er vel intet mindre et kupp i sin klasse. Får håpe mange flere låner øre til disse "småe" men allikevel gedigne høyttalerene.

Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vento 890 vs. Reference 9?

Nå ser jeg det er mye positivt omkring Vento 890 og Reference seriene til Canton, det er bra, men valget blir selvfølgelig vanskeligere og vanskeligere når høytaler kjøpet kommer etter sommeren Hadde selvfølgelig vært kult og prøvd noen stativ høytalere engang også!

Jeg lytter stort sett til rolig akustisk, pop, rock og bitte litt r&b musikk. Favoritt band: Foo Fighters, Metallica, Nils Lofgren, Pearl Jam, Neil Young, Amy McDonald, Chris Rea, Leonard Cohen og Brandi Carlile. Og til denne musikken, hvilken høytaler vil dere med størst Canton-erfaring si fungerer "best"?

Nå har jo jeg hatt gulvstående høytaler i alle lange tider, så er vanskelig og gå for en liten pjott på ett stativ, må få høre Reference 9, noen som vet hvem som kan ha demo for denne i Rogaland????=D

Kef XQ40 er svært aktuell også.

Newcomer henriktes sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ref 9

jeg har hatt vento 820 stativhøyttalere en stund nå, men får en skikkelig oppgradering når mine reference 9 kommer om et par dager!!

ut i fra det jeg har hørt har jeg store forventninger...

hr stor tro på disse, og er fornøyd med canton av det jeg har hørt værtfall.

En ting jeg syns er litt rart, er at det virker som folk glemmer at OPPSETTET, LYTTEROMMET og ØRENE til folk varierer i stor grad....det blir så latterlig når folk sier at diverse oppsett til 200.000-500.000 kr er helt elendig, og låter crap...
    Det nytter ikke å generalisere ett høyttalermerke å si at det suger... men det er lov til å komme med personlige meninger !

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når Vento presenteres på en messe (Horten) så er det litt merkelig for meg om de ikke sørger for at matchingen er god. Rommet skulle ikke være noe problem. Jeg opplevde igjen det samme som tidlligere - overtoning på detaljer som gjør lyden litt frempå, litt lys, litt kantete og littegran metallisk. Det er vel det man kaller "tysk lyd".

Men for all del - vi liker forskjellig musikkformidling.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canton Vento

Canton var ikke representert i Horten og Vento sto ikke utstilt noe sted der.
    Så ikke vet jeg hva du har hørt, men Vento Reference 9 er det beste som er laget av monitorer under 30.000 kroner. Ikke uten grunn at dette merket er blant de største i verden og markedsledende blant annet i vårt naboland Sverige. Så metallisk og tyskt er det ikke noe som heter, men detaljert og oppløst er noe jeg kjenner igjen. Her snakkes det om en BMW og ikke garasje agenturene som ofte er på Horten messen.

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva hendte med"hver sin smak"?

Er helt enig i at Canton er en seriøs høyttalerprodusent.Det er det ingen tvil om.Kvaliteten skinner gjennom hele veien fra topp- og ned til budjsetts-modellene.Men det at de er en av de største i verden og markedsledere i visse land gjør dem vel ikke feilfrie eller at noe skal tilsi at alle skal like den klangsignaturen HT`ene deres presenterer.

Det er vel et spørsmål om smak og behag vil jeg tro.Bra kvalitet er ikke det samme som god match eller noe som alle bare "må" like.Satt selv og hørte på et par Karat 790dc med EC elektronikk for en tid tilbake.Selgere sa da til meg at EC elektronikken hadde varm og behagelig signatur.Men det opplevde ikke jeg:-? Det varte ikke lenge før Jeg ble sliten i ørene.Kan jo være jeg hørte på "feil" musikk.Og det er vel der den største feilen ofte blir begått.Folk tar med seg knallinspillinger av Kari Bremnes og Hans Theessink for å teste høyttalerne.Det kan jo ikke bli feil.Man blir imponert og slår til.Men hva når man har kjøpt høyttalerne og kommer hjem med dem og begynner å spille resten av Cd-samlinga som f.eks megadeth,tool,korn,metallica,Pearl Jam,Live,Pink Floyd osv?Den blir vel ikke særlig mye rørt om man ikke har en ensartet musikksmak kan jeg tenke meg.I hverfall ikke med det oppsettet som jeg hørte.De som kun hører på rolig jazz kunne sikkert likt Karat 870DC med den elektronikken men for meg ville det aldri gått bra da disse låt for klinisk og sterilt med en slags hardhet til det meste av frevensregisteret untatt bassen som ble gjengitt av et cellulose-element.Detaljert?uten tvil!Lydbilde var også kjempemessig utstrakt og dypt.Men hva er vitsen når man bare orker å høre på dem i 30minutter slengen fordi det rett og slett blir for mye av det gode?Men dette er jo bare en enkelt manns mening.Sier jo egentlig null og niks om hva andre synes om den høyttaleren.

Noen andre kan forgude disse høyttalerne og det synes jeg er flott og er glad på deres vegne.Og prøver derfor ikke å endre deres mening om den HT`en.Man må jo tåle og høre forskjllige meninger mener jegTok bare frem dette som et eksempel på at det ikke nytter å si at en produsent er et av verdens største og en skikkelig bmw av en høyttalerprodusent om det ikke stemmer i øret på den enkelte.Ganske individuelt spør du meg.

Så om noen synes de låter metallisk så gjør det det for dem."tysk" er jeg mer usikker på om skulle være et negativt begrepMen så er det jo noen som ikke liker tysk HIFI heller.Så det er jo greit det å da.

Alle har sine meninger og det er bra.Man må helt enkelt finne fram til rett match for seg og ikke gjennom andre,som mest sannsynlig har en helt annen smak.

Peace and Love:P

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er fortsatt veldifornøyd med Canton.

Jeg har eid mine en liten stund nå, og er fortsatt veldig fornøyd. De som har hørt disse og mener det låter tynn og skarp, har nokk hørt de feil innstilt/og eventuelt på feil elektronikk.
    De er konstruert for å spille nesten helt rett fremover, altså nesten ingen toe inn. Hvist de blir stilt for mye innover spiller de fort overfokusert i toppen og de kan bli slitsom/kjedlig å høre på. Stillles de rett, får de fylde og detaljer. De spiller med stort og luftig lydbilde, stram morro bass. De går ikke veldig dypt, men det er jo uansett et område for subber

Om noen er i tvil om de skal handle Canton Vento 890 DC, så kan gjerne noen komme å høre på mitt opsett.

Skal jeg bytte høyttalere blir det til Reference 5 eventuelt 5.2 som er den helt nye versjonen.

Noen som har hørt vento 890 dc og reference 5, som kan si litt om forskjellene i lyden ?? Eventelt noen som har reference 5 ??

Newcomer Useless sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canton tilhenger

Er ikke mye inne å skriver på AVforum, men tilhengere av Canton kan eg like Har en lite aktiv og mindre oppdatert profil av mitt Canton bidrag......http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Useless

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    De er konstruert for å spille nesten helt rett fremover, altså nesten ingen toe inn. Hvist de blir stilt for mye innover spiller de fort overfokusert i toppen og de kan bli slitsom/kjedlig å høre på.
    Da kan det hende det er på plass med en rettelse fra min side.For hvis de hadde vært pekt mere rett fram(mindre "Toe in") hadde jeg kanksje fått en helt annen oppfatning av Canton(om de også spiller best pekt nærmere rett fram).De Karat 790DC`ene som jeg hørte på sto nemlig pekt rett inn i ørene mine med ca. 1,5M avstand fra hver av dem.Kanksje ikke rart det ble øretrettende å høre på.

Newcomer Useless sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Toe in.....

Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Da kan det hende det er på plass med en rettelse fra min side.For hvis de hadde vært pekt mere rett fram(mindre "Toe in") hadde jeg kanksje fått en helt annen oppfatning av Canton(om de også spiller best pekt nærmere rett fram).De Karat 790DC`ene som jeg hørte på sto nemlig pekt rett inn i ørene mine med ca. 1,5M avstand fra hver av dem.Kanksje ikke rart det ble øretrettende å høre på.
    Kan bekrefte at også mine Canton spiller bedre ved å vende de noe "utover" fremfor direkte mot lytteposisjon.........

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effektforsterker

Hei!

Ser ut som om dette er den eneste Cantontråden med litt liv

Er det noen her som har erfaring eller noen bra tips til effektforsterker som vil gi skikkelig mat til mine Canton Karat 790DC?

Per dags dato får de mat fra en Denon AVR-2808, og føler den er en del hakk for sped til at Karatene virkelig yter det de kan... Ser for meg å kunne svi av mellom 10 og 20k, nytt eller litt brukt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Hei!

Ser ut som om dette er den eneste Cantontråden med litt liv

Er det noen her som har erfaring eller noen bra tips til effektforsterker som vil gi skikkelig mat til mine Canton Karat 790DC?

Per dags dato får de mat fra en Denon AVR-2808, og føler den er en del hakk for sped til at Karatene virkelig yter det de kan... Ser for meg å kunne svi av mellom 10 og 20k, nytt eller litt brukt.

Hjemme hos meg spiller det utrolig bra med Plinius bak roret, pre og effekt. Det ligger en Plinius SA-102 klasse A til salgs på Hifisentralen for litt over budsjett. Den spiller garantert utrolig bra på Canton, men jeg ville kanskje vurdert en integrert med HT bypass for samkjøring med surround.
    Hegel H200 for eksempel. Det ligger også Avi effekt og en integrert og en Ps Audio HCA-2 effekt på sentralen som er gode kandidater til effekt.
    Jeg har selv prøve en Denon AVR 2808 på mine Vento 890DC, det var triste greier. Så du har garantert MYE å hente på oppgradering 8)

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •